LIETUVOS RESPUBLIKOS
KELIŲ PRIEŽIŪROS IR PLĖTROS PROGRAMOS FINANSAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-2032 2, 6, 9 STRAIPSNIŲ IR 2, 5 PRIEDŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMo PAPILDYMO 61 STRAIPSNIU ĮSTATYMO Nr. XIII-3420 7 straipsnio pakeitimo
ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo
Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo Nr. XIII-3420 7 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – įstatymo projektas) tikslas – pakeisti elektroninės kelių rinkliavos paslaugų Lietuvos Respublikos teritorijoje teikimo pradžią iš šiuo metu nustatytos 2025 m. sausio 1 d. į 2025 m. liepos 1 d. Atkreiptinas dėmesys, kad 2023 m. gruodžio 5 d. Lietuvos Respublikos Seime balsuojant dėl įstatymų projektų, įvykus techninei klaidai, vieno[1] iš įstatymų įsigaliojimo data buvo nustatyta 2025 m. sausio 1 d., o kito[2] – 2025 m. liepos 1 d. Todėl įstatymo projektu siekiama ištaisyti minėtą techninę klaidą ir suvienodinti abiejų teisės aktų įsigaliojimo datas.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai
Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos (toliau – Susisiekimo ministerija) Kelių ir oro transporto politikos grupės (grupės vadovas Dmitrijus Bialas, tel. +370 659 17473, el. p. [email protected]) vyresnysis patarėjas Sergėjus Volkovas (tel. +370 633 44581, el. p. [email protected]).
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Šiuo metu galiojančios redakcijos Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymas (toliau – KPPPFĮ) reglamentuoja kelių naudotojo mokesčio mokėjimą. Tačiau nuo 2025 m. sausio 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo Nr. XIII-3420 7 straipsnio pakeitimo įstatymui Nr. XIV-2312 (toliau – KPPPFĮ pakeitimo įstatymas) neliktų nuostatų, susijusių su kelių naudotojo mokesčio mokėjimu, ir įsigaliotų nuostatos dėl Elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistemos įdiegimo (kurios sukurti ir įdiegti iki nustatyto laiko nėra galimybės dėl besitęsiančių teisminių ginčų).
Elektroninės kelių rinkliavos paslaugų Lietuvos Respublikos teritorijoje teikimo pradžią būtina nukelti į 2025 m. liepos 1 d. dėl besitęsiančių teisminių ginčų viešajame pirkime „Elektroninės kelių rinkliavų sistemos sukūrimas“.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Dėl besitęsiančių teisminių ginčų vykdant Elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistemos sukūrimo ir įdiegimo paslaugų įsigijimo viešųjų pirkimų procedūras nėra galimybės planuotais terminais sukurti ir įdiegti Elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistemos, t. y. iki KPPPFĮ pakeitimo įstatyme nurodyto termino neįmanoma įgyvendinti projekto pagrindinės veiklos – sukurti ir įdiegti Elektroninės kelių rinkliavos informacinę sistemą Lietuvoje, todėl būtina nukelti KPPPFĮ pakeitimo įstatyme nustatytą elektroninės kelių rinkliavos paslaugų teikimo pradžios datą. Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad nuostatos, susijusios su elektroninės kelių rinkliavos paslaugomis, įsigalioja 2025 m. liepos 1 d.
Šiuo įstatymo projektu įgyvendinamas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ 30 rodiklis „Įsigaliojęs teisės aktas, kuriuo įdiegiama Elektroninės kelių rinkliavos informacinė sistema, pagrįsta principais „naudotojas moka“ ir „teršėjas moka“.
Nepadarius KPPPFĮ pakeitimo įstatymo pakeitimo, susijusio su kelių naudotojo mokesčiu, nuo 2025 m. sausio 1 d. neliktų kelių naudotojo mokesčio reglamentavimo ir šis mokestis negalėtų būti renkamas, o Elektroninės kelių rinkliavos informacinė sistema dar nebūtų įdiegta. Šios KPPPFĮ pakeitimo įstatymo nuostatos užtikrins kelių naudotojo mokesčio Lietuvoje surinkimą iki Elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistemos įdiegimo.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu). Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Įstatymo projektu siūlomi reguliuoti teisiniai santykiai neturės esminės įtakos ir neigiamų pasekmių ekonomikai, socialinei aplinkai, viešajam administravimui, teisinei sistemai.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas įstatymas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priimtas įstatymas verslo sąlygoms ir jo plėtrai įtakos neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus įstatymą, reikės patikslinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. balandžio 21 d. nutarimą Nr. 447 „Dėl Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo įgyvendinimo“, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2007 m. vasario 6 d. įsakymą Nr. 3-35 „Dėl Bendrųjų elektroninių kelių rinkliavos sistemų sąveikumo, kelių naudotojo mokesčio ir kelių rinkliavos sistemų reikalavimų aprašo patvirtinimo“.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymo projekte naujos sąvokos ir jas įvardijantys terminai neapibrėžiami, todėl jie nevertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas, Europos Sąjungos teisei neprieštarauja.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymo įgyvendinamųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti
Priėmus įstatymą, reikės patikslinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. balandžio 21 d. nutarimą Nr. 447 „Dėl Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo įgyvendinimo“, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2007 m. vasario 6 d. įsakymą Nr. 3-35 „Dėl Bendrųjų elektroninių kelių rinkliavos sistemų sąveikumo, kelių naudotojo mokesčio ir kelių rinkliavos sistemų reikalavimų aprašo patvirtinimo“.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų nebuvo gauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas ir sritis
Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: „kelių infrastruktūra“, „kelių tinklas“, „kelias“, „finansavimas“, „kelio rinkliava“.
[1] Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo Nr. VIII-2032 2, 6, 9 straipsnių ir 2, 5 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 61 straipsniu įstatymo Nr. XIII-3420 7 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2312.
[2] Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 17 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIII-3421 2 straipsnio pakeitimo įstatymas Nr. XIV-2313.