AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-532 39 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO
PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Įstatymo projekto rengimą paskatino diskriminacinio pobūdžio reglamentavimas kai kurių į savivaldybių tarybų narius kandidatuojančių asmenų atžvilgiu.
2014 m. liepos 12 d. įsigaliojusiu Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo Nr. I-532 pakeitimo įstatymu Nr. XII-966 pagrindu buvo pakeistas Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 39 straipsnis „Rinkimų užstatas“. Pakeitimas buvo atliktas Seimo narės Vincės Vaidevutės Margevičienės 2014 m. birželio 4 d. pasiūlymu, kurio tikslas buvo užkirsti kelią ir galimybę apgaudinėti rinkėjus bei į savivaldybės tarybą deleguoti asmenis ar kandidatuoti tiems asmenims, kurie, kaip nurodyta pasiūlyme, „net neketina tapti savivaldybės tarybos nariu, o rinkimuose dalyvauja tik dėl to, kad jų buvimas kandidatų sąraše [būtų] naudingas jį iškėlusiai partijai ...“ (anot pasiūlymo teikėjos, konkretaus asmens (seniūno, valstybės tarnautojo) populiarumas paskatina rinkėjus balsuoti). Atsižvelgiant į tai, pasiūlymu iniciatorė siekė įvesti privalomą užstatą kandidatams, einantiems pareigas, nesuderinamas su savivaldybės tarybos nario pareigomis, kurio jie ar juos iškėlusios partijos, rinkimų komitetai nesusigrąžintų, jei šie kandidatai, juos išrinkus ar pripažinus išrinktais, atsisakytų savivaldybės tarybos nario mandato.
Iš pateikto pasiūlymo ir jo aprašymo tampa akivaizdu, kad pagrindinis pasiūlymo tikslas užkirsti kelią kandidatams apgaudinėti rinkėjus, kuomet rinkimuose jie dalyvauja nesąžiningai, siekdami iškelti sąrašą ir neketindami iš tikrųjų tapti savivaldybės tarybos nariais. Atsižvelgiant į tai, konkretus pasiūlymu įtvirtintas užstatas yra tiesiogiai susaistytas su tam tikru kandidatu, jo valia bei veiksmais. Nepaisant šios aplinkybės, dar kartą pakeitus Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymą (2014-12-04 pakeitimo įstatymas Nr. XII-1385), šio konkretaus užstato grąžinimo sąlygos buvo neatsiejamai susietos su partijoms ar rinkimų komitetams keliamomis bendromis užstato grąžinimo sąlygomis, tokiomis kaip reikalavimas peržengti 3 procentus rinkimuose dalyvavusių rinkėjų balsų ribą ar reikalavimas pateikti politinės kampanijos finansavimo ataskaitą, jos priedus bei išlaidas ir pajamas pagrindžiančius dokumentus ir kt. (įstatymo 39 str. 3, 5 d.).
Atsižvelgiant į tai, kandidatai, rinkimų metu einantys su savivaldybės tarybos nario pareigomis nesuderinamas pareigas, savivaldos rinkimuose susidūrė su diskriminacinėmis problemomis, kurias šiuo metu siekia išspręsti netgi teisminiu keliu. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal dabartinį reglamentavimą net ir sąžiningi (t. y. po rinkimų iš tiesų ketinantys eiti savivaldybės tarybos nario pareigas) asmenys, prieš ir per rinkimus einantys su savivaldybės tarybos nario pareigomis nesuderinamas pareigas, savo sąskaita sumokėję užstatą jo tiesiog neatgauna, jeigu, tarkime, sąrašas, su kuriuo asmuo kandidatavo rinkimuose, neperkopia 3 procentų rinkėjų balsų ribos ar neįvykdo kitų 39 str. 5 d. nurodytų reikalavimų. Nėra teisinga, jog dabartiniu reglamentavimu su konkretaus kandidato asmeniu susijusiu užstatu yra siejami kiti partijoms ar rinkimų komitetams nustatyti bendrieji užstato grąžinimo reikalavimai.
Be kita ko, toks reglamentavimas yra ir diskriminacinio pobūdžio, kadangi asmuo, einantis su savivaldybės tarybos nario pareigomis nesuderinamas pareigas, savo užstato sąskaita turi atsakyti ne tik už savo sąžiningumą ir apsisprendimą dalyvauti rinkimuose, bet ir už viso sąrašo (t. y. partijos ar rinkimų komiteto) sėkmę ir rezultatus rinkimuose. Tuo tarpu kiti su sąrašu kandidatuojantys asmenys, kurie per rinkimus neina su savivaldybės tarybos nario pareigomis nesuderinamų pareigų, niekaip neatsako už sąrašo rezultatus, kadangi jiems apskritai nėra prievolės savo sąskaita mokėti užstato, taigi ir jo prarasti. Turima omenyje, kad asmenys, neinantys nesuderinamų pareigų, kandidatuodami apskirtai niekuo nerizikuoja. Atsižvelgiant į tai, dabartiniu reglamentavimu kandidatams yra taikomi skirtingi standartai, dėl kurių kai kuriems kandidatams kyla didesnė dalyvavimo rinkimuose rizika, kuri, be kita ko, niekaip nepriklauso nuo jų valios ar veiksmų.
Papildomai pažymėtina, kad savo esme ir reglamentuojamu objektu Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų įstatymui giminingi Lietuvos Respublikos Seimo rinkimų bei Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymai tokių diskriminacinių ir nesąžiningų įstatyminių nuostatų neįtvirtina.
Parengto projekto tikslai: panaikinti diskriminacinio ir neteisingo pobūdžio reglamentavimą kai kurių į savivaldybių tarybų narius kandidatuojančių asmenų atžvilgiu.
Parengto projekto uždaviniai: atsieti kandidato, einančio su savivaldybės tarybos nario pareigomis nesuderinamas pareigas, užstato grąžinimo sąlygas nuo partijos ar rinkimų komiteto bendrųjų užstato grąžinimo sąlygų.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Seimo narys Robertas Šarknickas.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu, kandidatas rinkimų metu, einantis su savivaldybės tarybos nario pareigomis nesuderinamas pareigas, dėl savo sąžiningo elgesio užtikrinimo sumokėto užstato neatgauna, jei partijos ar rinkimų komiteto iškeltas sąrašas netenkina bendrųjų užstato grąžinimo sąlygų pagal Savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo 39 str. 5 d.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Siūloma atskirti kandidato, einančio su savivaldybės tarybos nario pareigomis nesuderinamas pareigas, bei partijų ar rinkimų komitetų užstatų grąžinimo sąlygas.
Pakeitimai panaikins neteisingo ir diskriminacinio pobūdžio reglamentavimą, kuomet kandidatas, einantis su savivaldybės tarybos nario pareigomis nesuderinamas pareigas, savo sumokėtu užstatu, kurį sumokėjo siekdamas užtikrinti savo sąžiningą dalyvavimą rinkimuose, turi atsakyti ir už bendrus sąrašo (partijos ar rinkimų komiteto) rezultatus rinkimuose bei kitų reikalavimų įvykdymą.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Nėra numatytų neigiamų pasekmių.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Neatsilieps.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Nereikia.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Taip.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Taip.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų – kas ir kada juos turėtų priimti:
Nereikia.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Tikėtina, kad dėl teisingo reglamentavimo įtvirtinimo, valstybė negalės pasilikti kandidato per rinkimus sumokėto užstato, kurį pagal dabartinį reglamentavimą, esant sąlygoms, gali pasilikti. Tačiau įstatymo pakeitimas esminės įtakos biudžetui neturės, kadangi šiame projekte aptariamų atvejų nėra daug.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
Savivaldybių rinkimai, užstatas, kandidatas, savivaldybės tarybos narys.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Įstatymo projektas bei jo turinys suderintas su Lietuvos Respublikos Teisingumo ministerija.
Teikia
Seimo narys: Robertas Šarknickas