PASIŪLYMAI

dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS

SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1934 2, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 27 STRAIPSNIŲ IR penktojo SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 221 STRAIPSNIU (Projekto Nr. XIIIP-2277(6) PAPILDYMO

2019-05-07

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22 str.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 4 d.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. p

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai: Projekte nesiūloma pakeisti ar papildyti 22 str. 4 dalies 5 punkto, nors papildyti akivaizdžiai būtina. nes dabar galiojanti ir praktikuojama mokesčių mokėjimo tvarka, nustatyta 22 str. 4 d. 5) punkto formuluotėje „atsižvelgiant į sklypo dydį, jeigu bendrijos įstatuose nenustatyta kitaip“ be būtino teisinio pagrindo iškelia bendrijų įstatymu nustatomą bendrijos narių finansinių prievolių bendrijai teisinio reguliavimo principą „atsižvelgiant į sklypo dydį“ virš Civilinio Kodekso 4.76 str. nustatyto principo proporcingai bendraturčio daliai bendrame turte“ (įstatymo 3 str. 3 dalyje pasakoma, kad bendrija savo veikloje visų pirma vadovaujasi Civiliniu Kodeksu) Be to įstatyme, kaip teisių ir pareigų nustatymo principas, “atsižvelgiant į sklypo dydį” suformuluotas nekorektiškai (neaiškiai) nes neatskleidžia, kaip dera su CK 4.75 str. 1 dalimi Bendrosios dalinės nuosavybės objektas valdomas bendraturčių sutarimu). Ši įstatymo nuostata imperatyviai nustato mokėti mokesčius už bendrosios nuosavybės objektų valdymą ir naudojimąsi bendraturčių sutarimu. Atsižvelgiant į bendraturčių sutarimo sąlygą, straipsnio formuluotė jeigu bendrijos įstatuose nenustatyta kitaip“ labai ydinga procedūriniu požiūriu, nes sukuria teisines galimybes bendrijos narių daugumos vardu diskriminuoti didesnius sklypus turinčių sodininkų grupę (tų, kurių sklypai yra didesni, visada yra bendrijų narių mažuma), iš jų imti didesnius mokesčius, kai visi vienodai naudojasi bendrojo naudojimo objektais. Dabar  galiojanti bendrijos įstatų priėmimo ir keitimo tvarka, kai po neįvykusio susirinkimo pakartotiniame susirinkime sprendimą dėl įstatų priimti gali bet koks susirinkimo dalyvių skaičius, sudaro sąlygas, kai bendraturčių sutarimą keičia mažumos bendrijos narių ir kitų asmenų, kurie dalyvauja susirinkime, sprendimas, ir jokio bendrijos narių solidarumo nelieka, gali būti pažeidžiami beveik visi bendrijų valdymo principai (solidarumo, lygiateisiškumo, demokratiškumo, tarpusavio sutarimo, įst. 3 str. 2 dalis)). Mokesčių mokėjimo principas „nuo sklypo dydžio“ visada yra neteisingas, kai bendrijos teikia visiems (bendrijos nariams ir ne bendrijos nariams) vienodas paslaugas, visi vienodai naudojasi bendrojo naudojimo objektais. Mokesčių mokėjimo principas „nuo sklypo dydžio“ taip pat yra kritikuotinas, teigiant, kad turintys didesnį sklypą, turi didesnę naudą, auginant žemės ūkio produkciją, ar, kad yra analogijų tarp sodininkų bendrijų ir daugiabučių bendrijų situacijų. Didesnis sklypas susijęs ne tik su nauda, bet ir su didesnėmis sąnaudomis ir investicijomis jo priežiūrai. Sodininkus, skirtingai nei daugiabučių gyventojus, nejungia bendrai naudojamos patalpos, kuriomis didesnių butų gyventojai galimai jomis naudojasi daugiau, mažesnių mažiau. Sodininkus jungia tik keliai, kurie nėra bendrijų nuosavybė ir kuriais visi sodininkai naudojasi vienodai. Atsižvelgiant į CK, kaip aukštesnės galios teisės akto reikalavimus, bendrija savo įstatuose gali nustatyti ir mokesčių mokėjimą ar tikslines įmokas naujiems objektams įrengti pagal principą „nuo sklypo dydžio“, ypač tais atvejais, kai  nauji ar anksčiau įrengti objektai naudojami „priklausomai nuo sklypo dydžio“ (pav. vandens laistymo sistemos), bet tam reikalingas realus bendrijos narių sutarimas (sprendimas dėl mokesčių mokėjimo bendrijos narių susirinkime priimamas bendru sutarimu) ir bendrijai nepriklausančių asmenų, kaip bendraturčių, sutikimas (pritarimas) (CK 4.75 str. pirma dalis.

Siūlymas pakeisti ir papildyti įstatymo 22 str. 4 dalies 5 p. ir jį išdėstyti taip:: 5) proporcingai bendrijos nario daliai bendrijos turte, jeigu bendrijos nariai nesutaria kitaip, apmokėti bendrijos administravimo, jos finansinių ir ūkinių reikalų tvarkymo išlaidas, tikslines įmokas, pagal įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytus privalomuosius statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimus apmokėti bendrijos išlaidas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos bendrojo naudojimo objektų valdymu, priežiūra, remontu ar tvarkymu, taip pat bendrojo naudojimo žemės naudojimu ir priežiūra.

 

 

 

Teikia:

Seimo narys                                                                          Petras Gražulis