FARMACIJOS ĮSTATYMO NR. X-709 35 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 35 straipsnio įstatymo projekto rengimą paskatino šios priežastys:
1) asmens sveikatos priežiūros įstaigos, nors ir įsigyja didelius vaistinių preparatų kiekius reikalingus asmens sveikatos priežiūros paslaugoms teikti, negali įsisteigti ligoninės vaistinės;
2) šiuo metu pacientams hospitalizuotiems stacionarinėse asmens sveikatos priežiūros įstaigose, gali būti išrašomi ambulatoriškai gydyti skirti kompensuojamieji vaistiniai preparatai. Pasibaigus ambulatoriškai gydyti skirtų kompensuojamųjų vaistinių preparatų paskyrimo laikui, šiems pacientams stacionarinėje asmens sveikatos priežiūros įstaigoje gydymui tęsti gali būti išrašyti tie patys kompensuojamieji vaistiniai preparatai, kurie buvo skiriami ambulatoriškai gydyti iki hospitalizacijos. Tačiau pacientas neturi galimybių jam paskirtų kompensuojamųjų vaistinių preparatų įsigyti ligoninės vaistinėse. Pacientams tenka prašyti artimųjų, kad jie nuvyktų į visuomenės vaistinę ir įsigytų paskirtus kompensuojamuosius vaistinius preparatus. Taip pat asmens sveikatos priežiūros įstaigos dienos stacionare gydomiems pacientams yra išrašomi receptai vaistiniams preparatams, kuriuos jie turi įsigyti visuomenės vaistinėse. Šiems pacientams dažnai kyla sunkumų siekiant gauti dienos stacionare teikiamą paslaugą, nes prieš tai tenka eiti į visuomenės vaistinę įsigyti jiems recepte išrašytus vaistinius preparatus.
3) komercinių vaistinių tinklai nėra suinteresuoti pasiūlyti pacientui finansiškai palankiausio sprendimo, nes yra orientuoti į pelno siekimą. Kai kurios paslaugos (tokios kaip budinčios vaistinės) taip pat nėra įgyvendinamos, nes vertinamos kaip komerciškai nepatrauklios.
4) nė viena valstybės institucija negali efektyviai kontroliuoti, kad nebūtų sudaromi pacientams nenaudingi susitarimai tarp vaistų gamintojų, tiekėjų ir vaistinių, nes tie susitarimai yra vertinami kaip verslo tarpusavio santykiai, į kuriuos kištis valstybė neturi pagrindo.
Farmacijos įstatymo projekto uždaviniai:
1) leisti steigti ligoninės vaistinę visoms asmens sveikatos priežiūros įstaigoms.
2) leisti ligoninės vaistinei ne tik aprūpinti asmens sveikatos priežiūros įstaigą vaistiniais preparatais ir (ar) vaistinių prekėmis, bet ir leisti parduoti (išduoti) vaistinius preparatus gyventojams.
3) didinti konkurenciją vaistų rinkoje ir kurti prielaidas pacientams vaistus įsigyti pigiau.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projektą iniciavo Seimo nariai.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Ligoninės vaistinę gali steigti tik asmens sveikatos priežiūros įstaigos stacionarui aprūpinti.
Ligoninės vaistinės neturi teisės parduoti vaistinių preparatų ambulatoriškai besigydantiems pacientams.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Asmens sveikatos priežiūros įstaigose (poliklinikose) daugėja teikiamų paslaugų, nes šiuo metu vis daugiau pacientų sveikatos sutrikimų siekiama išspręsti jų neguldant į stacionarą. Įstaigos šioms paslaugos teikti įsigyja didelius kiekius vaistinių preparatų. Siekiant gerinti neturinčiose stacionaro asmens sveikatos priežiūros įstaigose vaistinių preparatų valdymo sistemą ir skatinti racionalų vaistinių preparatų vartojimą siūloma leisti visoms asmens sveikatos priežiūros įstaigoms steigti struktūrinį padalinį – ligoninės vaistinę.
Siekiant gerinti vaistinių preparatų (įskaitant ir ambulatoriškai skiriamų kompensuojamųjų vaistinių preparatų) prieinamumą hospitalizuotiems pacientams, taip pat asmens sveikatos priežiūros įstaigos dienos stacionare teikiamų paslaugų prieinamumą ir sudaryti teisines prielaidas efektyviau jas planuoti, Farmacijos įstatymo projekte siūloma leisti ligoninės vaistinei ne tik aprūpinti asmens sveikatos priežiūros įstaigą vaistiniais preparatais ir (ar) vaistinių prekėmis, bet ir gyventojams parduoti (išduoti) vaistinius preparatus. Tai sudarys teisines prielaidas gyventojams įsigyti jiems reikiamų vaistinių preparatų ligoninės vaistinėse, nebereikės eiti į visuomenės vaistines ieškoti recepte išrašytų vaistinių preparatų.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad šių pasekmių būtų išvengta
Teigiamos Įstatymo projekto pasekmės nurodytos aiškinamojo rašto 4 punkte. Taip pat tikimasi, kad ligoninių vaistinių funkcijų išplėtimas skatins konkurenciją vaistų rinkoje ir prisidės prie vaistų kainų mažinimo, ypač įvertinus faktą, kad ligoninių vaistinės (ypač klinikinių) vaistus gali įsigyti dideliais kiekiais pirkdamos juos per CPO.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Ligoninių vaistinių funkcijų išplėtimas skatins konkurenciją vaistų rinkoje.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Kitų įstatymų rengti nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir kitų Europos Sąjungos dokumentų nuostatas.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų – kas ir kada juos turėtų priimti
Priėmus įstatymo sveikatos apsaugos ministras turės iki 2023 m. gruodžio 31 d.:
1) parengti vaistinių preparatų pardavimo (išdavimo) ligoninės vaistinėje tvarką;
2) pakeisti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2003 m. sausio 7 d. įsakymą Nr. V-7 „Dėl Vaistinių patalpų ir įrengimų reikalavimų patvirtinimo“.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymo projektams įgyvendinti nereikės papildomų biudžeto lėšų.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas bei sritis
Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia jam įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, yra „vaistinis preparatas“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra
Teikia
Seimo nariai: Aurelijus Veryga
Dainius Gaižauskas
Ligita Girskienė
Rimantė Šalaševičiūtė
Asta Kubilienė
Eugenijus Jovaiša
Juozas Varžgalys
Arvydas Nekrošius
Deividas Labanavičius
Gintautas Kindurys
Algimantas Dumbrava
Dainius Kepenis
Robertas Šarknickas
Stasys Tumėnas
Giedrius Surplys
Guoda Burokienė
Jonas Jarutis
Eugenijus Sabutis
Beata Pietkiewicz
Kęstutis Vilkauskas
Vidmantas Kanopa
Gintautas Paluckas
Petras Gražulis
Tomas Bičiūnas
Dovilė Šakalienė
Agnė Širinskienė
Rasa Budbergytė
Liudas Jonaitis
Antanas Vinkus
Orinta Leiputė
Jonas Pinskus
Saulius Skvernelis
Algirdas Stončaitis
Rima Baškienė
Laima Mogenienė