LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSINĖS PASKATOS PIRMĄJĮ BŪSTĄ ĮSIGYJANČIOMS JAUNOMS ŠEIMOMS ĮSTATYMO NR. XIII-1281 5 IR 6 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2949(2)
2019 m. gruodžio 11 d. Nr. 103-P-55
Vilnius
Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, padėjėja I. Žukauskaitė; kviestieji asmenys: E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, A. Stapulionis – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės paramos ir būsto skyriaus vyr. specialistas.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1.1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, (2019-05-27) |
|
|
|
1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma praplėsti sąlygas, kurioms esant jauna šeima įgytų teisę į finansinę paskatą įsigyjant pirmąjį būstą, t.y. siūloma nustatyti, kad tais atvejais, kai asmens nuosavybės teise turėtas ar asmeniui nuosavybės teise priklausantis būstas atitinka Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 8 straipsnio 2 punkto b papunktyje nustatytus būsto požymius (t. y. naudingasis plotas, tenkantis vienam asmeniui ar šeimos nariui, yra mažesnis kaip 14 kvadratinių metrų arba turimas būstas, neatsižvelgiant į jo naudingąjį plotą, Nekilnojamojo turto kadastro duomenimis, yra fiziškai nusidėvėjęs daugiau kaip 60 procentų), jaunos šeimos taip pat įgytų teisę į įstatyme numatytą finansinę paskatą. Pažymėtina, kad siūlomas reguliavimas neatitinka keičiamo įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje nustatytos šio įstatymo paskirties – nustatyti finansinę paskatą jaunoms šeimoms, įsigyjančioms pirmąjį būstą Lietuvos Respublikos regionų teritorijose. Be to, esant ribotoms valstybės finansinėms galimybėms ir būtinybei užtikrinti tinkamą jau nustatytų keičiamame įstatyme valstybės įsipareigojimų vykdymą, svarstytina, ar tikslinga plėsti sąlygas, kurioms esant jauna šeima įgytų teisę į finansinę paskatą įsigyjant pirmąjį būstą. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2019 m. rugsėjo 1 d. įsigalios Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo nauja redakcija, kuri nustatys kitas paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti teikimo formas.
|
Atsižvelgti |
Šiam projektui gauta Vyriausybės išvada, kurioje siūloma pritarti įstatymo projektui (su Vyriausybės pasiūlymais). Todėl manytina, jog lėšų įstatymo įgyvendinimui bus skirta pakankamai. Dėl įstatymo paskirties patikslinimo – spręsti pagrindiniam komitetui. |
1.2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, (2019-05-27) |
|
|
|
2. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad teikiant finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms šeimoms nebūtų vertinamas šeimos narių iki pilnametystės nuosavybės teise turėtas ir kreipimosi dėl finansinės paskatos turimas nekilnojamasis turtas. Iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokiais konkrečiai argumentais siūloma nustatyti tokią išlygą, kadangi galima situacija, kai jaunos šeimos nepilnamečiai vaikai kreipimosi dėl finansinės paskatos metu galėtų būti būsto savininkais, kas iš esmės reikštų, kad jauna šeima būstu jau yra apsirūpinusi. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas, kai finansinė paskata būtų teikiama būstu galimai jau apsirūpinusioms šeimoms, atitinka projekto aiškinamajame rašte nurodytą projekto tikslą – didinti jaunų šeimų galimybes pasinaudoti finansine paskata, įsigyjant pirmąjį būstą, bei keičiamo įstatymo paskirtį, taip pat Teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nustatytus teisėkūros principus. |
Atsižvelgti |
|
1.3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, (2019-05-27) |
|
|
|
3. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti išimtį dėl papildomos subsidijos teikimo – ji būtų teikiama nesilaikant jaunų šeimų, laukiančių finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimos, nustatyto eiliškumo. Siūlomas reguliavimas svarstytinas. Pažymėtina, kad dėl papildomos subsidijos galima kreiptis padidėjus šeimai, t.y. dėl jos kreiptųsi jaunos šeimos jau gavusios paramą ir turinčios būstą, tuo tarpu kitos jaunos šeimos, kurioms finansinė paskata būtų reikalinga, nesant pakankamai pinigų subsidijoms, negalėtų pasinaudoti galimybe ją gauti, nes einamųjų metų lėšos būtų pirmiausiai skiriamos papildomoms subsidijoms.
|
Įvertinta |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, nuo įstatymo įsigaliojimo papildomos subsidijos besikreipę asmenys, esminės įtakos finansinei paskatai gauti pirmajam būstui įsigyti kitoms jaunoms šeimoms neturėjo. |
1.4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, (2019-05-27) |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto 3 straipsnis nenustato jokių įstatymo taikymo nuostatų, o tik jo įgyvendinimo tvarką, tikslintinas šio straipsnio pavadinimas (vietoj žodžio ,,taikymas“ įrašytinas žodis ,,įgyvendinimas“).
|
Pritarti |
|
1.5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, (2019-05-27) |
|
|
|
5. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad finansinė paskata finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto. Priėmus įstatymą, būtų išplėstas subjektų, kuriems galėtų būti skiriama finansinė paskata, skaičius ir atitinkamai padidėtų valstybės biudžeto lėšų poreikis. Atsižvelgus į tai, kad pagal įstatymus už valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų planavimą yra atsakinga Lietuvos Respublikos Vyriausybė, dėl teikiamo įstatymo projekto turėtų būti gauta jos išvada.
|
Pritarti
|
Vyriausybės išvada gauta. |
2. |
Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos, 2019-05-23 |
|
|
|
Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos išnagrinėjo Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių sekretoriato raštu pateiktą Lietuvos Respublikos finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo Nr. XIII-1281 5 ir 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP‑2949(2) ir pažymi, kad pastabų dėl projekto ir Europos Sąjungos teisės atitikties neturi. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Komiteto sprendimas: įstatymo projektui pritarti ir siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui tobulinti jį atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadą, Seimo narių pasiūlymą ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas.
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Jonas Varkalys.
9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
Komiteto pirmininkė Rimantė Šalaševičiūtė
Biuro vedėja E. Bulotaitė