LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS

PAPILDOMO KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSINĖS PASKATOS PIRMĄJĮ BŪSTĄ ĮSIGYJANČIOMS JAUNOMS ŠEIMOMS ĮSTATYMO NR. XIII-1281 5 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2949(2)

 

2019 m. gruodžio 11  d. Nr. 103-P-55

Vilnius

 

Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, padėjėja I. Žukauskaitė; kviestieji asmenys: E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, A. Stapulionis – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės paramos ir būsto skyriaus vyr. specialistas.

 
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto

nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

(2019-05-27)

 

 

 

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma praplėsti sąlygas, kurioms esant jauna šeima įgytų teisę į finansinę paskatą įsigyjant pirmąjį būstą, t.y. siūloma nustatyti, kad tais atvejais, kai asmens nuosavybės teise turėtas ar asmeniui nuosavybės teise priklausantis būstas atitinka Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 8 straipsnio 2 punkto b papunktyje nustatytus būsto požymius (t. y. naudingasis plotas, tenkantis vienam asmeniui ar šeimos nariui, yra mažesnis kaip 14 kvadratinių metrų arba turimas būstas, neatsižvelgiant į jo naudingąjį plotą, Nekilnojamojo turto kadastro duomenimis, yra fiziškai nusidėvėjęs daugiau kaip 60 procentų), jaunos šeimos taip pat įgytų teisę į įstatyme numatytą finansinę paskatą.

Pažymėtina, kad siūlomas reguliavimas neatitinka keičiamo įstatymo 1 straipsnio  1 dalyje nustatytos šio įstatymo paskirties – nustatyti finansinę paskatą jaunoms šeimoms, įsigyjančioms pirmąjį būstą Lietuvos Respublikos regionų teritorijose.

Be to, esant ribotoms valstybės finansinėms galimybėms ir būtinybei užtikrinti tinkamą jau nustatytų keičiamame įstatyme valstybės įsipareigojimų vykdymą, svarstytina, ar  tikslinga plėsti sąlygas, kurioms esant jauna šeima įgytų teisę į finansinę paskatą įsigyjant pirmąjį būstą. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2019 m. rugsėjo 1 d. įsigalios Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo nauja redakcija, kuri nustatys kitas paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti teikimo formas.

 

 

Atsižvelgti

 

Šiam projektui gauta Vyriausybės išvada, kurioje siūloma pritarti įstatymo projektui (su Vyriausybės pasiūlymais). Todėl manytina, jog lėšų įstatymo įgyvendinimui bus skirta pakankamai.

Dėl įstatymo paskirties patikslinimo – spręsti pagrindiniam komitetui.

1.2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

(2019-05-27)

 

 

 

2. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad teikiant finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms šeimoms nebūtų vertinamas šeimos narių iki pilnametystės nuosavybės teise turėtas ir kreipimosi dėl finansinės paskatos turimas nekilnojamasis turtas. Iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokiais konkrečiai argumentais siūloma nustatyti tokią išlygą, kadangi galima situacija, kai jaunos šeimos nepilnamečiai vaikai kreipimosi dėl finansinės paskatos metu galėtų būti būsto savininkais, kas iš esmės reikštų, kad jauna šeima būstu jau yra apsirūpinusi. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas, kai finansinė paskata būtų teikiama būstu galimai jau apsirūpinusioms šeimoms, atitinka projekto aiškinamajame rašte nurodytą projekto tikslą – didinti jaunų šeimų galimybes pasinaudoti finansine paskata, įsigyjant pirmąjį būstą, bei keičiamo įstatymo paskirtį, taip pat Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje  nustatytus teisėkūros principus.

Atsižvelgti

 

1.3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

(2019-05-27)

 

 

 

3. Įstatymo projekto  2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti išimtį dėl papildomos subsidijos teikimo – ji būtų teikiama nesilaikant jaunų šeimų, laukiančių finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimos, nustatyto eiliškumo. Siūlomas reguliavimas svarstytinas.

Pažymėtina, kad dėl papildomos subsidijos galima kreiptis padidėjus šeimai, t.y. dėl jos kreiptųsi jaunos šeimos jau gavusios paramą ir turinčios būstą, tuo tarpu kitos jaunos šeimos, kurioms finansinė paskata būtų reikalinga, nesant pakankamai pinigų subsidijoms, negalėtų pasinaudoti galimybe ją gauti, nes einamųjų metų lėšos būtų pirmiausiai skiriamos papildomoms subsidijoms. 

 

Įvertinta

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, nuo įstatymo įsigaliojimo papildomos subsidijos besikreipę asmenys, esminės įtakos finansinei paskatai gauti pirmajam būstui įsigyti kitoms jaunoms šeimoms neturėjo.

1.4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

(2019-05-27)

 

 

 

4. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 3 straipsnis nenustato jokių įstatymo taikymo nuostatų, o tik jo įgyvendinimo tvarką, tikslintinas šio straipsnio pavadinimas (vietoj žodžio ,,taikymas“ įrašytinas žodis ,,įgyvendinimas“).

 

Pritarti

 

1.5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

(2019-05-27)

 

 

 

5. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad finansinė paskata finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Priėmus įstatymą, būtų išplėstas subjektų, kuriems galėtų būti skiriama finansinė paskata, skaičius ir atitinkamai padidėtų valstybės biudžeto lėšų poreikis. Atsižvelgus į tai, kad pagal įstatymus už valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų planavimą yra atsakinga Lietuvos Respublikos Vyriausybė, dėl teikiamo įstatymo projekto turėtų būti gauta jos išvada.

 

Pritarti

 

Vyriausybės išvada gauta.

2.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos,

2019-05-23

 

 

 

Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių sekretoriato raštu pateiktą Lietuvos Respublikos finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo Nr. XIII-1281 5 ir 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP‑2949(2) ir pažymi, kad pastabų dėl projekto ir Europos Sąjungos teisės atitikties neturi.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

 

Pasiūlymo teikėjas, data

 

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

 

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas

(TAR, 2019-12-02, Nr. 19332)

 

 

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2019 m. lapkričio 6 d. sprendimo Nr. SV-S-1445 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo Nr. XIII-1281 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-2949 (2) (toliau – Įstatymo projektas) tikslui – sudaryti geresnes sąlygas jaunoms šeimoms apsirūpinti pirmuoju nuosavu būstu tam tikrų Lietuvos Respublikos regionų teritorijose, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymo projektą tobulinti, atsižvelgiant į toliau pateiktas pastabas ir pasiūlymus:

1. Vertinant Įstatymo projektu siūlomus Lietuvos Respublikos finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo (toliau – Įstatymas) 5 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimus, pažymėtina, kad būtų neatsižvelgiama į tai, jog jaunos šeimos nariai gali turėti teisę disponuoti nuosavybės teise priklausančiu būstu ir būdami nepilnamečiai (jaunos šeimos nepilnametis narys teismo tvarka gali būti pripažintas visiškai veiksniu (emancipuotas). Be to, jauna šeima gali būti sukurta ir asmenims nesulaukus pilnametystės, jiems turint būstą, tinkamą ir galėjusį būti naudojamą jaunos šeimos poreikiams, arba tokį būstą nuosavybės teise turint jaunos šeimos vaikams. Siekiant išvengti finansinės paskatos teikimo minėtais atvejais, siūlytina Įstatymo projekto 1 straipsnyje dėstomą Įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punktą išdėstyti taip:

„2) nė vienas jaunos šeimos narys, būdamas visiškai veiksnus (išskyrus jaunos šeimos sudėtyje esančius vaikus), ir jaunos šeimos sudėtyje esantys vaikai (kaip jie apibūdinami pagal Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 2 straipsnio 11 dalį) iki kreipimosi į šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nurodytą instituciją dėl finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms dienos neturėjo ir kreipimosi bei pažymos išdavimo metu nė vienas jaunos šeimos narys neturi Lietuvos Respublikoje ir užsienio valstybėje nuosavybės teise priklausančio būsto. Jei asmens nuosavybės teise turėtas ar asmeniui nuosavybės teise priklausantis būstas atitinka Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 8 straipsnio 2 punkto b papunktyje nustatytus būsto požymius, laikoma, kad jauna šeima atitinka šiame punkte nustatytą reikalavimą;“.

2. Įstatymo projektu siūlomam teisiniam reguliavimui įgyvendinti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija turėtų priimti įgyvendinamuosius teisės aktus. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, ir įvertinus teisės aktų projektų rengimo terminus, siūlytina Įstatymo projekto 3 straipsnio nuostatose numatyti vėlesnį įsigaliojimo terminą, kad būtų užtikrintas teisėkūros sistemiškumo principo laikymasis ir tinkamas Įstatymo projekto nuostatų įgyvendinimas, t. y. kad jos įsigaliotų kartu su įgyvendinamaisiais teisės aktais.

Pritarti

 

2.

Seimo nariai

Valius Ąžuolas,

Viktoras Rinkevičius,

Vida Ačienė

(2019-09-26)

 

 

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo Projektą nauju 3 straipsniu, 3 straipsnį laikyti 4 straipsniu ir šį  straipsnį išdėstyti taip:

   3  straipsnis.  7 straipsnio pakeitimas

1.      Pakeisti 7 straipsnio pavadinimą.

7 straipsnis.   Jaunų šeimų teisės ir pareigos“

2.      Papildyti 7 straipsnį 4 dalimi:

,,4. Jaunos šeimos turi teisę keisti kredito davėją, kuris teikia kreditus šio Įstatymo 9 straipsnyje nustatyta tvarka“.

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

6. Komiteto sprendimas: įstatymo projektui pritarti ir siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui tobulinti jį atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą, Seimo narių pasiūlymą ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Jonas Varkalys.

9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                   Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

 

 

 

 

Biuro vedėja E. Bulotaitė