LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. I-1143 2, 17, 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAKEITIMO ĮSTATYMO PAPILDYMO 15STRAIPSNIU ĮSTATYMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2921

 

 

2024-03-27  Nr. 111-P-10

Vilnius

 

 

1.      1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto nariai M. Danielė, O. Leiputė, M. Puidokas, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus, R. Šalaševičiūtė, A. Veryga, Seimo narė D. Asanavičiūtė, pavaduojanti Komiteto narę A. Bilotaitę, Seimo narys V. Kernagis, pavaduojantis Komiteto narę M. Navickienę,  Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėja K. Civilkienė, patarėjas E. Jankauskas,  patarėja B. Sesickienė, patarėja V. Valainytė, padėjėja M. Neverkevičienė, padėjėja D. Žukauskė, Ministrės Pirmininkės patarėja Ž. Gudlevičienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus, Sveikatos apsaugos viceministras A. Pečkauskas, ministro patarėjas E. Diržius, Psichikos sveikatos skyriaus patarėja J. Talačkienė, Ekonomikos ir inovacijų viceministrė I. Valeškaitė, Vidaus prekybos politikos skyriaus vedėja I. Burlėgienė, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos narė M. Augustinavičienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento direktoriaus pavaduotoja G. Belian, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Visuomenės sveikatos fakulteto Profilaktinės medicinos katedros profesorius M. Štelemėkas, Lietuvos šeimos gydytojų profesinės sąjungos pirmininko pavaduotoja A. Astafjeva, Jaunųjų gydytojų asociacijos prezidentė A. Panavienė, Nacionalinės tabako gamintojų asociacijos vykdomasis direktorius A. Neverauskas, Tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių prekybos įmonių asociacijos atstovas M. Janulionis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.                   Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo pavadinimą bei į projekto nuostatų turinį, projekto pavadinimas turėtų būti dėstomas taip: „Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo Nr. XIV-1620 1, 2 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymas“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

1, 2

 

 

2.                   Projekto 1 straipsniu turėtų būti keičiamas ir nauja redakcija dėstomas visas keičiamo įstatymo 1 straipsnis, t. y. projekto 1 straipsnio pavadinimas turėtų būti dėstomas taip: „1 straipsnio pakeitimas“, o pakeitimų esmė – „Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:“. Tuo tarpu šio straipsnio dėstomojoje dalyje turėtų būti dėstoma visa nauja keičiamo įstatymo 1 straipsnio redakcija (kaip tik ji ir yra išdėstyta teikiamo projekto 1 straipsnyje). Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniui, kuriame turėtų būti keičiamas ir nauja redakcija dėstomas visas keičiamo įstatymo 2 straipsnis.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

1

 

 

3.                   Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnyje dėstomose įstatymo 2 straipsnio 46ir 46dalyse siūloma vartoti formuluotė „su tabako gaminiais susiję gaminiai, išskyrus elektronines cigaretes ir jų pildykles“. Pažymėtina, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 35 dalį, su tabako gaminiais susijusiu gaminiu yra laikomi tik elektroninė cigaretė, elektroninių cigarečių pildyklė bei rūkomasis žolinis gaminys. Todėl įstatymo nuostatose nurodant su tabako gaminiais susijusius gaminius teisingiau ir logiškiau būtų ne nustatyti išlygą dėl įstatymo nuostatų netaikymo elektroninių cigarečių ir jų pildyklių atžvilgiu, o tiesiog aiškiai įvardinti vienintelį likusį konkretų su tabako gaminiais susijusį gaminį - rūkomąjį žolinį gaminį, kuriam ir būtų taikomos šios nuostatos.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

2

 

 

4.                   Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnyje dėstomo įstatymo 151 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti nelogiškas, perteklines ir viena kitai iš dalies prieštaraujančias nuostatas, iš kurių viena siekiama nustatyti draudimo mažmeninės prekybos vietose viešai eksponuoti (demonstruoti) tabako gaminius ir su tabako gaminiais susijusius gaminius netaikymą elektroninių cigarečių ir jų pildyklių atžvilgiu, o kita – kad toks draudimas elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms, kurios būtų pardavinėjamos tik vaistinėse, vis dėlto taip pat taikomas. Atsižvelgiant į tai, kad vaistinės taip pat būtų laikomos mažmeninės prekybos vietomis, siūlomas reguliavimas yra perteklinis ir nereikalingas, o keičiamo įstatymo 2 straipsnyje dėstomo įstatymo 151 straipsnio 1 dalyje nustatytas draudimas viešai eksponuoti (demonstruoti) tabako gaminius ir su tabako gaminiais susijusius gaminius būtų taikomas ir vaistinėse parduodamoms elektroninėms cigaretėms ir jų pildyklėms. Atitinkamai perteklinis yra ir siūlomas keičiamo įstatymo 2 straipsnyje dėstomo įstatymo 151 straipsnio 2 dalies pakeitimas. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, projekto 2 straipsnio reikėtų atsisakyti kaip perteklinio.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

3

 

 

5.                   Pažymėtina, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 ir 2 dalyse dėstomos siūlomos įstatymo 26 straipsnio 9 ir 10 dalių redakcijos nieko nesiskiria nuo keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 ir 2 dalyse pateiktų šių dalių formuluočių. Atsižvelgiant į tai, projekto 3 straipsniu turėtų būti keičiama tik keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalis, kurioje dėstomas įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punktas. Kitaip sakant, projekto 3 straipsnio pavadinimas turėtų būti dėstomas taip: „4 straipsnio pakeitimas“, pakeitimų esmė – „Pakeisti 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip“. Atitinkamai dėstomoje dalyje turėtų būti dėstoma nauja įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punkto redakcija.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

3

 

 

6.                       Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje dėstomo įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad už šio įstatymo 14 straipsnio 8 dalies pažeidimą ekonominę sankciją (baudą) skirtų Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas. Kartu teikiamame Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 10, 11, 12, 14, 15, 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte (Reg. Nr. XIVP-2920) siūloma papildyti 14 straipsnį 8 dalimi, joje nustatant, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis leidžiama prekiauti tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Taigi, nėra aišku, ar projektu siūloma suteikti įgaliojimus Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentui skirti ekonomines sankcijas už tai, kad elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis prekiaus ne vaistinės veiklos licenciją turinys asmenys, ar, vis dėlto, kad vaistinės šiais gaminiais prekiaus nesilaikant farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. Pirmuoju atveju, siūlomas reguliavimas būtų perteklinis, nes įstatymo 26 straipsnio 2 dalyje jau nustatyta, kad už tabako gaminių, su tabako gaminiais susijusių gaminių, neapdoroto tabako gamybą, laikymą ir prekybą jais pažeidžiant šio Įstatymo 10 straipsnio 1 dalyje arba 14 straipsnio 1 dalyje nustatytus reikalavimus (neturint nustatyta tvarka išduotos licencijos) juridiniai asmenys, užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki aštuonių tūkstančių šešių šimtų aštuoniasdešimt aštuonių eurų bauda (šias baudas ir skiria Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas). Antruoju atveju, toks reguliavimas būtų laikomas pertekliniu ir ne šio įstatymo reguliavimo dalyku, nes vaistinių veiklą bei atsakomybę už atitinkamą farmacinę veiklą nustatančių teisės aktų reikalavimų pažeidimą nustato Farmacinės veiklos įstatymas, Administracinių nusižengimų kodeksas bei kiti įstatymai. Be to, akivaizdu, kad už farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimą sankciją vaistinei turėtų skirti ne Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, kaip galėtų būtų implikuojama pagal siūlomą įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punkto redakciją. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manytina, kad projekto 3 straipsniu siūlomas įstatymo 26 straipsnio 13 dalies 1 punkto pakeitimas yra perteklinis ir iš dalies ydingas dėl galimo netinkamo jo taikymo.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-20

 

 

 

7.                       Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 25 straipsnio 1 dalį, veiklos, susijusios su tabako gaminiais ir su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, priežiūrą, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo nuostatomis, pagal kompetenciją vykdo Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, savivaldybių vykdomosios institucijos, Valstybinė mokesčių inspekcija, muitinė, policija, kitos valstybinės priežiūros ir teisėsaugos institucijos, manytina, kad dėl šio projekto turi būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti

2023-09-06 yra gauta Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvada dėl šio įstatymo projekto.

8.

Lietuvos sveikatos mokslų universitetas (Dėl numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvados), 2023-12-27

 

 

 

<...> Reguliavimo poveikio vertinimas – tai sisteminis metodas, leidžiantis kritiškai įvertinti teigiamą ir neigiamą siūlomų ir esamų reglamentų bei nereglamentuojančių alternatyvų poveikį. Siūlomi įstatymų projektai visiškai pakeistų esamą el. cigarečių reguliavimą. Šiuo konkrečiu klausimu reguliavimo poveikio vertinimas negali būti atliktas apsiribojant tik visuomenės sveikatos ar sveikatos, plačiąją prasme, žiniomis. Išsamiai ir prasmingai analizei atlikti reikalingas gilus teisinis farmacinę, klinikinę ir tabako reguliavimo veiklą reguliuojančių Europos Sąjungos ir Lietuvos teisės aktų išmanymas. Reikalinga išsamiai išanalizuoti, ar siūlomas reglamentavimas, atitiktų Europos Sąjungos farmacijos, medicinos priemonių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių reglamentavimo praktiką ir teisinę bazę.

<...> Pasaulio sveikatos organizacija ar kitos Europos ar nacionalinės ekspertinės organizacijos nelaiko el. cigarečių ar kaitinamųjų tabako gaminių mažesnės žalos ar mesti rūkyti padedančia priemone. Mokslinis konsensusas šiuo metu yra tas, kad el. cigaretės yra kenksmingos ir žalojančios sveikatą. Galima būtų kelti  prielaidą, kad el. cigarečių pardavimas vaistinėse su gydytojo receptu, šiai dienai neturi pakankamo mokslinio ir klinikinio saugumo pagrindimo.

Be to, atkreipiame Jūsų dėmesį, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas 1997 m. vasario 13 d. (Byla Nr. 6/96-10/96) yra pateikęs aiškinimą paliečiantį Konstitucijos 46 straipsnį alkoholio ir tabako gaminių reklamos draudimo kontekste. Išaiškinime nurodoma, kad tabako gaminiai priskirtini prie ypatingos paskirties prekių dėl to, kad juos vartojant daroma žala žmonių sveikatai. Tokie produktai ir su jais susijusi ūkinė veikla turi būti reguliuojami taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei ir visuomenės naudai (citata: „Taigi būtų neteisinga cituotą Konstitucijos 46 straipsnio nuostatą suvokti kaip valstybės prievolę beatodairiškai remti bet kokias ūkines pastangas ar veiklą. Priešingai, kaip jau buvo minėta, valstybė šiuo atveju turi galimybę pasirinkti. Kita vertus, tautos gerovė neturėtų būti suvokiama vien materialine (ar finansine) prasme. Be to, kažin ar būtų teisinga ir dora siekti materialinės gerovės tokiu būdu, kuris kenkia žmonių sveikatai“).

 

Susipažinti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinė tabako gamintojų asociacija, 2023-08-01

 

 

 

Nacionalinė tabako gamintojų asociacija („NTGA") susipažino su Lietuvos Respublikos Seime svarstomu Dėl Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 10, 11, 12, 14, 15, 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2920 ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės pakeitimo įstatymo Nr. 1-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir pakeitimo įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2921 („Projektai") ir pagal nurodytus terminus teikia savo nuomonę dėl Projektų nuostatų. Projektų aiškinamuosiuose raštuose yra nurodoma, jog jais yra siekiama ..mažinti Lietuvos Respublikoje tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių (elektroniniu cigarečių) vartojimą bei jų prieinamumą ypač nepilnamečiams asmenims ir paaugliams ."

Visgi, pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo („Tabako kontrolės įstatymas") 15 str. 1 d. 5 p. yra nustatyta, jog Lietuvos Respublikoje draudžiama prekiauti tabako gaminiais, su tabako gaminiais susijusiais gaminiais asmenims iki 18 metu. Tuo tarpu įstatymo 16 str. yra nustatyta, jog Lietuvos Respublikoje parduoti prekes, skirtas tabako gaminiams rūkyti (ar pasiruošti rūkyti), tai yra pypkes, kandiklius, pypkių ir kandiklių valiklius (grandiklius), buitines cigarečių sukimo mašinas, bet kokį rūkomąjį (cigarečių) popierių (supjaustytą ar nepjaustytą, suklijuotą į tūteles, su pritvirtintais fdtrais ar be jų), taip pat įrenginius, skirtus tabako gaminiams ir susijusiems gaminiams vartoti, asmenims iki 18 metu draudžiama. Dar daugiau, 161 str. nustatoma, jog Lietuvos Respublikoje draudžiama asmenims iki 18 metu rūkyti (vartoti) ir turėti elektronines cigaretes ir elektroniniu cigarečių pildvkles. Už šių nuostatų pažeidimus Tabako kontrolės įstatymas numato aiškias ekonomines sankcijas, o kadangi prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais yra licencijuojama veikla, 11 str. aiškiai nustatyta tvarka yra galimas atitinkamų licencijų sustabdymas ar panaikinimas.

Negana to, Tabako kontrolės įstatyme yra numatytas elektroninių cigarečių, elektroninių cigarečių pildyklių reklamos draudimas, privalomųjų nurodymų skyrimo vidaus ir tarpvalstybinės nuotolinės prekybos tabako gaminiais ir (ar) su tabako gaminiais susijusiais gaminiais ir draudžiamos reklamos atvejais galimybė, išsamūs elektroninių cigarečių ir elektroninių cigarečių pildyklių tiekimo rinkai ribojimai, kiti su tabako gaminiais ir susijusiais gaminiais bei įrenginiais, skirtais šiems gaminiams vartoti, susiję draudimai. Lietuva yra vos viena iš keleto Europos Sąjungos valstybių, kuri numato, kad draudžiama pateikti rinkai elektronines cigaretes, kuriose yra kvapiųjų medžiagų, išskyrus tabako kvapą ir (ar) skonį, t.y. numato skonių draudimą.

Visiems šioms Tabako kontrolės įstatyme numatytiems draudimams užtikrinti yra nustatyti kontrolės mechanizmai bei poveikio priemonės už nustatytus pažeidimus. Atsižvelgus į visa tai, Lietuvoje galiojantis Tabako kontrolės įstatymas elektroninių cigarečių ir jų pildyklių atžvilgiu jau šiuo metu yra vienas griežčiausių visoje Europos Sąjungoje bei yra ženkliai griežstesnis nei elektroninių cigarečių ir jų pildyklių prekybą Europos Sąjungoje harmonizuojanti 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/40/ES dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių tabako ir susijusių gaminių gamybą, pateikimą ir pardavimą, suderinimo ir kuria panaikinama Direktyva 2001/37/EB („Tabako produktų direktyva").

Nepaisant šių aplinkybių, Lietuvos Respublikos Seimas po svarstymo yra pritaręs bei Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 2, 9(2), 9(4), 9(5) ir 30 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2590, taip pat Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. 1-1143 9(2) straipsnio pakeitimo įstatymo projektui XIVP-2791, kuriais dar labiau griežtinamas elektroninių cigarečių ir jų pildyklių reguliavimas.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, galima pagrįstai teigti, kad šiuo metu galiojantis teisinis reglamentavimas yra išsamus, griežtas ir visiškai pakankamas Projektais keliamiems tikslams pasiekti. Visgi, tam, kad šie tikslai būtų veiksmingiau pasiekiami, būtina užtikrinti, kad minėtos esamos nuostatos būtų faktiškai pritaikomos ir jomis naudojamasi. Kitu atveju, visai nesvarbu, kokio pobūdžio naujus ribojimus nustatys reguliuotojas - jie taipogi bus neveiksmingi.

Manytina, jog siekiant Projektuose nustatytų tikslų, būtina koncentruotis į esamų ribojimų užtikrinimą. Nustačius, kad kontroliuojančioms institucijoms trūksta tam tikrų pajėgumų numatytoms kontrolės funkcijoms vykdyti, svarstytini siūlymai dėl šių pajėgumų suteikimo. Atsižvelgiant į tai, kad minėtuose tiksluose yra įvardijama elektroninių cigarečių vartojimų nepilnamečių asmenų tarpe problema, bent jau viešojoje erdvėje pasigendama viešosios informacijos bei socialinių priemonių patiems nepilnamečiams, jų šeimoms bei mokymosi įstaigoms, kurių pagalba būtų atliekamas švietimas bei pagalba mesti šiuos gaminius vartoti.

Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme yra nustatyti tikslingumo, reiškiančio, jog teisės akto projektas turi būti rengiamas ir teisės aktas priimamas tik tuo atveju, kai siekiamų tikslų negalima pasiekti kitomis priemonėmis, proporcingumo bei efektyvumo, reiškiančio, kad rengiant teisės akto projektą turi būti įvertinamos visos galimos teisinio reguliavimo alternatyvos ir pasirenkama geriausia iš jų, teisės akte turi būti įtvirtinamos veiksmingiausiai ir ekonomiškiausiai teisinio reguliavimo tikslą leisiančios pasiekti priemonės principai. Kaip jau minėta, nors Lietuvoje jau galioja išsamus ir pakankamas reguliavimas elektroninių cigarečių prekybai, Seime po svarstymo yra pritarta Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo projektui Nr. XIVP-2590 bei Tabako kontrolės įstatymo pakeitimo projektui XIVP-2791. Manytina, kad teisėkūra turėtų būti sistemiška bet kuriuo atveju bei nepažeisti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme nustatytų principų. Taigi, nauji teisės aktų projektai, skirti pasiekti analogiškus ar panašius tikslus, turėtų būti svarstomi tik tokiu atveju, kai yra išeikvojamos visos kitos galimybės bei naujai priimti teisės aktai veikė pakankamai tam, kad būtų galima įsitikinti jų efektyvumu. Šiuo atveju, manytina, Projektai prieštarautų minėtiems teisėkūros principams.

Papildomai pažymėtina, kad mūsų vertinimu, Projektuose nustatomas reguliavimas vienareikšmiškai prieštarautų Tabako produktų direktyvai.

Aiškinamuosiuose Projektų raštuose yra nurodyta, jog Projektais siūlomas reguliavimas yra nustatytas Australijoje. Visgi, juose nėra pateikta informacija, koki poveiki toks reguliavimas sukėlė. Šiuo atžvilgiu pažymėtina:

Projektų aiškinamuosiuose raštuose yra nurodyta, jog ..objektyvių duomenų, patvirtinančių Įstatymo projekte numatytos priemonės (tabako gaminių pardavimo tiesiogiai neprieinamu būdu) įtaką kriminogeninei situacijai ir korupcijai, nėra."

Rinkos tyrimu bendrovės „Rov Morgan" atlikto tyrimo metu nustatyta, kad tik 8% elektronines cigaretes vartojančiu asmenų Australijoje turi gydytojo receptą, tuo tarpu „Cancer Council“ analogiško tyrimo duomenys ši skaičių nustatė ties 9%. Vadinasi, tokie geografiškai atskirtoje šalvie kaip Australija nelegali elektroniniu cigarečių rinka yra didesnė nei 90%. Taigi, pagrįstai galima teigti, kad tokioje šalyje kaip Lietuva, kurioje nelegali tabako gaminių rinka yra viena didžiausių išsivysčiusiose šalyse, įsigaliojus analogiškam reguliavimui nelegali rinka bus dar labiau atvira prekybai nei tai yra Australijoje.

Taip pat pažymėtina, kad šiuo atžvilgiu suaktyvės ne tik nelegali rinka, bet ir tarpvalstybinė prekyba. Projektais siūlomas reguliavimas neegzistuoja nei vienoje kitoje pasaulio valstybėje išskyrus Australiją. Tokio reguliavimo tikrai nėra nei vienoje Lietuvos kaimyninėje valstybėje. Net ir nesant papildomų paskatų Lietuvos gyventojai apsipirkinėti intensyviai vyksta į kaimynines valstybes - Lenkiją, Baltarusiją (nustačius bevizį režimą Lietuvos gyventojams, vykstančiųjų skaičius išaugo kone dešimt kartų), Latviją. Pažymėtina, kad valstybės neretai konkuruoja tarpusavyje skatindamos tarpvalstybinę prekyba. Štai siekiant apriboti gyventojų srautus vykstančius į Latviją įsigyti elektroninių cigarečių, Estija iki 2022 m. gruodžio 31d. buvo suspendavusi akcizų tarifo taikymą elektroninėms cigaretėms. Taigi, priėmus Projektais siūlomą reguliavimą, Lietuvos gyventojams nebus sudėtinga įsigyti šiuos gaminius ten, kur jokių panašių ribojimų.

Pažymėtina, kad Australijoje nustačius tokį reguliavimą buvo siekiama sumažinti elektronių cigarečių vartojimą. Visgi. 2022 m. rinkos tyrimu bendrovės „Rov Morgan" atlikto tyrimo metu nustatyta, kad per pastaruosius 5 metus elektronines cigaretes vartojančiu asmenų (suaugusiuiu) skaičius padidėjo net 259%. nuo atitinkamo reguliavimo įsigaliojimo iki tyrimo atlikimo elektronines cigaretes vartojančiu asmenų skaičius Australijoje paaugo +400 tūkst.

Dar daugiau, pažymėtina, kaip jau minėta, kad absoliuti dauguma šių naujų vartotojų vartoja ne legalius bei atitinkamus standartus atitinkančius saugius gaminius, bet nelegalioje rinkoje aptinkamus gaminius. Taigi, galima daryti išvadą, kad Projektais siūlomas reguliavimas ne tik neprisideda prie elektroninių cigarečių paplitimo mažinimo, bet ir kelia grėsmę asmenų sveikatai.

 Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, nepritariame Projektams. Siūlytina, kad jie būtų atmetami. Nacionalinė tabako gamintojų asociacija prieštarauja bet kokiems tabako gaminių ar su tabako gaminiais susijusių gaminių draudimams. Elektroninių cigarečių kaip kategorijos draudimas būtų vienareikšmiškai neveiksmingas ir tik pablogintų situaciją susijusią su nelegalia prekyba. Esame įsitikinę, kad efektyvus esamų ir jau priimtų kontrolės priemonių įgyvendinimas esmingai leistų pasiekti Projektuose keliamus tikslus.

Atsižvelgti

 

2.

Lietuvos aferezių ir klinikinės toksikologijos asociacija, 2023-08-23

 

 

 

Mes kaip sveikatos priežiūros specialistai esame prieš bet kokių kvaišalų ir svaigalų prieinamumo žmonėms didinimą. Deja, bet puikiai suprantame, kad oraliniam vartojimui skirti nikotine išmirkyti maišeliai (toliau - nikotino maišeliai) yra prieinami šešėlinėje rinkoje, jų galima įsigyti internetinėje prekyboje, todėl yra būtinas teisinis šios problemos reguliavimas. Mums neaišku, kodėl nuspręsta nikotino maišelius ir kitus galinčius atsirasti rinkoje naujus gaminius, kuriuose yra nikotino, bet nėra tabako, reglamentuoti LR Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymu. Šio įstatymo projekto 29 straipsnio 1 punkto 8 papunktyje yra nurodoma prievolė tabako pakaitalų gamybai naudoti nežemesnio kaip gryno (99-99,9 proc.) cheminio reagento grynumo klasės ingredientus. Tokio grynumo alkaloidas nikotinas nėra ir niekaip negali būti susijęs su tabaku, kurio lapuose nikotino koncentracija yra nuo 1 iki 6 proc. sauso svorio, o yra gaminamas pramoniniu būdu.

Lietuvos Respublikoje kaip vaistai yra įregistruota 12 vaistinių kramtomųjų gumų, kuriose nikotino kiekis yra 2-4 mg ir 9 transderminiai pleistrai, iš kurių nikotino išsiskyrimo greitis yra nuo 0,29 iki 1,56 mg/val. Deja, bet net tokie nikotino kiekiai per 1-2 val. gali sukelti apsinuodijimą vaikams. Mažiems vaikams apsinuodijimą gali sukelti ir 2 suvalgytos cigaretės, kuriose bendras nikotino kiekis yra apie 2 mg, nors nikotino pasisavinimas iš augalinės medžiagos yra gerokai lėtesnis ir paprastai poveikis pasireiškia ne anksčiau kaip po vienos valandos. Iš 16 mg nikotino turinčio maišelio nikotino pasisavinimas yra žymiai greitesnis ir didesnis, todėl neabejotinai kels sunkių apsinuodijimų pavojų. Nei vienas mūsų asociacijos narys nepritarė siūlomiems LR Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo pakeitimams. Mūsų nuomone:

1. Tabako pakaitalų, tarp jų ir nikotino maišelių, įsigijimo apribojimai turi būti ne mažesni kaip nikotino turinčių vaistinių gumų.

2. Turi būti uždrausta naudoti medžiagas, galinčias suteikti tabako pakaitalams papildomų skonio savybių.

3. Reikia sumažinti maksimalią nikotino koncentraciją viename tabako pakaitalo vienete iki 8 mg, o tuo atveju, jeigu nebus jokių apribojimų tabako pakaitalų įsigijimui - iki 1 mg (kaip cigaretėse).

Atkreipiame Jūsų dėmesį, kad įstatymo projekto 29 straipsnio 1 punkto 8 papunkčio antroje eilutėje yra gramatinė klaida - „grinumo", turi būti „grynumo". Beje, toje pačioje eilutėje esantis žodis „ingredientas", Valstybinės lietuvių kalbos komisijos konsultacijų banke yra nurodomas kaip vengtina vartoti svetimybė ir turėtų būti keičiamas terminu sudedamoji dalis.

Nepritarti

Šis pasiūlymas nukreiptas ne į šį įstatymo projektą.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2023-07-10

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės pakeitimo įstatymo Nr. I-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir pakeitimo įstatymo papildymo 15(1) straipsniu įstatymo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2921 (toliau – Įstatymo projekto) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas.

2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka (toliau – Direktyva (ES) 2015/1535) f punktas nustato, kad „techninis reglamentas“– techninės specifikacijos ir kiti reikalavimai arba paslaugų taisyklės, įskaitant atitinkamas administracines nuostatas, kurių būtina laikytis de jure ar de facto parduodant, teikiant paslaugą, steigiant paslaugų verslą arba naudojant valstybėje narėje ar didžiojoje jos dalyje, taip pat valstybių narių įstatymai ir kiti teisės aktai, išskyrus nurodytus 7 straipsnyje, draudžiantys gaminį gaminti, įvežti, parduoti ar naudoti arba draudžiantys teikti paslaugą arba ja naudotis, arba steigti paslaugų teikėjo verslą. Įstatymo projektu keičiama elektroninių cigarečių ir jų pildyklių pardavimo tvarka. Tokios nuostatos laikytinos administracinėmis nuostatomis, kurių būtina laikytis de jure ar de facto parduodant, teikiant paslaugą, todėl Įstatymo projektas yra notifikuotinas Europos Komisijai pagal Direktyvą (ES) 2015/1535.

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2023-09-06

 

 

 

 

 Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2023 m. birželio 28 d. sprendimo Nr. SV-S-1008 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 ir 4 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo Nr. I-1143 10, 11, 12, 14, 15, 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2920 ir Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės pakeitimo įstatymo Nr. I-1143 2, 17, 26 straipsnių pakeitimo ir pakeitimo įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2921 (toliau kartu – Projektai) dėl šių priežasčių:

1. Projektais siūlomas teisinis reguliavimas, nustatantis, kad elektronines cigaretes ir jų pildykles (toliau kartu – elektroninės cigaretės) vartotojai galės įsigyti tik gavę gydytojo receptą ir išskirtinai tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, yra nepagrįstas, neatitinka teisinio Europos Sąjungos (toliau – ES) farmacijos, medicinos priemonių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių reglamentavimo ir prieštarauja recepto, kaip sveikatos priežiūros specialisto išrašomo dokumento, bei vaistinių veiklos paskirčiai, kadangi elektroninės cigaretės nėra priskiriamos prie vaistinių preparatų ir medicinos priemonių:

1.1. Elektroninės cigaretės nei Pasaulio sveikatos organizacijos, nei Europos Komisijos nėra pripažįstamos mažesnės žalos ar mesti rūkyti skirta priemone. Priešingai, šios tarptautinės organizacijos pabrėžia elektroninių cigarečių kenksmingumą ir nepaneigiamą jų žalą sveikatai, todėl elektroninių cigarečių traktavimas kaip priemonės, kuri būtų receptu paskiriama gydytojo, akivaizdžiai būdama sveikatą žalojanti priemonė, ir pardavimas vaistinėse ne tik neturi mokslinio, klinikinio saugumo pagrindimo, bet ir konceptualiai prieštarautų gydytojų ir vaistinių veiklos paskirčiai bei klaidintų visuomenę apie elektroninių cigarečių paskirtį ir poveikį sveikatai.

1.2. Remiantis 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/40/ES dėl valstybių narių įstatymų ir kitų teisės aktų nuostatų, reglamentuojančių tabako ir susijusių gaminių gamybą, pateikimą ir pardavimą, suderinimo ir kuria panaikinama Direktyva 2001/37/EB (toliau – Tabako produktų direktyva), elektroninės cigaretės yra laikomos su tabako gaminiais susijusiais gaminiais ir jų sąvoka, prekyba, apyvarta, rinkodara, laikymas ir vartojimas yra reglamentuoti ES lygiu. Nors Tabako produktų direktyvos 36 konstatuojamoje dalyje nurodoma, kad elektroninės cigaretės ir pildomosios talpyklos turėtų būti reglamentuojamos šia direktyva, išskyrus atvejus, kai dėl jų pateikimo ar funkcijos jiems taikoma
2001 m. lapkričio 6 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2001/83/EB 
dėl Bendrijos kodekso, reglamentuojančio žmonėms skirtus vaistus, arba 1993 m. birželio 14 d. Tarybos direktyva 93/42/EEB dėl medicinos prietaisų (ją pakeitęs 2017 m. balandžio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentas (ES) 2017/745 dėl medicinos priemonių, kuriuo iš dalies keičiama Direktyva 2001/83/EB, Reglamentas (EB) Nr. 178/2002 ir Reglamentas (EB) Nr. 1223/2009 ir kuriuo panaikinamos Tarybos direktyvos 90/385/EEB ir 93/42/EEB), elektroninių cigarečių ir jų pildyklių pateikimui ar funkcijoms šie ES teisės aktai nėra taikomi. Todėl Projektais siūlomas teisinis reguliavimas, kai elektronines cigaretes ir jų pildykles vartotojai galės įsigyti tik gavę gydytojo receptą ir išskirtinai tik vaistinėse, laikantis farmacinę veiklą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų, kai joms nėra taikomos nei Direktyva 2001/83/EB, nei Reglamentas (ES) 2017/745, neatitinka Tabako produktų direktyvoje nustatyto elektroninių cigarečių, kaip su tabako gaminiais susijusių gaminių, teisinio reglamentavimo. Pažymėtina, kad nė viena ES valstybė narė nėra nustačiusi Projektais siūlomo teisinio reguliavimo ir netaiko šių žmonėms skirtus vaistus ir medicinos priemones reglamentuojančių ES teisės aktų elektroninėms cigaretėms ar jų pildyklėms.

1.3. 2011 m. kovo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2011/24/ES dėl pacientų teisių į tarpvalstybines sveikatos priežiūros paslaugas įgyvendinimo 3 straipsnio k punkte receptas apibrėžiamas kaip reglamentuojamos sveikatos priežiūros profesijos, kaip apibrėžta Direktyvos 2005/36/EB 3 straipsnio 1 dalies a punkte, atstovo išrašytas receptas vaistui arba medicinos priemonei įsigyti, kuris teisiškai įgaliotas tą daryti valstybėje narėje, kurioje išrašytas receptas. Minėta sąvoka yra perkelta į nacionalinę teisę Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo 2 straipsnio 381 dalimi, kurioje nustatyta, kad „Receptas – dokumentas, kuriuo suteikiama teisė įsigyti vaistinį preparatą, medicinos priemonę, kompensuojamąją medicinos pagalbos priemonę ir kuris išrašytas reglamentuojamos sveikatos priežiūros profesijos, nurodytos Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatyme, atstovo, teisiškai įgalioto tą daryti valstybėje, kurioje išrašytas tas dokumentas“. Pažymėtina, kad receptų rašymas yra asmens sveikatos priežiūros paslauga, kurios tikslas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo 2 straipsnio 1 dalimi, yra laiku diagnozuoti asmens sveikatos sutrikimus ir užkirsti jiems kelią, padėti atgauti ir sustiprinti sveikatą. Sveikatos priežiūros specialistai, teikdami asmens sveikatos priežiūros paslaugas, negali išrašyti receptų elektroninėms cigaretėms įsigyti, nes jos yra laikomos su tabako gaminiais susijusiais gaminiais, kurie negali būti skiriami diagnozuoti asmens sveikatos sutrikimus ir užkirsti jiems kelią, padėti atgauti ir sustiprinti sveikatą. Farmacijos įstatymo 2 straipsnio 50 dalyje apibrėžiama vaisto (vaistinio preparato) sąvoka: „Vaistas (vaistinis preparatas) – vaistinė medžiaga arba jų derinys, pagaminti ir teikiami vartoti, kadangi atitinka bent vieną šių kriterijų: 1) pasižymi savybėmis, dėl kurių tinka žmogaus ligoms gydyti arba jų profilaktikai; 2) dėl farmakologinio, imuninio ar metabolinio poveikio gali būti vartojamas ar skiriamas atkurti, koreguoti ar modifikuoti žmogaus fiziologines funkcijas arba diagnozuoti žmogaus ligas“. Elektroninės cigaretės priskirtos prie su tabako gaminiais susijusių gaminių ir neatitinka vaisto (vaistinio preparato) sąvokos.

1.4. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2017/745 2 straipsnio 1 punkte apibrėžiama medicinos priemonės sąvoka: „medicinos priemonė – instrumentas, aparatas, įtaisas, programinė įranga, implantas, reagentas, medžiaga arba kitas gaminys, gamintojo numatytas naudoti pats vienas arba suderintas su kitomis priemonėmis ir skirtas žmogui vienu arba keliais toliau išdėstytais konkrečiais medicininiais tikslais: diagnozuoti, vykdyti profilaktiką, stebėti, numatyti, prognozuoti, gydyti ar palengvinti ligą; diagnozuoti, stebėti, gydyti traumą ar negalią, jas palengvinti arba kompensuoti; tirti, visiškai pakeisti arba modifikuoti anatomiją arba fiziologinį ar patologinį procesą ar būklę; suteikti informacijos atliekant iš žmogaus organizmo paimtų mėginių, įskaitant donorų organus, kraują ir audinius, in vitro tyrimus, ir kuria nepasiekiamas pagrindinis numatytas veikimas – ji neveikia žmogaus organizmo iš vidaus ar išorės farmakologinėmis, imunologinėmis ar metabolinėmis priemonėmis, tačiau pastarosios gali būti naudojamos kaip pagalbinės priemonės jos veikimui užtikrinti“. Elektroninių cigarečių paskirtis neatitinka medicinos priemonės apibrėžimo, todėl jos negali būti tapatinamos su medicinos priemonės sąvoka.

2. Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos vertinimu, Projektais siūlomas teisinis reguliavimas sudarytų palankesnes konkurencines sąlygas tabako gaminių gamintojams ir importuotojams, nes jų gaminiai taptų labiau prieinami nei elektroninės cigaretės, ir tabako gaminių gamintojai patirtų mažesnį konkurencinį spaudimą iš elektroninių cigarečių gamintojų.

Be to, pagal Projektais siūlomą teisinį reguliavimą elektroninių cigarečių prekyba mažmeninės prekybos vietose (išskyrus vaistines) taps nelegali ir tuo dar labiau paskatins pagal Tabako kontrolės įstatymą draudžiamą nuotolinę vidaus ir tarpvalstybinę  elektroninių cigarečių prekybą, nes jas bus galima lengvai įsigyti visose ES šalyse, kuriose nėra tokio draudimo. Projektais siūlomas teisinis reguliavimas, tikėtina, padidins šešėlinės ekonomikos, susijusios su elektroninių cigarečių neteisėta apyvarta, mastus.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): įstatymo projektą Nr. XIVP-2921 atmesti, atsižvelgiant:

1) į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, nevyriausybinių organizacijų, Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupės pastabas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą;

2) į tai, kad šiuo projektu siūlomas teisinis reguliavimas neturi mokslinio, klinikinio saugumo pagrindimo, neatitinka teisinio Europos Sąjungos farmacijos, medicinos priemonių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių reglamentavimo, konceptualiai prieštarauja gydytojų ir vaistinių veiklos paskirčiai ir klaidina visuomenę apie elektroninių cigarečių paskirtį ir poveikį sveikatai.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 4, susilaikė – 1.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: L. Slušnys, M. Puidokas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Antanas Matulas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas