LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Teisės ir teisėtvarkos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS NEPASITURINTIEMS GYVENTOJAMS
ĮSTATYMO NR. IX-1675 17 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2162(2)
2024-06-12 Nr. 102-P-21
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Marius Matijošaitis, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Seimo nariai: Domas Griškevičius, Audrius Petrošius, Gintautas Kindurys, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: viceministras Vytautas Šilinskas, viceministras Martynas Šiurkus, Dabo rinkos grupės vadovė Inga Liubertė, Pensijų grupės vadovė Inga Buškutė, Piniginės paramos grupės vadovė Svetlana Kulpina, grupės vyresnioji patarėja Kristina Tumienė, Finansų departamento Finansų skyriaus patarėja Brigita Rudokienė ,Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
1 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma papildyti keičiamo Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 17 straipsnį nauja 14 dalimi ir nustatyti išimtį iš bendros pajamų vertinimo taisyklės piniginei socialinei paramai skirti, t.y. nustatyti, kad asmens pajamos, gautos už darbą apygardų, apylinkių rinkimų, savivaldybių rinkimų, miestų, rajonų referendumo komisijose, nebūtų įskaitomos į pajamas socialinei paramai skirti. Manome, kad siūlomas teisinis reguliavimas prieštarauja Konstitucijos 29 straipsnyje įtvirtintam asmenų lygiateisiškumo principui. Pažymėtina, kad piniginė socialinė parama vienodomis sąlygomis teikiama visiems nepasiturintiems gyventojams, įvertinus jų turimą turtą ir pajamas, neatsižvelgiant į tai, iš kokių šaltinių ir kokiu būdu tokios pajamos yra gaunamos. Pagal keičiamo įstatymo nuostatas, asmuo turi teisę į socialinę pašalpą, jei kreipimosi metu, be kita ko, atitinka reikalavimą, nustatantį, jog jo gaunamos pajamos yra mažesnės už 1,1 valstybės remiamas pajamas per mėnesį. Skiriant piniginę socialinę paramą, įskaitomos visos asmens gaunamos pajamos, susijusios ne tik su darbo santykiais, bet ir autorinis atlyginimas, pensijos, piniginės lėšos, gautos vaikui išlaikyti (alimentai), kas mėnesį gaunamos socialinio pobūdžio pajamos, ligos, profesinės reabilitacijos, motinystės, tėvystės, vaiko priežiūros išmokos, visų rūšių stipendijos, turto pardavimo pajamos, nedarbo draudimo išmokos ir t.t. Todėl siūlomos išimties nustatymas diskriminuotų kitus asmenis, kurie taip pat gautų atlygį už darbą kitokio pobūdžio įstatymų pagrindais sudarytose komisijose ir kurių pajamos būtų įskaitomos į asmens pajamas, skiriant piniginę socialinę paramą arba kuriems piniginė socialinė parama iš viso nebūtų skiriama, jeigu jie gautų dar mažesnes pajamas nei asmenys, gaunantys atlyginimą už darbą apygardų, savivaldybių rinkimų, apylinkių rinkimų ar referendumų komisijose (toliau – rinkimų komisijos nariai). Pažymėtina, kad Konstitucinis Teismas 2012 m. vasario 6 d. nutarime nurodė, kad „Konstitucinis asmenų lygiateisiškumo principas būtų pažeistas, jeigu tam tikri asmenys ar jų grupės būtų traktuojami skirtingai, nors tarp jų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas. <...>. Konstitucinio Teismo aktuose ne kartą pabrėžta, kad vertinant, ar pagrįstai yra nustatytas skirtingas reguliavimas, būtina atsižvelgti į konkrečias teisines aplinkybes; pirmiausia turi būti įvertinti asmenų ir objektų, kuriems taikomas skirtingas teisinis reguliavimas, teisinės padėties skirtumai.“ Pabrėžtina, kad rinkimų komisijų nariams mokamas atlyginimas už darbą savo pobūdžiu ir paskirtimi niekuo nesiskiria nuo kitiems asmenims pagal darbo sutartį arba darbo santykiams prilygintų teisinių santykių pagrindu mokamo darbo užmokesčio. Projekto aiškinamajame rašte nurodytas argumentas, kad ,,kyla sunkumų norint pritraukti žmones dirbti rinkimų komisijose –bijoma, kad nedidelės papildomos pajamos gali lemti gaunamos socialinės paramos praradimą“ nėra objektyviai pateisinamas, nes pagal Rinkimų kodekso 26 straipsnį, rinkimų komisijos nariu gali būti bet kuris nepriekaištingos reputacijos ne jaunesnis kaip 18 metų Lietuvos Respublikos pilietis. Atsižvelgiant į tai, teigtina, kad nėra pagrindo objektyviai manyti, kad rinkimų komisijų narių teisinė padėtis taip išsiskiria iš kitų atlygintinai dirbančių asmenų padėties, kad jiems siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas būtų konstituciškai pagrįstas, todėl siūlomas reguliavimas prieštarauja Konstitucijos 29 straipsnio 1 dalies nuostatai dėl asmenų lygybės įstatymui. |
Nepritarti |
2023 m. sausio 11 d. posėdyje, Teisės ir teisėtvarkos komitetas įvertino, kad siūlomos įstatymo projekto nuostatos neprieštarauja Lietuvos Respublikos Konstitucijai, argumentuodamas, kad darbas apygardų, apylinkių rinkimų, savivaldybių rinkimų, miestų, rajonų referendumo komisijose (toliau – rinkimų komisijos) yra laikinojo pobūdžio, todėl siūlomas reglamentavimas, siekiant pritraukti asmenis dirbti rinkimų komisijose, yra tikslingas. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
1 |
|
|
2. Projektu siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje įtvirtintos įstatymo paskirties – teikti piniginę socialinę paramą tada, kai suaugę asmenys yra išnaudoję visas kitų pajamų gavimo galimybes, ir prieštarauja įstatymo 3 straipsnyje įtvirtintam socialinio teisingumo ir veiksmingumo principui, pagal kurį „piniginė socialinė parama teikiama siekiant sudaryti sąlygas gauti paramą tada, kada jos labiausiai reikia <...> bei racionaliai naudojant turimus išteklius. |
Nepritarti |
Siekiant paskatinti piniginę socialinę paramą (socialinę pašalpą, būsto šildymo, karšto ir geriamojo vandens išlaidų kompensacijas) gaunančius nepasiturinčius gyventojus įsidarbinti rinkimų ir referendumų komisijose, siūloma nustatyti, kad pajamos gautos už darbą apygardų, apylinkių rinkimų, savivaldybių rinkimų, miestų, rajonų referendumo komisijose, nebūtų įskaitomos į asmens pajamas skiriant minėtą paramą. Kadangi darbas rinkimų ir referendumų komisijose yra laikinojo pobūdžio, piniginės socialinės paramos gavėjai, kurie pageidautų laikinai įsidarbinti šiose komisijose, tuo laikotarpiu neprarastų teisės į piniginę socialinę paramą arba parama jiems nesumažėtų, nes praktikoje pasitaiko atvejų, kuomet paramos gavėjai, siekdami neprarasti paramos, atsisako jiems siūlomo trumpalaikio darbo. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
1 |
|
|
3. Jeigu būtų nuspręsta priimti siūlomą teisinį reguliavimą, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, projekto 1 straipsniu siūloma išimtis turėtų būti dėstoma ne atskiroje keičiamo įstatymo 17 straipsnio 14 dalyje, bet keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 1 punkte. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
|
|
|
4. Jeigu būtų nuspręsta priimti teisinį reguliavimą, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 4 punkte turėtų būti patikslinti nurodytų rinkimų (referendumų) komisijų pavadinimai, nes pagal Referendumo konstitucinio įstatymo 21 straipsnį, be Vyriausiosios rinkimų komisijos, referendumą organizuoja savivaldybių referendumo komisijos bei apylinkių referendumo komisijos; pagal Rinkimų kodekso 19 straipsnį, be Vyriausiosios rinkimų komisijos, rinkimų komisijos yra apygardų, savivaldybių rinkimų komisijos ir apylinkių rinkimų komisijos (miestų, rajonų referendumų komisijos galiojančiuose įstatymuose nenumatytos ir nėra sudaromos). Be to, šiame punkte kaip pertekliniai brauktini žodžiai ,,išskyrus pajamas, gautas už darbą Vyriausioje rinkimų komisijoje“. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
1 |
|
|
5. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų reikalavimus, tikslintina projekto 1 straipsnio 1 dalies pakeitimo esmė bei vienintelė šio straipsnio dalis nenumeruotina. |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
2 |
|
|
6. Siekiant teisinio apibrėžtumo bei užtikrinti sklandų naujų nuostatų taikymą vertinant asmenų pajamas, taip pat skaičiuojant ir skiriant nuo gautų pajamų priklausančią socialinę paramą, siūlytina numatyti įstatymo įsigaliojimą datą. |
Pritarti iš dalies |
Nustatytos įstatymo taikymo nuostatos.
|
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
2 |
|
|
7. Siūlytina tikslinti projekto 2 straipsnyje nustatytą įstatymo taikymo taisyklę, įtvirtinant siūlomų nuostatų taikymą po įstatymo įsigaliojimo tų asmenų, kurių pajamos jau įvertintos ir kuriems skirta piniginės socialinė parama ar numatoma ją skirti, atžvilgiu. |
Pritarti |
Siūloma nustatyti šias įstatymo taikymo nuostatas: „2 straipsnis. Įstatymo taikymas Įsigaliojus šio įstatymo nuostatoms, piniginė socialinė parama skiriama taip: 1) jeigu sprendimas dėl piniginės socialinės paramos skyrimo priimtas iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, piniginės socialinės paramos dydis neperskaičiuojamas; 2) jeigu dėl piniginės socialinės paramos buvo kreiptasi iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, skiriant piniginę socialinę paramą, taikomos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusios Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo nuostatos; 3) jeigu dėl piniginės socialinės paramos kreipiamasi įsigaliojus šiam įstatymui, skiriant piniginę socialinę paramą taikomos šio įstatymo nuostatos.“ |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-20 |
|
|
|
8. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad projekte siūlomoms nuostatoms įgyvendinti reikės koreguoti 2023 m. biudžeto projektą. Atsižvelgiant į tai, kad 2023 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto asignavimai jau yra patvirtinti, todėl dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė. |
Nepritarti |
Lėšų poreikis nedidelis, todėl žymios įtakos valstybės ar savivaldybės biudžetams neturės. |
9. |
Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė 2022-12-23 |
1 |
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo Nr. IX-1675 17 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2162(2) atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIVP-2162(3) ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė, Andrius Vyšniauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Jurgita Janušauskienė