PASIŪLYMAS

DĖLVALSTYBINIO SOCIALINIO DRAUDIMO FONDO BIUDŽETO 2023 METŲ RODIKLIŲ PARVIRTINIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2143

 

2022-11-15

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

6

 

1,4,5

Argumentai:

Vertinant įstatymo svarstymo stadijoje vykstančią diskusiją Seime, visiškai nėra aišku, kokių tikslų Vyriausybė siekia pensininkų pajamų didinimo atžvilgiu.

Dėl to teikiame pasiūlymą, kuris orientuotas į visų pensininkų proporcingai lygiavertį pajamų didinimą, taip aiškiai deklaruojant šiuo metu rekordiškai aukštos infliacijos įveikimo ir pensininkų skurdo mažinimo tikslus.

Senstant visuomenei Lietuva kartu su visa Europa susiduria su milžiniškais sunkumais siekiant išlaikyti pensinio amžiaus asmenų orias pajamas. Sekdama kitų Europos valstybių teisine patirtimi Lietuva 2019 metais pasiryžo įvykdyti pensijų reformą. Norint užtikrinti stabilų pensijų augimą, mažėjant dirbančiųjų (ilgalaikės demografinės prognozės) nebeužtenka remtis vien iš darbo mokesčių surenkamomis pajamomis. Todėl buvo nuspręsta pensijos mokėjimą padalinti į dvi dalis „Sodros“ ir valstybės biudžetams. Pagrindinė valstybinė dalis turėjo remtis ne tik GPM surenkamomis pajamomis, bet ir kitais mokesčiais (akcizo mokesčiai, PVM ir t.t). Tai turėjo užtikrinti stabilų  senatvės pensijų augimą bei vieno didžiausių Europoje pensininkų skurdo mažinimą remiantis ne tik darbo jėgos, bet ir kitais valstybės renkamais mokesčiais. 2023 metų biudžeto projekte ne tik, kad netęsiami 2019 m. reformos metu apibrėžti siekiai, bet ir planuojami didinimai nesiekia infliacijos lygmens (jeigu lyginame 2021-2023 metų infliacijos ir pensijų didinimo tempą). “Sodros” ir valstybinio biudžeto finansuojamų skirtingų pensijų indeksavimo augimo disproporcijos aiškiai rodo, kad ne tik, kad nepridedama iš kitų surenkamų mokesčių (kaip buvo numatyta 2019 m. reformoje), bet pagrindinei daliai neskiriama ir visa darbo mokesčiais surenkama dalis. „Sodros“ (individuali) dalis kils apie 15%, o valstybės biudžeto (pagrindinė) - 9%, nors abi finansuojamos iš tų pačių darbo mokesčių. Jeigu „Sodros“ surenkamos įmokos ir ateities projekcijos leidžia pensijas didinti 15%, kodėl iš valstybės biudžeto didinama tik 9%? Remiantis 2019 reforma, iš valstybės biudžeto pensijos turėtų būti finansuojamos bent adekvačiu lygmeniu kaip Sodros ir šiame biudžete lėšos turėtų būti skirtos 15%. Jeigu iš GPM mokesčio tai neįmanoma padaryti dėl dažno NPD didinimo ar kitų įsipareigojimų, socialiai teisinga tai kompensuoti kitais surenkamais mokesčiais.

Siekiant užtikrinti pilną darbo užmokesčio įmokomis surenkamo biudžeto perskirstymą pensijų mokėjimui, neutralizuoti infliacijose pasekmes pažeidžiamiausiai visuomenės daliai, sparčiau mažinti pensininkų skurdą, teikiame siūlymą 2023-iais metais pensijų indeksavimo koeficientą nustatyti 1,1534, atsisakant papildomo individualios pensijų dalies koeficiento didinimo. Tai visiems pensininkams pensijas papildomai padidintų apie 15 Eur/mėn., ir šis padidinimas reikšmingiausią įtaką turėtų mažiausias pensijas turintiems.

Pasiūlymas:

Pakeisti 6 straipsnio 1 dalies 1, 4 ir 5 punktus ir juos išdėstyti taip:
    1) pensijų indeksavimo koeficientą – 1,0902 1,1534;

4) papildomo individualiosios socialinio draudimo pensijos dalies indeksavimo koeficientą – 1,0580;

5) 4) pensijų apskaitos vieneto vertės dydį – 5,70 euro.

 


 

 

Teikia

Seimo nariai                                                                                                    Linas Kukuraitis

Tomas Tomilinas

Vytautas Bakas

Lukas Savickas

Valius Ąžuolas

Kęstutis Mažeika

Vilija Targamadzė