LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMa IŠVADa

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 PAKEITIMO

 ĮSTATYMO NR. XIIIP-2970(2)

 

2019-05-29 Nr. 108-P-18

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Rimantas Sinkevičius,  Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kreivys, Komiteto nariai: Antanas Baura, Zbignev Jedinskij, Andrius Kupčinskas, Bronislovas Matelis, Rūta Miliūtė, Virgilijus Poderys, Jurgis Razma, Virginijus Sinkevičius.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Prezidento patarėja Kristina Biraitė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus vyresn. patarėjas Pranas Žukauskas, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Viešųjų pirkimų politikos skyriaus vedėja Aurelija Kriščiūnaitė, patarėja Dovilė Šacikauskė, Europos teisės departamento atstovė Rūta Butvydytė.

 2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-05-24

6

(20)

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.   Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies konstrukcija „konfidencialia informacija gali būti komercinė (gamybinė) paslaptis ir konfidencialieji pasiūlymų aspektai, bet tuo neapsiribojant“ tikslintina. Pirma, sakinio struktūra tikslintina kalbos požiūriu. Antra, jei turimas omenyje nebaigtinis konfidencialios informacijos sąrašas, turėtų būti vartojama ne civilinėms sutartims būdinga terminija „įskaitant bet neapsiribojant“, o teisės aktams būdinga pavyzdinio sąrašo forma su elementu „pavyzdžiui“ sąrašo pradžioje arba „kita informacija, kuri <...>“ sąrašo pabaigoje.

Taip pat pažymėtina, kad projekto lyginamajame variante projektu teikiamas keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies 1 pastraipos pakeitimas neatsispindi.

Pritarti

Pasiūlymas:

Patikslinti projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies pirmąją pastraipą:

„2. Visas tiekėjo pasiūlymas ir paraiška negali būti laikomi konfidencialia informacija, tačiau tiekėjas gali nurodyti, kad tam tikra jo pasiūlyme pateikta informacija yra konfidenciali. Konfidencialia informacija gali būti, įskaitant, bet ja neapsiribojant, pavyzdžiui, komercinė (gamybinė) paslaptis ir konfidencialieji pasiūlymų aspektai, bet tuo neapsiribojant. Konfidencialia negalima laikyti informacijos:<...>“

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-05-24

6

(20)

2

3

4

 

2.   Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies 3 ir 4 punktuose siūloma atsisakyti nuostatų, kad informacija, kurią atskleidus būtų pažeisti Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo reikalavimai, visais atvejais negalėtų būti laikoma konfidencialia. Atsisakius nuorodos į minėtą įstatymą, keičiamo įstatymo nesiūloma pildyti nuoroda į Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą. Toks pasiūlymas gali būti vertinamas kaip suponuojantis tiekėjo pasiūlyme ar kitoje pateiktoje informacijoje esančių asmens duomenų viešumą bei perkančiosios organizacijos pareigą keičiamame įstatyme nustatytais atvejais juos atskleisti tretiesiems asmenims. Turint omenyje, kad keičiamame įstatyme nėra kitų nuostatų, ribojančių perkančiosios organizacijos iš tiekėjų gautų asmens duomenų teikimą tretiesiems asmenims, svarstytina, ar siūlomas pakeitimas tikslingas ir tinkamas, o jei taip (pavyzdžiui, įvertinant, kad asmens duomenų apsaugos ir konfidencialumo apimtis skiriasi) – svarstytina galimybė, įvertinus platų įstatymą taikančių subjektų ratą, keičiamame įstatyme atskirai įtvirtinti nuostatas dėl asmens duomenų teikimo apribojimų vadovaujantis Bendruoju duomenų apsaugos reglamentu tais atvejais, kai perkančioji organizacija privalo teikti iš tiekėjų gautą informaciją ar dokumentus.

Pritarti

Atsižvelgiant į Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (ES) 2016/679 6 straipsnio 1 dalies c punktą ir 3 dalį, nuostatą išdėstyti taip:

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalies 3 ir 4 punktus ir juos išdėstyti taip:

3) pateiktos tiekėjų pašalinimo pagrindų nebuvimą, atitiktį kvalifikacijos reikalavimams, kokybės vadybos sistemos ir aplinkos apsaugos vadybos sistemos standartams patvirtinančiuose dokumentuose, išskyrus informaciją, kurią atskleidus būtų pažeisti Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo reikalavimai ar tiekėjo įsipareigojimai pagal su trečiaisiais asmenimis sudarytas sutartis – tuo atveju, kai ši informacija reikalinga tiekėjui ginti jo teisėtus interesus;

4) informacija apie pasitelktus ūkio subjektus, kurių pajėgumais remiasi tiekėjas, ir subtiekėjus, išskyrus informaciją, kurią atskleidus būtų pažeisti Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo reikalavimai. – tuo atveju, kai ši informacija reikalinga tiekėjui ginti jo teisėtus interesus.

 

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2019-05-24

32

(92)

12

 

 

3.   Projekto 32 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 92 straipsnio 12 dalyje siūloma nustatyti, kad informacija, reikalinga įvertinti, ar perkančiosios organizacijos, veikiančios gynybos srityje, valdančios ypatingos svarbos informacinę infrastruktūrą ar veikiančios srityse, kurios laikomos nacionaliniam saugumui užtikrinti strategiškai svarbių ūkio sektorių dalimi, ketinama sudaryti pirkimo sutartis keltų grėsmę nacionalinio saugumo interesams, būtų teikiama kompetentingų institucijų, vadovaujantis Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatyme (toliau – Apsaugos įstatymas) nurodytais sandorių atitikties nacionalinio saugumo interesams kriterijais bei vertinama Apsaugos įstatymo nustatyta tvarka. Pažymime, kad Apsaugos įstatymo 12 ir 13 straipsniai nustato baigtinius sandorių bei subjektų atitikties nacionaliniam saugumui patikros pagrindų sąrašus, sandorius sudarančių nacionalinių subjektų sąrašus, o minėtose projekto nuostatose siūloma subjektų ir sandorių apimtis neatitinka Apsaugos įstatyme numatytos. Siekiant išvengti keičiamo įstatymo ir Apsaugos įstatymo normų tarpusavio prieštaravimų  ar neatitikimų, siūlytina atitinkamai keisti ir Apsaugos įstatymą, į jį įtraukiant nuostatas, kad Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo ir Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo nustatytais atvejais atliekama šiuose įstatymuose nustatytų subjektų ir sandorių atitikties nacionalinio saugumo interesams patikra.

Pritarti

Siekiant aiškaus teisinio reglamentavimo, siūlytina tikslinti Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymo nuostatas, suderinat jas su Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis. Minėto įstatymo nuostatos šiuo metu iš esmės yra peržiūrimos Vyriausybėje, todėl siekiant išvengti fragmentinio teisės akto keitimo, siūlytina šį pakeitimą įtraukti į projektą, kurį pateiks svarstyti Vyriausybė.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai:

Guoda Burokienė, Agnė Bilotaitė,

Virginijus Sinkevičius,

Ingrida Šimonytė

2019-05-16

 

1

(2)

40

 

N

Argumentai:

Viešųjų pirkimų įstatymo 21 straipsnyje 1 dalyje įtvirtinta, kad interesų konfliktui priskiriami atvejai, kai perkančiosios organizacijos ar pagalbinės pirkimų veiklos paslaugų teikėjo darbuotojai, Komisijos nariai ar ekspertai, stebėtojai, dalyvaujantys pirkimo procedūroje ar galintys daryti įtaką jos rezultatams, turi tiesioginį ar netiesioginį finansinį, ekonominį ar kitokio pobūdžio asmeninį suinteresuotumą, galintį pakenkti jų nešališkumui ir nepriklausomumui pirkimo metu. Minėti asmenys gali dalyvauti pirkimo procedūrose ar priimti su pirkimu susijusius sprendimus tik prieš tai pasirašęs konfidencialumo pasižadėjimą ir nešališkumo deklaraciją.

Tuo tarpu asmenys perkančiojoje organizacijoje formuojantys pirkimų poreikį ir rengiantys technines specifikacijas nedalyvauja pirkimo komisijos darbe ir neturi pareigos pasirašyti minėtų dokumentų, nors jų indėlis ir galimybės paveikti pirkimo sąlygų rengimo procesus yra labai didelės.

Atsižvelgiant į tai bei siekiant mažinti korupcijos pasireiškimo tikimybes viešuosiuose pirkimuose, siūloma apibrėžti pirkimo iniciatoriaus sąvoką ir nustatyti jam pareigą prieš priimant su pirkimu susijusius sprendimus pasirašyti anksčiau nurodytus dokumentus.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 2 straipsnio 18 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) jame pasiūlyta kaina viršija viešajam pirkimui skirtas lėšas, perkančiosios organizacijos nustatytas prieš pradedant pirkimo procedūrą, išskyrus šio įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 5 punkte numatytus atvejus;“.

2. Papildyti 2 straipsnį nauja 40 dalimi:

40. Viešojo pirkimo iniciatorius (toliau – pirkimo iniciatorius) – perkančiosios organizacijos darbuotojas, kuris nurodė poreikį įsigyti reikalingų prekių, paslaugų arba darbų ir (ar) parengė techninės specifikacijos projektą.“

3. Pakeisti 2 straipsnio 48 dalį ir ją išdėstyti taip:

„48. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatyme, Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo įstatyme, Lietuvos Respublikos finansinių priemonių rinkų įstatyme, Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme, Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme, Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatyme.“

4. Buvusias 2 straipsnio 40-48 dalis laikyti atitinkamai 41-49 dalimis.“

Pritarti iš dalies

Pritarti pasiūlymui, tačiau patikslinti Projekto 2 str. nauja 40 dalimi pildomą naujos sąvokos apibrėžimą, atsižvelgiant į Valstybinės lietuvių kalbos komisijos pateiktas pastabas.

Pasiūlymas:

Papildyti 2 straipsnį nauja 40 dalimi:

40. Viešojo pirkimo iniciatorius (toliau – pirkimo iniciatorius) – perkančiosios organizacijos darbuotojas, kuris nurodo poreikį viešojo pirkimo būdu įsigyti reikalingų prekių, paslaugų arba darbų ir (ar) parengia jų techninę specifikaciją ir (ar) jos projektą.“

 

 

2.

Seimo nariai:

Guoda Burokienė, Agnė Bilotaitė,

Virginijus Sinkevičius,

Ingrida Šimonytė

2019-05-16

 

7

(21)

 

 

N

Argumentai:

Įstatyme įtvirtinus sąvoką „pirkimų iniciatorius“, reikalinga šia sąvoka patikslinti ir keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį, reglamentuojančią interesų konfliktams priskiriamus atvejus.

 

Pasiūlymas

Papildyti įstatymo projektą nauju 7 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

7 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas

 Pakeisti 21 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pirkimuose kylantiems interesų konfliktams priskiriami atvejai, kai perkančiosios organizacijos ar pagalbinės pirkimų veiklos paslaugų teikėjo darbuotojai, pirkimo iniciatoriai, Komisijos nariai ar ekspertai, stebėtojai, dalyvaujantys pirkimo procedūroje ar galintys daryti įtaką jos rezultatams, turi tiesioginį ar netiesioginį finansinį, ekonominį ar kitokio pobūdžio asmeninį suinteresuotumą, galintį pakenkti jų nešališkumui ir nepriklausomumui pirkimo metu.“

2. Atitinkamai pakeisti likusių įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

Pritarti

 

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                          Rimantas Sinkevičius

 

 

 

 

 

                                                                       

Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė