LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NESĄŽININGOS PREKYBOS PRAKTIKOS ŽEMĖS ŪKIO IR MAISTO PRODUKTŲ TIEKIMO GRANDINĖJE DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. XIV-409 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2022-02-14 Nr. XIVP-1321
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, jog įstatymo projektu siekiama patikslinti keičiamo įstatymo 21 straipsnio 13 dalį, „nurodant, kad „Vyriausybė patvirtina baudų už šio įstatymo pažeidimus apskaičiavimo ir skyrimo tvarkos aprašą“, tokiu būdu išvengiant skirtingų žodžio skyrimo interpretacijų“. Siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas.
1.1. Atkreiptinas dėmesys, jog teisės normos, reglamentuojančios baudų už keičiamo įstatymo pažeidimus apskaičiavimo tvarką, jau yra numatytos galiojančios redakcijos keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1-6, 9 ir 10 dalyse. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nepateikta jokių gairių, kokios dar baudų apskaičiavimo taisyklės turėtų būti įtvirtintos poįstatyminiame teisės akte – Vyriausybės nutarime.
1.2. Žodis „skyrimas“, mūsų nuomone, yra neatsiejamai susijęs su baudų apskaičiavimu ir pastarąją sąvoką apima. Tokią išvadą pagrindžia viename iš pagrindinių teisinę atsakomybę reglamentuojančių teisės aktų – Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse – esantis teisinis reguliavimas[1], pagal kurį žodis „skyrimas“ suprantamas itin plačiai, t. y. apima ir sankcijos dydžio apskaičiavimo klausimus. Dėl to keltina prielaida, jog įstatymo projekte numatomas teisinis reguliavimas galimai yra perteklinis.
1.3. Bauda yra piniginio pobūdžio sankcija, tiesiogiai varžanti asmens, kuriam ji taikoma, teisę į nuosavybę. Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje ne kartą konstatuota, kad nuosavybės teisiniai santykiai gali būti reguliuojami tik įstatymais (Konstitucinio Teismo 1994 m. sausio 19 d., 1994 m. liepos 15 d. nutarimai). Taigi kyla abejonių ir dėl įstatymo projekte numatomos teisės akto, kuriuo būtų reguliuojama baudų apskaičiavimo tvarka, formos tinkamumo.
2. Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytini žodžiai „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
S. Mikšys, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]
[1] Žr. Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso VIII skyrių (54-58 straipsnius, 61 straipsnio 2 dalį ir kt.).