LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533
9 IR 12 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-05-31 Nr. XIVP-2803

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Atsižvelgiant į tai, kad savivaldybės taryba yra savivaldybės atstovaujamoji institucija, turinti savivaldybės valdžios ir viešojo administravimo įgaliojimus, ir į savivaldybės tarybos narių – savivaldybės bendruomenės atstovų teisinį statusą, svarstytinos projekto 1 straipsniu keičiamo Vietos savivaldos įstatymo (toliau – ir keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 2, 3 ir 4 dalių nuostatos, pagal kurias savivaldybės tarybos nariui turėtų būti suteikiamos tikslinės atostogos ir taikomos Darbo kodekse nustatytos lengvatos asmenims, auginantiems vaikus, bei lengvatos neįgaliems darbuotojams. Pažymėtina, kad savivaldybės tarybos narys nėra darbo ar kitokiuose panašiuose santykiuose su savivaldybės taryba, visi savivaldybės tarybos nariai yra lygūs, todėl nėra subjekto, kuris galėtų suteikti jam tikslines atostogas ar minėtas lengvatas. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad savivaldybės tarybos narys posėdžių laiku yra atleidžiamas nuo tiesioginio darbo ar pareigų bet kurioje institucijoje, įstaigoje, įmonėje ar organizacijoje, išsaugant jam darbo vietą. Be to, jis savo darbovietėje gali naudotis visomis Darbo kodekse nustatytomis teisėmis, įskaitant teisę į tikslines atostogas, ar papildomomis lengvatomis.

2.    Projekto 2 straipsniu siūloma keičiamo įstatymo 12 straipsnyje vietoj savivaldybės tarybos nario veiklos apmokėjimo nustatyti savivaldybės tarybos nario atlyginimą, todėl reikėtų atitinkamai patikslinti keičiamo įstatymo 12 straipsnio pavadinimą.

3.    Kadangi pagal projekto 2 straipsniu siūlomus keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies pakeitimus savivaldybės tarybos nario atlyginimas būtų siejamas su tos savivaldybės, kurios tarybos narys jis yra, mero darbo užmokesčio dydžiu, o nuostata, kuria buvo įvestas trumpinys „VMDU“, būtų išbraukta, kartu atitinkamai reikėtų pakeisti keičiamo įstatymo 25 straipsnio 7 dalį, kurioje vartojamas šis trumpinys (vietoj jo reikėtų nurodyti visą šio dydžio pavadinimą ir įvesti trumpinį: „Valstybės duomenų agentūros skelbiamo paskutinio Lietuvos ūkio vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio (toliau – VMDU) dydžio“), arba keičiamo įstatymo 25 straipsnio 7 dalyje ir 31 straipsnio 1 dalyje reglamentuojamus dydžius nustatyti susiejant juos ne su „VMDU“, o su mero darbo užmokesčio dydžiu.

4.    Projekto 2 straipsniu siūloma keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje nustatyti tokius atlyginimus: savivaldybės tarybos nariui – 20 procentų tos savivaldybės, kurios tarybos narys jis yra, mero darbo užmokesčio dydžio atlyginimą; savivaldybės tarybos opozicijos lyderiui ir nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir komisijų pirmininkams – 20 procentų didesnio dydžio savivaldybės tarybos nario atlyginimą; nuolatinių savivaldybės tarybos komitetų ir komisijų pirmininkų pavaduotojams – 10 procentų didesnio dydžio savivaldybės tarybos nario atlyginimą. Pažymėtina, kad pagal 2023 m. gegužės 25 d. Seimo priimtą Valstybės politikų darbo užmokesčio įstatymą nuo 2023 m. liepos 1 d. pradedamas taikyti savivaldybės mero darbo užmokesčio dydis bus apskaičiuojamas merui nustatytą pareiginės algos koeficientą (nuo 2,8 iki 3,5 priklausomai nuo savivaldybės teritorijoje gyvenančių gyventojų skaičiaus) padauginus iš Pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio nustatymo ir asignavimų darbo užmokesčiui perskaičiavimo įstatyme nustatyto naujo pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio – 1785,4 euro. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad Konstitucinis Teismas nutarimuose, kuriuose sprendė dėl savivaldybių politikų darbo apmokėjimo teisinio reguliavimo, yra konstatavęs, jog savivaldybių politikams nustatytas apmokėjimo už darbą dydis turi atitikti šių asmenų veiklos specifiką ir priklausyti nuo jiems priskirtų funkcijų pobūdžio, sudėtingumo, reikšmingumo, jų veiklos apimties ir jiems tenkančios atsakomybės už šių funkcijų vykdymą masto (2013 m. balandžio 30 d., 2019 m. gegužės 29 d. nutarimai). Atsižvelgiant į šiuos kriterijus, be kita ko, į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 17 straipsnio 9 dalį savivaldybės tarybos posėdžiai šaukiami prireikus, ne rečiau kaip kas 3 mėnesiai, įvertintina, ar projekte numatytas savivaldybės tarybos nariams siūlomo nustatyti atlyginimo dydis būtų adekvatus (proporcingas), palyginti su mero darbo užmokesčio dydžiu, turint mintyje merui priskirtų funkcijų kiekį, iš to kylantį darbo krūvį ir merui tenkančią atsakomybę.

5.    Atsižvelgiant į Vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalyje nustatytas savivaldybės tarybos veiklos formas (savivaldybės tarybos veikla tarp savivaldybės tarybos posėdžių tęsiama, be kita ko, savivaldybės tarybos komitetuose ir komisijose) ir į tai, kad pagal projektu teikiamą šio įstatymo 12 straipsnio 1 dalį savivaldybės tarybos nariams būtų atlyginama už darbą atliekant savivaldybės tarybos nario pareigas, 12 straipsnio 2 dalyje prieš žodžius „komitetų“ ir „komisijų“ išbrauktinas žodis „nuolatinių“.

6.    Projekto 3 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „įgyvendinimui reikalingus“ įrašytinas žodis „įgyvendinamuosius“.

7.    Atkreiptinas dėmesys į tai, kad, pagal Vietos savivaldos įstatymo 72 straipsnio 8 dalį, rengiami ar svarstomi su savivaldybių veikla susiję įstatymų ir kitų teisės aktų projektai aptariami su atskiromis savivaldybėmis arba Lietuvos savivaldybių asociacija Seimo statuto nustatyta tvarka.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O. Buišienė, tel. (8 5) 239 6160, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. (8 5) 239 6898, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]