Argumentai:
Konkursai, kurių
metu nebuvo reikalaujama valstybės paramos, sėkmingai buvo įgyvendinti
tokiose šalyse, kaip Olandija[1], Vokietija[2];[3], Danija[4], Jungtinės Amerikos Valstijos[5] ir kt., kas patvirtina faktą,
kad jūrinės energetikos technologija pasiekė tokį vystymosi etapą, kurio
metu projektai gali būti sėkmingai įgyvendinami ir rinkos sąlygomis. Atsižvelgiant į tai, šiuo pasiūlymu norima užtikrinti, kad elektrinių plėtra jūrinėje teritorijoje būtų vykdoma be valstybės
skiriamos pagalbos ir elektros energijos gamybos skatinimo.
Pasiūlymas:
1. Išbraukti Įstatymo projekto 2 straipsnio 7
dalį:
„7. Elektros energijos gamyba
atsinaujinančius energijos išteklius naudojančiose elektrinėse jūrinės
teritorijos dalyje (dalyse), vykdoma Vyriausybės ar jos įgaliotos
institucijos nustatyta tvarka, yra viešuosius interesus atitinkanti paslauga.“
2.
Pakeisti
Įstatymo projekto 2 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:
„ 9. Konkursas naudoti jūrinę teritoriją
Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje nustatytose
dalyse plėtojant ne didesnės negu šiame nutarime nustatytos leistinos
generuoti galios elektrines sandorio kainai, kuri turi būti didesnė už
žemiausią ribą ir mažesnė arba lygi Valstybinės energetikos reguliavimo
tarybos nustatytai didžiausiai galimai sandorio kainai, ir metiniam elektros
energijos gamybos kiekiui, kuriam konkurso dalyvis pageidauja laimėti
sandorio kainą (toliau – skatinamas kiekis), laimėti,
organizuojamas Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos tvirtinamame
konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka,
tačiau ne vėliau kaip per 180 kalendorinių dienų nuo informacijos apie
planuojamą organizuoti konkursą paskelbimo Valstybinės energetikos reguliavimo
tarybos interneto svetainėje dienos. Šio straipsnio 1 dalyje numatytų tyrimų
ir kitų veiksmų rezultatai bei šių tyrimų ir kitų veiksmų atlikimo išlaidos
viešai paskelbiami per 5 kalendorines dienas nuo jų gavimo dienos, tačiau ne
vėliau, negu skelbiama informacija apie planuojamą organizuoti konkursą.
Konkurso dalyvių registracija trunka 90 kalendorinių dienų nuo informacijos
apie planuojamą organizuoti konkursą paskelbimo dienos. Valstybinė
energetikos reguliavimo taryba konkurso laimėtoją nustato per 60 kalendorinių
dienų nuo konkurso dalyvių registracijos pabaigos. Šis terminas gali būti
pratęstas 30 kalendorinių dienų motyvuotu konkurso komiteto, sudaryto
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos tvirtinamame konkursų
organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka, prašymu. Į
konkurso laimėtojo nustatymo terminus neįskaičiuojama šio straipsnio 17
dalyje numatytos patikros dėl atitikties nacionalinio saugumo interesams
trukmė. Informacijos apie planuojamą organizuoti konkursą paskelbimo
diena nurodoma Vyriausybės nutarime dėl elektrinių plėtros jūrinėje
teritorijoje. Konkursas laikomas neįvykusiu Valstybinės energetikos
reguliavimo tarybos tvirtinamame konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo
tvarkos apraše nustatytais atvejais.“.
3. Išbraukti Įstatymo projekto 2 straipsnio 13,
14 ir 15 dalis:
„ 13. Valstybinė energetikos reguliavimo
taryba prieš vieną mėnesį iki didžiausios galimos sandorio kainos paskelbimo
dienos parengia ir viešai skelbia informaciją didžiausiai galimai sandorio
kainai nustatyti, prieš 6 mėnesius iki informacijos apie konkursą paskelbimo
dienos nustato ir viešai skelbia didžiausią galimą sandorio kainą ir
žemiausią ribą. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba, nustatydama
didžiausią galimą sandorio kainą, įvertina:
1) vidutinį metinį elektros energijos
gamybos kiekį;
2) vidutines kintamąsias ir pastoviąsias
veiklos sąnaudas;
3) vidutines santykines investicijas į
elektrinių įrengimą ir jų prijungimą prie elektros tinklų, įskaitant
transformatorių pastotės sausumos teritorijoje plėtros sąnaudas;
4) paramos taikymo laikotarpį;
5) diskonto normą;
6) elektrinės naudingo eksploatavimo
laikotarpį.
14. Elektros energijos gamyba skatinama
15 metų laikotarpiu elektros energija prekiaujant pagal atsinaujinančių išteklių
elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartis ir (ar) energetikos ministro
tvirtinamose elektros energijos rinkos taisyklėse nustatyta tvarka ir būdais,
Vyriausybės nustatyta tvarka vadovaujantis šiais principais:
1) kai kitos paros prekybos elektros
energijos biržoje Lietuvos zonoje valandinė kaina yra mažesnė už sandorio
kainą, viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšų administratorius
gamintojui sumoka kainos priedą, kuris apskaičiuojamas kaip sandorio kainos
ir kitos paros prekybos elektros energijos biržoje Lietuvos zonoje valandinės
kainos skirtumas;
2) kai kitos paros prekybos elektros
energijos biržoje Lietuvos zonoje valandinė kaina yra didesnė už sandorio
kainą, gamintojas viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšų
administratoriui sumoka kitos paros prekybos elektros energijos biržoje
Lietuvos zonoje valandinės kainos ir sandorio kainos skirtumą;
3) šios dalies 1 ir 2 punktuose
nurodytos lėšos už praėjusius kalendorinius metus mokamos iki einamųjų metų
vasario 15 dienos už pagamintą ir į elektros tinklus patiektą elektros
energijos kiekį, kuris negali būti didesnis negu konkurso metu priskirtas
skatinamas kiekis. Metinis skatinamas kiekis paskirstomas vadovaujantis
proporcingumo principu, atsižvelgiant į metinį pagamintą ir į elektros
tinklus patiektą elektros energijos kiekį.
15. Vyriausybės nustatyta tvarka
gamintojui viešuosius interesus atitinkančių paslaugų lėšos nemokamos už
laikotarpį, kurį kitos paros prekybos elektros energijos biržoje Lietuvos
zonoje valandinė kaina yra lygi gamintojo konkurse laimėtai sandorio kainai,
ir (ar) už laikotarpį, kurį kitos paros prekybos elektros energijos biržoje
Lietuvos zonoje valandinė kaina 6 valandas ar daugiau yra mažesnė už nulį
arba jam lygi, taip pat už pagamintos ir į elektros tinklus patiektos
elektros energijos kiekį, kuris viršija gamintojo konkurse nurodytą skatinamą
kiekį.“.
4.
Pakeisti
Įstatymo projekto 2 straipsnio 16 dalį ir ją išdėstyti taip:
„16. Konkurso dalyviai kartu su
Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos tvirtinamame konkursų
organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nurodytais dokumentais
privalo pateikti pasiūlymus dėl pageidaujamos sandorio kainos, skatinamo
kiekio ir pageidaujamos metinės potencialaus skatinimo apimties, kuri
apskaičiuojama kaip pageidaujamos sandorio kainos ir žemiausios ribos
skirtumo ir skatinamo kiekio sandauga. Jeigu konkurso dalyvio nurodomas
skatinamas kiekis yra lygus nuliui, konkurso dalyvis taip pat turi pateikti
elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje vystymo mokesčio, kurį laimėjęs
konkursą įsipareigoja sumokėti Vyriausybės nustatyta tvarka ir terminais
(toliau – vystymo mokestis), pasiūlymą. Potencialių konkurso laimėtojų
sąrašas, sudaromas Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos
tvirtinamame konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše
nustatyta tvarka. , sudaromas rikiuojant konkurso dalyvius pagal
konkurso dalyvių nurodytą mažiausią pageidaujamą metinę potencialaus skatinimo
apimtį. Potencialiu konkurso laimėtoju pripažįstamas konkurso dalyvis,
nurodęs mažiausią pageidaujamą metinę potencialaus skatinimo apimtį. Sutapus
mažiausiai pageidaujamai metinei potencialaus skatinimo apimčiai, p Potencialiu
konkurso laimėtoju konkurso dalyvis pripažįstamas tokia tvarka:
1) kai mažiausia pageidaujama metinė
potencialaus skatinimo apimtis yra didesnė už nulį, potencialiu konkurso
laimėtoju pripažįstamas konkurso dalyvis, pasiūlęs mažiausią skatinamą kiekį.
Sutapus konkurso dalyvių pateiktiems skatinamo kiekio pasiūlymams, sutapusius
pasiūlymus pateikę konkurso dalyviai yra kviečiami mažinti skatinamus
kiekius. Jeigu konkurso dalyvio patikslintas skatinamas kiekis yra lygus
nuliui, konkurso dalyvis taip pat turi nurodyti vystymo mokestį. Potencialiu
konkurso laimėtoju pripažįstamas konkurso dalyvis, nurodęs mažiausią
patikslintą skatinamą kiekį. Sutapus konkurso dalyvių patikslintiems
skatinamiems kiekiams, potencialiu konkurso laimėtoju pripažįstamas konkurso
dalyvis, anksčiausiai pateikęs visus tinkamai užpildytus dokumentus, išskyrus
atvejus, kai, patikslinus skatinamus kiekius, dviejų ar daugiau dalyvių
pasiūlyti skatinimo kiekiai lygūs nuliui. Šiuo atveju laimėtojas nustatomas
vadovaujantis šios dalies 2 punktu;
2) kai mažiausia pageidaujama metinė
potencialaus skatinimo apimtis yra lygi nuliui, potencialiu konkurso
laimėtoju pripažįstamas konkurso dalyvis, nurodęs didžiausią vystymo mokestį. Sutapus
konkurso dalyvių vystymo mokesčiams, sutapusius pasiūlymus pateikę konkurso
dalyviai yra kviečiami didinti vystymo mokestį. Potencialiu konkurso
laimėtoju pripažįstamas konkurso dalyvis, nurodęs didžiausią patikslintą
vystymo mokestį. Sutapus konkurso dalyvių patikslintiems vystymo mokesčiams,
potencialiu konkurso laimėtoju pripažįstamas konkurso dalyvis, anksčiausiai
pateikęs visus tinkamai užpildytus dokumentus.“.
|