LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. I-1143 2, 17, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO PAPILDYMO 151 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2921
2024-03-27 Nr. 111-P-10
Vilnius
1. 1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto nariai M. Danielė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Seimo narė D. Asanavičiūtė, pavaduojanti Komiteto narę A. Bilotaitę, Seimo narys V. Kernagis, pavaduojantis Komiteto narę M. Navickienę, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja B. Sesickienė, patarėja V. Valainytė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Ministrės Pirmininkės patarėja Ž. Gudlevičienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, ministro patarėjas E. Diržius, Psichikos sveikatos skyriaus patarėja J. Talačkienė, Ekonomikos ir inovacijų viceministrė I. Valeškaitė, Vidaus prekybos politikos skyriaus vedėja I. Burlėgienė, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos narė M. Augustinavičienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Visuomenės sveikatos fakulteto Profilaktinės medicinos katedros profesorius M. Štelemėkas, Lietuvos šeimos gydytojų profesinės sąjungos pirmininko pavaduotoja A. Astafjeva, Jaunųjų gydytojų asociacijos prezidentė A. Panavienė, Nacionalinės tabako gamintojų asociacijos vykdomasis direktorius A. Neverauskas, Tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių prekybos įmonių asociacijos atstovas M. Janulionis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Nacionalinė tabako gamintojų asociacija, 2023-08-01 |
|
|
|
Nacionalinė tabako gamintojų asociacija („NTGA") susipažino su Lietuvos Respublikos Seime svarstomu Dėl Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 10, 11, 12, 14, 15, 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2920 ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės pakeitimo įstatymo Nr. 1-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir pakeitimo įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2921 („Projektai") ir pagal nurodytus terminus teikia savo nuomonę dėl Projektų nuostatų. Projektų aiškinamuosiuose raštuose yra nurodoma, jog jais yra siekiama ..mažinti Lietuvos Respublikoje tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių (elektroniniu cigarečių) vartojimą bei jų prieinamumą ypač nepilnamečiams asmenims ir paaugliams ." Visgi, pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo („Tabako kontrolės įstatymas") 15 str. 1 d. 5 p. yra nustatyta, jog Lietuvos Respublikoje draudžiama prekiauti tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais asmenims iki 18 metu. Tuo tarpu įstatymo 16 str. yra nustatyta, jog Lietuvos Respublikoje parduoti prekes, skirtas tabako gaminiams rūkyti (ar pasiruošti rūkyti), tai yra pypkes, kandiklius, pypkių ir kandiklių valiklius (grandiklius), buitines cigarečių sukimo mašinas, bet kokį rūkomąjį (cigarečių) popierių (supjaustytą ar nepjaustytą, suklijuotą į tūteles, su pritvirtintais fdtrais ar be jų), taip pat įrenginius, skirtus tabako gaminiams ir susijusiems gaminiams vartoti, asmenims iki 18 metu draudžiama. Dar daugiau, 161 str. nustatoma, jog Lietuvos Respublikoje draudžiama asmenims iki 18 metu rūkyti (vartoti) ir turėti elektronines cigaretes ir elektroniniu cigarečių pildvkles. Už šių nuostatų pažeidimus Tabako kontrolės įstatymas numato aiškias ekonomines sankcijas, o kadangi prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais yra licencijuojama veikla, 11 str. aiškiai nustatyta tvarka yra galimas atitinkamų licencijų sustabdymas ar panaikinimas. Negana to, Tabako kontrolės įstatyme yra numatytas elektroninių cigarečių, elektroninių cigarečių pildyklių reklamos draudimas, privalomųjų nurodymų skyrimo vidaus ir tarpvalstybinės nuotolinės prekybos tabako gaminiais ir (ar) su tabako gaminiais susijusiais gaminiais ir draudžiamos reklamos atvejais galimybė, išsamūs elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių tiekimo rinkai ribojimai, kiti su tabako gaminiais ir susijusiais gaminiais bei įrenginiais, skirtais šiems gaminiams vartoti, susiję draudimai. Lietuva yra vos viena iš keleto Europos Sąjungos valstybių, kuri numato, kad draudžiama pateikti rinkai elektronines cigaretes, kuriose yra kvapiųjų medžiagų, išskyrus tabako kvapą ir (ar) skonį, t.y. numato skonių draudimą. Visiems šioms Tabako kontrolės įstatyme numatytiems draudimams užtikrinti yra nustatyti kontrolės mechanizmai bei poveikio priemonės už nustatytus pažeidimus. Atsižvelgus į visa tai, Lietuvoje galiojantis Tabako kontrolės įstatymas elektroninių cigarečių ir jų pildyklių atžvilgiu jau šiuo metu yra vienas griežčiausių visoje Europos Sąjungoje bei yra ženkliai griežstesnis nei elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prekybą Europos Sąjungoje harmonizuojanti 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/40/ES dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių tabako ir susijusių gaminių gamybą, pateikimą ir pardavimą, suderinimo ir kuria panaikinama Direktyva 2001/37/EB („Tabako produktų direktyva"). Nepaisant šių aplinkybių, Lietuvos Respublikos Seimas po svarstymo yra pritaręs bei Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 2, 9(2), 9(4), 9(5) ir 30 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2590, taip pat Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 9(2) straipsnio pakeitimo įstatymo projektui XIVP-2791, kuriais dar labiau griežtinamas elektroninių cigarečių ir jų pildyklių reguliavimas. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, galima pagrįstai teigti, kad šiuo metu galiojantis teisinis reglamentavimas yra išsamus, griežtas ir visiškai pakankamas Projektais keliamiems tikslams pasiekti. Visgi, tam, kad šie tikslai būtų veiksmingiau pasiekiami, būtina užtikrinti, kad minėtos esamos nuostatos būtų faktiškai pritaikomos ir jomis naudojamasi. Kitu atveju, visai nesvarbu, kokio pobūdžio naujus ribojimus nustatys reguliuotojas - jie taipogi bus neveiksmingi. Manytina, jog siekiant Projektuose nustatytų tikslų, būtina koncentruotis į esamų ribojimų užtikrinimą. Nustačius, kad kontroliuojančioms institucijoms trūksta tam tikrų pajėgumų numatytoms kontrolės funkcijoms vykdyti, svarstytini siūlymai dėl šių pajėgumų suteikimo. Atsižvelgiant į tai, kad minėtuose tiksluose yra įvardijama elektroninių cigarečių vartojimų nepilnamečių asmenų tarpe problema, bent jau viešojoje erdvėje pasigendama viešosios informacijos bei socialinių priemonių patiems nepilnamečiams, jų šeimoms bei mokymosi įstaigoms, kurių pagalba būtų atliekamas švietimas bei pagalba mesti šiuos gaminius vartoti. Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme yra nustatyti tikslingumo, reiškiančio, jog teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis, proporcingumo bei efektyvumo, reiškiančio, kad rengiant teisės akto projektą turi būti įvertinamos visos galimos teisinio reguliavimo alternatyvos ir pasirenkama geriausia iš jų, teisės akte turi būti įtvirtinamos veiksmingiausiai ir ekonomiškiausiai teisinio reguliavimo tikslą leisiančios pasiekti priemonės principai. Kaip jau minėta, nors Lietuvoje jau galioja išsamus ir pakankamas reguliavimas elektroninių cigarečių prekybai, Seime po svarstymo yra pritarta Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo projektui Nr. XIVP-2590 bei Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo projektui XIVP-2791. Manytina, kad teisėkūra turėtų būti sistemiška bet kuriuo atveju bei nepažeisti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme nustatytų principų. Taigi, nauji teisės aktų projektai, skirti pasiekti analogiškus ar panašius tikslus, turėtų būti svarstomi tik tokiu atveju, kai yra išeikvojamos visos kitos galimybės bei naujai priimti teisės aktai veikė pakankamai tam, kad būtų galima įsitikinti jų efektyvumu. Šiuo atveju, manytina, Projektai prieštarautų minėtiems teisėkūros principams. Papildomai pažymėtina, kad mūsų vertinimu, Projektuose nustatomas reguliavimas vienareikšmiškai prieštarautų Tabako produktų direktyvai. Aiškinamuosiuose Projektų raštuose yra nurodyta, jog Projektais siūlomas reguliavimas yra nustatytas Australijoje. Visgi, juose nėra pateikta informacija, koki poveiki toks reguliavimas sukėlė. Šiuo atžvilgiu pažymėtina: Projektų aiškinamuosiuose raštuose yra nurodyta, jog ..objektyvių duomenų, patvirtinančių Įstatymo projekte numatytos priemonės (tabako gaminių pardavimo tiesiogiai neprieinamu būdu) įtaką kriminogeninei situacijai ir korupcijai, nėra." Rinkos tyrimu bendrovės „Rov Morgan" atlikto tyrimo metu nustatyta, kad tik 8% elektronines cigaretes vartojančiu asmenų Australijoje turi gydytojo receptą, tuo tarpu „Cancer Council“ analogiško tyrimo duomenys ši skaičių nustatė ties 9%. Vadinasi, tokie geografiškai atskirtoje šalvie kaip Australija nelegali elektroniniu cigarečių rinka yra didesnė nei 90%. Taigi, pagrįstai galima teigti, kad tokioje šalyje kaip Lietuva, kurioje nelegali tabako gaminių rinka yra viena didžiausių išsivysčiusiose šalyse, įsigaliojus analogiškam reguliavimui nelegali rinka bus dar labiau atvira prekybai nei tai yra Australijoje. Taip pat pažymėtina, kad šiuo atžvilgiu suaktyvės ne tik nelegali rinka, bet ir tarpvalstybinė prekyba. Projektais siūlomas reguliavimas neegzistuoja nei vienoje kitoje pasaulio valstybėje išskyrus Australiją. Tokio reguliavimo tikrai nėra nei vienoje Lietuvos kaimyninėje valstybėje. Net ir nesant papildomų paskatų Lietuvos gyventojai apsipirkinėti intensyviai vyksta į kaimynines valstybes - Lenkiją, Baltarusiją (nustačius bevizį režimą Lietuvos gyventojams, vykstančiųjų skaičius išaugo kone dešimt kartų), Latviją. Pažymėtina, kad valstybės neretai konkuruoja tarpusavyje skatindamos tarpvalstybinę prekyba. Štai siekiant apriboti gyventojų srautus vykstančius į Latviją įsigyti elektroninių cigarečių, Estija iki 2022 m. gruodžio 31d. buvo suspendavusi akcizų tarifo taikymą elektroninėms cigaretėms. Taigi, priėmus Projektais siūlomą reguliavimą, Lietuvos gyventojams nebus sudėtinga įsigyti šiuos gaminius ten, kur jokių panašių ribojimų. Pažymėtina, kad Australijoje nustačius tokį reguliavimą buvo siekiama sumažinti elektronių cigarečių vartojimą. Visgi. 2022 m. rinkos tyrimu bendrovės „Rov Morgan" atlikto tyrimo metu nustatyta, kad per pastaruosius 5 metus elektronines cigaretes vartojančiu asmenų (suaugusiuiu) skaičius padidėjo net 259%. nuo atitinkamo reguliavimo įsigaliojimo iki tyrimo atlikimo elektronines cigaretes vartojančiu asmenų skaičius Australijoje paaugo +400 tūkst. Dar daugiau, pažymėtina, kaip jau minėta, kad absoliuti dauguma šių naujų vartotojų vartoja ne legalius bei atitinkamus standartus atitinkančius saugius gaminius, bet nelegalioje rinkoje aptinkamus gaminius. Taigi, galima daryti išvadą, kad Projektais siūlomas reguliavimas ne tik neprisideda prie elektroninių cigarečių paplitimo mažinimo, bet ir kelia grėsmę asmenų sveikatai. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, nepritariame Projektams. Siūlytina, kad jie būtų atmetami. Nacionalinė tabako gamintojų asociacija prieštarauja bet kokiems tabako gaminių ar su tabako gaminiais susijusių gaminių draudimams. Elektroninių cigarečių kaip kategorijos draudimas būtų vienareikšmiškai neveiksmingas ir tik pablogintų situaciją susijusią su nelegalia prekyba. Esame įsitikinę, kad efektyvus esamų ir jau priimtų kontrolės priemonių įgyvendinimas esmingai leistų pasiekti Projektuose keliamus tikslus. |
Atsižvelgti |
|
2. |
Lietuvos aferezių ir klinikinės toksikologijos asociacija, 2023-08-23 |
|
|
|
Mes kaip sveikatos priežiūros specialistai esame prieš bet kokių kvaišalų ir svaigalų prieinamumo žmonėms didinimą. Deja, bet puikiai suprantame, kad oraliniam vartojimui skirti nikotine išmirkyti maišeliai (toliau - nikotino maišeliai) yra prieinami šešėlinėje rinkoje, jų galima įsigyti internetinėje prekyboje, todėl yra būtinas teisinis šios problemos reguliavimas. Mums neaišku, kodėl nuspręsta nikotino maišelius ir kitus galinčius atsirasti rinkoje naujus gaminius, kuriuose yra nikotino, bet nėra tabako, reglamentuoti LR Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymu. Šio įstatymo projekto 29 straipsnio 1 punkto 8 papunktyje yra nurodoma prievolė tabako pakaitalų gamybai naudoti nežemesnio kaip gryno (99-99,9 proc.) cheminio reagento grynumo klasės ingredientus. Tokio grynumo alkaloidas nikotinas nėra ir niekaip negali būti susijęs su tabaku, kurio lapuose nikotino koncentracija yra nuo 1 iki 6 proc. sauso svorio, o yra gaminamas pramoniniu būdu. Lietuvos Respublikoje kaip vaistai yra įregistruota 12 vaistinių kramtomųjų gumų, kuriose nikotino kiekis yra 2-4 mg ir 9 transderminiai pleistrai, iš kurių nikotino išsiskyrimo greitis yra nuo 0,29 iki 1,56 mg/val. Deja, bet net tokie nikotino kiekiai per 1-2 val. gali sukelti apsinuodijimą vaikams. Mažiems vaikams apsinuodijimą gali sukelti ir 2 suvalgytos cigaretės, kuriose bendras nikotino kiekis yra apie 2 mg, nors nikotino pasisavinimas iš augalinės medžiagos yra gerokai lėtesnis ir paprastai poveikis pasireiškia ne anksčiau kaip po vienos valandos. Iš 16 mg nikotino turinčio maišelio nikotino pasisavinimas yra žymiai greitesnis ir didesnis, todėl neabejotinai kels sunkių apsinuodijimų pavojų. Nei vienas mūsų asociacijos narys nepritarė siūlomiems LR Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pakeitimams. Mūsų nuomone: 1. Tabako pakaitalų, tarp jų ir nikotino maišelių, įsigijimo apribojimai turi būti ne mažesni kaip nikotino turinčių vaistinių gumų. 2. Turi būti uždrausta naudoti medžiagas, galinčias suteikti tabako pakaitalams papildomų skonio savybių. 3. Reikia sumažinti maksimalią nikotino koncentraciją viename tabako pakaitalo vienete iki 8 mg, o tuo atveju, jeigu nebus jokių apribojimų tabako pakaitalų įsigijimui - iki 1 mg (kaip cigaretėse). Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad įstatymo projekto 29 straipsnio 1 punkto 8 papunkčio antroje eilutėje yra gramatinė klaida - „grinumo", turi būti „grynumo". Beje, toje pačioje eilutėje esantis žodis „ingredientas", Valstybinės lietuvių kalbos komisijos konsultacijų banke yra nurodomas kaip vengtina vartoti svetimybė ir turėtų būti keičiamas terminu sudedamoji dalis. |
Nepritarti |
Šis pasiūlymas nukreiptas ne į šį įstatymo projektą. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-07-10 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės pakeitimo įstatymo Nr. I-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir pakeitimo įstatymo papildymo 15(1) straipsniu įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2921 (toliau – Įstatymo projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas. 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka (toliau – Direktyva (ES) 2015/1535) f punktas nustato, kad „techninis reglamentas“– techninės specifikacijos ir kiti reikalavimai arba paslaugų taisyklės, įskaitant atitinkamas administracines nuostatas, kurių būtina laikytis de jure ar de facto parduodant, teikiant paslaugą, steigiant paslaugų verslą arba naudojant valstybėje narėje ar didžiojoje jos dalyje, taip pat valstybių narių įstatymai ir kiti teisės aktai, išskyrus nurodytus 7 straipsnyje, draudžiantys gaminį gaminti, įvežti, parduoti ar naudoti arba draudžiantys teikti paslaugą arba ja naudotis, arba steigti paslaugų teikėjo verslą. Įstatymo projektu keičiama elektroninių cigarečių ir jų pildyklių pardavimo tvarka. Tokios nuostatos laikytinos administracinėmis nuostatomis, kurių būtina laikytis de jure ar de facto parduodant, teikiant paslaugą, todėl Įstatymo projektas yra notifikuotinas Europos Komisijai pagal Direktyvą (ES) 2015/1535. |
Pritarti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): įstatymo projektą Nr. XIVP-2921 atmesti, atsižvelgiant:
1) į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, nevyriausybinių organizacijų, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės pastabas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą;
2) į tai, kad šiuo projektu siūlomas teisinis reguliavimas neturi mokslinio, klinikinio saugumo pagrindimo, neatitinka teisinio Europos Sąjungos farmacijos, medicinos priemonių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių reglamentavimo, konceptualiai prieštarauja gydytojų ir vaistinių veiklos paskirčiai ir klaidina visuomenę apie elektroninių cigarečių paskirtį ir poveikį sveikatai.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 4, susilaikė – 1.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: L. Slušnys, M. Puidokas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
Komiteto pirmininkas Antanas Matulas
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas