LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

žmogaus teisių komiteto

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENŲ, SLAPTA BENDRADARBIAVUSIŲ SU BUVUSIOS SSRS SPECIALIOSIOMIS TARNYBOMIS, REGISTRACIJOS, PRISIPAŽINIMO, ĮSKAITOS IR PRISIPAŽINUSIŲJŲ APSAUGOS ĮSTATYMO

NR. VIII-1436 7, 8, 9 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3021(2)

 

2024-04-10  Nr. 112-P-12

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Žmogaus teisių komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius, komiteto nariai Dainius Kepenis, Vytautas Bakas, Tomas Bičiūnas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas. Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė; biuro patarėjos Eglė Lukšienė,  Rūta Ragaliauskienė, Inga Strazdė; biuro padėjėja Ingrida Aidietienė.

Kviestieji asmenys: Seimo narys Stasys Tumėnas, Seimo nario  padėjėjas Nerijus Brazauskas, Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centro departamento direktorė dr. Kristina Burinskaitė  ir Teisės ir personalo administravimo skyriaus vyriausioji specialistė Rima Damanauskaitė-Mancini, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja Jadvyga Andriuškevičiūtė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-02-19

1

(7)

 

(2)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 7 straipsnio 2 dalį siūloma papildyti nuostata, pagal kurią, valstybės paslaptį sudarančia informacija nebūtų laikomi duomenys apie tai, kad buvusios SSRS specialiosiose tarnybose tarnavo ar su jomis slapta bendradarbiavo ,,valstybės tarnautojai, išskyrus asmenis, valstybės tarnautojus ir (ar) kandidatus į valstybės tarnautojo pareigas, kurių pateikta informacija ir duomenys apie juos yra įslaptinti 75 metams ir saugomi įstatymų nustatyta tvarka“.

Siūlomas reguliavimas vertintinas kaip klaidinantis ir nenustatantis jokių naujų reguliacinio pobūdžio normų, iš siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, apie kokią valstybės tarnautojų ir kandidatų į valstybės tarnautojus grupę, kuriai nebūtų taikoma šioje dalyje siūloma išimtis dėl duomenų nelaikymo valstybės paslaptį sudarančia informacija, šiuo atveju kalbama.

Pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 7 straipsnis reguliuoja asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, įrašymą į įskaitą Komisijos, sudarytos asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, veiklai vertinti (toliau – Komisija) sprendimu, jeigu jie savanoriškai prisipažino slapta bendradarbiavę su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis ir pateikė visą jiems žinomą informaciją, susijusią su specialiųjų tarnybų veikla (keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 2 punktas ir 7 straipsnio 1 dalis). Savanoriškam prisipažinimui slapta bendradarbiavus ir prisipažinusiųjų įrašymui į įskaitą buvo nustatytas tam tikras laikas, t. y. 6 mėnesiai nuo šios Komisijos paskelbto registravimo ir prisipažinimų priėmimo pradžios (keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalis) ir savanoriško prisipažinimo terminas jau yra pasibaigęs 2000 metais. Per minėtą 6 mėnesių laikotarpį neprisipažinusiems asmenims slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, jų duomenys apie slaptą bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis visais atvejais skelbiami Teisės aktų registre (keičiamo įstatymo 8 straipsnio 4 dalis) ir jiems taikomi keičiamo įstatymo 9 straipsnyje nustatyti veiklos apribojimai.

Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje siūlomos nuostatos bet kuriuo atveju apimtų visus valstybės tarnautojus, kuriems ir taip jau yra numatyta prisipažinusių asmenų apsauga (keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalis), t. y. nebūtų tokių valstybės tarnautojų ar kandidatų į valstybės tarnautojo pareigas, kurių pateikta informacija ir duomenys apie juos nebūtų įslaptinta 75 metams ir saugoma įstatymų nustatyta tvarka. 

Be to, siūlomos projekto nuostatos formuluotė suponuoja ir  tai, kad nurodyta išimtis (dėl duomenų nelaikymo valstybės paslaptį sudarančia informacija) būtų taikoma ne tik valstybės tarnautojams, bet ir kitiems asmenims, kurių pateikta informacija ir duomenys apie juos yra įslaptinta (pvz., tai galėtų būti taikoma ir Respublikos Prezidentui, Seimo, Europos Parlamento nariams ir kt.), nors dėl jų duomenų nepripažinimo valstybės paslaptį sudarančia informacija galiojančioje keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje ir yra nustatyta speciali taisyklė.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-02-19

2

(8)

 

(3)

 

2. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies nuostatos tikslintinos atsižvelgiant į šioje išvadoje pateiktas pastabas dėl keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies nuostatų pakeitimo.

Pritarti

 

3.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-02-19

3

(9)

 

1

 

3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalimi siūloma praplėsti pareigų, kurių negalėtų eiti asmenys Komisijos pripažinti slapta bendradarbiavę su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, t. y. vietoj nurodytų konkrečių valstybės tarnautojų pareigybių tam tikrose valstybės institucijose, tokie asmenys negalėtų eiti bet kurių valstybės tarnautojo pareigų.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojo Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1985, kuriuo yra siaurinama valstybės tarnautojo sąvoka (valstybės tarnautojų veiklai nebepriskiriamos vidaus administravimo funkcijos kaip personalo administravimas, finansinė apskaita, dokumentų tvarkymas, apskaita ir saugojimas, viešųjų pirkimų vykdymas, vidaus auditas, projektų valdymas, viešųjų ryšių palaikymas, vidaus tyrimai, informacinių ir ryšių technologijų administravimas, turto administravimas, kita ūkinio ar techninio pobūdžio veikla), o valstybės tarnautojo sąvokos neatitinkančios valstybės tarnautojų pareigybės iki 2025 m. sausio 1 d. turės būti panaikintos arba vietoj jų įsteigtos darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybės. Be to, 2021 m. liepos 1 d. įsigaliojo Valstybės kontrolės įstatymo Nr. I-907 pakeitimo įstatymas Nr. XIV-135, kuriuo Valstybės kontrolėje valstybės tarnautojo pareigybės buvo pakeistos į darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis pareigybes. Todėl atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, bei įvertinus tai, kad keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje nustatyti apribojimai taikomi tik tiems asmenims, kurie Komisijos pripažinti slapta bendradarbiavę su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, svarstytina, ar projektu siūlomas pakeitimas pasieks aiškinamajame rašte išdėstytus tikslus (kad valstybės ir savivaldybių institucijose ir įstaigose dirbtų tik Lietuvos Respublikai lojalūs asmenys).

Pritarti

 

4.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-02-19

3

(9)

 

(1)

 

4. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 1 punkte  reikėtų atsisakyti formuluotės „valstybinės ar savivaldybės mokyklos vadovo“, nes šią subjektų grupę apimtų formuluotė „valstybės, savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovo“.

Pritarti

 

5.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-02-19

3

(9)

 

(5)

 

5. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalis dėstoma nauja redakcija, siūlytume jos nuostatas suderinti su Rinkimų kodekso 81 straipsnio 8 dalimi, kurioje nustatyta, kad jeigu Vyriausioji rinkimų komisija iš kompetentingos institucijos gauna duomenų apie asmens bendradarbiavimą su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, neregistruoja jo kandidatu, o jeigu buvo jį įregistravusi, nedelsdama panaikina jo registravimą (t.y. jis nėra išbraukiamas iš kandidatų kaip numatyta projekte, bet yra panaikinamas jo registravimas).

Pritarti

 

6.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-02-19

 

 

 

6. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad priėmus įstatymo projektą reikės pakeisti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio 2 dalį, kurioje numatyti valstybės tarnautojo arba asmens, pretenduojančio tapti valstybės tarnautoju, nelaikymo nepriekaištingos reputacijos pagrindai. Atsižvelgiant į Seimo statuto 135 straipsnio 5 dalį, kartu su įstatymo projektu turėtų būti teikiamas ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas. Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad kitų projekto aiškinamajame rašte nurodytų poįstatyminių teisės aktų (dėl Atitikties nepriekaištingos reputacijos reikalavimams deklaracijų pretendentams į valstybės tarnautojo pareigas pakeitimo) priėmimas nėra susijęs su šiuo įstatymu – jie turėtų būti priimami, įgyvendinat Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio pakeitimo įstatymą.

 

Pritarti

 

7.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-02-19

3

(9)

1

(1)

 

(1)

7. Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytus teisės technikos reikalavimus, projekto 3 straipsnio 1 dalyje dėstytinas tik keičiamo įstatymo  9 straipsnio 1 dalies 1 punktas.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras

2024-04-05

 

 

 

Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimo centras, atsakydamas į Jūsų raštą, kuriuo prašote pateikti išvadą dėl teisės akto projekto – Lietuvos Respublikos asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo Nr. VIII-1436 7, 8, 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3021(2) (toliau – Projektas), informuoja, kad siūlytume atsižvelgti į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2024 m. vasario 19 d. išvadą Nr. XIVP-3021(2) „Dėl Lietuvos Respublikos asmenų, slapta bendradarbiavusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, registracijos, prisipažinimo, įskaitos ir prisipažinusiųjų apsaugos įstatymo Nr. VIII-1436 7, 8, 9 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto“ ir kitų pastabų ar pasiūlymų dėl jo neturi.

Kartu tik norėtume atkreipti dėmesį dėl galimų ateityje kilsiančių praktinių problemų įgyvendinant Projekto 3 straipsnio 4 dalyje siūlomas pakeisti 9 straipsnio 4 dalies nuostatas dėl „<...> asmenų neprisipažinusių Lietuvos valstybei slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, pateikusių žinomai melagingas žinias apie <...> ar tokią informaciją nuslėpusių <...>“, t. y. dėl tokios informacijos ir (ar) duomenų patikrinimo / nustatymo galimybės, nes, kaip teisingai ir yra pažymėta Projekto aiškinamajame rašte (3 puslapio paskutinioji pastraipa, 4 puslapio pirma ir antra pastraipos), Lietuvoje nėra išlikusių visų atitinkamų dokumentų (jie sunaikinti, išvežti, perduoti saugoti kitų valstybių ir kitiems SSRS KGB sistemos archyvams), patvirtinančių aktualią informaciją apie LSSR KGB agentų veiklą. 

Atsižvelgti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Seimo narys Stasys Tumėnas

2024-04-04

7

2

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje (2024-02-19 Nr. XIVP-3021(2) pateiktą pastabą, kad „siūlomos projekto nuostatos formuluotė suponuoja ir tai, kad nurodyta išimtis (dėl duomenų nelaikymo valstybės paslaptį sudarančia informacija) būtų taikoma ne tik valstybės tarnautojams, bet ir kitiems asmenims, kurių pateikta informacija ir duomenys apie juos yra įslaptinta (pvz., tai galėtų būti taikoma ir Respublikos Prezidentui, Seimo, Europos Parlamento nariams ir kt.), nors dėl jų duomenų nepripažinimo valstybės paslaptį sudarančia informacija galiojančioje keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje ir yra nustatyta speciali taisyklė“ (p. 2), į po įstatymo projekto pateikimo Seime viešojoje erdvėje kilusias diskusijas dėl galimo išimties taikymo kandidatams, į skirtingą teisės normos perskaitymą ir struktūros suvokimą, siūlau patikslinti 7 straipsnio 2 dalies formuluotės struktūrą taip, kad nekiltų interpretacijų, o teisės norma visų būtų suprantama ir traktuojama vienodai.

Pasiūlymas:

Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Prisipažinimo faktas bei prisipažinusio asmens pateikti duomenys yra valstybės paslaptį sudaranti informacija, kuri įslaptinama, naudojama ir išslaptinama įstatymų nustatyta tvarka. Valstybės paslaptį sudarančia informacija nelaikomi duomenys apie tai, kad buvusios SSRS specialiosiose tarnybose tarnavo ar su jomis slapta bendradarbiavo Respublikos Prezidentas, Seimo, Europos Parlamento ir savivaldybių tarybų nariai, savivaldybių merai, Vyriausybės nariai, teisėjai ir prokurorai, valstybės tarnautojai, taip pat kandidatai į šias pareigas, išskyrus asmenis, valstybės tarnautojus ir (ar) kandidatus į valstybės tarnautojo pareigas, kurių pateikta informacija ir duomenys apie juos yra įslaptinti 75 metams ir saugomi įstatymų nustatyta tvarka.“,  taip pat kandidatai į šias pareigas.“

Pritarti iš dalies

Atsižvelgus į įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje jau numatytą išimtį bei  Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus, manytume, kad numatytoje išimtyje dėl valstybės tarnautojų ir kandidatų į juos būtų tikslinga išbraukti žodį „asmenis“ (<...> išskyrus asmenis, valstybės tarnautojus <...>).

2.

Lietuvos Respublikos Seimo narys Stasys Tumėnas

2024-04-04

8

3

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į 7 straipsnio 2 dalies pakeitimą, siūlau patikslinti 8 straipsnio 3 dalies formuluotę.

Pasiūlymas:

Pakeisti 8 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Komisijai suteikta ir įslaptinta informacija gali būti panaudota moksliniams darbams tik su Komisijos leidimu ir Komisijos užkoduota. Informacija apie slapta bendradarbiavusius asmenis taip pat išslaptinama ir viešai paskelbiama, kai asmuo eina Respublikos Prezidento, Seimo, Europos Parlamento ar savivaldybės tarybos nario, savivaldybės mero,  Vyriausybės nario, teisėjo, prokuroro, valstybės tarnautojo pareigas arba į jas kandidatuoja, išskyrus asmenis, valstybės tarnautojus ir (ar) kandidatus į valstybės tarnautojo pareigas, kurių pateikta informacija ir duomenys apie juos yra įslaptinti 75 metams ir saugomi įstatymų nustatyta tvarka.,  pareigas arba į jas kandidatuoja. Einant minėtas pareigas arba į jas kandidatuojant, registruotis, prisipažinti slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis ir pateikti visą jiems žinomą informaciją apie specialiųjų tarnybų veiklą bei perduoti turimus dokumentus ar daiktus, susijusius su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, privaloma. Jei nurodytas pareigas einantys arba į jas kandidatuojantys asmenys šio įstatymo nustatyta tvarka neprisipažįsta Lietuvos valstybei slapta bendradarbiavę su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, pateikia žinomai melagingas žinias apie save, kitus asmenis ir specialiųjų tarnybų veiklą ar tokią informaciją nuslepia, jie atsako įstatymų nustatyta tvarka. Šių asmenų neprisipažinimas slapta bendradarbiavus su buvusios SSRS slaptosiomis tarnybomis ar žinomai melagingų žinių pateikimas apie save, kitus asmenis ir specialiųjų tarnybų veiklą arba tokios informacijos nuslėpimas, turimų dokumentų ar daiktų, susijusių su buvusios SSRS specialiosiomis tarnybomis, neperdavimas šio įstatymo nustatyta tvarka reiškia priesaikos sulaužymą, pareigūno vardo pažeminimą.“

Pritarti iš dalies

Atsižvelgiant į tai, kad siūlomai naujai subjektų grupei – visiems valstybės tarnautojams - nuo 2024-01-01 įsigaliojusio Valstybės tarnybos įstatymo nuostatose nėra numatyta nuostata  visiems valstybės tarnautojams „duoti priesaiką“, „prisiekti“ ir ne visiems valstybės tarnautojams suteikiamas „pareigūno vardas“, todėl manytume, kad būtų tikslinga patikslinti 8 straipsnio 3 dalies paskutinį sakinį, nurodant kokia bus taikoma atsakomybė valstybės tarnautojui už jo neprisipažinimą slapta bendradarbiavus <...>.

Taip pat, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento pasiūlymus, siūlytume atitinkamai patikslinti ir 9 straipsnio 6 dalį, įrašant atitinkamą nuostatą, kad „Asmuo, siekiantis eiti <...>, valstybės tarnautojo pareigas, neprisipažinęs <...> , negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos <...> ir į valstybės tarnautojo pareigas nepriimamas“ arba išdėstant tokią nuostatą naujoje šio straipsnio dalyje.

 

            6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: grąžinti įstatymo projektą Nr. XIVP-3021(2) iniciatoriams tobulinti.

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 3, prieš – 1, susilaikė – 2.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Arūnas Valinskas, Tomas Bičiūnas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Tomas Vytautas Raskevičius

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėja Inga Strazdė 2096824