AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 47 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Teisės akto projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

 

Lietuvoje žemės paėmimas visuomenės poreikiams dažnai tampa sudėtingu ir daug energijos tiek iš savininko tiek iš šį veiksmą vykdančių institucijų reikalaujančiu procesu.

Teikti įstatymo pataisą paskatino Anykščių rajono savivaldybės atvejis bei institucijų, dažnai susiduriančių su žemės paėmimo visuomenės poreikiams atvejais, nuomonės ir informacija (pvz. Susisiekimo ministerijos praktika dėl kelių ir geležinkelių tiesimo). 2022-12-19 gautas Anykščių rajono mero prašymas inicijuoti Lietuvos Respublikos Žemės įstatymo 47 straipsnio pakeitimo projektą.

Anykščių rajono savivaldybė kurorto infrastruktūros, pritaikytos viešajam kultūriniam turizmui plėtrai ir įgyvendinimui, dar 2018 m. yra pradėjusi žemės sklypų paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą. Šiam tikslui pasiekti parengė žemės paėmimo visuomenės poreikiams dviračių takui įrengti projektą, kuris patvirtintas 2021 m. rugsėjo 17 d. Viena iš patvirtinto projekto sudėtinių dalių yra parengta visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita (parengta 2020 m.). Su ja ir patvirtintas projektas.

Šiuo metu yra baigiamas projekto įgyvendinimo, t. y. projekto paskutinis etapas ir Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos vadovas teisės aktų nustatyta tvarka turi priimti galutinį sprendimą dėl sklypų paėmimo visuomenės poreikiams, tačiau kyla keblumų dėl galutinio sprendimo priėmimo, nes nepakankamai aiškiai išdėstyta šiandien galiojančio įstatymo naujai, t. y šių metų pavasarį priimta nuostata. Lietuvos Respublikos Žemės įstatymo Nr. I-446 23 ir 47 straipsnių pakeitimo įstatymu 2022 m. balandžio 26 d. Nr. XIV-1048 buvo papildyta 47 str. 1d. nuostata, kad visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo datos. Kadangi žemės sklypų paėmimo visuomenės poreikiams procedūros ir etapai yra keli, liko neaiški pozicija, apie kurį etapą kalbama. Taip pat tampa neaiškus įstatymo taikymas ir sudaroma komplikuota situacija, kuomet asmenų, iš kurių paimama žemė visuomenės poreikiams, yra suvaržomos nuosavybės teisės (registrų centras uždeda žymas). Atsiskaitymas su asmenimis yra negalimas iki kol bus priimtas galutinis sprendimas paimti žemę visuomenės poreikiams.

Pažymėtina, kad Anykščių rajono savivaldybės žemės sklypų paėmimo visuomenės poreikiams projektas patvirtintas dar 2021 m. rugsėjo 17 d. bei yra jau sudarytos nuostolių, susijusių su žemės sklypų paėmimo visuomenės poreikiams, atlyginimo sutartys su žemės sklypų savininkais.

To pasėkoje siekiant išspręsti kylančias problemas tikslinga sutvarkyti minėto įstatymo nuostatą, papildant ir aiškiai išdėstant terminus, t. y. nurodant, kad „visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos iki žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo.“

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

 

Lietuvos Respublikos Seimo nariai Tomas Tomilinas ir Sergejus Jovaiša.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Projekte aptarti teisiniai santykiai šiuo metu yra reguliuojami Lietuvos Respublikos žemės įstatyme. Lietuvos Respublikos žemės įstatyme yra apibrėžiama, kad visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos, tačiau, šiame teisės akte nėra apibrėžiama, kaip reikėtų elgtis tuo atveju, jei visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita parengta dar iki 2022 balandžio 26 d. kuomet įstatyme buvo įtvirtintas ataskaitos galiojimo terminas.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Siūloma Lietuvos žemės įstatymo  47 straipsnio 1 dalį papildyti nuostata „iki žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo.“, nustatant, kad visuomenės poreikiams paimamo turto vertinimo ataskaita galioja 12 mėnesių nuo jos parengimo dienos iki žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo.

Tikimasi, kad nustačius tokį teisinį reguliavimą, bus užtikrintas sklandus institucijų priimančių sprendimus ir vykdančių žemės sklypų paėmimą visuomenės poreikiams darbas bei tokių žemės sklypų savininkai nepatirs papildomo streso dėl pakartotinai atliekamų procedūrų.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant Įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Priėmus Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

 

Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

 

Priimtas įstatymas neturės įtakos verslo sąlygoms ir verslo plėtrai.

 

8. Ar įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

 

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

 

Priimtam įstatymui inkorporuoti į teisinę sistemą priimti naujų, pakeisti galiojančių ar pripažinti netekusiais galios įstatymų nereikės.

 

10. Įstatymo projekto rengimas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, įstatymo projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

 

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymo projekte naujos sąvokos nėra teikiamos, taip pat nekeičiamos galiojančios sąvokos.

 

 

11. Įstatymo projekto atitiktis Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei

 

Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių konvencijos nuostatoms bei Europos Sąjungos teisei.

 

12. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Priimtam įstatymui įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų parengti nereikės.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymo projektui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti papildomų lėšų nereikės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ar išvadų nebuvo gauta

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

 

Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia jiems įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“, yra „žemės paėmimas“ ir „visuomenės poreikiai“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

 

Nėra.

 

 

 

Teikia

Seimo nariai 

Tomas Tomilinas

Sergejus Jovaiša

Viktoras Pranckietis

Edmundas Pupinis