LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 27-2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1241(2)

 

2024-11-12 Nr. 102-P-42

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Liuda Pociūnienė, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis.

 Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Žana Jerochovienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-11-11

1

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu keičiamo Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 272 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro duomenis, susiejančius transporto priemonės valstybinį registracijos numerį ir transporto priemonės identifikavimo numerį, teisėtiems tikslams gali gauti ir kiti duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai. Ši nuostata tikslintina dėl kelių priežasčių.

Pirma, tokia nuostata yra labiau deklaratyvaus, o ne reguliacinio pobūdžio, nes ji nesukuria teisinio pagrindo rinkti ir tvarkyti atitinkamus duomenis, o tik pakartoja jau Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme įtvirtintą trečiųjų asmenų teisę tam tikromis sąlygomis gauti duomenis iš atitinkamų duomenų bazes tvarkančių duomenų tvarkytojų.

Antra, tais atvejais, kai teisės aktu siūloma nustatyti asmens duomenų tvarkymo pagrindą, tokiame teisės akte turi būti aiškiai nurodyti ir konkretūs subjektai, kuriems asmens duomenys gali būti atskleisti, ir tikslai, dėl kurių asmens duomenys gali būti atskleisti. Pažymėtina, kad formuluotės „duomenų valdytojai ir duomenų tvarkytojai“ turinys niekaip neatskleidžia, kokių duomenų valdytojai ir (ar) tvarkytojai, t. y. kokių informacinių sistemų valdytojai ir tvarkytojai turimi omenyje. Pagal Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymą duomenų tvarkytojais laikomos visos valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos, kiti viešojo administravimo subjektai, viešosios įstaigos ar valstybės valdomos įmonės, kurie duomenų valdytojo nustatytais tikslais ir priemonėmis informacinėje sistemoje tvarko duomenis šios sistemos nuostatuose nustatyta tvarka. Taigi, pagal siūlomą reguliavimą duomenis iš Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro galės gauti praktiškai bet kokios informacinės sistemos, kurioje tvarkomi duomenys niekaip nėra susiję su eismo saugumu, tvarkytojai.

Trečia, keičiamame įstatyme reikėtų aiškiai atskleisti galimus motorinių transporto priemonių duomenų teikimo duomenų valdytojams ir tvarkytojams tikslus ir tolimesnio naudojimo (atskleidimo) apimtis, nes formuluotė „teisėtiems tikslams“ yra tik deklaratyvi ir jokio reguliacinio turinio neturinti nuostata (visi įsteigtų informacinių sistemų tvarkytojai duomenis ir renka savo nuostatų nustatyta tvarka, t. y. teisėtais (valdytojo – valstybės institucijos) nustatytais tikslais

Ketvirta, nėra aišku, kodėl numatyta, kad duomenys gali būti teikiami ir duomenų valdytojams, nes duomenų valdytojai pagal Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymą yra ne duomenis tvarkantys, o būtent duomenų tvarkymo informacinėje sistemoje tikslus, tvarką ir priemones nustatantys subjektai. Kitaip sakant duomenų valdytojais patys duomenų rinkimo, tvarkymo ir perdavimo tretiesiems asmenis funkcijų nevykdo.

Penkta, pažymėtina, kad siūloma nuostata apskritai yra ne šio straipsnio reguliavimo dalykas, nes 272 straipsnyje reglamentuojamas keitimasis duomenimis būtent tarp įstatymo 271 nurodytų su eismo saugumo sritimi susijusių transporto priemonių registrų, valstybės informacinės sistemų ir duomenų bazių.

Nepritarti

Argumentai:

Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo projekto autorių tikslas nėra transporto priemonės savininko nustatymas, o sužinoti transporto priemonės būklę, kas nėra asmens duomenys. 

 

Šiuo metu galiojančioje Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 27(2) straipsnio 6 dalyje yra numatyta teisė tikrinantiems pareigūnams, vykdant eismo priežiūrą, gauti duomenis iš registrų ir kitų informacinių sistemų. Tad, 27(2) straipsnio taikymas jau anksčiau priimtu teisiniu reguliavimu yra išplėstas.

 

Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

 

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-11-11

1

1

 

 

2. Siekiant teisinio aiškumo, projektu keičiamo įstatymo 272 straipsnio 7 dalies antrajame sakinyje vietoj žodžio „atskleisti“ įrašytinas žodis „gauti“, o trečiajame sakinyje vietoj žodžių „duomenys gali būti toliau atskleisti ar kitaip perduoti trečiajai šaliai“ – žodžiai „gauti duomenys gali būti teikiami kitiems subjektams“.

 

Nepritarti

Argumentai:

Pagal Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 2 straipsnį,  Duomenų tvarkymas – informacinių technologijų priemonėmis su duomenimis atliekama operacija ar operacijų seka: rinkimas, įrašymas, rūšiavimas, apdorojimas, sisteminimas, saugojimas, adaptavimas, keitimas (pildymas ar taisymas), susipažinimas, naudojimas, teikimas, atskleidimas kitu būdu sudarant galimybę jais naudotis, sujungimas su kitais duomenimis, apribojimas, ištrynimas ar sunaikinimas.

Manytina, kad siūlomas keitimas nėra tikslingas.

 

Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-11-11

1

2

 

 

3. Atsižvelgiant į bendruosius duomenų tvarkymo principus, projektu keičiamo įstatymo 272 straipsnio 8 dalyje reiktų nurodyti šioje dalyje nurodytų duomenų viešinimo tikslą bei terminą, kurį šie duomenys būtų skelbiami ir laisvai prieinami.

 

Nepritarti

Argumentai:

Kadangi patobulinto projekto 272 straipsnio 8 dalyje numatyta, kad  duomenys yra „vieši (laisvai prieinami Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų biuro interneto svetainėje)“, pasiūlymas tikslinti šią dalį, manytina, būtų perteklinis.

 

Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                      (Parašas)                                                  Irena Haase

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja I. Leonavičiūtė