LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS TARNYBOS STATUTO 73 STRAIPSNIO

PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 731 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4411

 

2020-06-17  Nr. 102-P-24

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Vilija Aleknaitė Abramikienė, Rimas Andrikis, Irena Haase, Arvydas Nekrošius, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Lauras Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos teisingumo ministras Elvinas Jankevičius, viceministras Ernestas Jurkonis, Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės vyresnysis patarėjas Marius Rakštelis, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Valstybės tarnybos ir vidaus tarnybos politikos grupės vadovė Irina Malukienė, Vidaus reikalų ministerijos Valstybės tarnybos ir vidaus tarnybos politikos grupės patarėja Inga Čypienė, Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktorius Virginijus Kulikauskas, Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinės sąjungos pirmininkas Kęstutis Pauliukas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-01-13

1

(N)

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projektu siūloma numatyti galimybę pratęsti pareigūnui nustatytą vidaus tarnybos trukmę, esant jo prašymui, bet ne ilgiau negu jam sukanka įstatymų nustatytas senatvės pensijų amžius. Atsižvelgiant į šį siūlymą, kartu reikėtų pakeisti Vidaus tarnybos statuto 72 straipsnio 1 dalį, kuriame nustatyti pareigūno atleidimo iš vidaus tarnybos pagrindai ir nustatyti, kad pareigūnas atleidžiamas, kai baigiasi jo tarnybos pratęsimo trukmė (šiuo metu imperatyviai numatyta, kad pareigūnas atleidžiamas, kai jam sukanka šio statuto 73 straipsnyje nustatytas amžius). Be to, atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 1 straipsniu keičiama Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnio dalių numeracija, kartu turėtų būti keičiama Vidaus tarnybos statuto 72 straipsnio 1 dalies 2 punkte pateikta nuoroda į šio statuto 73 straipsnį (turėtų būti teikiama nuoroda į šio statuto 73 straipsnio 1 dalį).

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-01-13

2

 

 

2. Tikslinta įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnio 2 dalyje pateikta nuoroda į 1 dalį, kadangi šios dalies 3 punkte nurodyti ir aukštesniosios ir aukščiausios dalies pareigūnai, kuriems pagal šio straipsnio 2 dalį tarnyba nebus pratęsiama (turėtų būti teikiama nuoroda į šio straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktus).

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-01-13

2

 

 

3. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo, siūlytina įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Vidaus tarnybos statuto 731 straipsnyje vietoj žodžių ,,įstatymų nustatytas senatvės pensijos amžius“ įrašyti žodžius ,,Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytas senatvės pensijos amžius“.

Pritarti iš dalies

Po komitete įvykusių klausymų, atsisakyta pirminiame įstatymo projekto variante siūlyto 2 straipsnio, kuriuo Vidaus tarnybos statutą siūlyta papildyti nauju 731 straipsniu.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-01-13

2

 

 

4. Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, nenumeruotina vienintelė 1 straipsnio dalis.

Pritarti iš dalies

Pastaba neaktuali, įstatymo projekto nuostatos patobulintos.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-01-13

 

 

 

5. Įstatymo projekto 2 straipsnyje po straipsnio pavadinimu įrašytina įstatymo pakeitimo esmė, t. y. žodžiai ,,Papildyti Įstatymą 731 straipsniu:“

Pritarti iš dalies

Pastaba neaktuali, įstatymo projekto 2 straipsnio atsisakyta.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-01-13

3

 

 

6. Iš įstatymo projekto nuostatų nėra aišku kokius teisės aktus, reikalingus šiam įstatymui įgyvendinti, turėtų priimti Vyriausybė. Jeigu visgi būtų nuspręsta, kad įstatymo projekto 3 straipsnio 2 dalis yra reikalinga, šio straipsnio 1 dalyje po žodžių „Šis įstatymas“ reikėtų įrašyti žodžius „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

Pritarti iš dalies

3 straipsnio nuostatos papildytos „taikymo“ nuostatomis.

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-01-13

3

 

 

7. Įstatymo projekto 3 straipsnyje nėra numatytas šio įstatymo taikymas, todėl šio straipsnio pavadinime reikėtų atsisakyti žodžių „ir taikymas“ ir šio straipsnio pavadinimą dėstyti „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“.

Pritarti iš dalies

3 straipsnis patikslintas „taikymo“ nuostatomis, o „įgyvendinimo“ nuostatų atsisakyta kaip neaktualių.

8.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas

2020-01-22

*

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 73 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 731 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4411 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.  

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinė sąjunga

2020-04-15

1,

2

 

 

Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinė sąjunga ir Vilniaus apskrities ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinė sąjunga (toliau - Profesinės sąjungos), atstovaudamos Kalėjimų departamentui prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos (toliau - Kalėjimų departamentas) pavaldžių įstaigų pareigūnų teises ir teisėtus interesus ir reikšdamos susirūpinimą bendra padėtimi pataisos įstaigų sistemoje, kreipiasi į Jus, į Lietuvos Respublikos Seimo (toliau - Seimas) Pirmininką, Seimo valdybos narį, dėl galimybės dar šioje Seimo pavasario sesijoje svarstyti Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 73 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 731 straipsniu įstatymo projektą (toliau - Įstatymo projektas).

Profesinės sąjungos 2019 metais ne kartą visų lygių institucijose reiškė savo susirūpinimą dėl pasikeitusio teisinio reglamentavimo tiesioginės įtakos šiuo metu aiškiai matomam pataisos pareigūnų skaičiaus mažėjimui.

Nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliojęs naujos redakcijos Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statutas (toliau - Vidaus tarnybos statutas) nustato, jog vidaus reikalų sistemai priskiriami ne tik vidaus reikalų ministrui pavaldžių įstaigų pareigūnai, tačiau ir teisingumo bei finansų ministrams pavestų valdymo sričių statutinių įstaigų pareigūnai. Tokiu būdu Kalėjimų departamentui pavaldžiose įstaigose tarnybą vykdančių pataisos pareigūnų statusą nuo 2019 m. sausio 1 d. nustato Vidaus tarnybos statutas. Šio įstatymo 73 straipsnis reglamentuoja pareigūnų vidaus tarnybos trukmę. Yra nustatyta, jog „pareigūnai gali tarnauti: pirminės grandies pareigūnai - kol jiems sukaks 55 metai; vidurinės grandies pareigūnai - kol jiems sukaks.60 metų; aukštesniosios ir aukščiausiosios grandies pareigūnai - kol jiems sukaks 65 m etai“. Iki 2018 m. gruodžio 31 d. teisingumo ministro valdymo srityje esančiam Kalėjimų departamentui pavaldžių įstaigų pareigūnų teisinį statusą apibrėžė Lietuvos Respublikos Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statutas (toliau – Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statutas). Galiojęs įstatymas numatė, jog pataisos pareigūnas tarnybą vykdo iki 55 metų amžiaus, tačiau ji gali būti pratęsta tame pačiame įstatyme numatyta tvarka. Nuo 2019 m. sausio 1 d. pasikeitus teisiniam reglamentavimui pareigūnų vidaus tarnybos trukmės pratęsimo galimybė nėra numatyta.

Šiuo metu Lietuvos pataisos įstaigų sistemoje situacija dėl jaunų žmonių pritraukimo ir priėmimo į tarnybą yra labai bloga. Absoliučiai visose šalies laisvės atėmimo bausmės vykdymo institucijose šiuo metu trūksta pirminės grandies pareigūnų, o neretai matomas ir vidurinės grandies pareigūnų stygius. Tuo metu, esant situacijai, kai stinga naujų darbuotojų, nuo 2019 m. sausio 1 d., atsižvelgiant į nustatytą vidaus tarnybos trukmę, pataisos įstaigų sistemą palieka ilgametę tarnybos patirtį turintys pareigūnai, sukakę įstatyme nustatyto amžiaus. Visose šalies laisvės atėmimo bausmės vykdymo institucijose per metus ne po 1 ar 2, o dešimtimis pareigūnų yra atleidžiama dėl suėjusio tarnybos amžiaus. Žinant praktinę situaciją dėl neužimtų etatų skaičiaus, suvokiant realybę ir matant perspektyvą, kuri, vargu, ar staiga galėtų pasikeisti teigiamai, esama padėtis kelia didelį susirūpinimą ir nerimą, kad gana greitu laiku tiesiog nebebus pakankamo skaičiaus profesionalių pareigūnų, galinčių užtikrinti laisvės atėmimo bausmės vykdymą. Jau ir šiandieną pataisos pareigūnai dėl nepakankamo jų skaičiaus yra priversti ne tik nuolatos dirbti viršvalandžius, padidintu darbo krūviu, bet ir susiduria su situacijomis, kuriose kyla grėsmė jų pačių saugumui. Kalėjimų departamento Mokymo centre besimokančiųjų skaičiai yra tokie maži, kad negali užpildyti visų laisvų etatų šalies mastu. Kas bus po 2 - 3 metų, sunku prognozuoti, tačiau nėra jokio pagrindo tikėtis, kad pataisos pareigūno profesijos patrauklumas staiga išaugs, ir norinčiųjų vykdyti tarnybą pataisos įstaigose ženkliai padaugės.

Be to, Profesinės sąjungos mato dar vieną problemą. Dalis pareigūnų, atleidžiamų iš tarnybos dėl suėjusio vidaus tarnyboje amžiaus, nėra ištarnavę tokio metų skaičiaus, kad palikę tarnybą iš karto įgytų teisę į pilną pareigūnų ir karių valstybinę pensiją pagal Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymą. Šią situaciją iki 2018 m. gruodžio 31 d. pataisos pareigūnai spręsdavo pasinaudodami tuo metu jų teisinį statusą reguliavusio Tarnybos Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos statuto numatyta galimybe pratęsti tarnybos laiką. Nuo 2019 m. sausio 1 d. tokios galimybės nebėra.

Profesinės sąjungos, aiškiai matydamos ir suvokdamos praktikoje kylančias problemas, kurių sprendimo turi būti ieškoma neatidėliotinai, kartu atrandant būdus bent kažkuriam laikui sušvelninti situaciją pataisos įstaigose dėl pareigūnų trūkumo bei sudarant galimybę per ilgesnį laiką ieškoti efektyvesnių priemonių padėčiai keisti, dar 2019 m. lapkričio mėn. pabaigoje kreipėsi į keletą Seimo narių, prašydamos pasinaudoti Lietuvos Respublikos Konstitucijos 68 straipsnyje numatyta įstatymų leidybos iniciatyvos teise ir inicijuoti Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnio papildymą 2 dalimi ir Vidaus tarnybos statuto papildymą 731 straipsniu.

2020 m. sausio 8 d. Seimo narys Juozas Bernatonis Seime registravo Įstatymo projektą Nr. XIIIP-4411. Įstatymo projektu siūloma pakeisti Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnį papildant jį 2 dalimi, kurioje numatyta: „Rašytiniu pareigūno prašymu šio straipsnio 1 dalyje nurodyta vidaus tarnybos trukmė pirminės grandies ir vidurinės grandies pareigūnams gali būti pratęsta šio statuto 73l straipsnyje numatyta tvarka. Kartu Vidaus tarnybos statutas turėtų būti papildomas 731 straipsniu:

Vidaus tarnybos trukmės pratęsimas

Pareigūnas, tol, kol jam sukaks šio statuto 73 straipsnio 1 dalies 1 ar 2 punkte nustatytas amžius, turi teisę ne vėliau kaip prieš 4 mėnesius pateikti jį į pareigas skiriančiam asmeniui rašytinį prašymą dėl vidaus tarnybos trukmės pratęsimo. Pareigūną į pareigas skiriantis asmuo gali įsakymu pareigūno tarnybą pratęsti, jeigu šio pareigūno paskutinių 2 metų tarnybinė veikla buvo įvertinta gerai arba labai gerai ir jis atitinka sveikatos būklės ir fizinio pasirengimo reikalavimus, kurie leistų jam toliau eiti pareigas vidaus tarnybos sistemoje. Kiekvieną kartą pareigūno prašymu vidaus tarnybos trukmė gali būti pratęsiam a ne ilgesniam kaip 1 metų laikotarpiui, tačiau ne ilgiau, negu jam sukanka įstatymų nustatytas senatvės pensijos amžius.“

Profesinės sąjungos mano, kad Įstatymo projektu inicijuojami pokyčiai padarys teigiamą įtaką siekiant tarnybos laisvės atėmimo bausmės vykdymo įstaigose stabilumo ir sudarant galimybę pareigūnams palikti vidaus tarnybą įgijus teisę gauti pilną pareigūnų ir karių valstybinę pensiją.

Tačiau ypač svarbu, jog minėti Vidaus tarnybos statuto pakeitimai ir papildymas Seime būtų apsvarstyti ir, jiems pritarus, priimti kiek galima skubiau. Priežastys, kurios sąlygoja teisinės bazės pakeitimų poreikį, kaip minėta, egzistuoja jau nuo 2019 m. sausio 1 d. ir ilgalaikėje perspektyvoje darys neigiamą poveikį ne tik efektyviam šalies laisvės atėmimo bausmės vykdymo įstaigų sistemos funkcionavimui, bet ir individualių asmenų interesams. Kuo ilgesnį laiką visą tai užsitęs, tuo didesne apimtimi bus neigiamas poveikis. Suvokiant esamos situacijos nepageidaujamumą bei galimybes atlikti reikalingus pokyčius gana greitai, Įstatymo projekte siūloma įstatymo įsigaliojimo data yra 2020 m. liepos 1 d., Lietuvos Respublikos Vyriausybei iki 2020 m. birželio 30 d. priimant įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Pabrėžtina, jog Lietuvos Respublikos teisingumo ministras Elvinas Jankevičius ne kartą susitikimų su Profesinių sąjungų vadovais metu yra aptaręs jo vadovaujamos ministerijos pavaldume esančios pataisos įstaigų sistemos problemas ir yra išreiškęs pritarimą, jog teisinės bazės pakeitimas - vienas iš priimtinų būdų šiuo metu reaguoti į situaciją, ilgalaikėje perspektyvoje ieškant efektyvių priemonių užtikrinti šalies laisvės atėmimo bausmės vykdymo įstaigose reikalingą pataisos pareigūnų skaičių.

Atsižvelgdamos į dėstomas aplinkybes, į Lietuvos Respublikos Seimo statuto 90 straipsnio 1 dalies nuostatas, Profesinės sąjungos kreipiasi į Jus ir prašo Jūsų teikti siūlymą į Seimo posėdžių darbotvarkę dar šioje Seimo pavasario sesijoje įtraukti Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 73 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 731 straipsniu įstatymo projekto, reg. Nr. XIIIP-4411, svarstymą.

Profesinės sąjungos dėkoja Jums už bendradarbiavimą ir tikisi Jūsų palaikymo bei iniciatyvos aukščiau dėstomu prašymu.

Pritarti iš dalies

Siekiant spręsti Kalėjimų departamento problemas dėl pareigūnų komplektavimo, taip pat atsižvelgiant į tai, kad tarp skirtingose statutinėse įstaigose tarnaujančių pareigūnų nėra tokių objektyvių skirtumų, kurie pateisintų skirtingos vidaus tarnybos trukmės nustatymą, siūlytina tikslinti projektą ir nustatyti, kad tarnybos trukmė galėtų būti pratęsiama tik pirminės grandies pareigūnams, tik tiems, kurių paskutinių dvejų metų tarnybinė veikla įvertinta labai gerai, tik iki 60 metų (t.y. galėtų būti tęsiama ne daugiau kaip 5 metus, kasmet įvertinus jų sveikatos būklę CMEK) ir tik tuo atveju,  kai nėra galimybių kitais būdais užtikrinti įstaigai nustatytų funkcijų vykdymo.  

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pareigūnų tarnyba yra susijusi su padidintu pavojumi jų sveikatai ir gyvybei, todėl toks reguliavimas, nustatant papildomus saugiklius bei ribojimus, pirmiausiai sudarys galimybę įtvirtinti pareigūnų sveikatą tausojantį vidaus tarnybos trukmės pratęsimo modelį, taip pat padės užtikrinti pataisos įstaigoms nustatytų uždavinių įgyvendinimą, taip pat, esant poreikiui, ir kitų statutinių įstaigų veiklą, bus skaidrus ir nesukurs nepagrįstai didelės administracinės naštos. 

2.

Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinė sąjunga

2020-05-19

1,

2

 

 

Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo ištaigų profesinė sąjunga ir Vilniaus apskrities ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinė sąjunga (toliau - Profesinės sąjungos), atstovaujančios Kalėjimų departamentui prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pavaldžių įstaigų pareigūnų teises ir teisėtus interesus, atidžiai stebi pataisos pareigūnų bendruomenei itin reikšmingo Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 73 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 731 straipsniu įstatymo projekto Nr. X1IIP-4411 (toliau - įstatymo projektas) svarstymą Lietuvos Respublikos Seime. Vadovaujantis įstatymo suteikta teise suinteresuotiems asmenims teikti pastabas ir pasiūlymus dėl įstatymo projekto, kreipiamės į Jūsų vadovaujamą Teisės ir teisėtvarkos komitetą, paskirtą pagrindiniu komitetu šio įstatymo projekto svarstyme, norėdamos atkreipti dėmesį į šiuo metu galiojančio teisinio reglamentavimo aspektus, kurie ateityje galėtų sudaryti kliūtis įstatymo projekte numatomą galimybę pratęsti vidaus tarnybos trukmę taikyti ne visai pataiso pareigūnų bendruomenei, priklausomai nuo to, kada pareigūnas yra pradėjęs tarnybą. Svarstomo įstatymo projekto kontekste prašome įvertinti Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto pakeitimo įstatymo (toliau - įstatymas) 2 straipsnyje įtvirtintas atitinkamas nuostatas dėl įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo ir, esant reikalui, kad būtų išvengta aukščiau minėto apribojimo, siūlome padaryti reikalingą papildymą įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje.

Įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje nurodyta, kad „Teisingumo ministro valdymo srities statutinių įstaigų pareigūnai, į tarnybą Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir jam pavaldžiose įstaigose priimti iki šio įstatymo įsigaliojimo, gali tarnauti tol, kol jiems sukaks 55 metai, priimti iki 2015 m. kovo 1 d., - kol jiems sukaks 50 metų“. Įstatymo 2 straipsnio 22 pateiktu per vienus metus nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos, taikoma šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 73 straipsnyje nustatyta vidaus tarnybos trukmė“.

Atsižvelgiant j aukščiau nurodytas įstatymo nuostatas, per vienerius metus nuo įstatymo įsigaliojimo, t.y. per 2019 metus, dalis Teisingumo ministro valdymo srities statutinių įstaigų pareigūnų pateikė rašytinius prašymus, kad jiems būtų taikoma Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto (toliau - Vidaus tarnybos statutas) 73 straipsnyje nustatyta vidaus tarnybos trukmė. Tačiau dalis pataisos pareigūnų, į tarnybą Kalėjimų departamente prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos ir jam pavaldžiose įstaigose priimtų iki 2015 m. kovo 1 d., tokio prašymo nepateikė, o tai reiškia, kad jiems netaikoma Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnyje nustatyta vidaus tarnybos trukmė, ir jie galės tarnauti tol, kol jiems sukaks 50 metų. Kadangi šie pareigūnai nepasirinko Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnyje nustatytos vidaus tarnybos trukmės, kyla klausimas, ar jiems būtų taikoma įstatymo projektu numatoma galimybė pratęsti vidaus tarnybos trukmę?

Profesinių sąjungų nuomone, vienareikšmiškai - ir tiems Teisingumo ministro valdymo srities statutinių įstaigų pareigūnams, kurie per vienerius metus nuo įstatymo Įsigaliojimo nepateikė rašytinio prašymo, kad jiems būtų taikoma Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnyje nustatyta vidaus tarnybos trukmė, turėtų būti sudaroma galimybė pratęsti vidaus tarnybos trukmę įstatymo projekte numatyta tvarka, įstatyme nustatyta vidaus tarnybos trukmė rodo įstatymo nustatytą išleidimo į atsargą amžių, su kuriuo siejama pareigūno teisė gauti pareigūnų ir karių valstybinę pensiją. Pareigūnai, nenorėję pasiilginti išleidimo į atsargą amžiaus, aukščiau minėtų prašymų neteikė. Tai yra jų teisės, suteiktos įstatymų - viena teisė - išeiti į atsargą sukakus 50 metų , buvo įgyta įstatymu, galiojusiu jų priėmimo į tarnybą dieną, t. y. iki 2015 m. kovo 1 d., o kita teisė - apsispręsti, ar pasiilginti išleidimo į atsargą amžių, buvo suteikta įstatymu. Tačiau pabrėžtina, jog įstatymo 2 straipsnio 22 dalyje numatytus prašymus pateikę pareigūnai ir tokius prašymus pateikti galėję, bet to nepadarę pareigūnai, yra vienodai profesionalūs ir reikalingi laisvės atėmimo bausmė s vykdymo sistemoje iki to momento, kol jie gali ir išreiškia norą vykdyti tarnybą. Priežasčių, kurios yra nurodytos Aiškinamajame rašte dėl įstatymo projekto kaip paskatinusios pastarąjį parengti, kontekste tai yra labai svarbu.

Atsižvelgdamos į aukščiau dėstomą ir nuogąstaudamos, kad priėmus įstatymo projektą neatsirastų įstatymo spraga, praktikoje galinti kelti abejonių, ar įstatymo 2 straipsnio 19 dalyje nurodyti pareigūnai, per vienerius metus nuo įstatymo įsigaliojimo nepateikę rašytinio prašymo, kad jiems būtų taikoma Vidaus tarnybos statuto 73 straipsnyje nustatyta vidaus tarnybos trukmė, galės pratęsti vidaus tarnybos trukmę įstatymo projekte numatyta tvarka, Profesinės sąjungos siūlo, priimant įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto pakeitimo įstatymo 2 straipsnio 19 dalį papildyti nuostata: „Esant rašytiniam pareigūno prašymui, vidaus tarnybos trukmė gali būti pratęsta šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statu to 731 straipsnyje numatyta tvarka".

Profesinės sąjungos mano, jog aukščiau dėstomos pastabos bei siūlymas yra reikšmingi siekiant teisinio aiškumo, o siūlymo įgyvendinimas nepareikalaus jokių papildomų valstybės ir savivaldybių biudžetų ar kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų. Yra svarbu, kad Vidaus tarnybos statute įtvirtintos nuostatos ir galimybės būtų lygiai taikomos visiems vidaus tarnybos pareigūnams, nepriklausomai nuo to, kurio ministro valdymo srities statutinėje įstaigoje pareigūnas vykdo tarnybą, ir nepriklausom ai nuo to, kada į tą tarnybą jis yra priimtas.

Profesinės sąjungos dėkoja Jums už bendradarbiavimą ir tikisi Jūsų palaikymo bei iniciatyvos dėl aukščiau dėstomų pa stabų ir siūlymo.

Pritarti iš dalies

Argumentai išdėstyti prie lentelės 2 pastabos.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija

2020-01-21

1,

2

 

 

Informuojame, kad, Lietuvos Respublikos Seime 2020 m. sausio 8 d. buvo registruotas Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 73 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 731 straipsniu įstatymo projektas Nr. XIIIP-4411, kuriame siūloma Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statute nustatyti tokį patį vidaus tarnybos sistemos pareigūnų tarnybos pratęsimo mechanizmą, kaip pasiūlė Lietuvos Respublikos ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinė sąjunga 2019 m. lapkričio 29 d. rašte Nr. LR17-244(19).

Iš esmės pritardami minėto projekto tikslui, o taip pat atsižvelgdami į tai, kad jo nuostatos turės įtakos ir kitų statutinių įstaigų veiklos organizavimui, tikimės, kad optimaliausias sprendimas dėl iškeltos problemos bus priimtas svarstant ir priimant minėtą projektą Lietuvos Respublikos Seime.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija

2020-06-01

1,

2

 

 

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijoje įvertintas Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 73 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 731 straipsniu įstatymo projektas Nr. XIIIP-4411 (toliau – Įstatymo projektas). Teikiame šią nuomonę.

Pažymėtina, kad iki 2016 m. sausio 1 d. galiojusiame Vidaus tarnybos statute buvo nustatyta, kad pareigūno prašymu vidaus reikalų įstaigos vadovo teikimu vidaus reikalų ministras turi teisę pratęsti vidaus tarnybos trukmę iki penkerių metų. Toks reguliavimas kėlė problemų dėl to, kad Vidaus tarnybos statute nebuvo nustatyta kriterijų, kuriais remiantis priimamas sprendimas dėl pareigūnų vidaus tarnybos trukmės pratęsimo. Nei pareigūno sveikatos būklė, nei fizinis pasirengimas negalėjo būti tinkamais kriterijais, nes Vidaus tarnybos statuto ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų normos nustato, kad vidaus tarnybos sistemoje gali tarnauti tik tokie pareigūnai, kurių sveikatos būklė ir fizinis pasirengimas atitinka nustatytus reikalavimus. Taigi pareigūnas, neatitinkantis būtinų sveikatos būklės ir fizinio pasirengimo reikalavimų, negali tarnauti vidaus tarnyboje, todėl vidaus tarnybos trukmė iš esmės priklausė nuo vidaus reikalų įstaigos vadovo valios teikti pasiūlymą vidaus reikalų ministrui dėl pareigūno vidaus tarnybos trukmės pratęsimo arba jo neteikti ir vidaus reikalų ministro sprendimo, o tai šiems pareigūnams neužtikrino teisinio tikrumo.

Atsižvelgiant į tai, Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto pakeitimo įstatymu
Nr. XII-1855 nuo 2016 m. sausio 1 d. nustatyta aiški pareigūnų vidaus tarnybos trukmė: pirminės, vidurinės ir aukštesniosios grandies pareigūnų tarnybos trukmė buvo prailginta 5 metais. Tokiu būdu buvo atsisakyta subjektyvios vidaus tarnybos trukmės pratęsimo procedūros, kai be aiškių kriterijų buvo išreiškiama valia pratęsti pareigūno vidaus tarnybos trukmę ar jos nepratęsti, ir įgyvendintas teisinio tikrumo principas.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, taip pat į tai, kad vidaus reikalų ministro valdymo sričių statutinėse įstaigose tarnybą dėl amžiaus palieka tik apie 6 proc. pareigūnų nuo visų atleidžiamų iš tarnybos pareigūnų, Įstatymo projektui, kuriuo siūloma įtvirtinti nuostatas, reglamentuojančias visose statutinėse įstaigose tarnaujančių pirminės ir vidurinės grandžių pareigūnų vidaus tarnybos trukmės pratęsimą, nepritariame.

Manytume, kad, siekiant spręsti pataisos įstaigų problemas, svarstytina galimybė vidaus tarnybos trukmės pratęsimo galimybę nustatyti tik šių įstaigų pareigūnams, tai reglamentuojant Lietuvos Respublikos pataisos pareigūnų veiklos įstatyme.

Pritarti iš dalies

Siekiant spręsti Kalėjimų departamento problemas dėl pareigūnų komplektavimo, taip pat atsižvelgiant į tai, kad tarp skirtingose statutinėse įstaigose tarnaujančių pareigūnų nėra tokių objektyvių skirtumų, kurie pateisintų skirtingos vidaus tarnybos trukmės nustatymą, siūlytina tikslinti projektą ir nustatyti, kad tarnybos trukmė galėtų būti pratęsiama tik pirminės grandies pareigūnams, tik tiems, kurių paskutinių dvejų metų tarnybinė veikla įvertinta labai gerai, tik iki 60 metų (t.y. galėtų būti tęsiama ne daugiau kaip 5 metus, kasmet įvertinus jų sveikatos būklę CMEK) ir tik tuo atveju,  kai nėra galimybių kitais būdais užtikrinti įstaigai nustatytų funkcijų vykdymo.  

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad pareigūnų tarnyba yra susijusi su padidintu pavojumi jų sveikatai ir gyvybei, todėl toks reguliavimas, nustatant papildomus saugiklius bei ribojimus, pirmiausiai sudarys galimybę įtvirtinti pareigūnų sveikatą tausojantį vidaus tarnybos trukmės pratęsimo modelį, taip pat padės užtikrinti pataisos įstaigoms nustatytų uždavinių įgyvendinimą, taip pat, esant poreikiui, ir kitų statutinių įstaigų veiklą, bus skaidrus ir nesukurs nepagrįstai didelės administracinės naštos.  

3.

Lietuvos Respublikos finansų ministerija

2020-06-01

1,

2

 

 

Finansų ministerija išnagrinėjo Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 73 straipsnio pakeitimo ir Įstatymo papildymo 731 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIIP-4411 ir informuoja, kad pagal kompetenciją pastabų ir pasiūlymų neturi.

Atsižvelgti

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui XIIIP-4411(2) ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – nėra, susilaikė – nėra.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Agnė Širinskienė, Stasys Šedbaras, Julius Sabatauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Agnė Širinskienė

 

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Jurgita Janušauskienė