Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo nariai A.Veryga, J.Jarutis,
A.Kubilienė ir kt., 2024 m. birželio 6 d.
|
13
|
|
|
|
Argumentai:
Elektroninių cigarečių vartojimas tampa nauja visuomenės
sveikatos epidemija pasaulyje, kurios augimo greičio nenumatė nė viena
pasaulio valstybė. Šių produktų populiarumas ypač didelis vaikų ir jaunimo
grupėse. Tą jau labai aiškiai rodo Lietuvoje atliekami vaikų gyvensenos
tyrimai. Gamintojai, taikydami į nepilnamečius, pasitelkė seniai žinomas
priemones, t.y. vaikams patrauklius skonius bei kvapus. Viešoje erdvėje buvo
investuota į visuomenės dezinformavimą kampaniją, teigiant, kad šie gaminiai
yra mažiau kenksmingi sveikatai ir gali sukurti patrauklią alternatyvą
vartojantiems įprastinius tabako gaminius (rūkomąjį tabaką). LR Seimui
priėmus įstatymų pakeitimus, susijusius su skoninių priedų draudimu garinimo
skysčiuose, buvo stebimas precedento neturintis verslo subjektų vykdomas
teisės aktų ignoravimas. Šių verslo subjektų pajamos ir pelnas iš
elektroninių cigarečių ir garinimo skysčių prekybos per trumpą laikotarpį
išaugo keliais šimtais procentų.
Šiuo metu jau pakanka mokslinių tyrimų įrodymų, kuriais remiantis
galima teigti, jog elektroninės cigaretės ir jų pagalba garinamų skysčių
vartojimas nėra sveika alternatyva. Mokslinių tyrimų duomenys rodo, kad
elektroninių cigarečių vartotojams didina širdies ir kraujagyslių ligų
(miokardo infarkto ir kt.) riziką, kvėpavimo takų susirgimų riziką, o kai
kurie plaučių uždegiminiai žymenys išauga net 700 proc. Elektroniniais
garinimo prietaisais jau naudojasi nusikalstamas pasaulis, kuris naudoja
garinimo skysčius, kaip terpę platinti nelegalias narkotines medžiagas.
LR Seime buvo svarstomi teisės aktų pakeitimai, kuriais
elektroninių cigarečių prekyba būtų buvusi iš esmės uždrausta, tačiau šie
teisės aktų pakeitimai nesulaukė pakankamo parlamentarų palaikymo. Tačiau
problema neišnyko ir būtina ieškoti kitų galimų problemos sprendimo būdų.
Problemos nesprendžiant, galima tikėtis dar didesnio elektroninių cigarečių
rinkos plėtros. Į šių produktų gamybą intensyviai investuoja patys didžiausi
tabako gamintojai. Prognozuojama, kad 2022 metais maždaug 18 milijardų USD vertės
elektroninių cigarečių rinka iki 2030 metų gali išaugti iki 47 milijardų USD.
Tai yra precedento neturintis psichoaktyvių medžiagų vartojimo augimas,
turėsiantis itin tragiškų pasekmių žmonių sveikatai. Elektroninių cigarečių
akcizo dalis produkto kainoje yra reikšmingai mažesnė, lyginant su bet
kokiomis kitomis tabako gaminių ir su jomis susijusių gaminių kategorijomis.
Todėl būtina didinti šių produktų apmokestinimą, tokiu
būdu stabdant vartojimo plėtrą jaunimo grupėje. Tuo pat metu, papildomai
gautos pajamos gali reikšmingai papildyti šiuo metu itin aktualų valstybės
gynybos biudžetą.
Pasiūlymai:
1. Pakeisti projekto
13 straipsnį ir išdėstyti taip:
„13 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo tabako
produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams taikomas 100,6 89,4 euro
už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui taikomas 1,50 0,40 euro
už mililitrą skysčio akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Galimas neigiamas fiskalinis efektas 2026
m. ir/ar vėlesniais metais dėl išbalansuotos legalios šių produktų rinkos.
Siūlomas akcizų
tarifų didinimo tempas 2025-2027 m. laikotarpiu kaitinamojo tabako
produktams, o ypač elektroninių cigarečių skysčiui būtų didžiausias lyginant
su akcizų didinimu tradiciniams tabako gaminiams. Ypač ženklus akcizų tarifų
padidinimas siūlomas 2025 m., kuris ypač ryškus elektroninių cigarečių
atžvilgiu (palyginti su 2024 m., akcizas el. skysčiui padidėtų 6 kartus ),
jau 2025 m. el. skysčio apmokestinimą sulygintų su cigarečių apmokestinimu
(kitų tabako produktų atžvilgiu - viršytų), vėlesniais metais atotrūkis dar
labiau išaugtų. Staigus ir ženklus el. skysčio kainos padidėjimas ( 2025 m.
3,03 euro/2 ml (vietoj 0,36 euro pagal LRV siūlymą), 2026-2027 m. dar 2,42
euro/2ml (vietoj 1,52 euro)) tikėtina, išbalansuotų legalią akcizais
apmokestinamo skysčio rinką, nes skatintų įsigyti pigesnes tapačias alternatyvas
- akcizais neapmokestintus skysčio komponentus, produktus nelegalioje rinkoje
ar atsivežti iš kaimyninių šalių (Lietuvoje akcizai šiems produktams yra
aukščiausi.). VMI atlikto tyrimo duomenimis, apie 20 proc. elektroninių
cigarečių skysčio Lietuvoje yra parduodama komponentais (propilenglikolis,
glicerolis, aromatinės medžiagos, nikotinas, kvapiosios medžiagos ir pan.),
kurie Lietuvoje (skirtingai nei pvz. Estijoje ar Latvijoje) nėra akcizų
objektas.
Komitetas
pritaria Seimo nario V. Kernagio ir kt. pasiūlymui dėl Elektroninių cigarečių
skysčio.
|
2.
|
Seimo nariai A.Veryga, J.Jarutis,
A.Kubilienė ir kt., 2024 m. birželio 6 d.
|
14
|
|
|
|
2. Pakeisti projekto
14 straipsnį ir išdėstyti taip:
Pasiūlymas:
„14 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo tabako
produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams taikomas 113,2 100,6 euro
už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui taikomas 2,00 0,64 euro
už mililitrą skysčio akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas pritaria Seimo nario V. Kernagio
ir kt. pasiūlymui dėl Elektroninių cigarečių skysčio
|
3.
|
Seimo nariai A.Veryga, J.Jarutis,
A.Kubilienė ir kt., 2024 m. birželio 6 d.
|
15
|
|
|
|
3. Pakeisti projekto
15 straipsnį ir išdėstyti taip:
„15 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo tabako
produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams taikomas 125 113,2 euro
už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas.
2. Elektroninių
cigarečių skysčiui taikomas 2,50 1,03 euro už
mililitrą skysčio akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas pritaria Seimo nario V. Kernagio
ir kt. pasiūlymui dėl Elektroninių cigarečių skysčio
|
4.
|
Seimo narys
Justas Džiugelis
2024-06-13
|
1
|
|
|
N
|
Argumentai:
Didesnio finansavimo krašto gynybai kontekste, kai reikšmingai
keliami akcizų tarifai visoms alkoholinių gėrimų rūšims, netikslinga suteikti
lengvatas atskiroms alkoholinių gėrimų rūšims.
Akcizų įstatyme šiuo metu yra įtvirtina lengvata, numatanti 50 proc.
mažesnį akcizų tarifą vadinamosioms mažosioms alaus darykloms, pagaminančioms
ne daugiau nei 8 mln. litrų alaus per metus.
Kelis metus galiojančios lengvatos pirminis tikslas buvo padėti
smulkiajam Lietuvos verslui, todėl svarstymo metu buvo prognozuoti iki 1 mln.
EUR siekiantys biudžeto netekimai. Tačiau praėjus keliems metams tapo aišku,
kad ydingai suformuotas mažosios daryklos apibrėžimas lemia, kad šia lengvata
naudojasi ne tik didžioji dalis visų Lietuvoje veikiančių alaus daryklų, bet
ir alkoholio importuotojai bei kitų šalių alaus gamintojai. Taip pat
egzistuoja papildomos šios lengvatos taikymo rizikos – nėra galimybių
užtikrinti, kad, importuojant užsienio šalių alaus produkciją, nėra
piktnaudžiaujama galimybe prisistatyti mažąja alaus darykla bei pasinaudoti
šia 50 proc. siekiančia akcizų lengvata alui.
Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, 2022 metais lengvatinis
alus sudarė 4,3 proc. viso alaus pardavimų Lietuvoje, 2023 metais – 4,4 proc.
Dėl galiojančios lengvatos 2022 metais valstybės biudžetas neteko 2,1 mln.
EUR akcizų įplaukų, 2023 metais – 2,3 mln. EUR.
Konstatuotina, kad šiuo metu Akcizų įstatyme numatytas mažosios alaus
daryklos apibrėžimas nėra tikslingas, neatspindi lengvatos siekių bei
suteikia galimybes lengvata piktnaudžiauti. Todėl, siekiant užkardyti
galimybes didiesiems alaus gamintojams naudotis šia lengvata ir kartu
surinkti daugiau lėšų į valstybės biudžetą, kurios kryptingai galėtų būti
skirtos šalies gynybai, siūloma susiaurinti mažosios alaus daryklos
apibrėžimą.
Remiantis VMI akcizų surinkimo duomenimis, sumažinus mažosios alaus daryklos
apibrėžimą nuo 80 tūkst. hektolitrų (8 mln. litrų) iki 10 tūkst.
hektolitrų (1 mln. litrų), kasmet į valstybės biudžetą būtų papildomai
surenkama apie 1,8 mln. EUR pajamų iš akcizų. Taip pat šio apibrėžimo
susiaurinimas leistų užtikrinti, kad alaus akcizų tarifo lengvata iš tiesų
naudojasi smulkusis verslas, kuriam padėti lengvata ir buvo skirta.
Pasiūlymai:
1.
Pakeisti projekto 1 straipsnį, papildant jį 23 straipsnio 2 dalies pakeitimu, ir
išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„1. Alui taikomas 10,97 euro už 1 procentą faktinės
tūrinės alkoholio koncentracijos procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas
už produkto hektolitrą.“
2. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„1. Alui taikomas 12,74 euro už 1 procentą faktinės
tūrinės alkoholio koncentracijos procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas
už produkto hektolitrą.“
3. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti
taip:
„1. Alui taikomas 14,85 euro už 1 procentą faktinės
tūrinės alkoholio koncentracijos procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas
už produkto hektolitrą.
2.
Pakeisti 23 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Mažos alų gaminančios įmonės (toliau –
mažosios alaus daryklos) 10 tūkst. hektolitrų per metus realizuoto alaus
taikomas 50 procentų mažesnis akcizo tarifas, negu nustatytas šio straipsnio
1 dalyje. Šiame įstatyme mažąja alaus darykla, kuriai taikoma šioje dalyje
nurodyta akcizų lengvata, laikoma per kalendorinius metus ne daugiau kaip 10 80 tūkst.
hektolitrų alaus pagaminanti įmonė, pagal Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos nustatytus kriterijus pripažįstama teisiškai ir ekonomiškai
nepriklausančia nuo bet kurios kitos alų gaminančios įmonės (išskyrus
atvejus, kai šių alų gaminančių įmonių kartu per kalendorinius metus
pagaminto alaus kiekis neviršija 10 80 tūkst. hektolitrų), o
įmonės gamybinės patalpos yra fiziškai atskirtos nuo bet kurios kitos alų
gaminančios įmonės. Šioje dalyje nurodyta akcizų lengvata netaikoma pagal
licencines sutartis pagamintam alui. Šioje dalyje alaus gamyba nelaikomas
kitoje alų gaminančioje įmonėje pagaminto alaus maišymas ir (arba) pilstymas. Šios lengvatos taikymo tvarką
nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.“
|
Nepritarti
|
2023 m.
mažosios alaus daryklos pagamino apie 9,4 proc. Lietuvoje pagaminto alaus
kiekio, iš jų 6 alaus gamintojai gamino daugiau nei 10 tūkst. hektolitrų,
tačiau mažiau nei 80 tūkst. hektolitrų, kas sudaro 8,2 proc. Lietuvoje
pagaminto alaus kiekio. Dėl akcizo lengvatos mažiesiems aludariams 2023 m. į
biudžetą negauta 2,4 mln. eurų pajamų. Jei būtų pakeistas mažosios alaus
daryklos apibrėžimas ir lengvata taikoma tik gaminantiems iki 10 tūkst.
hektolitrų, lengvatinis tarifas būtų taikomas tik 1,2 proc. Lietuvoje
pagaminto alaus kiekio.
|
5.
|
Seimo nariai:
Andrius Palionis Jonas Pinskus
|
8
|
|
|
|
Argumentai:
Siekiant
užtikrinti, kad augant akcizinių prekių įperkamumui neaugtų jų vartojimas,
taip pat prisidedant prie sveikatos politikos tikslų - sumažinti alkoholio
vartojimą, siūlytina padidinti akcizo tarifą stipriausiam alkoholiui, t. y.
nustatyti didesnį akcizo tarifą etilo alkoholiui, nei siūlo Vyriausybė.
Pasiūlymai:
Pakeisti
projekto 8 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„8 straipsnis. 26
straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„1. Etilo alkoholiui taikomas 2 738
2 837 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą akcizų tarifas.“
2. Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„1. Etilo alkoholiui taikomas 3
042 3 262 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą
akcizų tarifas.“
3. Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„1. Etilo alkoholiui taikomas 3
395 3 751 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą
akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Siūlymas
didinti akcizo tarifą alkoholiui ir taip ženkliai išsiskiria iš kitų
kaimyninių šalių, jei Lietuvoje 2025 m. siūlomas 2738 eur / htl., tai pvz.
Latvijoje 2025 m. nustatomas 1955 eur / htl., Estijoje – 2074 eur / htl., o
Lenkijoje – 1828 eur./htl.
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
6.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
1
|
|
|
|
Argumentai:
Siekiant surinkti daugiau pajamų
gynybai, siūloma nustatyti spartesnį akcizų tarifų kilimą atskiroms
alkoholinių gėrimų kategorijoms, tabako produktams ir elektroninių cigarečių
skysčiui.
Atskiroms alkoholinių gėrimų kategorijos siūloma
subalansuoti vidutinį akcizų tarifo procentinį kilimą ties 11-13
proc.
Nuo 2014 metų akcizų tarifai daugumai gėrimų kategorijų
augo apie 250-280 proc., dvi išimtis sudaro etilo alkoholis, kurio akcizų
tarifas augo mažiausiai (10 metų kilimas sudaro 93 proc.) ir sidras (akcizų
tarifo augimas siekė net 550 proc.). Akcizų politika bendrai lėmė per 10 metų
beveik ketvirtadaliu Lietuvoje kritusį alkoholio vartojimą, tačiau dėl
lėtesnio nei planuota įperkamumo mažėjimo etilo alkoholio kategorijoje
(degtinė ir kiti stiprieji gėrimai), ženkliai išaugo stipriųjų gėrimų dalis
bendrame vartojime – nuo 36 proc. iki 43 proc. Tai lėmė, kad vartotojai kaip
prekę vis dažniau rinkosi stipriuosius gėrimus.
Siekiant surinkti daugiau akcizų pajamų finansuoti
gynybai ir skatinti mažesnį bendrai visuomenės alkoholio vartojimą, mažinant
atotrūkį tarp skirtingų alkoholio kategorijų akcizų tarifų ir Akcizų įstatyme
atitinkamai nustatant griežtesnę alkoholio kontrolės politiką, siūlomi tokie
akcizų tarifai:
- silpniausioms
alkoholinių gėrimų kategorijoms – alui, sidrui ir kitiems fermentuotiems
gėrimams iki 8,5 proc. stiprumo 11-12 proc. akcizų tarifo
augimas kasmet;
- stipriausioms
alkoholinių gėrimų kategorijoms – etilo alkoholiui ir tarpiniams produktams
iki 22 proc. stiprumo 12-13 proc. akcizų tarifo augimas
kasmet.
Spartesnis nei Finansų ministerijos planuotas akcizų
didinimas sąlygotų apytikriai 5 proc. alkoholinio vartojimo
visuomenėje mažėjimą ir padėtų efektyviau siekti Alkoholio kontrolės
įstatyme ir Seimo nutarime „Dėl Nacionalinės darbotvarkės narkotikų, tabako
ir alkoholio kontrolės, vartojimo prevencijos ir žalos mažinimo klausimais
iki 2035 metų patvirtinimo“ įvirtintą alkoholio kontrolės politikos tikslą –
mažinti bendrąjį alkoholio suvartojimą, piktnaudžiavimą alkoholiu ir jo
daromą visapusę žalą visuomenei.
Siūlomi akcizų tarifai sąlygotų papildomas valstybės
biudžeto įplaukas ir padėtų patenkinti augantį poreikį krašto gynybos
finansavimui. Remiantis šiais pasiūlymais, per trejus metus valstybės
biudžetą pasiektų papildomi 30 mln. EUR pajamų iš alkoholio
tarifų, t. y., po 10 mln. EUR virš Finansų ministerijos suplanuoto
akcizų surinkimo kasmet.
Taip pat siūloma nustatyti spartesnį akcizų tarifų kilimą
tabako produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui. Vertinant kaimyninių
valstybių (Latvijos, Estijos ir Lenkijos) suplanuotą tabako gaminių akcizų
kilimo lygį, augantį Lietuvos poreikį gynybai bei užkardant galimybes
pakaitumo efektui tarp skirtingų tabako gaminių, cigaretėms ir kaitinamojo
tabako produktams siūloma nustatyti vienodą žymesnį akcizų tarifų kilimą – po
12,5 proc. kasmet.
Remiantis Finansų ministerijos duomenimis, Lenkija ir
Latvija cigaretėms ir kaitinamojo tabako produktams 2025-2026 metais akcizus
kasmet planuoja didinti po 10 procentų, Estija – po 5 procentus kasmet. Pagal
teikiamą pasiūlymą Lietuvoje cigaretėms ir kaitinamojo tabako produktams būtų
nustatomas spartesnis kilimo lygis, akcizų tarifus abiem kategorijoms kasmet
keliant po 12,5 proc. Pažymėtina, kad Latvija ir Estija šiuo metu jau taiko
didesnius akcizų tarifus cigaretėms, kas sudaro galimybes Lietuvoje sparčiau
kelti akcizų tarifą didžiausiai, cigarečių, kategorijai bei surinkti daugiau
lėšų gynybai. Finansų ministerijos duomenimis, Lietuvoje 2024 m. cigaretėms
taikomas 138 EUR/1000 vnt. akcizų tarifas, Latvijoje galioja 156,3 EUR/1000
vnt. tarifas, Estijoje – 169,1 EUR/1000 vnt. tarifas.
Vertintina, kad spartesnis akcizų tarifų kėlimas nesudaro
prielaidų augti tabako gaminių kontrabandai. Valstybei tikslingai investavus
į papildomas priemones, šiuo metu sėkmingai užkardoma kontrabanda ir mažėja
nelegalių cigarečių įvežimas į šalį. Birželio mėn. Valstybinė sienos apsaugos
tarnyba (VSAT) paskelbė, kad 2024 m. beveik 2 kartus sumažėjo į Lietuvą
patekusios cigarečių kontrabandos mastai. Teigiamus pokyčius šioje srityje
lėmė dėl migrantų krizės sustiprinta sienos apsauga, fizinio barjero ir VSAT
stebėjimo sistemų įdiegimas prie sienos su Baltarusija, pasienio kontrolės
punktų uždarymas.
Papildomo dėmesio reikalauja ypač populiarėjančių
elektroninių cigarečių reguliavimo klausimas. Šalies institucijų vertinimu,
elektroninių cigarečių ir jų skysčių populiarumą lemia ir jų nedidelė kaina
bei didelis įperkamumas. Remiantis Finansų ministerijos skaičiavimais, akcizų
dalis šio produkto kainoje yra net 10 kartų mažesnė nei cigarečių kainoje.
Siekiant mažinti šio produkto įperkamumą ir patrauklumą, ypač tarp jaunimo,
būtina didinti jų apmokestinimą. Pažymėtina, kad sparčiau kelti akcizų tarifą
elektroninėms cigaretėms taip pat siūlo Sveikatos apsaugos ministerija,
Vidaus reikalų ministerija ir Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės
departamentas. Dėl šių priežasčių siūloma kasmet didinti elektroninių
cigarečių skysčių akcizų tarifą po 100 proc.
Atitinkamai, siūloma nustatyti cigarečių ir kaitinamojo
tabako produktų akcizų tarifų didinimą po 12,5% kasmet, o
elektroninių cigarečių skysčio akcizų tarifui – po 100% kasmet.
Spartesnis nei numatoma Finansų ministerijos parengtame projekte akcizų
didinimas sąlygotų papildomas valstybės biudžeto įplaukas, kurios tikslingai
galėtų būti skiriamos svarbiam gynybos finansavimo poreikiui užtikrinti.
Remiantis šiais pasiūlymais 2025-2027 m. papildomai galėtų būti surinkta
apytikriai 40-45 mln. EUR m. daugiau nei planuoja Finansų
ministerija.
Iš viso, priėmus šiuos pasiūlymus
padidinti alkoholinių gėrimų ir tabako gaminių akcizų tarifus, Valstybės
gynybos fondą papildytų 70-75 mln. EUR.
Pasiūlymai:
1. Pakeisti projekto 1 straipsnį ir
išdėstyti taip:
„1 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 23 straipsnio 1
dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Alui taikomas 10,50
10,97 euro už 1 procentą faktinės tūrinės alkoholio koncentracijos
procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas už produkto hektolitrą.“
2. Pakeisti 23 straipsnio 1
dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Alui taikomas 11,65
12,74 euro už 1 procentą faktinės tūrinės alkoholio koncentracijos
procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas už produkto hektolitrą.“
3. Pakeisti 23 straipsnio 1
dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Alui taikomas 12,95
14,85 euro už 1 procentą faktinės tūrinės alkoholio koncentracijos
procentais akcizų tarifas, kuris nustatomas už produkto hektolitrą.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
7.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
2
|
|
|
|
1. Pakeisti projekto 2 straipsnį ir
išdėstyti taip:
„2 straipsnis. 24
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 24 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„24 straipsnis. Vynui iš
šviežių vynuogių ir kitiems fermentuotiems gėrimams taikomi akcizų tarifai
Vynui iš šviežių vynuogių ir
kitiems fermentuotiems gėrimams taikomi akcizų tarifai:
1) vynui ir kitiems
fermentuotiems gėrimams, kurių faktinė tūrinė etilo alkoholio koncentracija
(kitų fermentuotų gėrimų atveju – gauta tik fermentuojant) procentais yra ne
didesnė kaip 8,5 procento, – 122 127
eurai už produkto hektolitrą;
2) šio straipsnio 1 punkte
nenurodytiems gėrimams – 254 eurai už produkto hektolitrą.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui.
|
7.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
3
|
|
|
|
Pakeisti projekto 3 straipsnį ir
išdėstyti taip:
„3 straipsnis. 24
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 24 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„24 straipsnis. Vynui iš
šviežių vynuogių ir kitiems fermentuotiems gėrimams taikomi akcizų tarifai
Vynui iš šviežių vynuogių ir
kitiems fermentuotiems gėrimams taikomi akcizų tarifai:
1) vynui ir kitiems fermentuotiems
gėrimams, kurių faktinė tūrinė etilo alkoholio koncentracija (kitų
fermentuotų gėrimų atveju – gauta tik fermentuojant) procentais yra ne
didesnė kaip 8,5 procento, – 136
148 eurai už
produkto hektolitrą;
2) šio straipsnio 1 punkte
nenurodytiems gėrimams – 296 eurai už produkto hektolitrą.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
8.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
4
|
|
|
|
Pakeisti
projekto 4 straipsnį ir išdėstyti taip:
„4 straipsnis. 24
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 24 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„24 straipsnis. Vynui iš
šviežių vynuogių ir kitiems fermentuotiems gėrimams taikomi akcizų tarifai
Vynui iš šviežių vynuogių ir
kitiems fermentuotiems gėrimams taikomi akcizų tarifai:
1) vynui ir kitiems
fermentuotiems gėrimams, kurių faktinė tūrinė etilo alkoholio koncentracija
(kitų fermentuotų gėrimų atveju – gauta tik fermentuojant) procentais yra ne
didesnė kaip 8,5 procento, – 152 173
eurai už produkto hektolitrą;
2) šio straipsnio 1 punkte
nenurodytiems gėrimams – 346 eurai už produkto hektolitrą.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
9.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
5
|
|
|
|
Pakeisti
projekto 5 straipsnį ir išdėstyti taip:
„5 straipsnis. 25
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 25 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„25 straipsnis. Tarpiniams
produktams taikomi akcizų tarifai
Tarpiniams produktams taikomi
tokie akcizų tarifai:
1) tarpiniams produktams,
kurių faktinė tūrinė alkoholio koncentracija procentais yra ne didesnė kaip
15 procentų, – 292 eurai už produkto hektolitrą;
2) tarpiniams produktams,
kurių faktinė tūrinė alkoholio koncentracija procentais yra didesnė kaip 15
procentų, – 375 370 eurų už produkto hektolitrą.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
10.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
6
|
|
|
|
Pakeisti projekto 6 straipsnį ir
išdėstyti taip:
„6 straipsnis. 25 straipsnio
pakeitimas
Pakeisti 25 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„25 straipsnis. Tarpiniams
produktams taikomi akcizų tarifai
Tarpiniams produktams taikomi
tokie akcizų tarifai:
1) tarpiniams produktams,
kurių faktinė tūrinė alkoholio koncentracija procentais yra ne didesnė kaip
15 procentų, – 365 eurai už produkto hektolitrą;
2) tarpiniams produktams,
kurių faktinė tūrinė alkoholio koncentracija procentais yra didesnė kaip 15
procentų, – 422 411 eurų už produkto hektolitrą.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
11.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
7
|
|
|
|
Pakeisti projekto 7 straipsnį ir
išdėstyti taip:
„7 straipsnis. 25
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 25 straipsnį ir jį
išdėstyti taip:
„25 straipsnis. Tarpiniams
produktams taikomas akcizų tarifas
Tarpiniams produktams
taikomas 475 457 eurų už produkto hektolitrą akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas pritaria
LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
12.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
8
|
|
|
|
1. Pakeisti projekto 8 straipsnį ir
išdėstyti taip:
„8 straipsnis. 26
straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 26 straipsnio 1
dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Etilo alkoholiui taikomas
2 778 2 738 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą
akcizų tarifas.“
2. Pakeisti 26 straipsnio 1
dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Etilo alkoholiui taikomas
3 130 3 042 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą
akcizų tarifas.“
3. Pakeisti 26 straipsnio 1
dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Etilo alkoholiui taikomas
3 530 3 395 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą
akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
12.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
9
|
|
|
|
1. Pakeisti projekto 9 straipsnį ir
jį išdėstyti taip:
„9 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 30 straipsnio 2
dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) specifinis elementas – 96
92,6 euro;“.
2. Pakeisti 30 straipsnio 3
dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms
nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 155,3
149,7 euro už 1 000 cigarečių.“
3. Pakeisti 30 straipsnio 2
dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) specifinis elementas – 108
100,5 euro;“.
4. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį
ir ją išdėstyti taip:
„3. Šio straipsnio 1 dalyje
cigaretėms nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis
kaip 174,7 162,4 euro už 1 000 cigarečių.“
5. Pakeisti 30 straipsnio 2
dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) specifinis elementas – 121,5
109 eurai;“.
6. Pakeisti 30 straipsnio 3
dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Šio straipsnio 1 dalyje
cigaretėms nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis
kaip 196,5 176,2 euro už 1 000 cigarečių.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
13.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
13
|
|
|
|
1. Pakeisti projekto 13 straipsnį
ir išdėstyti taip:
„13
straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis.
Kaitinamojo tabako produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi
akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams taikomas
89,4 euro už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui taikomas 0,50
0,40 euro už mililitrą skysčio akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritarė Seimo nario V. Kernagio siūlomam akcizo tarifui elektroninių
cigarečių skysčiui
|
14.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
14
|
|
|
|
Pakeisti
projekto 14 straipsnį ir išdėstyti taip:
„14 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis.
Kaitinamojo tabako produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi
akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams taikomas
100,6 euro už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui taikomas 1,00
0,64 euro už mililitrą skysčio akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritarė Seimo nario V. Kernagio siūlomam akcizo tarifui elektroninių
cigarečių skysčiui
|
15.
|
Seimo nariai: Andrius Bagdonas, Lukas
Savickas, Kazys Starkevičius, Eugenijus Gentvilas, Rasa Petrauskienė, Andrius
Kupčinskas
2024-06-14
|
15
|
|
|
|
Pakeisti
projekto 15 straipsnį ir išdėstyti taip:
„15 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis.
Kaitinamojo tabako produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi
akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams taikomas
113,2 euro už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių
skysčiui taikomas 2,00 1,03 euro už mililitrą skysčio akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritarė Seimo nario V. Kernagio siūlomam akcizo tarifui elektroninių
cigarečių skysčiui
|
16.
|
Seimo narė Morgana Danielė
2024-06-17
|
13
|
|
|
|
Argumentai:
LRV registruotame akcizų įstatymo pakeitimo projekte Nr.
24-3137(2), kuris buvo parengtas siekiant nustatyti trijų metų akcizų planą
nikotino gaminiams, buvo numatytas nuo 30 – 32 proc. akcizų tarifo didėjimas
kasmet elektroninių cigarečių skysčiui.
Tuo tarpu pagal Akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24,
25, 26, 30, 31, 65 ir 74 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3879
(Įstatymo projektas) nustatomas 60 proc. kasmetinis akcizų
elektroninių cigarečių skysčiui augimas.
Pastebėtina, kad LRV siūlius 30-32 procentais didinti
akcizų tarifus elektroninių cigarečių skysčiui buvo vertinta, kad nustačius
tokį akcizų tarifą elektroninių cigarečių akcizas būtų didžiausias tarp
kaimyninių šalių – Lenkijoje iki 2026 metų numatytas 0,13 EUR / 1 ml. akcizo
tarifas, Latvijoje – tarifo augimas nuo 0,24 EUR / 1 ml. iki 0,35 EUR / 1 ml.
tarifas (2026 metais), Estijoje – 0,23 EUR / 1 ml. tarifas (2026 metai), 30 –
32 proc. akcizų augimas būtų suderinamas su kitiems nikotino produktams
siūlomais akcizų tarifais, nedidintų šešėlinės prekybos.
Vertinant ES šalyse skelbiamus patvirtintus ilgalaikius
akcizų dydžius elektroninių cigarečių skysčiui, didžiausias ES šalyse akcizas
2027 metams numatytas Vokietijoje – 0.,32 EUR / 1 ml, tuo tarpu Įstatymo
projektu siūlomas akcizas elektroninių cigarečių skysčiui 2027 metais
sudarytų 1,03 EUR / 1 ml., kas reikštų, kad vien akcizo dydis 10 ml. el.
skysčio talpai sudarytų 10,3 EUR.
Remiantis Lietuvos Respublikos tabako, tabako
gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymu elektroninių
cigarečių skystis būna 2 ml. tūrio vienkartinėse elektroninėse cigaretėse
arba iki 10 ml. talpose elektroninių cigarečių įrenginiams.
Praktikoje didžiausios problemos yra susijusios su
vienkartinių elektroninių cigarečių paplitimu – jos labiau prieinamos
nepilnamečiams, kadangi lengviau slepiamos, šalinamos (surūkiau – išmečiau),
jų įsigijimas nereikalauja tokių didelių kaštų, kaip įsigyjant daugkartinius
elektroninių cigarečių įrenginius.
Taip pat, vienkartinės elektroninės cigaretės yra daug
taršesnės – jas suvartojus jos yra išmetamos kartu su plastiku, baterija ir
kt.
Pastebėtina, kad taikant Įstatymo projekte numatytą
vienodą akcizo tarifą vienkartinių elektroninių cigarečių skysčiui, kurio
būna 2 ml. bei daugkartinėms talpoms, kurios būna iki 10 ml., tokio akcizo
poveikis būtu iš esmės skirtingas – 10 ml. talpas naudojančių daugkartinių
elektroninių cigarečių įrenginiams akcizas 2027 metais sudarytų 10,3
EUR, kai tuo tarpu 2 ml. elektroninėms cigaretėms – 2,6 EUR. Akivaizdu, kad
toks akcizo tarifas skatintų tolimesnį vienkartinių elektroninių cigarečių
vartojimą bei šešėlinę prekybą, susijusią su daugkartiniams elektroninių
cigarečių įrenginiams skirtu skysčiu.
Atsižvelgus į tai, siūlytina diferencijuoti elektroninių
cigarečių skysčiui taikomus akcizus priklausomai nuo to, jis yra
vienkartinėse elektroninėse cigaretėse (2 ml.) ar yra skirtas daugkartiniams
elektroninių cigarečių įrenginiams.
Siūloma taikyti Įstatymo projekte nustatytus akcizų
dydžius vienkartinių elektroninių cigarečių skysčiui, o daugkartinio
naudojimo elektroninių cigarečių pildyklėms, vienkartinėms kapsulėms ar
rezervuarams numatyti LRV registruotame akcizų įstatymo pakeitimo projekte
Nr. 24-3137(2) numatytą akcizų didinimą 30 – 32 proc. kasmet.
Pasiūlymai:
1. Pakeisti
projekto 13 straipsnį ir išdėstyti taip:
„13 straipsnis.
65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo tabako
produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams
taikomas 89,4 euro už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų
akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui vienkartinėse
elektroninėse cigaretėse taikomas 0,40 euro už mililitrą
skysčio akcizų tarifas.
3. Elektroninių cigarečių skysčiui kitose
nei vienkartinėse elektroninėse
cigaretėse taikomas 0,33 euro už mililitrą skysčio akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritarė Seimo nario V. Kernagio siūlomam akcizo tarifui elektroninių
cigarečių skysčiui
|
17.
|
Seimo narė Morgana Danielė
2024-06-17
|
14
|
|
|
|
Pasiūlymas:
2. Pakeisti
projekto 14 straipsnį ir išdėstyti taip:
„14 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo tabako
produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams
taikomas 100,6 euro už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų
akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui vienkartinėse
elektroninėse cigaretėse taikomas 0,64 euro už mililitrą
skysčio akcizų tarifas.
3. Elektroninių cigarečių skysčiui
kitose nei vienkartinėse elektroninėse
cigaretėse taikomas 0,43 euro už mililitrą skysčio akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritarė Seimo nario V. Kernagio siūlomam akcizo tarifui elektroninių cigarečių
skysčiui
|
18.
|
Seimo narė Morgana Danielė
2024-06-17
|
15
|
|
|
|
Pasiūlymas
3. Pakeisti
projekto 15 straipsnį ir išdėstyti taip:
„15 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo tabako produktams
ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams
taikomas 113,2 euro už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų
akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui vienkartinėse
elektroninėse cigaretėse taikomas 1,03 euro už
mililitrą skysčio akcizų tarifas.
3. Elektroninių cigarečių skysčiui
kitose nei vienkartinėse elektroninėse
cigaretėse taikomas 0,56 euro už mililitrą skysčio akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritarė Seimo nario V. Kernagio siūlomam akcizo tarifui elektroninių
cigarečių skysčiui
|
19.
|
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
2024-06-17
|
9
|
|
|
|
Argumentai:
Akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25,
26, 30, 31, 65 ir 74 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. 24-3137(2),
kuris LRV buvo parengtas siekiant nustatyti 3 metų akcizų didinimo planą,
buvo nustatyti siūlymai kasmet didinti akcizų tarifus nikotino gaminiams.
Minėto projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad akcizų dydžiai nustatyti
atsižvelgus į tęstinę akcizų didinimo politiką bei joje nustatytą akcizų
didinimo tempą.
Nustatant siūlomus akcizų tarifus, be
kita ko, atsižvelgta į ES šalių patirtį - 2024 metais didesnius nei Lietuvoje
akcizų tarifus cigaretėms taiko Latvija ir Estija, cigarams ir cigarilėms –
Lenkija, Latvija ir Estija, o elektroninių cigarečių skysčio akcizą didinant
30 – 32 proc. kasmet, jis būtų didžiausias ES valstybėse narėse.
Vertinant nustatytinus akcizus minėtame
LRV parengtame 3 metų akcizų didinimo plane vertinta nelegalios prekybos
augimo rizika, kitų šalių patirtis, nikotino gaminių vartojimo tendencijos.
Atsižvelgus į tai, siūloma
tikslinti Akcizų
įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30, 31, 65 ir 74 straipsnių pakeitimo
įstatymo projekte Nr. XIVP-3879 (toliau – Įstatymo projektas)
nustatytus akcizų tarifus nikotino gaminiams, juos nustatant pagal anksčiau
apsvarstytą ir tinkamai įvertintą akcizų didinimo 3 metams planą.
Pasiūlymai:
1. Pakeisti
projekto 9 straipsnį ir išdėstyti taip:
„9 straipsnis. 30
straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1
punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) specifinis elementas – 91,3 92,6 euro;“.
2. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms
nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 147,7 149,7 euro už 1 000 cigarečių.“
3. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1
punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) specifinis elementas – 97,7 100,5 euro;“.
4. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms
nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 158 162,4 eurai už 1 000 cigarečių.“
5. Pakeisti 30 straipsnio 2 dalies 1
punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) specifinis elementas – 104,5 109 euro;“.
6. Pakeisti 30 straipsnio 3 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„3. Šio straipsnio 1 dalyje cigaretėms
nustatytas kombinuotasis akcizų tarifas turi būti ne mažesnis kaip 169,1 176,2 euro už 1 000 cigarečių.“
|
Nepritarti
|
Komitetas pritaria LR Vyriausybės
pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
20.
|
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
2024-06-17
|
10
|
|
|
|
2. Pakeisti
projekto 10 straipsnį ir išdėstyti taip:
„10 straipsnis. 31
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„31 straipsnis. Kitam
apdorotam tabakui taikomi akcizų tarifai
1. Cigarams ir cigarilėms
taikomas 108,3 109,7 euro
už kilogramą produkto akcizų tarifas.
2. Rūkomajam tabakui taikomas 121,6 123,5 euro už kilogramą produkto
akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
21.
|
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
2024-06-17
|
11
|
|
|
|
3. Pakeisti projekto 11 straipsnį ir
išdėstyti taip:
„11 straipsnis. 31
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„31 straipsnis. Kitam
apdorotam tabakui taikomi akcizų tarifai
1. Cigarams ir cigarilėms
taikomas 123,5 126,7 euro
už kilogramą produkto akcizų tarifas.
2. Rūkomajam tabakui taikomas 131,1 135,2 euro už kilogramą produkto akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
22.
|
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
2024-06-17
|
12
|
|
|
|
4. Pakeisti
projekto 12 straipsnį ir išdėstyti taip:
„12 straipsnis. 31
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„31 straipsnis. Kitam apdorotam
tabakui taikomi akcizų tarifai
1. Cigarams ir cigarilėms
taikomas 140,8 146,3 euro
už kilogramą produkto akcizų tarifas.
2. Rūkomajam tabakui taikomas 141,3 148 euro už kilogramą produkto akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
23.
|
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
2024-06-17
|
13
|
|
|
|
5. Pakeisti projekto 13 straipsnį ir
išdėstyti taip:
„13 straipsnis. 65
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo
tabako produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams
taikomas 88,2 89,4 euro už 1 000 vienetų
kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui taikomas 0,33 0,40 euro už mililitrą skysčio akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui kaitinamojo tabako
produktams ir Seimo nario V. Kernagio pasiūlymui dėl Elektroninių cigarečių
skysčio.
|
24.
|
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
2024-06-17
|
14
|
|
|
|
6. Pakeisti
projekto 14 straipsnį ir išdėstyti taip:
„14 straipsnis. 65
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo
tabako produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams
taikomas 97,9 100,6 euro
už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui
taikomas 0,43 0,64 euro už mililitrą skysčio akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui kaitinamojo tabako
produktams ir Seimo nario V. Kernagio pasiūlymui dėl Elektroninių cigarečių
skysčio.
|
25.
|
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
2024-06-17
|
15
|
|
|
|
7. Pakeisti
projekto 15 straipsnį ir išdėstyti taip:
„15 straipsnis. 65
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo
tabako produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams
taikomas 108,7 113,2 euro
už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui
taikomas 0,56 1,03 euro už mililitrą skysčio
akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui kaitinamojo tabako
produktams ir Seimo nario V. Kernagio pasiūlymui dėl Elektroninių cigarečių
skysčio.
|
26.
|
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
2024-06-17
|
16
|
|
|
|
8. Pakeisti projekto 16 straipsnį ir išdėstyti
taip:
„16 straipsnis. 74
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 74 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„74 straipsnis. Neapdorotam
tabakui taikomas akcizų tarifas
Neapdorotam tabakui taikomas 121,6 123,5 euro už kilogramą neapdoroto
tabako akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27.
|
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
2024-06-17
|
17
|
|
|
|
9. Pakeisti
projekto 17 straipsnį ir išdėstyti taip:
„17 straipsnis. 74
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 74 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„74 straipsnis. Neapdorotam
tabakui taikomas akcizų tarifas
Neapdorotam tabakui taikomas 131,1 135,2 euro už kilogramą neapdoroto tabako
akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
28.
|
Seimo narė Ieva Kačinskaitė-Urbonienė
2024-06-17
|
18
|
|
|
|
10. Pakeisti
projekto 18 straipsnį ir išdėstyti taip:
„18 straipsnis. 74
straipsnio pakeitimas
Pakeisti 74 straipsnį ir jį išdėstyti
taip:
„74 straipsnis. Neapdorotam
tabakui taikomas akcizų tarifas
Neapdorotam tabakui taikomas 141,3 148 euro už kilogramą neapdoroto tabako
akcizų tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria LR Vyriausybės pasiūlytam akcizo tarifo dydžiui
|
29.
|
Seimo narys Vytautas Kernagis, Kęstutis
Masiulis, Vytautas Juozapaitis, Paulė Kuzmickienė, Edmundas Pupinis, Agnė
Širinskienė, Jonas Gudauskas, Zenonas Streikus, Angelė Jakavonytė, Linas
Slušnys, , Robertas Šarknickas, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė,
|
13
|
2
|
|
|
Argumentai:
Elektroninių cigarečių ir jų skysčių epidemiją, ypatingai
tarp nepilnamečių ir jaunų žmonių, lemia ne tik nesąžiningi jų pardavėjai,
ignoruojantys teisės aktų reikalavimus, į nepilnamečius orientuoti saldūs
skoniai ir kvapai, bet ir be jokios abejonės nedidelė jų kaina. Finansų
ministerija Akcizų įstatymo pakeitimo projekto aiškinamajame rašte yra
paskaičiavusi, „kad šiuo metu akcizų dalis šio produkto kainoje yra itin
nedidelė – 2023 metų duomenimis, 10 kartų mažesnė nei cigarečių“. Akcizų
įstatymo pakeitimo projekte siūlomas akcizo tarifo didinimo tempas
elektroninių cigarečių skysčiams (kasmet po 60 procentų) iš esmės nekeistų
esamo status quo ir leistų toliau išlaikyti nedidelę jų
kainą, didelį įperkamumą ir kainos patrauklumą, ypač jauniems žmonėms, bei
leistų nesąžiningiems pardavėjams ir toliau iš to pelnytis. Atsižvelgiant į
tai, siūloma didinti akcizų dalį šios kategorijos produktų kainoje ir taip
mažinti jų įperkamumą ir vartojimo plėtrą, ypač tarp jaunų žmonių, tuo pačiu
surinkti daugiau papildomų pajamų į valstybės gynybos fondą.
Pasiūlymas:
Pakeisti 65 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Elektroninių cigarečių
skysčiui taikomas 0,40 0.63 euro už mililitrą
skysčio akcizų tarifas.“
|
Pritarti
|
|
30.
|
Seimo narys Vytautas Kernagis, Kęstutis
Masiulis, Vytautas Juozapaitis, Paulė Kuzmickienė, Edmundas Pupinis, Agnė
Širinskienė, Jonas Gudauskas, Zenonas Streikus, Angelė Jakavonytė, Linas
Slušnys, , Robertas Šarknickas, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė,
|
14
|
2
|
|
|
Pasiūlymas:
Pakeisti 65 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Elektroninių cigarečių skysčiui taikomas 0,64 1,56 euro
už mililitrą skysčio akcizų tarifas.“
|
Pritarti
|
|
31.
|
Seimo narys Vytautas Kernagis, Kęstutis
Masiulis, Vytautas Juozapaitis, Paulė Kuzmickienė, Edmundas Pupinis, Agnė
Širinskienė, Jonas Gudauskas, Zenonas Streikus, Angelė Jakavonytė, Linas
Slušnys, , Robertas Šarknickas, Radvilė Morkūnaitė- Mikulėnienė
|
15
|
2
|
|
|
Pasiūlymas:
Pakeisti 65 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Elektroninių cigarečių skysčiui
taikomas 1,03 3,91 euro už mililitrą skysčio
akcizų tarifas
|
Pritarti
|
|
32.
|
Seimo narė Morgana Danielė
2024-06-17
|
13
|
|
|
|
Argumentai:
LRV registruotame akcizų įstatymo pakeitimo projekte Nr. 24-3137(2),
kuris buvo parengtas siekiant nustatyti trijų metų akcizų planą nikotino
gaminiams, buvo numatytas nuo 30 – 32 proc. akcizų tarifo didėjimas kasmet
elektroninių cigarečių skysčiui.
Tuo tarpu pagal Akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30, 31, 65 ir 74
straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-3879 (Įstatymo projektas)
nustatomas 60 proc. kasmetinis akcizų elektroninių cigarečių skysčiui
augimas.
Pastebėtina, kad LRV siūlius 30-32 procentais didinti akcizų tarifus
elektroninių cigarečių skysčiui buvo vertinta, kad nustačius tokį akcizų
tarifą elektroninių cigarečių akcizas būtų didžiausias tarp kaimyninių šalių
– Lenkijoje iki 2026 metų numatytas 0,13 EUR / 1 ml. akcizo tarifas,
Latvijoje – tarifo augimas nuo 0,24 EUR / 1 ml. iki 0,35 EUR / 1 ml. tarifas
(2026 metais), Estijoje – 0,23 EUR / 1 ml. tarifas (2026 metai), 30 – 32
proc. akcizų augimas būtų suderinamas su kitiems nikotino produktams
siūlomais akcizų tarifais, nedidintų šešėlinės prekybos.
Vertinant ES šalyse skelbiamus patvirtintus ilgalaikius akcizų
dydžius elektroninių cigarečių skysčiui, didžiausias ES šalyse akcizas 2027
metams numatytas Vokietijoje – 0.,32 EUR / 1 ml, tuo tarpu Įstatymo projektu
siūlomas akcizas elektroninių cigarečių skysčiui 2027 metais sudarytų 1,03
EUR / 1 ml., kas reikštų, kad vien akcizo dydis 10 ml. el. skysčio talpai
sudarytų 10,3 EUR.
Remiantis Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais
susijusių gaminių kontrolės įstatymu elektroninių cigarečių skystis būna 2
ml. tūrio vienkartinėse elektroninėse cigaretėse arba iki 10 ml. talpose
elektroninių cigarečių įrenginiams.
Praktikoje didžiausios problemos yra susijusios su vienkartinių
elektroninių cigarečių paplitimu – jos labiau prieinamos nepilnamečiams,
kadangi lengviau slepiamos, šalinamos (surūkiau – išmečiau), jų įsigijimas
nereikalauja tokių didelių kaštų, kaip įsigyjant daugkartinius elektroninių
cigarečių įrenginius.
Taip pat, vienkartinės elektroninės cigaretės yra daug taršesnės –
jas suvartojus jos yra išmetamos kartu su plastiku, baterija ir kt.
Pastebėtina, kad taikant Įstatymo projekte numatytą vienodą akcizo
tarifą vienkartinių elektroninių cigarečių skysčiui, kurio būna 2 ml. bei
daugkartinėms talpoms, kurios būna iki 10 ml., tokio akcizo poveikis būtu iš
esmės skirtingas – 10 ml. talpas naudojančių daugkartinių elektroninių
cigarečių įrenginiams akcizas 2027 metais sudarytų 10,3 EUR, kai tuo tarpu 2
ml. elektroninėms cigaretėms – 2,6 EUR. Akivaizdu, kad toks akcizo tarifas
skatintų tolimesnį vienkartinių elektroninių cigarečių vartojimą bei šešėlinę
prekybą, susijusią su daugkartiniams elektroninių cigarečių įrenginiams
skirtu skysčiu.
Atsižvelgus į tai, siūlytina diferencijuoti elektroninių cigarečių
skysčiui taikomus akcizus priklausomai nuo to, jis yra vienkartinėse
elektroninėse cigaretėse (2 ml.) ar yra skirtas daugkartiniams elektroninių
cigarečių įrenginiams.
Siūloma taikyti Įstatymo projekte nustatytus akcizų dydžius
vienkartinių elektroninių cigarečių skysčiui, o daugkartinio naudojimo
elektroninių cigarečių pildyklėms, vienkartinėms kapsulėms ar rezervuarams
numatyti LRV registruotame akcizų įstatymo pakeitimo projekte Nr. 24-3137(2)
numatytą akcizų didinimą 30 – 32 proc. kasmet.
Pasiūlymai:
1. Pakeisti
projekto 13 straipsnį ir išdėstyti taip:
„13 straipsnis.
65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo tabako
produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams taikomas 89,4 euro
už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui vienkartinėse elektroninėse
cigaretėse taikomas 0,40 euro
už mililitrą skysčio akcizų tarifas.
3. Elektroninių cigarečių skysčiui kitose nei vienkartinėse elektroninėse
cigaretėse taikomas 0,33 euro už mililitrą skysčio akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria Seimo nario V. Kernagio ir kt. pasiūlymui dėl Elektroninių cigarečių
skysčio.
|
33.
|
Seimo narė Morgana Danielė
2024-06-17
|
14
|
|
|
|
Pasiūlymas:
Pakeisti projekto
14 straipsnį ir išdėstyti taip:
„14 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo tabako
produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams
taikomas 100,6 euro už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų
akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui vienkartinėse elektroninėse
cigaretėse taikomas 0,64 euro
už mililitrą skysčio akcizų tarifas.
3. Elektroninių cigarečių skysčiui
kitose nei vienkartinėse
elektroninėse cigaretėse taikomas 0,43 euro už mililitrą skysčio akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria Seimo nario V. Kernagio ir kt. pasiūlymui dėl Elektroninių cigarečių
skysčio.
|
34.
|
Seimo narė Morgana Danielė
2024-06-17
|
15
|
|
|
|
Pakeisti projekto
15 straipsnį ir išdėstyti taip:
„15 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 65 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„65 straipsnis. Kaitinamojo tabako
produktams ir elektroninių cigarečių skysčiui taikomi akcizų tarifai
1. Kaitinamojo tabako produktams
taikomas 113,2 euro už 1 000 vienetų kaitinamojo tabako produktų
akcizų tarifas.
2. Elektroninių cigarečių skysčiui vienkartinėse elektroninėse
cigaretėse
taikomas 1,03 euro už mililitrą skysčio akcizų tarifas.
3. Elektroninių cigarečių skysčiui
kitose nei vienkartinėse
elektroninėse cigaretėse taikomas 0,56 euro už mililitrą skysčio akcizų
tarifas.“
|
Nepritarti
|
Komitetas
pritaria Seimo nario V. Kernagio ir kt. pasiūlymui dėl Elektroninių cigarečių
skysčio.
|