LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Žmogaus teisių komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL ATSISAKYMO SUTEIKTI VALSTYBĖS PRIPAŽINIMĄ LIETUVOS JEHOVOS LIUDYTOJŲ RELIGINEI BENDRIJAI“ PROJEKTO
Nr. XIVP-3713
2024 m. gegužės 15 d.
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius; Komiteto nariai: Dainius Kepenis, Vytautas Bakas, Tomas Bičiūnas, Eugenijus Gentvilas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas; Komiteto biuro patarėjos Jolanta Savickienė, patarėjos Eglė Lukšienė, Rūta Ragaliauskienė, Inga Strazdė, Komiteto biuro padėjėja Ingrida Aidietienė. Kviestieji asmenys: Vytauto Didžiojo universiteto prof. dr. Milda Ališauskienė; Teisingumo ministerijos Tarptautinio bendradarbiavimo ir žmogaus teisių politikos grupės vadovė Aistė Mikočiūnienė ir vyriausioji specialistė Nadia Sungailė; Lietuvos Jehovos liudytojų atstovai.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-02 |
|
|
|
Įvertinę nutarimo projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: |
|
|
1.1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-02 |
|
|
|
1. Siūlome Seimo nutarimo projekto preambulėje kaip teisinį pagrindą, kuriuo vadovaudamasis Seimas priima šį nutarimą, nurodyti ir Konstitucijos 43 straipsnio pirmąją dalį – po žodžio „vadovaudamasis“ įrašyti „Lietuvos Respublikos Konstitucijos 43 straipsnio pirmąja dalimi,“. |
Pritarti |
|
1.2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-02 |
1 |
|
1,2 |
2. Projekto 1 straipsnio 1 ir 2 punktuose vietoj žodžių „religinis mokymas“ įrašytini žodžiai „religinės bendrijos mokymas“. |
Pritarti |
|
1.3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-02 |
1 |
|
2 |
3. Projekto 1 straipsnio 2 punkte išbrauktini pertekliniai žodžiai „Konstitucijos ir“, arba vietoj formuluotės „nesilaikyti Konstitucijos ir iš Konstitucijos <...> kylančių reikalavimų“ įrašytina formuluotė „nesilaikyti Konstitucijos, be kita ko, iš jos <...> kylančių reikalavimų“ (žodis „Konstitucija“ savo turiniu apima visus iš Konstitucijos kylančius reikalavimus, todėl Konstitucija ir iš jos kylantys reikalavimai negali būti traktuojami kaip vienas kitą papildantys dalykai). |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:-.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:-.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:-.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:-.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai (argumentai):-.
7.1. Sprendimas: pritarti Žmogaus teisių komiteto išvadai ir pagal Teisės departamento pastabas patobulintam Seimo nutarimo projektui Nr. XIVP-3713(2).
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
|
Žmogaus teisių komitetas |
1 |
|
2 |
|
Argumentai: Europos Žmogaus Teisių Teismas (toliau –EŽTT) 2022 m. rugsėjo 9 d. įsigaliojusiame sprendime byloje Teliatnikov prieš Lietuvą (peticija Nr. 51914/19) nustatė Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos 9 straipsnio (teisė į minties, sąžinės ir religijos laisvę) pažeidimą dėl nesudarytos galimybės atlikti alternatyviąją civilinę krašto apsaugos tarnybą. Vertindamas galimybę atlikti alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą Europos Žmogaus Teisių Teismas nusprendė, kad alternatyvioji krašto apsaugos tarnyba, numatyta Karo prievolės įstatyme, nėra tikra alternatyva, nes ji yra priklausoma nuo kariuomenės kontrolės ir priežiūros. Teismas pažymėjo, kad sprendžiant, ar alternatyvi tarnyba yra civilinio pobūdžio, svarbu ne tik tai, ar pati tarnyba yra civilinio pobūdžio, bet taip pat svarbiais laikytini tokie veiksniai, kaip pavaldumas, kontrolė, taikytinos taisyklės ir apipavidalinimas. Nuosekliai vertinant EŽTT sprendimą, darytina prielaida, kad atsisakymas atlikti karo tarnybą dėl įsitikinimų negali būti asmens diskriminavimo priežastimi. Šiuo atveju vertintina tai, kad Jehovos liudytojų bendrija bendradarbiavo rengiant Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo Nr. I-1593 pakeitimo įstatymo ir kartu teikiamų įstatymų pakeitimo įstatymų projektus atsižvelgiant į aukščiau paminėtą EŽTT sprendimą ir bendruomenės religinis mokymas neprieštarauja valstybės įpareigojimui atlikti civilinę alternatyviąją tarnybą, todėl siūlytina nepritarti Teisingumo ministerijos išvados daliai dėl su valstybės gynimu susijusios tarnybos atlikimo negalimumo, kaip prieštaravimo dorai. Pasiūlymas: išbraukti Seimo nutarimo 1 straipsnio 2 punktą:
|
Nepritarta
Balsavimo rezultatai: „už“ – nėra; „prieš“ - nėra; „susilaikė“ – 4. |
Kol kas nėra priimtas svarstomas Lietuvos Respublikos karo prievolės įstatymo Nr. I-1593 pakeitimo įstatymas (projektas Nr. XIVP-3402), kuriuo būtų nustatoma civilinė alternatyvioji krašto apsaugos tarnyba.
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 3, prieš – 1, susilaikė – 2 (pritarta Komiteto pirmininko balsu).
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Tomas Vytautas Raskevičius.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė:-.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas Seimo nutarimo projektas XIVP-3713(2).
Komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius
Eglė Lukšienė, (05) 209 6809