LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LOTERIJŲ IR LOŠIMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-326 papildymo 51 straipsniu ir 6 STRAIPSNIo PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-06-25 Nr. XIVP-644

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projektu siekiama nustatyti naują loterijų ir lošimų mokesčio rūšį – vienkartinį mokestį už  licencijų organizuoti lošimus išdavimą. Pažymėtina, kad šis mokestis savo turiniu ir jo mokėjimo sąlygomis iš esmės skiriasi nuo visų kitų Loterijų ir lošimų mokesčio įstatyme (toliau – keičiamas įstatymas) nustatytų loterijų ir lošimų mokestį reguliuojančių nuostatų – mokestinio laikotarpio, mokesčio bazės, mokesčio tarifo ir dydžių. Atsižvelgus į tai, reikėtų arba revizuoti visas keičiamo įstatymo nuostatas, nustatant, kurios iš jų netaikomos naujai loterijų ir lošimų mokesčio rūšiai – mokesčiui už licencijos organizuoti lošimus išdavimą, arba keičiamo įstatymo 1 straipsnyje šalia loterijų ir lošimų mokesčio įvesti naują šiuo įstatymu reglamentuojamą mokestį – juridinių asmenų apmokestinimą vienkartiniu mokesčiu už licencijų organizuoti azartinius lošimus išdavimą. Antruoju atveju, kitų keičiamo įstatymo nuostatų keisti, derinant jų formuluotes su įvedamos naujos loterijų ir lošimų mokesčio rūšies reguliavimu, mūsų nuomone, dalinai nereikėtų (reikėtų pildyti keičiamo įstatymo 8 straipsnį, nustatant į kieno biudžetą būtų įskaitomi šie vienkartiniai mokesčiai). Be to, svarstytina, ar vertinant sistemiškai aptariamas mokestis neturėtų būti kitaip apibrėžiamas, kadangi už licencijos organizuoti lošimus išdavimą taip pat yra mokama ir valstybės rinkliava. Dokumentų, kurių reikia licencijoms ir leidimams gauti, lošimų organizavimo reglamentams tvirtinti, pateikimo rekomendacijų, patvirtintų Lošimų priežiūros tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus 2013 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. DI-528 „Dėl Dokumentų, kurių reikia licencijoms ir leidimams gauti, lošimų organizavimo reglamentams tvirtinti, pateikimo rekomendacijų patvirtinimo“, 5 punkte nustatyta, kad už lošimų organizavimo licencijos išdavimą turi būti sumokėta nustatyta valstybės rinkliava. Konkrečių valstybės rinkliavos dydžių sąrašo, patvirtinto Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimu Nr. 1458 „Dėl Konkrečių valstybės rinkliavos dydžių sąrašo ir Valstybės rinkliavos mokėjimo ir grąžinimo taisyklių patvirtinimo“, 3.119, 3.120, 3.121, 3.122, 3.123 papunkčiuose nustatyti konkretūs valstybės rinkliavos dydžiai už lošimų organizavimo licencijų išdavimą bei patikslinimą. Atkreiptinas dėmesys, jog kartu su projektu pateiktame aiškinamajame rašte nenurodoma, jog valstybės rinkliava už lošimų organizavimo licencijos išdavimą ir jos patikslinimą nebus mokama, o kaip tik nurodoma, jog projekto nuostatų įgyvendinimui nereikės priimti įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų.

2.    Jeigu būtų atsižvelgta į aukščiau išdėstytą pastabą, projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio pavadinimas galėtų būti dėstomas taip: „Vienkartinis mokestis už licencijų organizuoti azartinius lošimus išdavimą“. Atitinkamai turėtų būti tikslinamos ir šio straipsnio 1 ir 2 dalių bei projekto 2 straipsniu pildomos 6 straipsnio 4 dalies nuostatos.

3.     Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 1 dalies nuostatos yra perteklinės, nes tai yra labiau deklaratyvaus, o ne reguliacinio pobūdžio teisės normos. Pažymėtina, kad dispozicinė nuoroda į Azartinių lošimų įstatymo 5 straipsnį yra perteklinė, nes pildomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalyje ir taip nurodytos visų išduodamų licencijų už azartinių lošimų organizavimą rūšys bei mokesčių už jų išdavimą dydžiai.

4.    Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgus į tai, kad licencijos už lažybų, bingo bei totalizatoriaus organizavimą yra atskiros, projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalies 3 punkte nurodytas licencijų rūšis bei nustatytą mokestį už kiekvienos iš jų išdavimą – 100000 eurų, reikėtų dėstyti atskiruose šios dalies punktuose.

5.    Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad už licencijos organizuoti nuotolinius lošimus nustatomas 500000 eurų mokesčio dydis. Atkreiptinas dėmesys, jog bendrovės, siekiančios organizuoti nuotolinius lošimus, gali organizuoti ne visus nuotolinius lošimus (nuotolinius stalo lošimus, nuotolinius lošimus automatu, nuotolines lažybas ar totalizatorių, įskaitant ir žirgų totalizatorių, nuotolinius bingo lošimus), tačiau tik vieną iš jų, pavyzdžiui, tik nuotolinius bingo lošimus. Svarstytina, ar projektas neturėtų būti patikslintas reglamentuojant minėtą situaciją ir mokestį už nuotolinius lošimus išskaidant taip pat, kaip jis yra išskaidytas organizuojant ne nuotolinius lošimus – pagal lošimų rūšis.

6.    Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalies 5 punkte vietoj nuorodos į Azartinių lošimų įstatymo 5 straipsnį turi būti pateikta nuoroda į šios dalies 1-4 punktus, t. y. šį punktą siūlytume dėstyti taip: „už visų šios dalies 1-4 punktuose nurodytų licencijų – 1000000 eurų“.

7.    Projekto 1 straipsniu pildomo įstatymo 51 straipsnio 2 dalies 5 punkte siūloma nustatyti mokesčio dydį už visų aptariamoje dalyje nurodytų licencijų išdavimą. Atkreiptinas dėmesys, jog galima situacija, kai bendrovė jau turės vieną iš šių licencijų ir jau bus sumokėjusi už ją mokestį, tačiau vėliau pageidaus vykdyti visus galimus lošimus. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar tokiu atveju mokesčio dydis už visų rūšių licencijas neturėtų būti proporcingai sumažinamas jau sumokėto mokesčio už atitinkamą licenciją dydžiu.

8.    Atsižvelgus į tai, kad siūlomą vienkartinį mokestį mokėtų ne juridiniai asmenys, jau organizuojantys atitinkamus lošimus, o tik siekiantys įgyti licenciją lošimų organizavimui, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 4 dalyje vietoj žodžių: „Juridiniai asmenys, organizuojantys lošimus“ įrašytini žodžiai „Juridiniai asmenys, Lošimų įstatyme nustatyta tvarka siekiantys įgyti licenciją organizuoti azartinius lošimus“.

9.    Kartu su šiuo projektu teikiamame Azartinių lošimų įstatymo kai kurių straipsnių pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIVP-643) siūloma nustatyti, kad bendrovės, kurioms leidimas organizuoti nuotolinius lošimus buvo išduotas iki šio įstatymo įsigaliojimo, siekiančios tęsti nuotolinių lošimų organizavimo veiklą ir po 2027 m. sausio 1 d., turės įgyti licenciją, išduodamą pagal naująjį reguliavimą. Sistemiškai vertinant abiejų projektų nuostatas, galima daryti išvadą, kad minėtosios bendrovės, dabar organizuodamos nuotolinius lošimus pagal išduotus leidimus, formaliai keisdamos leidimus į licencijas, turės sumokėti vienkartinį licencijos organizuoti nuotolinių lošimų išdavimo mokestį – 500000 eurų. Vertinant tokį reguliavimą, pažymėtina, kad paskelbti įstatymai galioja į ateitį ir neturi grįžtamosios galios (lex retro non agit), tuo tarpu siūlomu teisiniu reguliavimu esamiems ūkio subjektams, jau vykdantiems atitinkamą nuotolinių lošimų organizavimo veiklą, būtų nustatytas naujas mokestis, jo objektas, jiems būtų nustatyta nauja mokesčio mokėjimo pareiga, kurios anksčiau nacionalinės teisės aktuose nustatyta nebuvo. Manytina, kad toks reguliavimas galimai paneigtų juridinių asmenų, šiuo metu organizuojančių nuotolinius lošimus teisėtus lūkesčius, teisinį tikrumą ir stabilumą, jis nebūtų teisingas. Atsižvelgus į tai, projekto baigiamosiose nuostatose siūlytina nustatyti, kad vienkartinis mokestis už licencijų išdavimą nebūtų imamas iš tų nuotolinių lošimų bendrovių, kurios nuotolinius lošimus pagal Lošimų priežiūros tarnybos išduotus leidimus jau organizavo iki šio įstatymo įsigaliojimo.

10.          Atsižvelgus į tai, kad Finansų ministerijos kompetencijai priklauso loterijų ir lošimų veiklą reglamentuojančių įstatymų rengimas bei valstybės politikos loterijų ir lošimų veiklos valstybinės priežiūros srityje įgyvendinimo koordinavimas ir kontroliavimas, be to, atsižvelgus į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...> manytina, kad turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

11.          Įstatymo projekto nuostatos įsigaliotų 2022 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į įstatymo priėmimo stadijas, terminus bei į Teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalį ir Mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalį, pagal kurią Lietuvos Respublikos Seimas turi užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus turėtų įsigalioti ne anksčiau kaip po 6 mėnesių nuo jų paskelbimo dienos, manytina, kad įstatymo įsigaliojimo data turėtų būti koreguojama.

12.          Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

              10.1. projekto pavadinimas dėstytinas taip: „LIETUVOS RESPUBLIKOS LOTERIJŲ IR LOŠIMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO Nr. IX-326 6 STRAIPSNIO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 51 STRAIPSNIU ĮSTATYMAS;

              10.2. projekto 1 straipsnio pavadinime prieš žodį „papildymas“ įrašytinas žodis „įstatymo“;

              10.3. projekto 1 straipsnyje turi būti išdėstyta šio straipsnio pakeitimų esmė: „Papildyti įstatymą 51 straipsniu“;

              10.4. po projekto 1 straipsnyje dėstomo 51 straipsnio pavadinimo dvitaškis nerašytinas;

              10.5. po projekto 1 straipsnyje dėstomo 51 straipsnio 2 dalies 4 punkto esantis taškas keistinas kabliataškiu;

10.6. vienintelės projekto 2 straipsnio dalies numeruoti nereikia.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                           Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]  

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5 ) 239 6164, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]