LIETUVOS RESPUBLIKOS
valstybinių socialinio draudimo našlių ir našlaičių, maitintojo netekimo, ištarnauto laiko, valstybinių pensijų, kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas, rentų, kompensacinių išmokų, šalpos, slaugos ir priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinių kompensacijų KOMPENSAVIMO įstatymo projekto
aiškinamasis raštas
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo laikinojo įstatymo (toliau – Laikinasis įstatymas) nuostatomis, buvo perskaičiuotos ir sumažintos socialinės išmokos (pensijos, kompensacijos, rentos ir kt.), tačiau ne visos jos buvo kompensuotos pagal Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo senatvės pensijų ir netekto darbingumo (invalidumo) pensijų kompensavimo ir Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo senatvės pensijų ir valstybinių pensijų, sumažintų dėl draudžiamųjų pajamų turėjimo, kompensavimo įstatymus (toliau kartu – Įstatymai). Nekompensuotos šios dėl Laikinojo įstatymo nuostatų taikymo sumažintos socialinės išmokos: valstybinės socialinio draudimo našlių ir našlaičių pensijos (toliau – našlių ir našlaičių pensijos), valstybinės socialinio draudimo maitintojo netekimo pensijos (toliau – maitintojo netekimo pensijos), ištarnauto laiko pensijos, kompensacijos už ypatingas darbo sąlygas, kompensacinės išmokos teatrų ir koncertinių įstaigų kūrybiniams darbuotojams (toliau – kompensacinės išmokos), šalpos kompensacijos, slaugos ir priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinės kompensacijos (toliau – tikslinės kompensacijos), Lietuvos Respublikos Prezidento valstybinė renta (toliau – Prezidento renta), valstybinė signataro renta ir valstybinė signatarų našlių ir našlaičių renta (toliau kartu – signataro renta), rentos buvusiems sportininkams (toliau – sportininkų rentos), taip pat valstybinės pensijos (tik dėl Laikinojo įstatymo 4 straipsnio nuostatų taikymo) (toliau kartu – socialinės išmokos).
Kompensavimas pagal Įstatymus baigtas 2019 m. I ketvirtį.
Vadovaujantis asmenų lygiateisiškumo ir socialinio teisingumo principu, taip pat atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos finansų ministerijos 2019 m. kovo 21 d. paskelbtame 2019–2022 m. ekonominės raidos scenarijuje prognozuojamą Lietuvos bendrojo vidaus produkto (BVP) augimą (2020 m. BVP turėtų augti 2,4 procento, 2021 m. – 2,3 procento, 2022 m. – 2,3 procento), Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo našlių ir našlaičių, maitintojo netekimo, ištarnauto laiko, valstybinių pensijų, kompensacijų už ypatingas darbo sąlygas, rentų, kompensacinių išmokų, šalpos, slaugos ir priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinių kompensacijų kompensavimo įstatymo projektu (toliau – Įstatymo projektas) siūloma nustatyti, kad asmenims, kuriems socialinės išmokos buvo sumažintos dėl Laikinojo įstatymo nuostatų taikymo ir nebuvo kompensuotos (ar nebuvo kompensuota dalis sumažintų socialinių išmokų) pagal Įstatymus, būtų kompensuojama 10 procentų jų patirtų praradimų.
Įstatymo projekto tikslas – nustatyti socialinių išmokų kompensavimą, jo dydį, tvarką ir terminus.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projektą parengė Seimo narių grupė: Algimantas Dumbrava, Ona Valiukevičiūtė, Algirdas Butkevičius, Tomas Tomilinas, Juozas Varžgalys, Viktoras Pranckietis ir Robertas Šarknickas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Šiuo metu nėra įstatymo, kuriame numatyta kompensuoti dėl Laikinojo įstatymo nuostatų taikymo sumažintas našlių ir našlaičių pensijas, maitintojo netekimo pensijas, ištarnauto laiko pensijas, kompensacijas už ypatingas darbo sąlygas, kompensacines išmokas, šalpos kompensacijas, tikslines kompensacijas, Prezidento rentą, signataro rentą, sportininkų rentas, taip pat dėl Laikinojo įstatymo 4 straipsnio nuostatų taikymo sumažintas valstybines pensijas.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Įstatymo projektu siūloma 2020 metais iš valstybės biudžeto lėšų kompensuoti 10 procentų dėl Laikinojo įstatymo taikymo neišmokėtos sumos asmenims, kurie gavo:
- valstybines socialinio draudimo našlaičių pensijas, maitintojo netekimo pensijas, sumažintas dėl Laikinojo įstatymo 6 ir 7 straipsnių nuostatų taikymo;
- ištarnauto laiko pensijas, sumažintas dėl Laikinojo įstatymo 6, 7 ir 8 straipsnių nuostatų taikymo;
- kompensacijas už ypatingas darbo sąlygas, sumažintas dėl Laikinojo įstatymo 8 straipsnio nuostatų taikymo;
- valstybines pensijas (nukentėjusiųjų asmenų, mokslininkų, teisėjų, pareigūnų ir karių, Lietuvos Respublikos pirmojo ir antrojo laipsnių valstybines pensijas, pareigūnų ir karių valstybines našlių ir našlaičių, nukentėjusiųjų asmenų valstybines našlių ir našlaičių, valstybines našlių ir našlaičių pensijas), valstybines socialinio draudimo našlių pensijas, tikslines kompensacijas, Prezidento rentą ir signataro rentą, sumažintas dėl Laikinojo įstatymo 4 straipsnio nuostatų taikymo;
- kompensacines išmokas, sumažintas dėl Laikinojo įstatymo 5 straipsnio nuostatų taikymo;
- šalpos kompensacijas ir sportininkų rentas, sumažintas dėl Laikinojo įstatymo 4 ir 5 straipsnių nuostatų taikymo.
Kompensuojamoji suma būtų išmokama 2020 metų birželio mėnesį nereikalaujant iš socialinių išmokų gavėjų prašymų, išskyrus atvejį, kai asmuo kompensavimo metu nėra atitinkamos socialinės išmokos gavėjas – tuomet kompensuojamąją sumą siūloma išmokėti iki 2020 m. gruodžio 31 d, jei asmuo iki 2020 m. spalio 31 d. išmoką administruojančiai įstaigai pateiks prašymą dėl kompensuojamosios sumos išmokėjimo.
Taip pat Įstatymo projektu siūloma numatyti, kad asmenys, kuriems paveldėjimo tvarka pereina (perėjo) mirusio asmens turtas, turi teisę gauti kompensuojamąją sumą už asmenį, mirusį įsigaliojus šiam įstatymui, kuris būtų turėjęs teisę gauti kompensuojamąją sumą pagal įstatymą, jeigu ji dar nebuvo išmokėta. Kompensuojamosios sumos paveldėtojams būtų išmokamos, jeigu jie iki 2020 m. spalio 31 d. pateiktų išmokos mokėjimą administruojančiai įstaigai prašymą dėl kompensuojamosios sumos, priklausiusios mirusiajam, išmokėjimo.
Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad išmokėta kompensuojamoji suma neturėtų įtakos kitoms asmeniui pagal įstatymus priklausančioms kas mėnesį mokamoms išmokoms, taip pat skiriamai piniginei socialinei paramai, socialinių paslaugų apmokėjimui.
5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymas nedarys įtakos kriminogeninei situacijai ar korupcijai.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymo įgyvendinimas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus Įstatymo projektą, nereikės priimti naujų, keisti ar pripažinti netekusiais galios galiojančių įstatymų.
9. Ar Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Naujų sąvokų nepateikiama.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti
Preliminariais skaičiavimais, socialinių išmokų gavėjams liko nekompensuota 181,5 mln. eurų. Nevertinant socialinių išmokų gavėjų mirtingumo, 10 procentų nuo likusios nekompensuotos sumos sudaro 18,2 mln. eurų. Remiantis socialines išmokas mokančių institucijų duomenimis, įvertinus šių išmokų gavėjų mirtingumą, tikėtinas lėšų poreikis Įstatymo projektui įgyvendinti galėtų būti apie 10 mln. eurų.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Rengiant Įstatymo projektą, specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai: „kompensavimas“, „valstybinės socialinio draudimo našlių ir našlaičių pensijos“, „maitintojo netekimo pensijos“, „ištarnauto laiko pensijos“, „kompensacijos už ypatingas darbo sąlygas“, „valstybinės pensijos“, „kompensacinės išmokos teatrų ir koncertinių įstaigų kūrybiniams darbuotojams“, „šalpos kompensacijos“, „slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinės kompensacijos“, „Lietuvos Respublikos Prezidento valstybinė renta“, „valstybinė signataro renta“, „rentos buvusiems sportininkams“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia
Seimo nariai Algimantas Dumbrava
Ona Valiukevičiūte
Algirdas Butkevičius
Tomas Tomilinas
Juozas Varžgalys
Viktoras Pranckietis
Robertas Šarknickas