LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RELIGINIŲ BENDRUOMENIŲ IR BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. I-1057 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2015-07-03 Nr. XIIP-3337

Vilnius

 

 

Dėl projekto atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir galiojantiems įstatymams teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnyje siūloma nustatyti, kad tikinčiųjų mokinių ir jų tėvų prašymu valstybinėse švietimo ir auklėjimo įstaigose suderinus su mokyklos vadovais gali būti atliekamos juridinio asmens teises turinčių religinių bendruomenių ir bendrijų apeigos, neprieštaraujančios pasaulietinės mokyklos sampratai; jose dalyvaujama laisvu apsisprendimu.

Atkreipiame dėmesį, kad iš projekto nuostatų nėra aišku, kurie konkrečiai asmenys būtų priskiriami mokyklos vadovų kategorijai. Juridiniuose asmenyse paprastai būna vienas vadovas, pavyzdžiui, direktorius. Be to, pagal projektu siūlomas keičiamo įstatymo nuostatas apeigos galėtų būti atliekamos visose valstybinėse švietimo ir auklėjimo įstaigose. Valstybinėms švietimo ir auklėjimo įstaigoms priskiriamos ne vien tik mokyklos. Iš projekto nuostatų nėra aišku, su kuo konkrečiai turėtų būti derinamas apeigų atlikimas kitose švietimo ir auklėjimo įstaigose (ne mokyklose). Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, svarstytina, ar projekto nuostatą ,,suderinus su mokyklos vadovais“ nereikėtų pakeisti nuostata ,,suderinus su įstaigos vadovu“. Tuo atveju, jeigu projekto autoriai turėjo tikslą nustatyti, kad derinimas turėtų būti atliekamas ne vien tik su įstaigos vadovu, bet ir su kitais įstaigos administracijos darbuotojais, tai projekte reikėtų apibrėžti sąvoką ,,įstaigos vadovai“ ir vietoj nuostatos ,,suderinus su mokyklos vadovais“ įrašyti nuostatą ,,suderinus su įstaigos vadovais“.

Taip pat atkreipiame dėmesį, kad pagal galiojantį teisinį reguliavimą valstybinėse švietimo ir auklėjimo įstaigose gali būti atliekamos tradicinių ir kitų valstybės pripažintų religinių bendruomenių ir bendrijų apeigos, t.y., religinių bendruomenių ir bendrijų, kurios veikia Lietuvos Respublikoje ir juridinio asmens teises įforminę ar įgiję keičiamo įstatymo nustatyta tvarka. Tuo tarpu iš projekto nuostatų seka, kad apeigas valstybinėse švietimo ir auklėjimo įstaigose galėtų atlikti ir užsienio valstybėse įregistruotos religinės bendrijos ir bendruomenės, kurios juridinio asmens teises įgytų pagal kitų valstybių teisės aktų reikalavimus. Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 punkte nustatyta, kad religinės bendruomenės ar bendrijos įstatai neregistruojami, jeigu jų veikla pažeidžia žmogaus teises ir laisves arba viešąją tvarką. Nėra aišku, ar užsienio valstybėse įgijusios juridinio asmens teises religinės bendruomenės ir bendrijos atitiktų  analogiškus reikalavimus. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų atitinkamai patikslinti.

2. Atsižvelgus į tai, kad remiantis keičiamo įstatymo 12 straipsnio nuostatomis Teisingumo ministerija atlieka kitų religinių bendruomenių ir bendrijų registravimą, o projekto nuostatomis siūloma išplėsti juridinio asmens teises turinčių religinių bendruomenių ir bendrijų teises, svarstytina, ar dėl teikiamo įstatymo projekto nereikėtų prašyti Vyriausybės išvados.

 3. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles:

-            projekto 1 straipsnio pakeitimų esmė turi būti dėstoma nepasvirusiomis raidėmis taip: “Pakeisti 8 straipsnio ketvirtąją dalį ir ją išdėstyti taip:“;

-            įstatymą pasirašančiojo asmens pareigos turi būti dėstomos mažosiomis raidėmis, o vardas ir pavardė nenurodomi.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                       Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected];