Argumentai:
2019 m. rugpjūčio 22 d. Seimo priimtu Lietuvos Respublikos miškų
įstatymo Nr. I-671 4 ir 41 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr.
XIII-2418 (toliau – Įstatymas Nr. XIII-2418) buvo nustatyti ribojimai miškų ūkio
paskirties žemės įsigyjimui, jog asmuo ir su juo susiję asmenys gali įsigyti
ne daugiau kaip 1500 ha miškų ūkio paskirties žemės. Šių ribojimų siūloma
atsisakyti dėl tokių priežasčių:
1. Priimtu įstatymu buvo nepagrįstai suvaržyta kapitalo judėjimo
laisvė Europos Sąjungos bendrojoje rinkoje. Vadovaujantis Sutarties dėl
Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) 63 straipsniu
draudžiami visi kapitalo judėjimo tarp valstybių narių ir tarp valstybių
narių bei trečiųjų šalių apribojimai. Su Europos Sąjungos teise suderinamais
laikomi tik tokie apribojimai, kurie pagrįsti SESV 52 straipsnyje nurodytais
viešosios tvarkos, visuomenės saugumo ir jos sveikatos pagrindais arba kitais
Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktikoje įvardytais bendrojo pobūdžio
privalomaisiais reikalavimais, tačiau visiems šiems tikslams pasiekti
taikomos priemonės turi būti būtinos ir proporcingos. Priimant Įstatymą
XIII-2418 nebuvo vertintas nei miškų ūkio paskirties žemės įsigijimo teisinio
reguliavimo būtinumas, nei pasirinktų priemonių ir pačios konkrečios 1500 ha
ribos proporcingumas, todėl tikėtina, kad dėl šio ribojimo Europos Komisija
oficialiai gali pradėti pažeidimo procedūrą prieš Lietuvą. Pažymėtina, kad
tokio pobūdžio įsigyjamos miškų ūkio paskirties žemės plotų ribojimai nėra taikomi
kaimyninėse Europos Sąjungos valstybėse.
2. Galiojantys ribojimai daro neigiamą poveikį konkurencijos laisvei.
Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad
įstatymas saugo sąžiningos konkurencijos laisvę. Pagal šiuo metu Miškų
įstatyme įtvirtintą reguliavimą ilgiau rinkoje veikiantys ūkio subjektai,
kurie iki Įstatymo Nr. XIII-2418 įsigaliojimo jau buvo įsigiję daugiau
nei 1500 ha miškų ūkio paskirties žemės plotus yra šiuo metu privilegijuotoje
padėtyje, lyginant su kitais ūkio subjektas, kurie galbūt siektų plėsti savo
veiklą, tačiau dėl nustatytų ribojimų to daryti nebegali. Miškų ūkio
paskirties žemės ribojimai taip pat nėra taikomi valstybinių miškų
valdytojams (VĮ Valstybinių miškų urėdijai), todėl tai jiems sudaro
palankesnes ūkinės veiklos sąlygas ir suteikia išskirtinį ekonominį pranašumą
privačių miškų savininkų atžvilgiu, o tai iškreipia sąžiningos konkurencijos
laisvę ir pažeidžia ūkio subjektų lygiateisiškumo principą.
3. Visiems asmenims, norintiems įsigyti miškų ūkio paskirties žemės,
sukuriama didelė papildoma administracinė našta. Asmuo, netgi ir šiuo metu
neturintis miškų ūkio paskirties žemės, visais atvejais prieš sudarydamas
pirkimo sandorį privalo kreiptis į Nacionalinę žemės tarnybą ir gauti jos
sutikimą, taip pat, prieš notarui tvirtinant sandorį, turi užpildyti
specialią miškų ūkio paskirties žemės sklypo pirkėjo deklaraciją,
patvirtinančią, kad sudarius miškų ūkio paskirties žemės sklypo perleidimo
sandorį asmens ir su juo susijusių asmenų turimo miško žemės plotas neviršys
didžiausio galimo ploto. Per 2021 metus Nacionalinė žemės tarnyba išdavė
daugiau nei 11 tūkst. sutikimų. Tokios papildomos biurokratinės procedūros daro
neigiamą poveikį miškų ūkio paskirties žemės rinkai ir prailgina pardavimo ir
pirkimo procesus.
4. Šiuo metu Lietuvoje privatūs miškai sudaro apie 40 % viso miškų
ploto, o juos valdo daugiau nei 255 tūkst. privataus miško savininkų ir
vidutiniškai vienas privataus miško savininkas turi apie 3,35 ha miško žemės.
Atsižvelgiant į Lietuvos privačių miškų sektoriaus ypatumas, nėra grėsmės,
kad galėtų įvykti privačios miškų ūkio paskirties žemės koncentracija. Šiuo
metu esantis didelis privačių miškų savininkų skaičius ir mažos miško valdos
turi įtakos neracionaliai miškų ūkio veiklai, todėl turėtų būti siekiama
didesnių miško valdų, kuriose, vadovaujantis tvaraus ir subalansuoto miškų
ūkio principais, būtų galima vykdyti darnią, nepertraukiamą ir ekonomiškai
efektyvią ūkinę veiklą, apimančią ne tik miško naudojimą, tačiau ir kompleksines
miško auginimo, priežiūros ir apsaugos priemones.
Pasiūlymas:
Pakeisti keičiamo Lietuvos Respublikos
miškų įstatymo Nr. Nr. I-671 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1. Miškas nuosavybės teise gali priklausyti valstybei,
fiziniams ir juridiniams asmenims bei užsienio valstybėse įsteigtoms
organizacijoms, neturinčioms juridinio asmens statuso, tačiau turinčioms
civilinį teisnumą pagal tų valstybių įstatymus. Užsieniečiai, užsienio
juridiniai asmenys, užsienio valstybėse įsteigtos organizacijos, neturinčios
juridinio asmens statuso, tačiau turinčios civilinį teisnumą pagal tų
valstybių įstatymus, mišką turi teisę įsigyti Lietuvos Respublikos
Konstitucijos 47 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo konstitucinio įstatymo
nustatyta tvarka. Lietuvos Respublikos miškuose pagal plotą vyrauja
valstybinė miškų nuosavybė.
2. Asmuo ar susiję asmenys gali įsigyti
tiek miškų ūkio paskirties žemės Lietuvos Respublikos teritorijoje, kad
bendras jiems priklausantis iš valstybės ir kitų asmenų įsigytos miškų ūkio
paskirties žemės sklypų plotas nebūtų didesnis kaip 1 500 ha. Asmenys
gali įsigyti miškų ūkio paskirties žemės sklypą arba daugiau negu 20 procentų
juridinio asmens, nuosavybės teise turinčio daugiau negu 400 ha miškų ūkio
paskirties žemės Lietuvos Respublikos teritorijoje, akcijų tik gavę
Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Nacionalinė
žemės tarnyba) sutikimą. Sutikimas įsigyti miškų ūkio paskirties žemės sklypą
išduodamas Nacionalinei žemės tarnybai valstybės registruose ir (ar)
valstybės informacinėse sistemose patikrinus duomenis apie asmenų turimus ir
planuojamus įsigyti miškų ūkio paskirties žemės sklypų plotus ir (ar) akcijas
juridiniuose asmenyse, kurie valdo miškų ūkio paskirties žemę, ir nustačius,
kad bendras įsigyto (priklausančio) ir norimo įsigyti miškų ūkio paskirties
žemės sklypų plotas neviršija šiame įstatyme nustatytų didžiausių įsigyjamo
miško žemės ploto dydžių. Bendras įsigytas ir įsigyjamas miško žemės plotas
apskaičiuojamas pagal formulę:
Šioje formulėje:
S – bendras asmens, kuris siekia įsigyti
miško žemės, įsigyto ir norimo įsigyti miškų ūkio paskirties žemės sklypų
plotas (ha);
ai – asmeniui, kuris siekia
įsigyti miško žemės, priklausančio miškų ūkio paskirties žemės i-tojo sklypo
plotas (ha);
bj – j-ojo juridinio asmens,
kuriame asmuo, kuris siekia įsigyti miško žemės, yra akcininkas arba planuoja
įsigyti akcijų, bendras priklausančio miškų ūkio paskirties žemės sklypų plotas
(ha);
sj – j-ojo juridinio asmens
asmeniui, kuris siekia įsigyti miško žemės, priklausančių ar planuojamų
įsigyti akcijų skaičius;
mj – bendras j-ojo juridinio
asmens, kuriame asmuo, kuris siekia įsigyti miško žemės, yra akcininkas arba
planuoja įsigyti akcijų, skaičius;
Sį – norimo įsigyti miškų
ūkio paskirties žemės sklypo plotas (ha).
3. Susijusiais asmenimis laikomi
sutuoktiniai, taip pat tėvai (įtėviai) ir nepilnamečiai jų vaikai (įvaikiai).
4. Susijusiais asmenimis laikomi
juridiniai asmenys, kurie tiesiogiai ar netiesiogiai (per juridinį asmenį,
kuriame valdo ne mažiau kaip 25 procentus akcijų (teisių, pajų), suteikiančių
teisę balsuoti juridinio asmens dalyvių susirinkime) valdo daugiau kaip 25
procentus kito juridinio asmens akcijų (teisių, pajų), suteikiančių teisę
balsuoti šio juridinio asmens dalyvių susirinkime.
5. Susijusiais asmenimis taip pat
laikomi juridiniai asmenys, kuriuose, kaip ir pageidaujančiame įsigyti miškų
ūkio paskirties žemės sklypą juridiniame asmenyje, tas pats asmuo arba tie
patys asmenys valdo daugiau kaip 25 procentus juridinio asmens akcijų
(teisių, pajų), suteikiančių teisę balsuoti juridinio asmens dalyvių
susirinkime.
6. Asmuo, pageidaujantis įsigyti miškų
ūkio paskirties žemės sklypą, iki miškų ūkio paskirties žemės sklypo
perleidimo sandorio sudarymo privalo užpildyti miškų ūkio paskirties žemės
sklypo pirkėjo deklaraciją, patvirtinančią, kad sudarius miškų ūkio
paskirties žemės sklypo perleidimo sandorį asmens ir su juo susijusių asmenų
turimo miško žemės plotas neviršys didžiausio ploto dydžio, kurį asmuo ir su
juo susiję asmenys kartu gali įsigyti pagal šio straipsnio 2 dalį. Jeigu
sudaromas miškų ūkio paskirties žemės sklypo perleidimo sandoris atitinka
Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos
įstatymo 20 straipsnyje apibrėžtus požymius, pirkėjas miškų ūkio
paskirties žemės sklypo pirkėjo deklaracijoje nurodo lėšų, už kurias
įsigyjamas miškų ūkio paskirties žemės sklypas, įsigijimo šaltinius. Miškų
ūkio paskirties žemės sklypo pirkėjo deklaracijos formą, jos pildymo ir
pateikimo taisykles tvirtina aplinkos ministras. Asmuo, įsigyjantis miškų
ūkio paskirties žemės sklypą, atsako už miškų ūkio paskirties žemės sklypo
pirkėjo deklaracijoje pateiktų duomenų teisingumą. Pagal prokuroro, ginančio
viešąjį interesą, pareikštą ieškinį teismo sprendimu iš miškų ūkio paskirties
žemės sklypo įgijėjo paimamas ir perduodamas valstybės nuosavybėn miško žemės
plotas, kuris įsigytas pažeidžiant šio straipsnio 2 dalyje nurodytus
reikalavimus. Valstybė Vyriausybės nustatyta tvarka asmeniui atlygina paimto
miškų ūkio paskirties žemės sklypo ploto žemės įsigijimo kainą arba vidutinę
rinkos vertę, jeigu vidutinė rinkos vertė yra mažesnė.
7. Kai susiję asmenys Lietuvos
Respublikos teritorijoje nuosavybės teise valdo didesnį miškų ūkio paskirties
žemės sklypų plotą, negu nurodyta šio straipsnio 2 dalyje, jie tarpusavyje
gali sudaryti miško žemės sklypų perleidimo sandorius, jeigu dėl tokių
sandorių sudarymo bendras šių susijusių asmenų įsigyto miško žemės sklypo
plotas nepadidėja ir kiekvieno iš susijusių asmenų įsigyto miško žemės sklypo
plotas netampa didesnis už nurodytąjį šio straipsnio 2 dalyje.
82. Valstybinė miško žemė Vyriausybės
nustatyta tvarka gali būti nuomojama poilsiui ar kitiems tikslams, išskyrus
miškų ūkio veiklai organizuoti.
93. Privati miško valda arba privačiame ne
miškų ūkio paskirties žemės sklype esanti miško žemė į dalis neskaidoma,
jeigu privati miško valda arba privačiame ne miškų ūkio paskirties žemės
sklype esančios miško žemės plotas yra arba tampa mažesnis kaip 5 ha,
išskyrus atvejus, kai:
1) atidalijama bendraturčių valdoma privati miško valda
arba privačiame ne miškų ūkio paskirties žemės sklype esanti miško žemė,
jeigu šie sklypai buvo suformuoti atkuriant nuosavybės teises asmenims
bendrosios nuosavybės teise pagal įstatymus, reglamentuojančius piliečių
nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimą. Šiuo atveju
privati miško valda arba privačiame ne miškų ūkio paskirties žemės sklype
esanti miško žemė gali būti padalyta į ne daugiau dalių, negu sprendime
nurodytas bendraturčių skaičius dėl nuosavybės teisių atkūrimo šiame sklype;
2) atidalijama privati miško valda, kurioje yra žemės
ūkio naudmenos, atidalijant šias žemės ūkio naudmenas. Šiuo atveju formuojami
du – miškų ūkio paskirties ir žemės ūkio paskirties – žemės sklypai, o
suformuoto miškų ūkio paskirties žemės sklypo plotas negali būti mažesnis
negu iki atidalijimo buvusios miško žemės plotas;
3) atidalijama privati miško valda arba privačiame ne
miškų ūkio paskirties žemės sklype esanti miško žemė, kurioje yra teisėtai
pastatytas pastatas arba pastatas kartu su jo priklausiniais, Nekilnojamojo
turto registre įregistruotas atskiru nekilnojamojo turto objektu (pagrindiniu
daiktu), formuojant atskirus žemės sklypus – miškų ūkio paskirties žemės
sklypą ir kitos paskirties žemės sklypą, kuris formuojamas pastatui arba
pastatui kartu su jo priklausiniais, Nekilnojamojo turto registre
įregistruotam atskiru nekilnojamojo turto objektu (pagrindiniu daiktu),
eksploatuoti;
4) atidalijama privati miško valda buvusiai sodybai
atstatyti.
104. Lietuvos Respublikai išimtine
nuosavybės teise priklauso valstybinės reikšmės miškai. Valstybinės reikšmės
miškai – tai:
1) miškai, esantys valstybiniuose rezervatuose,
valstybinių parkų rezervatuose ir rezervatinėse apyrubėse, Kuršių nerijos
nacionaliniame parke;
2) miestų miškai;
3) valstybiniai miško medelynai ir sėklinės miško medžių
plantacijos;
4) miškų mokslinio tyrimo ir mokymo bei selekcinės
sėklininkystės objektų miškai, kurių plotus ir ribas tvirtina Vyriausybė;
5) valstybiniai miškai 7 km pločio juostoje nuo Baltijos
jūros ir Kuršių marių, į kuriuos neatkurta nuosavybės teisė pagal Piliečių
nuosavybės teisių į išlikusį nekilnojamąjį turtą atkūrimo įstatymą;
6) kiti miškai, Vyriausybės sprendimu priskirti
valstybinės reikšmės miškams.
115. Vyriausybė ar jos įgaliota Aplinkos
ministerija įgyvendina valstybinių miškų savininko teises ir pareigas.
126. Valstybinę miško žemę patikėjimo teise
valdo miškų urėdija, valstybinių rezervatų direkcijos, nacionalinių parkų
direkcijos, savivaldybės ir kiti juridiniai asmenys. Valstybinės miško žemės
sklypai patikėjimo teise perduodami šiems subjektams Vyriausybės nutarimais
valstybinėms funkcijoms įgyvendinti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo
nustatyta tvarka.
137. Laisvos valstybinės žemės fonde
esantys ir nepanaudoti nuosavybės teisėms atkurti valstybinių miškų sklypai,
kurie yra įsiterpę į valstybinės reikšmės miškus arba su jais ribojasi, arba
yra 5 ha ir didesni ir turi privažiavimo kelius, Vyriausybės nutarimais
perduodami patikėjimo teise valdyti miškų urėdijai. Kiti nuosavybės teisėms
atkurti nepanaudoti valstybinių miškų sklypai parduodami aukcionuose, jeigu
kituose įstatymuose nenustatyta kitaip.“
|