LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Audito komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL VALSTYBĖS PAŽANGOS STRATEGIJOS „LIETUVOS ATEITIES VIZIJA „LIETUVA 2050“ PATVIRTINIMO“ PROJEKTO Nr. XIVP-2937
2023-10-04 Nr. 141-P-25
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis, komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė, komiteto nariai: Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Matas Maldeikis, Jurgis Razma, Artūras Skardžius.
Komiteto biuras: vedėja Laura Pranaitytė, patarėjos: Diana Andriūnaitė, Aurita Buragienė, Eglė Jonevičienė, Rūta Petrukaitė; padėjėja Ginta Andrijauskienė.
Kviestieji asmenys: Ministro Pirmininko patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis, Vyriausybės kanceliarijos Strateginio valdymo grupės vadovė Daiva Žaromskytė-Rastenė, Vyriausybės kanceliarijos Strateginės komunikacijos skyriaus patarėja Vaiva Zemkauskaitė, „EY“ Konsultacinių paslaugų padalinio Baltijos šalyse vadovas, partneris, Valstybės pažangos tarybos narys Linas Dičpetris.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-27 |
*
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nevertinta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nevertinta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl Valstybės pažangos strategijos „Lietuvos ateities vizija „Lietuva 2050“ patvirtinimo“ projektui Nr. XIVP-2937 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Audito komiteto pateiktus pasiūlymus.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Audito komitetas, 2023-10-04 |
VII skyrius
|
|
|
Argumentai: Įvertinus tai, kad: 1) pagal Strateginio valdymo įstatymo (toliau – SVĮ) 14 str. 4 d. nuostatas Valstybės pažangos strategijos įgyvendinimo pažangos stebėsena ir vertinimas atliekami Valstybės pažangos strategijoje nustatyta tvarka, kas reiškia, jog visi šie procesai ir juose dalyvaujantys strateginio valdymo dalyviai bei jų funkcijos ir atsakomybės turi būti aiškiai išdėstyti šiame dokumente (tai yra svarbus sėkmingo Valstybės pažangos strategijos įgyvendinimo faktorius, ypač atsižvelgiant į tai, kad tarpiniame šiuo metu galiojančios Valstybės pažangos strategijos „Lietuva 2030“ vertinime, kaip viena iš esminių su šios strategijos įgyvendinimu susijusių spragų, nurodytas neužtikrintas jos įgyvendinimo stebėsenos mechanizmas; 2) vykdydama savo funkcijas, Vyriausybės kanceliarija ne tik koordinuoja Valstybės pažangos strategijos įgyvendinimo pažangos stebėseną (kaip nurodyta SVĮ 14 str. 4 d.), bet praktikoje ir pati aktyviai dalyvauja stebėsenos procese ir pagal savo kompetenciją vertina gautus stebėsenos rezultatus (t. y. daro išvadas ir priima atitinkamus sprendimus); 3) Valstybės pažangos strategija įgyvendinama per Nacionalinį pažangos planą (toliau – NPP), o kaip nurodyta šiuo metu galiojančiame 2021–2030 metų NPP, šiame dokumente įtvirtintų strateginių tikslų ir jų poveikio rodiklių įgyvendinimo pažangą stebi Vyriausybės kanceliarija kartu su Vyriausybės strateginės analizės centru (STRATA), siūlytina atitinkamai patikslinti Valstybės pažangos strategijos „Lietuvos ateities vizija „Lietuva 2050“ (toliau – VPS 2050) projekto VII skyriaus „Stebėsenos ir vertinimo“ dalies 2 paragrafą, įrašant Vyriausybės kanceliariją.
Pasiūlymas: Pakeisti VPS 2050 projekto VII skyriaus „Stebėsenos ir vertinimo“ dalies 2 paragrafą ir jį išdėstyti taip: „Lietuvos
ateities vizijos „Lietuva 2050“ įgyvendinimo sėkmė vertinama stebint ir
analizuojant poveikio rodiklių (1 priedas), kurie apibūdina, atskleidžia
visuomenės būklę ir jos pokyčius, kitimo tendencijas. „Lietuva 2050“
įgyvendinimo pažangą matuojančių poveikio rodiklių stebėseną ir analizę
atlieka Vyriausybės kanceliarija kartu su Vyriausybės strateginės
analizės |
Pritarti |
|
2. |
Audito komitetas, 2023-10-04 |
VII skyrius
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad vykdydama savo funkcijas, Vyriausybės kanceliarija ne tik koordinuoja Valstybės pažangos strategijos įgyvendinimo pažangos stebėseną (kaip nurodyta SVĮ 14 str. 4 d.), bet praktikoje ir pati aktyviai dalyvauja stebėsenos procese ir pagal savo kompetenciją vertina gautus stebėsenos rezultatus (t. y. daro išvadas ir priima atitinkamus sprendimus), taip pat įvertinus kitus argumentus, išdėstytus prie Audito komiteto 1 pasiūlymo, siūlytina atitinkamai patikslinti VPS 2050 projekto VII skyriaus „Stebėsenos ir vertinimo“ dalies 4 paragrafą, įrašant Vyriausybės kanceliariją.
Pasiūlymas: Pakeisti VPS 2050 projekto VII skyriaus „Stebėsenos ir vertinimo“ dalies 4 paragrafą ir jį išdėstyti taip: „Sistemiškai ir reguliariai „Lietuva 2050“ įgyvendinimą vertina Vyriausybės kanceliarija kartu su STRATA per tarpinį arba baigiamąjį NPP vertinimą. Strateginių ambicijų ar jų atskirų dalių vertinimas gali būti inicijuojamas ir dažniau, norint įvertinti tuo metu aktualius jų įgyvendinimo aspektus, pvz., rezultatyvumą, naudingumą, kai kurių krypčių tinkamumą ar tęstinumo poreikį.“ |
Pritarti |
|
3. |
Audito komitetas, 2023-10-04 |
VII skyrius
|
|
|
Argumentai: SVĮ 14 str. 5 d. nurodyta, jog atsiskaitymas už pasiektą pažangą atliekamas Valstybės pažangos strategijoje nustatyta tvarka ir ši pasiekta pažanga kartą per metus svarstoma Valstybės pažangos taryboje kartu su pažanga, pasiekta įgyvendinant NPP. Atsižvelgiant į šias įstatymo nuostatas, siekiant aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti VPS 2050 projekto VII skyriaus „Atsiskaitymo už pasiektą pažangą“ dalies 1 paragrafą.
Pasiūlymas: Pakeisti VPS 2050 projekto VII skyriaus „Atsiskaitymo už pasiektą pažangą“ dalies 1 paragrafą ir jį išdėstyti taip: „Lietuvos ateities vizijoje „Lietuva 2050“ numatytą pasiekti pažangą kartu su pažanga, pasiekta įgyvendinant NPP, ne rečiau kaip vieną kartą per metus vertina Valstybės pažangos taryba.“ |
Pritarti |
|
4. |
Audito komitetas, 2023-10-04 |
VII skyrius
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo (toliau – VSAĮ) 14 str. 1 d. nurodyta, jog Valstybės pažangos ataskaitą rengia Vyriausybės kanceliarija kartu su Finansų ministerija, taip pat į tai, jog VSAĮ nustatyta ne tik šios ataskaitos rengimo tvarka, bet ir jos pateikimo atitinkamoms institucijoms (Valstybės kontrolei, Vyriausybei, Seimui) terminai (žr. VSAĮ priedą), siūlytina atitinkamai patikslinti VPS 2050 projekto VII skyriaus „Atsiskaitymo už pasiektą pažangą“ dalies 2 paragrafą.
Pasiūlymas: Pakeisti VPS 2050 projekto VII skyriaus „Atsiskaitymo už pasiektą pažangą“ dalies 2 paragrafą ir jį išdėstyti taip: „Informacija apie „Lietuva 2050“ įgyvendinimą kiekvienais metais pateikiama Valstybės pažangos ataskaitoje, kurią rengia Vyriausybės kanceliarija kartu su Finansų ministerija Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais.“ |
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: R. Budbergytė.
Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis
Komiteto biuro patarėja Diana Andriūnaitė