LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

JAUNIMO IR SPORTO REIKALŲ KOMISIJA

 

PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPORTO ĮSTATYMO NR. I-1151 2 IR 19 STRAIPSNIŲ

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2431

2023-10-25 Nr. 116-P-9

Vilnius

 

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos pirmininkas Virgilijus Alekna; Komisijos nariai:  Jonas Gudauskas, Jonas Jarutis, Sergejus Jovaiša, Andrius Kupčinskas,   Deividas Labanavičius, Marius Matijošaitis, Kęstutis Mažeika, Audrius Petrošius, Edita Rudelienė, Jurgita Šiugždinienė; Seimo kanceliarijos patarėja Jurgita Petniūnaitė;  Kviestieji asmenys: Nacionalinės sporto agentūros prie Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos direktorius Mindaugas Špokas,  švietimo, mokslo ir sporto viceministrė Aistė Zedelytė-Kaminskė,

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija

2023-03-23

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos sporto įstatymo Nr. I-1151 2 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2431 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

 

2.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-28

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.        Pagal projekto 1 straipsniu Sporto įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 9 dalyje siūlomą nustatyti sąvokos ,,Aukštojo meistriškumo sporto varžybos” apibrėžimą aukštojo meistriškumo varžybomis būtų laikomos tik tokios sporto varžybos, kurias organizuotų sporto šakos federacija, kuri yra tarptautinės (pasaulio) sporto šakos federacijos narė ir atitinka šio įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nurodytus kriterijus, arba jos įgaliotas juridinis asmuo.

              Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje siūlomas nustatyti teisinis reguliavimas diskutuotinas šiais aspektais.

              Pirma, projekto nuostatos svarstytinos Teisėkūros pagrindų įstatyme įtvirtintų tikslingumo, proporcingumo bei pagarbos asmens teisėms ir laisvėms principų požiūriu. Pažymėtina, kad teisinis reguliavimas turi būti ne tik pagrįstas, tačiau ir proporcingas siekiamam  tikslui, o pasirinktos teisinio reguliavimo priemonės turi sudaryti kuo mažesnę administracinę ir kitokią naštą, nevaržyti teisinių santykių subjektų daugiau, negu to reikia teisinio reguliavimo tikslams pasiekti. Konstitucijos 35 straipsnyje įtvirtintos asociacijų laisvės turinio elementais esančios teisės steigti asociacijas ir dalyvauti jų veikloje aiškintinos kaip apimančios, be kita ko, į asociaciją susivienijusių asmenų teisę apibrėžti ir vykdyti asociacijos veiklą taip, kad būtų tenkinami jų interesai, inter alia nesikišant valstybės valdžios, kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms, jeigu asociacijos tikslai ir veikla nėra priešingi Konstitucijai ir įstatymams. Tai, be kita ko, reiškia, kad pagal Konstituciją, inter alia jos 35 straipsnio 1 dalį, asociacijų steigėjai, steigdami jų interesais veiksiančią asociaciją, taip pat jau įsteigtų asociacijų nariai, reguliuodami ir vykdydami jų interesais veikiančios asociacijos veiklą, gali inter alia savarankiškai spręsti dėl naujų narių priėmimo į asociaciją, nustatyti tokių narių priėmimo į asociaciją tvarką, asociacijos valdymo organų struktūros ar valdymo organų narių skyrimo (rinkimo) tvarkos ir kriterijų, kuriuos atitinkantys asmenys galėtų būti skiriami (renkami) į valdymo organus. Įstatymų leidėjas, ribodamas asociacijų laisvę, t.y. asociacijos narių teisę skirti (rinkti) valdymo organų narius savo nustatyta tvarka ir nuožiūra, turėtų pagrįsti šios laisvės ribojimo būtinumą. Šiuo atveju svarstytina, ar aukšto meistriškumo sporto varžybų, t.y. sporto renginio, kuriame  pagal tam tikras taisykles varžantis su kitais asmenimis (individualiai arba komandoje), prireikus pasitelkiant gyvūnus ir (ar) technines priemones, siekiama nugalėti varžovus, organizavimas ir vykdymas yra tiesiogiai susijęs su šias varžybas organizuojančios sporto federacijos valdymo organų narių skyrimo (rinkimo) tvarka ar tam tikrais jų reputacijos reikalavimais.

              Antra, projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad projekto tikslas - keisti sporto federacijų valdymo reguliavimą nustatant žemiausius federacijų valdymo standartus, kurių turi laikytis sporto šakos federacija, siekianti gauti aukšto meistriškumo sporto programų finansavimą. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje įtvirtintas sąvokos „Aukštojo meistriškumo sporto varžybos“ apibrėžimas nėra skirtas nustatyti ar kažkaip reglamentuoti tokių varžybų finansavimo valstybės lėšomis principus ar sąlygas. Aukšto meistriškumo sporto varžybų finansavimo valstybės ar savivaldybių lėšomis nuostatos yra įtvirtintos būtent keičiamo įstatymo 18-20 straipsniuose, todėl toks projekte siūlomas keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 dalies pakeitimas, kuriuo susiaurinamas galimas aukšto meistriškumo sporto varžybų ratas, ne tik nedera su projekte nurodytu siūlomo reguliavimo tikslu, tačiau dalinai paneigia ir asociacijų (sporto federacijų) teisę savo nuožiūra ir tvarka organizuoti ir vykdyti sporto renginius, įtrauktus į sporto šakos federacijos oficialų sporto renginių kalendorių, arba  į tarptautinės sporto šakos federacijos oficialų sporto renginių kalendorių.

Trečia, pagal projekto nuostatas aukštojo meistriškumo varžybas turėtų teisę organizuoti tik tokios sporto šakos federacijos, kurios atitiktų visus galiojančio keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1-12 punktuose nustatytus, taip pat projekto 2 straipsnio 1-3 punktuose keičiamo įstatymo 19 straipsnio 13-15 punktuose siūlomus nustatyti papildomus reikalavimas (tame tarpe ir reikalavimą, kad sporto šakos federacijos valdymo organų nariais gali būti tik nepriekaištingos reputacijos asmenys). Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo nuostatas aukštojo sportinio meistriškumo varžybas gali organizuoti sporto šakos federacijos įgaliotas juridinis asmuo arba tarptautinis subjektas (organizuojantis tarptautines aukšto meistriškumo sporto varžybas), kuriems jokių reikalavimų nei keičiamame įstatyme, nei teikiamame įstatymo projekte nėra siūloma nustatyti. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „projekto tikslas - keisti sporto federacijų valdymo reguliavimą nustatant žemiausius federacijų valdymo standartus, kurių turi laikytis sporto šakos federacija, siekianti gauti aukšto meistriškumo sporto programų finansavimą. Šis įstatymo projektas siekia įgyvendinti viešąjį interesą skaidriai, efektyviai, įtraukiai ir demokratiniais principais paremtai sporto federacijų veiklai”. Taigi, pagal projekto nuostatas aukštojo meistriškumo sporto varžybas galėtų organizuoti ne tik sporto šakos federacijos, kurios atitiktų projekte siūlomus nustatyti „žemiausius sporto šakos federacijos valdymo standartus“, bet ir sporto šakos federacijos įgalioti juridiniai asmenys bei tarptautiniai subjektai, kuriems „žemiausi valdymo standartai“ nebūtų taikomi. Atsižvelgiant tai, kyla abejonių, ar projekto nuostatomis būtų pasiekti projekto aiškinamajame rašte nurodyti projekto tikslai, jeigu keičiamame įstatyme būtų nustatyti nevienodi reikalavimai visiems asmenims, Lietuvos Respublikoje organizuojantiems aukštojo sportinio meistriškumo sporto varžybas.

              Ketvirta, priėmus įstatymą, aukštojo sportinio meistriškumo varžybas galėtų organizuoti tik tokios sporto šakų federacijos, kurios atitiktų visus keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1-15 punktų kriterijus. Svarstytina, ar siekiant, kad nebūtų pažeistas teisėtų lūkesčių principas, įstatymo projekto 2 straipsnį nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kuriose būtų nustatyta, kad sporto šakų federacijoms, kurios iki įstatymo įsigaliojimo pradėjo organizuoti aukštojo sportinio meistriškumo varžybas, bet įsigaliojus įstatymui, tokios varžybos dar nebuvo surengtos, taikomi iki įstatymo įsigaliojimo keičiamame įstatyme nustatyti reikalavimai asmenims, siekiantiems organizuoti aukštojo sportinio meistriškumo varžybas.

Pritarti

 

3.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-28

2

1

 

2.    Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 13 punkte siūloma nustatyti, kad sporto šakos federacijos, siekiančios gauti valstybės biudžeto lėšų keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalyje nurodytai aukšto meistriškumo sporto programai įgyvendinti, įstatuose turi  būti nustatyta tokia tvarka, pagal kurią federacijos valdymo organų nariais gali būti tik nepriekaištingos reputacijos asmenys. Projekto nuostata svarstytina šiais aspektais.

              Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad teisinis reguliavimas, kuriuo nustatomi asmens teisių ir pareigų turinio elementai, turi būti įtvirtintas įstatyme. Nepriekaištinga reputacija yra vienas iš svarbiausių žmogaus teisinio statuso elementų, todėl jos aiškinimas turėtų būti tiksliai apibrėžtas įstatymo lygmeniu. Atsižvelgiant į tai, konkretūs ir aiškūs nepriekaištingos reputacijos kriterijai (reikalavimai nepriekaištingai reputacijai), kuriuos turi atitikti asmenys, renkami sporto šakos federacijos valdymo organų nariais, turėtų būti nustatyti projektu keičiamame įstatyme arba pateikta nuoroda į kitą įstatymą, kuriame tokie kriterijai būtų nustatyti. Taip pat pažymėtina, kad tam tikri sporto federacijos valdymo organų nariams taikomi kriterijai, kurių neatitinkantys subjektai negali gauti  valstybės finansavimo, jau yra įtvirtinti keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkte, todėl svarstytina, ar siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo neturėtų būti keičiamas bei pildomas būtent aukščiau nurodytasis punktas. 

              Antra, galiojančio keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad sporto šakos federacija, siekianti gauti valstybės biudžeto lėšų keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalyje nurodytai aukšto meistriškumo sporto programai įgyvendinti, turi atitikti Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme asociacijoms keliamus reikalavimus. Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra svarstomas Asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 2, 8, 9, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (Reg. Nr. XIVP-428(2)). Svarstymo metu šiam įstatymo projektui buvo pateiktas Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos ,,Linava“ pasiūlymas Asociacijų įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nustatyti, kad asociacijos vadovas ir valdymo organai privalo būti nepriekaištingos reputacijos (arba alternatyviai asociacijos, kurios atstovauja ir valstybės interesus, privalo būti nepriekaištingos reputacijos). Dėl Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ pasiūlymo Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 2, 8, 9, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-428(2) Seimo valdyba 2022 m. gruodžio 21 d. sprendimu Nr. SV-S-758 kreipėsi į Vyriausybę išvados. Atsižvelgiant į tai, projektu siūlomas teisinis reguliavimas vertintinas kartu su Asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 2, 8, 9, 12, 13, 15 ir 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte (Reg. Nr. XIVP-428(2)) siūlomu nustatyti teisniu reguliavimu. Asociacijų įstatyme nustačius nepriekaištingos reputacijos reikalavimus asociacijų valdymo organų nariams, manytina, kad projektu keičiamame įstatyme analogiško reikalavimo nustatymas galėtų būti vertintinas kaip perteklinis.

              Trečia, atsižvelgiant į tai, kad projekto 2 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 13 punkte ir projekto 2 straipsnio 3 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 15 punkte siūloma nustatyti kriterijus, kuriuos turėtų atitikti sporto šakų federacijų valdymo organų nariai, taip pat nustatyti reikalavimus sporto šakos federacijos valdymo organų narių rinkimo tvarkai, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 1 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 13 punkto ir projekto 2 straipsnio 3 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 15 punkto nuostatų nereikėtų sujungti ir dėstyti viename keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies punkte.

              Ketvirta, iš projekte siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, ar iki įstatymo įsigaliojimo pakeitus sporto šakos federacijos įstatus, kaip yra siūloma reglamentuoti projekto 3 straipsnio 2 dalyje, įsigaliojus įstatymui, nauji valdymo organų nariai turėtų būti renkami nepasibaigus iki įstatymo įsigaliojimo išrinktų valdymo organų kadencijai, ar nauji reikalavimai valdymo organų nariams būtų taikomi tik tuomet, kai pasibaigus iki įstatymo įsigaliojimo išrinktų valdymo organų kadencijai, būtų renkami nauji valdymo organai arba renkami pavieniai iki įstatymo įsigaliojimo sudarytų valdymo organų nariai, pavyzdžiui, jiems atsistatydinus. Svarstytina, ar, siekiant pašalinti šį neaiškumą, įstatymo projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis.

Pritarti

 

4.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-28

2

2

 

3.        Projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punkte siūloma nustatyti, kad sporto šakos federacijos, siekiančios gauti valstybės biudžeto lėšų keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalyje nurodytai aukšto meistriškumo sporto programai įgyvendinti, „įstatuose nustatyta tokia tvarka, pagal kurią federacijos nariais netrukdomai gali tapti sporto subjektai, kurių veikla tiesiogiai susijusi su sporto šakos plėtojimu bei kuriuos atstovaujantys asmenys ne mažiau kaip pastaruosius vienerius metus dalyvavo sporto šakos aukšto meistriškumo varžybose ar ne mažiau kaip pastaruosius dvejus metus dalyvavo sporto šakos fizinio aktyvumo veikloje, turi ar įvairiais pagrindais valdo sporto šakos pratyboms būtiną infrastruktūrą, juose pratybas veda asmenys, atitinkantys šio įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus”. Siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais.

Pirma, projekto nuostata, kad įstatuose turėtų būti nustatyta tvarka, pagal kurią federacijos nariais netrukdomai gali tapti atitinkami sporto subjektai nėra pakankamai aiški. Taikant įstatymą, ji gali būti skirtingai aiškinama, nes nėra aišku, ar projektu keičiamame įstatyme turimas tikslas įtvirtinti, kad įstatuose turi būti nustatytas atitinkamas reikalavimas asmenims (subjektams), siekiantiems tapti sporto federacijos nariais, ar turimas tikslas nustatyti reikalavimus pačiai ,,tapimo nariu” procedūrai (tvarkai). Siekiant aiškumo, vertinamoji projekto nuostata tikslintina taip, kad būtų aiškūs teisinio reguliavimo tikslai. Vertinant šią nuostatą, taip pat pažymime, kad asociacijų laisvė suponuoja tai, kad būtent asociacijų steigėjai, steigdami jų interesais veiksiančią asociaciją, taip pat jau įsteigtų asociacijų nariai, reguliuodami ir vykdydami jų interesais veikiančios asociacijos veiklą, gali savarankiškai spręsti dėl naujų narių priėmimo į asociaciją, nustatyti tokių narių priėmimo į asociaciją tvarką. Todėl jeigu nuostata „federacijos nariais netrukdomai gali tapti sporto subjektai“ siekiama nustatyti būtent sporto subjektų teisę patiems spręsti dėl tapimo sporto federacijos nariais, nesant aiškiai išreikšto asociacijos narių sutikimo, tai nederėtų su esminiais Konstitucijoje garantuojamais asociacijų laisvės turinio elementais.

Antra, nėra aišku, iki kokio įvykio turėtų būti skaičiuojami ,,pastarieji vieneri metai” ir „pastarieji dveji metai”. Siekiant pašalinti šį neaiškumą, projekte reikėtų nurodyti įvykį, iki kurio turėtų būti skaičiuojami projekte siūlomi nustatyti terminai. Be to, nėra aišku, kokiais argumentais remiantis siūloma nustatyti būtent ,,vienerių metų” ir „dvejų metų” laikotarpius, o ne kitą, metais skaičiuojamą terminą.

Trečia, pažymėtina, kad nuostata „ne mažiau kaip pastaruosius dvejus metus dalyvavo sporto šakos fizinio aktyvumo veikloje“ yra per daug neapibrėžta ir labai plataus turinio, nes fizinio aktyvumo veikla laikoma bet kokia asmens fizinė veikla, kuria siekiama stiprinti sveikatą, tobulinti fizines ir psichines savybes bei įgūdžius neturint tikslo pasirengti aukšto meistriškumo sporto varžyboms ir (ar) dalyvauti jose, taip pat veikla šviečiant visuomenę sporto, fizinio aktyvumo ir jais pasiekiamo sveikatos stiprinimo klausimais (keičiamo įstatymo 2 straipsnio 15 dalis).

Ketvirta, siekiant aiškumo, projekto nuostata ,,turi ar įvairiais pagrindais valdo sporto šakos pratyboms būtiną infrastruktūrą“ keistina nuostata „nuosavybės teise ar kitais pagrindais valdo sporto šakos pratyboms būtiną infrastruktūrą“.

Pritarti

 

5.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-28

3

 

 

4.        Tuo atveju, jeigu atsižvelgiant į šios išvados 1 ir 2 punktuose išdėstytas pastabas, projekto 3 straipsnis nebūtų papildytas nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo taikymą, projekto 3 straipsnio pavadinime, atsižvelgiant į tai, kad šio straipsnio 2 dalyje siūloma reglamentuoti ne įstatymo taikymą, bet įgyvendinimą, vietoj žodžio “taikymas” reikėtų įrašyti žodį “įgyvendinimas”.

Pritarti

 

6.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-28

3

2

 

5.        Projekto 3 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „sporto šakų federacijos priima vidinių įstatų pakeitimus iki įstatymo įsigaliojimo datos”. Vertinamojoje projekto nuostatoje žodis ,,vidinių“ išbrauktinas kaip perteklinis. Taip pat siūlome, atsižvelgiant į projekto tikslą bei projektu teikiamas  nuostatas, po žodžio „federacijos“ įrašyti žodžius „siekiančios gauti valstybės ar savivaldybių lėšas jų organizuojamų aukšto meistriškumo sporto varžybų finansavimui“. Be to, siekiant, kad sporto šakų federacijos turėtų įstatyme nustatytą pagrindą pakeisti savo įstatus iki įstatymo įsigaliojimo dienos, ši nuostata turėtų įsigalioti anksčiau nei visas įstatymas. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas” įrašytini žodžiai „išskurus šio straipsnio 2 dalį”.

Pritarti

 

7.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-03-28

 

 

 

6.        Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją sporto srityje, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

Pritarti

Vyriausybės pateikė išvadą.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Lietuvos sporto federacijų sąjunga

2023-04-17

 

 

 

Susipažinus su Sporto įstatymo pakeitimo įstatymo projektu siunčiame savo išvadas:

1. Įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje yra siūloma papildyti, jog aukšto meistriškumo varžybas organizuojančios federacijos turi atitikti ir visus įstatymo 19 straipsnyje numatytus kriterijus.

NESUTINKAME. 19 straipsnyje numatyti kriterijai, kuriuos atitinkantis juridinis asmuo turi teisę gauti valstybės biudžeto lėšų aukšto meistriškumo sporto programai įgyvendinti. Tačiau tai niekaip nesusiję su tuo, kad sporto šakos sportininkai, treneriai bei renginiai būtų pripažinti aukšto meistriškumo, taip kaip tai yra ir dabar.

Ne visi 19 straipsnio kriterijai priklauso nuo nacionalinės federacijos – šiame straipsnyje yra kriterijų, kuriuos turi atitikti tarptautinė sporto šakos federacija (pvz. ne mažiau kaip 55 valstybės narės 4 kontinentuose), dalyvių skaičius pasaulio čempionatuose – taip pat nuo nacionalinės federacijos nepriklausantis kriterijus. Tačiau dėl to negalime laikyti visos sporto šakos nacionalinės veiklos (sportininkų, trenerių bei organizuojamų renginių) ne aukšto meistriškumo sportu. Nes Sporto įstatyme yra nurodyta, kad „3. Aukšto meistriškumo sportas – asmens fizinės veiklos forma jaunučių, jaunių, jaunimo ir suaugusiųjų, išskyrus veteranus, amžiaus grupėse (pagal tarptautinės (pasaulio) sporto šakos federacijos ar paralimpiniam, regos, klausos, judėjimo ar intelekto negalią turinčių asmenų sporto, studentų sporto judėjimams (pasaulio ar Europos) vadovaujančios organizacijos nustatytus amžiaus reikalavimus), kai pagal tam tikras taisykles varžantis su kitais asmenimis (individualiai arba komandoje) aukšto meistriškumo sporto varžybose (prireikus pasitelkiant gyvūnus ir (ar) technines priemones) siekiama nugalėti varžovus, taip pat veikla, kuria tobulinamos asmens fizinės ir psichinės savybės bei įgūdžiai, siekiant tinkamai pasirengti aukšto meistriškumo sporto varžyboms. Aukšto meistriškumo sportu taip pat laikoma

asmens veikla, kuri, nors ir neatitinka nurodytų kriterijų, tačiau dėl susiklosčiusių tradicijų ar kitų aplinkybių visuotinai pripažįstama aukšto meistriškumo sportu.”

Nacionalinė sporto šakos federacija, neatitinkanti 19 straipsnio kriterijų, neturi teisės gauti biudžeto lėšų, bet ji pati, priklausanti tarptautinei savo sporto šakos federacijai, ir jos nariai, turi teisę vykdyti aukšto meistriškumo sporto veiklą, nes tai yra viena iš pagrindinių asociacijos susikūrimo priežasčių, ir ši veikla neprieštarauja Konstitucijai ir įstatymams.

Taip pat matome grėsmę, kad šiandien įvardinus varžybas ne aukšto meistriškumo, rytoj bus įvardinti ne aukšto meistriškumo sportininkai bei jų treneriai. Tačiau pasikeitus tiek nacionalinės, tiek tarptautinės federacijų aplinkybėms ir atitikus 19 straipsnio kriterijus, federacija taptų aukšto meistriškumo sportu tuojau pat, o naujo trenerio ar sportininko tuoj pat neparengsi. Manome, šis pasiūlymas niekaip negerina nacionalinių sporto federacijų valdymo, o tik užkerta kelią asociacijoms vykdyti jų įstatuose numatytą veiklą.

Pritarti

 

2.        

Lietuvos sporto federacijų sąjunga

2023-04-17

 

 

 

2. Įstatymo 19 straipsnį siūloma papildyti trims naujais kriterijai: 1) sporto federacijų valdymo organų nariais gali būti tik nepriekaištingos reputacijos asmenys; 2) sporto šakos federacijos įstatuose nustatyta tokia tvarka, pagal kurią federacijos nariais netrukdomai gali tapti sporto subjektai, kurių veikla tiesiogiai susijusi su sporto šakos plėtojimu bei kuriuos atstovaujantys asmenys ne mažiau kaip pastaruosius vienerius metus dalyvavo sporto šakos aukšto meistriškumo varžybose ar ne mažiau kaip pastaruosius dvejus metus dalyvavo sporto šakos fizinio aktyvumo veikloje, turi ar įvairiais pagrindais valdo sporto šakos pratyboms būtiną infrastruktūrą, juose pratybas veda asmenys, atitinkantys šio įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatytus reikalavimus; 3) sporto šakos federacijos įstatuose nustatyta tvarka, pagal kurią ne mažiau 2/3 federacijos valdymo organų narių, federacijos nariai renka tiesiogiai visuotiniame narių susirinkime.

NESUTINKAME. Asociacijų nariai pagal asociacijų įstatymą yra laisvi rinktis naujus savo narius bei nustatyti rinkimų tvarką ir negalima Sporto įstatymu apriboti vieno asociacijų tipo (nacionalinių sporto organizacijų) narių teisių, nurodant kas gali tapti nariais, taip pat negalima apriboti rinkimo procedūrų daugiau negu tai numato asociacijų įstatymas, tuo labiau, kad šių asociacijų veikla neprieštarauja Konstitucijai ir įstatymams. Taip pat nesutinkame su jokiame įstatyme neapibrėžta sąvoka „nepriekaištinga reputacija“. Manome, šis pasiūlymas niekaip negerina nacionalinių sporto federacijų valdymo, o tik užkerta kelią asociacijoms vykdyti jų įstatuose numatytą veiklą.

Sporto federacijų valdymo ir administravimo gerinimui užtikrinti rekomenduojame vykdyti vadovų bei administracijos darbuotojų mokymus (NSA kompetencijų centras), skirti pakankamai biudžeto lėšų suteikiant galimybę federacijoms įdarbinti aukštesnio lygio vadybininkus. Taip pat norime pabrėžti, kad kiekvienais metais reikalauti federacijoms keisti įstatus yra papildomų lėšų bei žmogiškųjų resursų reikalaujantis bei ypatingai trumparegiškas sprendimas.

Pritarti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-09-06

1

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. balandžio 5 d. sprendimo Nr. SV-S-878 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos sporto įstatymo Nr. I-1151 2 ir 19 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2431 (toliau – Įstatymo projektas) keliamam siekiui įgyvendinti viešąjį interesą skaidriai, efektyviai ir demokratiniais principais paremtai sporto šakų federacijų veiklai, tačiau nepritarti Įstatymo projektu siūlomoms teisinio reguliavimo priemonėms dėl šių priežasčių:

1.  Nacionalinės sporto šakų federacijos, būdamos asociacijomis pagal Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymą ir nevyriausybinėmis organizacijomis pagal Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatymą, yra tarptautinių sporto šakų federacijų narės,  vadovaujasi tarptautinių sporto šakų federacijų nustatytomis taisyklėmis ir reikalavimais, pagal juos organizuoja aukšto meistriškumo sporto varžybas. Lietuvos Respublikos sporto įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje įtvirtinta aukšto meistriškumo sporto varžybų sąvoka yra skirta apibrėžti visoms aukšto meistriškumo sporto varžyboms, nepriklausomai nuo to, ar sporto šakos federacija siekia gauti valstybės biudžeto lėšų savo parengtai aukšto meistriškumo sporto programai įgyvendinti, ar nesiekia jų gauti. Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje yra nustatyti kriterijai, kuriuos atitinkanti nacionalinė sporto šakos federacija gali siekti gauti valstybės biudžeto lėšų savo parengtai aukšto meistriškumo sporto programai įgyvendinti. Priėmus Įstatymo projektą, kuriuo siūloma Sporto įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje įtvirtintą aukšto meistriškumo sporto varžybų sąvoką susieti su Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nustatytais kriterijais, susidarys tokia teisinė situacija, kai sporto šakų federacijų pagal tarptautinių sporto šakų federacijų nustatytus reikalavimus organizuojamos aukšto meistriškumo sporto varžybos pagal Sporto įstatymą nebus laikomos aukšto meistriškumo sporto varžybomis, nors tokios varžybos bus organizuojamos pagal tarptautinės sporto šakos federacijos nustatytas taisykles ir pagal šias laikomos aukšto meistriškumo sporto varžybomis. Todėl aukšto meistriškumo sporto varžybas galės organizuoti tik tos sporto šakų federacijos, kurios atitiks Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nustatytus kriterijus ir kurių parengtoms aukšto meistriškumo sporto programoms įgyvendinti sieks gauti valstybės biudžeto lėšų. Tuo atveju, jei sporto šakos federacija neprašys valstybės biudžeto lėšų, o sporto šaką plėtos vadovaudamasi tarptautinės sporto šakos federacijos nustatytomis taisyklėmis bei gaudama tik tarptautinės sporto šakos federacijos finansavimą, tokios sporto šakos federacijos organizuojamos varžybos pagal Sporto įstatymą nebus laikomos aukšto meistriškumo sporto varžybomis. Tuo yra ne tik susiaurinamas galimas aukšto meistriškumo sporto varžybų ratas, tačiau ir paneigiama sporto šakų federacijų teisė vadovaujantis tarptautinių sporto šakų federacijų nustatytomis taisyklėmis organizuoti aukšto meistriškumo sporto varžybas, kurios yra įtrauktos į tarptautinės sporto šakos ar sporto šakos federacijos oficialų sporto renginių kalendorių.

Pritarti

 

2.        

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-09-06

 2

1

 

2.  Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 13 punkte siūloma nustatyti, kad sporto šakų federacijos, siekiančios gauti valstybės biudžeto lėšų aukšto meistriškumo sporto programai įgyvendinti, įstatuose turi būti nustatyta tokia tvarka, pagal kurią sporto šakos federacijos valdymo organų nariais gali būti tik nepriekaištingos reputacijos asmenys, tačiau nėra nustatomi konkretūs reikalavimai nepriekaištingai reputacijai, kuriuos turi atitikti asmenys, renkami sporto šakos federacijos valdymo organų nariais, taip pat siūlomas nustatyti reikalavimas nedera su kitose Sporto įstatymo nuostatose nustatytomis sąlygomis, pavyzdžiui, sporto šakos federacijos valdymo organų nariams taikomi kriterijai, kurių neatitinkantys subjektai negali gauti valstybės biudžeto lėšų, jau yra įtvirtinti Sporto įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkte, Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad sporto šakos federacija turi atitikti Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme nevyriausybinėms organizacijoms keliamus reikalavimus ir Asociacijų įstatyme asociacijoms keliamus reikalavimus.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė rengia ir Seimo pavasario sesijai planuoja pateikti Lietuvos Respublikos sporto įstatymo Nr. I-1151 pakeitimo įstatymo projektą, kuriuo siūloma griežtinti Sporto įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 7 punkte sporto šakos federacijos valdymo organų nariams keliamus reikalavimus.  

Pritarti

 

3.        

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-09-06

2

2

 

3.  Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punkto nuostata nepagrįstai siaurinamas galimų sporto šakos federacijos narių ratas, t. y. sporto šakos federacijos nariais galės tapti tik juridiniai asmenys. Asociacijų įstatymu fizinių asmenų teisės tapti asociacijos nariais nėra ribojamos. Tai lemia išskirtinį, fragmentišką ir konstitucinio asmenų lygiateisiškumo principo, kuris taikytinas ne tik fiziniams, bet ir juridiniams asmenims (be kita ko, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 1996 m. vasario 28 d. nutarimas byloje Nr. 10/95, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2012 m. kovo 29 d. nutarimas byloje Nr. 21/2010-30/2010), neatitinkantį teisinį reguliavimą.

Pritarti

 

4.        

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-09-06

2

2

 

4.  Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punkto nuostata, kad subjektų, siekiančių tapti sporto šakos federacijos nariais, veikla tiesiogiai susijusi su sporto šakos plėtojimu nustatytą laikotarpį, neatitinka kitų Sporto įstatymo nuostatų, pavyzdžiui, Sporto įstatymo 2 straipsnio 29 dalis nustato, kad sporto šaką plėtoja sporto šakos federacija, kuri yra už ją atsakinga, sporto šakos federacija atstovauja jos atstovų interesams, nustato jai būdingus reikalavimus ir (ar) užtikrina jų laikymąsi, rengia ir įgyvendina įvairias tos sporto šakos populiarinimo priemones.

Pritarti

 

5.        

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-09-06

2

2

 

5.  Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punkte siūlomi nustatyti reikalavimai ne mažiau kaip pastaruosius vienus metus dalyvauti sporto šakos aukšto meistriškumo varžybose ar ne mažiau kaip pastaruosius dvejus metus dalyvauti sporto šakos fizinio aktyvumo veikloje yra pernelyg plataus turinio ir neapibrėžti, vertinant ir Sporto įstatymo 2 straipsnio 15 dalyje nurodytą fizinio aktyvumo sąvokos apibrėžimą,  o siūlomas nustatyti būtent vienų metų ir dvejų metų laikotarpis nėra pagrįstas bei nenumatoma nuo kokio momento toks laikotarpis pradedamas skaičiuoti.

Pritarti

 

6.        

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-09-06

2

2

 

6.  Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punktu nepagrįstai ribojama asmenų teisė tapti sporto šakos federacijos nariais, siūlant nustatyti reikalavimą jiems „turėti ar įvairiais pagrindais valdyti sporto šakos pratyboms būtiną infrastruktūrą“, taip pat nėra įvertinta tuo aspektu, kad kai kuriose sporto šakose tokią infrastruktūrą sporto šakos federacijos nariams apskritai nėra būtina arba neįmanoma valdyti nuosavybės teise ar kitais pagrindais, pavyzdžiui, lauko sporto šakose (orientavimosi sportas, sportinė žūklė), ekstremalaus sporto šakose (alpinizmo sportas), intelekto sporto šakose (šachmatai).

Pritarti

 

7.        

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-09-06

2

2

 

7.  Nėra aišku, kaip bus nustatoma atitiktis minėtiems Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 14 punkte siūlomiems nustatyti reikalavimams minėtais aspektais, siekiant skirti valstybės biudžeto lėšas, dėl to šie reikalavimai bus neįgyvendinami ir sporto šakų federacijos neatitiks Sporto įstatymo 19 straipsnyje nustatytų kriterijų ir dėl to jų parengtoms aukšto meistriškumo sporto programoms įgyvendinti negalės būti skirtos valstybės biudžeto lėšos. Tuo didinama ir administracinė našta, kadangi atitiktį tokiems siūlomiems nustatyti reikalavimams turės nustatyti Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliota institucija.

Pritarti

 

8.        

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-09-06

2

3

 

8.  Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalimi keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 15 punkte siūloma nustatyti, kad sporto šakos federacijos įstatuose turi būti nustatyta tokia tvarka, pagal kurią ne mažiau kaip 2/3 valdymo organų narių sporto šakos federacijos nariai renka tiesiogiai visuotiniame narių susirinkime, tačiau  toks siūlymas būtent ne mažiau kaip 2/3 valdymo organų narių turi būti išrinkti tiesiogiai visuotiniame narių susirinkime ir toks sporto šakos federacijos valdymo organų narių išrinkimo būdas nėra tiesiogiai susijęs su aukšto meistriškumo sporto varžybų organizavimu (siejant su Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Sporto įstatymo 2 straipsnio 9 dalimi).

Pritarti

 

9.        

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-09-06

 

 

 

9.  Įstatymo projektu siūlomų asociacijų laisvės, t. y. sporto šakos federacijos narių teisė rinkti valdymo organų narius savo nustatyta tvarka ir nuožiūra, ribojimų būtinumas ar jų proporcingumas siekiamam tikslui nėra pagrįstas. Įstatymo projektu keliamam siekiui pasiekti tinkamiausias priemones Vyriausybė numato peržiūrėti ir įvertinti sistemiškai, rengdama Lietuvos Respublikos sporto įstatymo Nr. I-1151 pakeitimo įstatymo projektą.  

Pritarti

 

10.    

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2023-09-06

 

 

 

10. Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas neatitinka Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 ir 7 punktuose nustatytų teisėkūros sistemiškumo principo, reiškiančio, kad teisės normos turi derėti tarpusavyje, teisėkūros aiškumo principo, pagal kurį teisinis reguliavimas turi būti logiškas ir nuoseklus, taip pat pagarbos asmens teisėms ir laisvėms principo, reiškiančio, kad teisės aktų nuostatos turi užtikrinti ir negali paneigti Konstitucijoje, Europos Sąjungos teisės aktuose, Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse, Lietuvos Respublikos įstatymuose ir kituose teisės aktuose nustatytų asmens teisių ir laisvių, teisėtų interesų.

Pritarti

 

 

6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai: nepritari įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam komitetui grąžinti projektą iniciatoriams patobulinti.

7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 5.

8. Komisijos paskirti pranešėjai: V. Alekna.

 

Komisijos pirmininkas                                                                                                                                                                                         Virgilijus Alekna

Seimo kanceliarijos patarėja Jurgita Petniūnaitė