LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO 2009 M. LIEPOS 23 D. NUTARIMO NR. XI-411 „DĖL MYKOLO ROMERIO UNIVERSITETO STATUTO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO“ PROJEKTO

 

2024-05-27 Nr. XIVP-3809

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projektu nauja redakcija išdėstomo Seimo nutarimo 2 straipsnį siūlytina dėstyti taip: „Nustatyti, kad Mykolo Romerio universiteto buveinės adresas yra Vilnius, Ateities g. 20.”.

2.    Derinant projektu nauja redakcija dėstomo Mykolo Romerio universiteto statuto (toliau – keičiamas statutas) nuostatas su Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymu, keičiamo statuto preambulės trečiojoje pastraipoje vietoj žodžių „mokslo tyrimai“ įrašytini žodžiai „moksliniai tyrimai“.

3.    Atkreiptinas dėmesys, kad Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriuje nėra numatytos tokios keičiamo statuto 11 punkte numatytos veiklos sritys kaip moksliniai tyrimai ir eksperimentinė plėtra. Minėtame klasifikatoriuje yra numatyta veiklos sritis – mokslinė veikla, apimanti tokias veiklos rūšis kaip moksliniai tyrimai ir taikomoji veikla.

4.    Atsižvelgiant į tai, kad Universiteto senato santrumpa „Senatas“ jau įvesta keičiamo statuto 3 punkte, šią santrumpą reikėtų vartoti ir keičiamo statuto 18 punkte (pakartotinai jos neįvedinėti nebereikia).

5.    Keičiamo statuto 20 punktas laikytinas pertekliniu, nes Universiteto tarybos ir Universiteto senato narių pareigų nesuderinamumas yra įtvirtintas toje pačioje Mokslo ir studijų įstatymo 27 straipsnio 5 dalyje, į kurią blanketinė nuoroda nustatyta keičiamo statuto 21 punkte.

6.    Keičiamo statuto 23 punkto nuostatos, nustatančios rektoriaus teisę dalyvauti Universiteto tarybos posėdžiuose patariamojo balso teise bei jo kaip Universiteto senato nario ex officio statusą, yra ne IV skyriaus pirmojo skirsnio, nustatančio pareigų nesuderinamumo nuostatas, o atitinkamai antrojo ir trečiojo skirsnių (reglamentuojančių Tarybos ir Senato veiklą) reguliavimo dalykas.

7.    Derinant keičiamo statuto nuostatas su Mokslo ir studijų įstatymu bei siekiant sureglamentuoti ir tokį galimą atvejį, kai studentų atstovybė dėl kažkokių priežasčių universitete gali ir nevykdyti veiklos, keičiamo statuto 27.1 papunktyje (o taip pat ir kai kuriose kitose keičiamo statuto nuostatose) po žodžių „studentų atstovybė“ įrašytini žodžiai „jeigu jos nėra, – visuotinis studentų susirinkimas“.

8.    Keičiamo statuto 29 punkte nustatyta, kad Tarybos nariu gali būti nepriekaištingos reputacijos asmuo, tačiau kitose keičiamo statuto nuostatose nėra nurodyti nei kriterijai, kuriems esant asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, nei pateikta jokia blanketinė nuoroda į įstatymą, kuriame apibrėžtais kriterijais būtų vadovaujamasi. Atsižvelgiant į tai, reguliavimas tikslintinas. Atitinkamo turinio pastaba taikytina ir keičiamo statuto 61 punktui, kuriame analogiški nepriekaištingos reputacijos reikalavimai nustatomi ir rektoriui.

9.    Keičiamo statuto 36 punkte siūlytina sureglamentuoti situaciją, kai balsuojant Taryboje dėl tam tikro sprendimo priėmimo, Tarybos narių balsų skaičius pasiskirsto po lygiai.

10.     Svarstytina, ar keičiamo statuto 38.4 papunkčio nereikėtų papildyti, nustatant, kad Tarybos nario įgaliojimai pasibaigia ir tuo atveju, kai Tarybos narys – studentas – baigia studijas ar jį išbraukus iš Universiteto studentų sąrašo .

11.     Keičiamo statuto IV skyriaus trečiąjį skirsnį siūlome tikslinti, nurodant subjektą, įgaliotą nustatyti konkrečias Senato narių pagal užimamas pareigas proporcijas ir detalią Senato rinkimų tvarką (jeigu šie klausimai turi būti reglamentuoti Senato tvirtinamame Senato darbo reglamente – taip reikėtų ir nurodyti).

12.     Keičiamo statuto 60 punkte reikėtų aptarti ir tokią situaciją, kai ir rektoriaus konkurso antrame balsavime, kuriame dalyvautų tik du kandidatai, nė vienas iš jų nesurinktų reikiamo Tarybos narių balsų skaičiaus, t. y. balsai pasiskirstytų santykiu 5:4 (o rektoriui išrinkti reikia mažiausiai 6 balsų).

13.     Nėra aiškus keičiamo statuto 65 punkto, numatančio, kad rektoriaus įgaliojimai pasibaigia Lietuvos Respublikos darbo kodekso ir Mokslo ir studijų įstatymo nustatytais pagrindais, turinys, nes minėtame įstatyme yra numatytas tik vienas rektoriaus įgaliojimų pasibaigimo pagrindas - atleidimas iš pareigų ne mažesne kaip dviejų trečiųjų tarybos narių balsų dauguma, kai nepatvirtinama jo pateikta metinė veiklos ataskaita. Atsižvelgiant į tai, bei siekiant teisinio aiškumo, keičiamo statuto 65 punktą siūlytina dėstyti taip: „Rektoriaus įgaliojimai pasibaigia Lietuvos Respublikos darbo kodekse ir Mokslo ir studijų įstatymo 29 straipsnio 8 dalyje nustatytais pagrindais“. Atitinkamai keičiamo statuto 64 punkto galima būtų atsisakyti kaip perteklinio.

14.     Keičiamo statuto 71 punkto nuostatos derintinos su Mokslo ir studijų įstatymo 10 straipsnio 4 dalimi, kurioje įtvirtintos visos būtinos sąlygos, kurias atitinkantys universitetai gali vykdyti kolegines studijas.

15.     Svarstytina, ar keičiamo statuto V skyriaus antrasis skirsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis, įgyvendinančiomis Mokslo ir studijų įstatymo 47 straipsnio 2 dalyje nustatytą Universiteto pareigą ne rečiau kaip kartą per metus supažindinti akademinę bendruomenę ir interneto svetainėje viešai skelbti tikslią kiekybinę ir kokybinę informaciją apie mokslo (meno) veiklą, įsivertinimo rezultatus.

16.     Nėra aiškus keičiamo statuto 85 punkte numatyto studijų nutraukimo ir 87 punkte nustatytų studentų šalinimo iš Universiteto santykis. Pavyzdžiui, ir 85, ir 87 punkte atitinkamai numatyta, kad studijos gali būti nutraukiamos arba studentas šalinamas iš Universiteto jo paties prašymu. Atsižvelgiant į tai, nėra aiškus kriterijus, apsprendžiantis studijų nutraukimo arba studentų šalinimo iš Universiteto pagrindą (galbūt turima omenyje, kas studijos nutraukiamos abiejų šalių susitarimu, tačiau tokiu nėra aišku, kodėl studento prašymu jis gali būti ir šalinamas, kaip nustatyta keičiamo statuto 87.5 papunktyje).

17.     Keičiamo statuto 89 punkte vietoj žodžių „Mokslo ir studijų įstatymo“ įrašytini žodžiai „Mokslo ir studijų įstatyme“.

18.     Atkreipiame dėmesį, kad keičiamo statuto 96.10 papunktyje yra atkartojamos Mokslo ir studijų įstatymo 62 straipsnio 1 dalies 11 punkto nuostatos. Siekiant teisėkūros ekonomiškumo, keičiamo statuto 96.10 papunktyje siūlome teikti nuorodą į minėtą įstatymą ir šį statuto papunktį dėstyti taip: „96.10. išeiti akademinių atostogų Mokslo ir studijų įstatyme nustatytais atvejais ir terminais;”.

19.     Keičiamo statuto 114 punkte brauktina perteklinė formuluotė „Statuto VII“.

20.     Keičiamo statuto 116 punkto nuostatą, nustatančią, kad universiteto dėstytojai ir mokslo darbuotojai priimami dirbti viešo konkurso arba atrankos būdu, reikėtų atskleisti plačiau, nes Mokslo ir studijų įstatymo 72 straipsnyje, reglamentuojančiame priėmimą į mokslo ir studijų institucijų dėstytojų ir mokslo darbuotojų pareigas, atrankos būdas nėra minimas (įstatyme nustatyta, kad į mokslo ir studijų institucijų dėstytojų ir mokslo darbuotojų, išskyrus asmenis, nurodytus šio įstatymo 65 straipsnio 8 dalyje, 68 straipsnyje ir šio straipsnio 10 ir 11 dalyse, pareigas asmenys priimami dirbti viešo konkurso būdu). Jeigu siekiama nustatyti, kad atrankos būdu būtų priimami būtent Mokslo ir studijų įstatymo 65 straipsnio 8 dalyje, 68 straipsnyje ir šio straipsnio 10 ir 11 dalyse nurodyti asmenys, taip reikėtų aiškiai ir nustatyti.

21.     Svarstytina, ar keičiamo statuto 135.4 papunktyje neturėtų būti išbraukti žodžiai „meno veiklos”, nes jokiose kitose keičiamo statuto nuostatose nėra numatyta, kad Universitetas vykdo meno veiklą. Atitinkamai tikslintini ir keičiamo statuto 136.1, 137 ir 138 punktai.

22.     Keičiamo statuto 138 ir 140 punktuose vietoj žodžių „mokslo ir studijų institucijoms“ įrašytinas žodis „Universitetui“, nes keičiamame statute turėtų būti ne atkartojamos bendro pobūdžio visoms mokslo ir studijų institucijoms taikomos Mokslo ir studijų įstatymo nuostatos (jos turėtų būti pritaikomos būtent Universiteto veiklos reguliavimo atžvilgiu).

23.     Atsižvelgiant į tai, kad pagal Mokslo ir studijų įstatymo 35 straipsnio 4 dalį, valstybinio universiteto statutą Vyriausybės teikimu, atsižvelgęs į universiteto tarybos nuomonę, tvirtina Seimas, Seimui  kartu su Vyriausybės teikimu turėtų būti pateikta ir Mykolo Romerio universiteto tarybos nuomonė dėl Universiteto statuto pakeitimo.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Girdžiūnaitė, tel. (0 5) 209 6895, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (0 5) 209 6356, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (0 5) 209 6850, el. p. [email protected]