LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO

„DĖL EUROPOS SĄJUNGOS BEI JOS VALSTYBIŲ NARIŲ IR UKRAINOS BENDROSIOS AVIACIJOS ERDVĖS SUSITARIMO RATIFIKAVIMO“ PROJEKTO AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo projekto tikslas – ratifikuoti Europos Sąjungos bei jos valstybių narių ir Ukrainos bendrosios aviacijos erdvės susitarimą (toliau – Susitarimas).

Šiuo metu oro susisiekimo tarp Europos Sąjungos (toliau – ES) ir Ukrainos paslaugos teikiamos remiantis dvišaliais atskirų valstybių narių ir Ukrainos susitarimais. 2005 m. gruodį Ukraina ir Europos Sąjunga pasirašė horizontalųjį aviacijos susitarimą, leidžiantį bet kuriai ES oro transporto bendrovei vykdyti skrydžius tarp Ukrainos ir bet kurios ES valstybės narės, kurioje ji yra įsteigta ir kuri turi dvišalį susitarimą su Ukraina. Horizontalusis susitarimas nepakeičia dvišalių susitarimų, bet pritaiko juos prie ES teisės reikalavimų. Siekdama užtikrinti oro transporto rinkos plėtrą Taryba 2006 m. gruodžio 12 d. suteikė Komisijai įgaliojimus derėtis dėl išsamaus Susitarimo su Ukraina. Susitarimo tikslas – palaipsniui išplėsti vidaus aviacijos rinką į Ukrainą. Derybos buvo sėkmingai baigtos parafavus susitarimą 2013 m. lapkričio 28 d., tačiau dėl Gibraltaro klausimo pasirašymas buvo atidedamas. Susitarimas buvo pasirašytas 2021 m. spalio 12 d. Kijeve.

Susitarimu siekiama:

- pakeisti galiojančius dvišalius valstybių narių ir Ukrainos susitarimus dėl oro susisiekimo;

- laikantis abipusiškumo principo palaipsniui atverti rinką, t. y. suteikti galimybę vykdyti skrydžius atitinkamais maršrutais ir naudotis pajėgumais; Susitarimu yra pašalinami visi egzistuojantys tiek ES, tiek Ukrainos oro vežėjų teisių suvaržymai vykdyti skrydžius tarp punktų ES ir Ukrainoje;

- užtikrinti, kad nei ES, nei Ukrainos oro vežėjai nebūtų diskriminuojami ir kad jiems būtų sudaromos vienodos veiklos sąlygos;

- užtikrinti ES ir Ukrainos bendradarbiavimą oro eismo saugos ir saugumo, socialinių reikalų, vartotojų teisių gynimo, aplinkos, oro eismo valdymo, konkurencijos ir valstybės pagalbos srityse.

Susitarimo 38 straipsnyje numatyta, kad Susitarimas įsigalioja praėjus mėnesiui nuo tos dienos, kurią Susitariančiosios Šalys viena kitai paskutinį kartą diplomatine nota patvirtino, jog užbaigtos visos procedūros, kurių reikia, kad šis Susitarimas įsigaliotų.   

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

Įstatymo projekto iniciatorė yra Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija. Įstatymo projektą parengė Susisiekimo ministerijos Plėtros ir tarptautinio bendradarbiavimo grupės (grupės vadovas Gytis Mažeika, tel. 239 3879, el. p. [email protected]) vyriausiasis specialistas Dmitrijus Zadojenko (tel. 239 3968, el. p. [email protected]).

 

3. Dabartinis Įstatymo projekte aptartų teisinių santykių reguliavimas

Lietuvos Respublika yra sudariusi oro susisiekimo sutartį su Ukraina 1993 m. liepos 7 d. Sutartis įsigaliojo nuo 1993 m. gruodžio 3 d.

 

4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir laukiami teigiami rezultatai

Susitarimo nuostatos yra viršesnės už atitinkamas galiojančios dvišalės Ukrainos ir Lietuvos Respublikos sutarties (sudarytos 1993 m. liepos 7 d.) nuostatas. Galiojančiomis skrydžių teisėmis, kurios suteiktos pagal dvišalę sutartį ir kurioms šis Susitarimas netaikomas, galima ir toliau naudotis su sąlyga, kad ES valstybės narės ir jų piliečiai nėra diskriminuojami. Priėmus įstatymą ir ratifikavus Susitarimą, bus įgyvendinti Lietuvos įsipareigojimai dėl ES teisės perkėlimo.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymą, neigiamų pasekmių ekonomikai, socialinei aplinkai ar viešajam administravimui nenumatoma.

 

6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas įstatymas kriminogeninei situacijai ir korupcijai įtakos neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priėmus įstatymą įtakos verslo sąlygoms nenumatoma.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, teisės aktai, kuriuos būtina priimti, galiojantys teisės aktai, kuriuos reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymą ir ratifikavus Susitarimą, priimti, pakeisti ir pripažinti netekusiais galios galiojančių įstatymų nereikės.

 

10. Įstatymo projekto atitiktis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, Įstatymo projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo nustatytų reikalavimų.

Įstatymo projekte nepateikiama sąvokų ir nėra sąvokas įvardijančių terminų, todėl įstatymo projektas nevertintinas Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

11. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir ES dokumentus.  

 

12. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai ir parengimo terminai

Lietuvos Respublikos Seimui priėmus teikiamą įstatymą ir ratifikavus Susitarimą, įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų rengti nereikės.

 

13. Valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšos, kurių prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Valstybės, savivaldybių biudžetų ar kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų įstatymo projektui įgyvendinti nereikės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Rengiant įstatymo projektą specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas ir sritis

„Susitarimo dėl oro susisiekimo ratifikavimas“, „Ukraina“, „oro vežėjai“, „veiklos leidimai“, „bendrosios aviacijos erdvės susitarimas“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.   

part_beda650298ac4b2fac5a0e936d7fa911_end