Argumentai:
Pritariant
Seimo narių: A. Anušausko ir A. Bilotaitės 2016 m. lapkričio 26 d.
pasiūlymui, Seimo Audito komiteto pasiūlymui Nr. 3, Seimo Ekonomikos komiteto
pasiūlymui Nr. 2., atsižvelgiant į Valstybės kontrolės, Specialiųjų tyrimų
tarnybos, Konkurencijos tarybos, Viešųjų pirkimų tarnybos nuomonę, jog vidaus
sandoriais tiek valstybės, tiek savivaldybių lygmenyje naudojamasi
neskaidriai, pažeidžiant sąžiningos konkurencijos principus ir sukuriant
prielaidų korupcijai, siūloma naikinti vidaus sandorius ir išbraukti iš
Projekto 10 straipsnį.
Būtinybę uždrausti vidaus sandorius tiek valstybės, tiek ir
savivaldybių lygmenyje patvirtina savivaldybių veiklos srityje sudaromų
vidaus sandorių vertė. 2013 m. savivaldybės sudarė vidaus sandorių už daugiau
nei 16 mln. eurų (9 proc. visų vidaus sandorių vertės), 2014 m. – daugiau nei
74 mln. eurų (59 proc. visų vidaus sandorių vertės), 2015 m. – daugiau nei
206 mln. eurų (68 proc. visų vidaus sandorių vertės). Remiantis
preliminariais duomenimis, 2016 m. savivaldybių sudarytų vidaus sandorių
vertė buvo daugiau nei 68 mln. eurų ir tai sudarė 50 proc. visų vidaus
sandorių vertės. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lietuvos Respublikos
Konstitucinis Teismas 2015 m. sausio 15 d. nutarime dėl konkurencijos
keleivių vežimo paslaugų srityje konstatavo, kad savivaldybė, nuspręsdama dėl
keleivinio kelių transporto viešųjų paslaugų teikėjo parinkimo būdo, turi
atsižvelgti inter alia į tai, ar yra kitų ūkio subjektų, norinčių ir
galinčių teikti keleivinio kelių transporto viešąsias paslaugas, ir, jei jų
esama, užtikrinti, kad jiems būtų sudarytos sąlygos konkuruoti dėl galimybės
teikti šias paslaugas. 2015 m. kovo 5 d. nutarime dėl atliekų tvarkymo
Konstitucinis Teismas pripažino, jog savivaldybės turi paisyti konstitucinio
sąžiningos konkurencijos imperatyvo suponuojamo reikalavimo viešųjų paslaugų
teikėją atrinkti konkurso būdu pagal jų galimybes teikti nepertraukiamas,
geros kokybės ir prieinamas paslaugas. Šis reikalavimas gali būti nevykdomas
tik objektyviai pateisinamu pagrindu; tokiu pagrindu nelaikytina vien tai,
kad pati savivaldybė yra įsteigusi ūkio subjektą, veikiantį atitinkamoje
srityje.
Pasiūlymas:
1.Išbraukti Projekto 10 straipsnį:
„10
straipsnis. Vidaus sandoriai
1. Šio
įstatymo reikalavimai netaikomi vidaus sandoriams, kuriuos perkančioji
organizacija sudaro su kita perkančiąja organizacija, kai yra visos šios
sąlygos kartu:
1)
perkančioji organizacija kitą perkančiąją organizaciją kontroliuoja kaip savo
pačios tarnybą ar struktūrinį padalinį, darydama lemiamą įtaką jos
strateginiams tikslams ir reikšmingiems sprendimams, įskaitant sprendimus
dėl: ilgalaikio turto investavimo, perleidimo, nuomos, įkeitimo, hipotekos;
kitų ūkio subjektų akcijų įsigijimo arba perleidimo; teisės valdyti ūkio
subjekto (subjektų) skyrius perdavimo. Tokią kontrolę gali atlikti ir kitas
juridinis asmuo, kurį patį tokiu pačiu būdu kontroliuoja perkančioji
organizacija;
2) per
paskutinius 3 finansinius metus daugiau kaip 80 procentų kontroliuojamos
perkančiosios organizacijos gautų vidutinių pajamų iš pirkimo–pardavimo
sutarčių sudaro pajamos, gautos iš sutarčių, sudarytų su kontroliuojančia
perkančiąja organizacija ar su juridiniais asmenimis, kuriuos kontroliuoja ta
perkančioji organizacija, ir skirtų jos (jų) poreikiams tenkinti ar
funkcijoms atlikti. Jeigu kontroliuojama perkančioji organizacija vykdė
veiklą trumpiau kaip 3 finansinius metus, tai atitinkami rezultatai turi būti
numatyti pagal jos veiklos planus;
3)
kontroliuojamoje perkančiojoje organizacijoje nėra tiesioginio privataus
kapitalo dalyvavimo.
2.
Vidaus sandoris gali būti sudaromas tik išimtiniu atveju, kai tenkinamos šio
straipsnio 1 dalyje išdėstytos sąlygos ir perkant viešojo pirkimo būdu
būtų neįmanoma užtikrinti paslaugos teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės
ir prieinamumo.
3.
Siekdama sukurti sąlygas vidaus sandorių sudarymo priežiūrai, perkančioji
organizacija:
1)
tvirtindama šio įstatymo 26 straipsnio 1 dalyje nurodytus einamaisiais
kalendoriniais metais planuojamų atlikti pirkimų planus, juose pateikia
informaciją apie planuojamus atlikti šiame straipsnyje nurodytus pirkimus;
2)
reikalauja iš tiekėjo, kad vykdant vidaus sandorius pridėtinės vertės
mokesčio sąskaitos faktūros, sąskaitos faktūros, kreditiniai ir debetiniai
dokumentai bei avansinės sąskaitos būtų teikiami naudojantis informacinės
sistemos „E. sąskaita“ priemonėmis;
3) per
15 dienų nuo vidaus sandorio sudarymo ar nuo kiekvieno jo pakeitimo, bet ne
vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal juos pradžios, Centrinėje viešųjų
pirkimų informacinėje sistemoje Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka
paskelbia sudarytą sutartį ir visus jos pakeitimus;
4) per
30 dienų nuo ataskaitinių kalendorinių metų pabaigos Viešųjų pirkimų tarnybai
jos nustatyta tvarka pateikia visų per kalendorinius metus atliktų šiame
straipsnyje nurodytų pirkimų ataskaitą.
4.
Šiame straipsnyje nustatyti reikalavimai taikomi visu vidaus sandorio
galiojimo laikotarpiu.
5.
Valstybės įmonės, akcinės bendrovės ir uždarosios
akcinės bendrovės, kuriose valstybei nuosavybės teise priklausančios akcijos
suteikia daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, vidaus
sandorių sudaryti negali.“
2. Atitinkamai išbraukti iš Projekto nuostatas, susijusias su
vidaus sandoriais.
3. Atitinkamai pakeisti Projekto straipsnių numeraciją.
|