1
|
11
|
|
|
Argumentai:
Projektu Nr. XIVP-2828 be kita
ko siekiama įtvirtinti išimtį numatytai informavimo tvarkai (informuoti
pastatų savininkus registruotu laišku) vėjo elektrinių, pradėtų vystyti iki
2022 m. liepos 7 d., vystytojams. Siūlomas pakeitimas argumentuojamas tuo,
kad tuo metu buvo kitas reglamentavimas dėl informavimo, todėl negalima
nustatyti tokio teisinio reguliavimo, kuriuo būtų įsiterpta į jau
pasibaigusius teisinius santykius (išskyrus atvejus, kai palengvinama teisės
subjektų padėtis, kartu nepakenkiant kitiems teisės subjektams), be to,
teigiama, kad savininkams nėra apribojamos galimybės apginti savo teises į
nuosavybės neliečiamybę ir sveiką aplinką, kadangi informavimo procedūros
nėra atsisakomos visiškai. Asmenys, kurie nebuvo supažindinti su informacija
dėl planuojamų statybų, bus tinkamai apie jas informuoti, t.y., pagal
siūlomas naujas teisinio reguliavimo nuostatas – pateikiant informaciją
viename iš nacionalinių ir viename iš vietos laikraščių, kai toks leidžiamas
teritorijoje bei savivaldybės internetiniame puslapyje.
Pažymėtina,
kad panaikinus privalomą pastatų savininkų informavimą
registruotu laišku gali susidaryti situacijos, kad dėl pasirinkto informavimo
būdo, pastatų, patenkančių į vėjo elektrinės 1H – 4H zoną, savininkai liks
neinformuoti apie numatomas vėjo elektrinių statybas ir negalės ginti savo
teisės į nuosavybę bei sveiką aplinką, kadangi pastačius vėjo elektrines, jų
apsaugos zonoje įsigalioja apribojimai pastatų savininkams statyti naujus
statinius, numatytus AIEĮ 49 straipsnio 9 dalyje, įrengti naujas patalpas,
taip pat įrengti ar plėsti teritorijas rekreacijai.
Atsižvelgiant
į tai, kad pastatų savininkų informavimas yra paliekamas pakeičiant
informavimo būdą, manytina, kad pasirinktas informavimo būdas yra formalus,
nesudarantis realių sąlygų pastatų savininkams susipažinti su jiems itin
reikšminga informacija, o įpareigojimas elektrinių vystytojams informuoti
pastatų savininkus registruotu laišku nesudarytų jiems reikšmingų papildomų
apsunkinimų. Todėl manytina, kad ir vėjo elektrinių,
pradėtų vystyti iki 2022 m. liepos 7 d., vystytojai turi
informuoti pastatų savininkus registruotu laišku, o tai, atsižvelgiant į
teisiniame reguliavime numatytą informavimo tvarką ir terminus, nedaro
reikšmingos įtakos pradėtų projektų vystymui ir sudaro sąlygas pastatų
savininkams išsaugoti teisę pilnai disponuoti savo turtu.
Be
to, šiuo metu teisiniai santykiai, kai vėjo elektrinės
pradėtos vystyti iki 2022 m. liepos 7 d., yra teisiškai
sureguliuoti tik asmenims, kurie patenka į sanitarinės aplinkos zoną (toliau
– SAZ). Tuo tarpu pastatų ar žemės sklypų savininkai, kurie yra už SAZ ribų,
tačiau patenkantys į esamame teisiniame reguliavime numatytą 4H zoną, nebuvo
informuoti ir, atitinkamai, jokių susitarimų su vėjo elektrinių vystytojais
nėra sudarę. Tai, kas išdėstyta pagrindžia, kad užtikrinant asmenų
lygiateisiškumo principą šiems asmenims yra būtina suteikti teisę išreikšti
prieštaravimą,.
Pasiūlymas: pakeisti
Projekto 11 straipsniu keičiamo 49 straipsnio papildyt1 171 dalį ir ją išdėstyti taip:
„171. Iki
Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr.
XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 201, 202, 22, 30, 32,
48, 49, 51 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 131, 203 straipsniais įstatymo įsigaliojimo gauti žemės sklypų savininkų
sutikimai dėl sanitarinės apsaugos zonos nustatymo vėjo elektrinėms laikomi
žemės sklypų, pastatų ar patalpų, patenkančių į šio straipsnio 9 dalyje
nurodytą atstumą, savininkų neprieštaravimu planuojamos didesnės kaip 30 kW
įrengtosios galios vėjo elektrinės statybai. Šio straipsnio 9–16 dalys netaikomos tais atvejais,
kai iki Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 3, 5, 6,
11, 13, 14, 201, 202, 22, 30, 32, 48, 49, 51 straipsnių
pakeitimo ir Įstatymo papildymo 131, 203 straipsniais įstatymo įsigaliojimo yra gautas statybą leidžiantis
dokumentas, taip pat tais atvejais, kai iki Atsinaujinančių išteklių
energetikos įstatymo Nr. XI-1375 2, 3, 5, 6, 11, 13, 14, 201, 202,
22, 30, 32, 48, 49, 51 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 131,
203 straipsniais
įstatymo įsigaliojimo nėra
gautas statybą leidžiantis dokumentas, tačiau yra atliktas poveikio
visuomenės sveikatai vertinimas arba poveikio aplinkai vertinimas ir
nustatytos sanitarinės apsaugos zonos, išskyrus atvejus, kai nustatytos
sanitarinės apsaugos zonos dydis yra mažesnis negu šio straipsnio 9 dalyje
nurodytas atstumas arba sanitarinės apsaugos zonos nenustatytos, bet yra
atliktas poveikio visuomenės sveikatai vertinimas arba poveikio aplinkai
vertinimas, taikoma ši tvarka:
1) jeigu
šio straipsnio 9 dalyje numatytos paskirties pastatai ir žemės sklypai
patenka į atstumą aplink planuojamą vėjo elektrinę jos stiebo aukščio ribose
arba į teritoriją, kurioje nebus užtikrinta atitiktis visuomenės sveikatos
saugos reikalavimams, kai tokia teritorija yra didesnė negu vėjo elektrinės
stiebo aukštis aplink planuojamą elektrinę, sudaromi rašytiniai susitarimai dėl planuojamos statyti vėjo
elektrinės;
2) žemės sklypų ir šio straipsnio 9 dalyje numatytos
paskirties pastatų, patenkančių į teritorijas, esančias tarp teritorijos su
statybos apribojimais ir šio straipsnio 9 dalyje nurodyto atstumo, savininkai
informuojami apie planuojamą statyti didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios
vėjo elektrinę, registruotu laišku, viešai paskelbiant
informaciją viename iš nacionalinių, viename iš vietos laikraščių, jeigu toks
laikraštis leidžiamas nustatytoje teritorijoje, kurioje numatoma vykdyti
veiklą, ir savivaldybės interneto
svetainėje. Skelbiamoje informacijoje nurodoma: žemės sklypų,
kuriuose numatoma vykdyti veiklą, unikalūs numeriai; adresas, nurodant
savivaldybę, vietovę, gatvę, numerį, galimi apribojimai dėl naujų šio
straipsnio 9 dalyje numatytos paskirties pastatų statybos ir (ar) patalpų
įrengimo, teritorijų rekreacijai planavimo arba pateikiama nuoroda, kur su
planuojamos veiklos informacija galima susipažinti; taip pat informuojama apie teisę asmenims,
kurie patenka į teritoriją tarp sanitarinės apsaugos zonos ir šio straipsnio
9 dalyje nurodyto atstumo, pateikti prieštaravimą raštu dėl vėjo elektrinės
statybos per 20 darbo dienų nuo informacijos gavimo ir (arba) sudaryti susitarimą,
konkretaus subjekto, į kurį galėtų būti kreipiamasi dėl papildomos
informacijos suteikimo, pavadinimas, juridinio asmens arba kitos
organizacijos ar jų padalinių kodas, buveinė, kontaktiniai duomenys arba
fizinio asmens vardas, pavardė, kontaktiniai duomenys. Kai ši informacija
viešai paskelbiama viename iš nacionalinių, viename iš vietos laikraščių,
jeigu toks leidžiamas teritorijoje, kurioje numatoma vykdyti veiklą, ir
savivaldybės interneto svetainėje, yra laikoma, kad žemės sklypų ir statinių,
patenkančių į šio straipsnio 15 dalyje nurodytą atstumą, savininkams pranešta
skelbimo išspausdinimo viename iš nacionalinių laikraščių dieną. Žemės
sklypų ir šio straipsnio 9
dalyje numatytos paskirties pastatų savininkai, susipažinę su paskelbta informacija
viename iš nacionalinių, viename iš vietos laikraščių, jeigu toks leidžiamas
teritorijoje, kurioje numatoma vykdyti veiklą ir savivaldybės interneto
svetainėje, prieštaravimų dėl planuojamos statyti didesnės kaip 30 kW
įrengtosios galios vėjo elektrinės reikšti negali.
3) Jeigu registruoto laiško nepavyksta įteikti
arba žemės sklypo ir (ar) statinio savininko buvimo ar gyvenamoji vieta
nežinoma, per 15 darbo dienų nuo šio laiško grąžinimo dienos informaciją apie
numatomą vykdyti veiklą asmuo, suinteresuotas elektros energijos gamybos
didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinėje vykdymu, viešai
paskelbia viename iš nacionalinių, viename
iš vietos laikraščių, jeigu toks laikraštis leidžiamas nustatytoje
teritorijoje, kurioje numatoma vykdyti veiklą ir savivaldybės interneto svetainėje. Skelbiamoje informacijoje nurodoma:
žemės sklypų, kuriuose numatoma vykdyti veiklą, unikalūs numeriai; adresas,
nurodant savivaldybę, vietovę, gatvę, numerį, galimi apribojimai dėl naujų
šio straipsnio 9 dalyje numatytos paskirties pastatų statybos ir (ar) patalpų
įrengimo, teritorijų rekreacijai planavimo arba pateikiama nuoroda, kur su
planuojamos veiklos informacija galima susipažinti; taip pat informuojama apie teisę asmenims,
kurie patenka į teritoriją tarp sanitarinės apsaugos zonos ir šio straipsnio
9 dalyje nurodyto atstumo, pateikti prieštaravimą raštu dėl vėjo elektrinės
statybos per 20 darbo dienų nuo informacijos gavimo ir (arba) sudaryti
susitarimą, konkretaus
subjekto, į kurį galėtų būti kreipiamasi dėl papildomos informacijos
suteikimo, pavadinimas, juridinio asmens arba kitos organizacijos ar jų
padalinių kodas, buveinė, kontaktiniai duomenys arba fizinio asmens vardas,
pavardė, kontaktiniai duomenys. Kai ši informacija viešai paskelbiama
viename iš nacionalinių, viename iš vietos laikraščių, jeigu toks leidžiamas
teritorijoje, kurioje numatoma vykdyti veiklą, ir savivaldybės interneto
svetainėje, yra laikoma, kad žemės sklypų ir statinių, patenkančių į šio
straipsnio 15 dalyje nurodytą atstumą, savininkams pranešta skelbimo
išspausdinimo viename iš nacionalinių laikraščių dieną.
4) Jeigu, atlikus šio straipsnio 171 dalyje
numatytas informavimo procedūras, gaunamas rašytinis asmenų, kurie patenka į
teritoriją tarp sanitarinės apsaugos zonos ir šio straipsnio 9 dalyje
nurodytą atstumą, prieštaravimas dėl planuojamos didesnės kaip 30 kW
įrengtosios galios vėjo elektrinės statybos, vėjo elektrinės statyba
negalima, išskyrus atvejus, kai asmuo, suinteresuotas elektros energijos
gamybos vykdymu didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinėje, ir
asmuo, pateikęs prieštaravimą, sudaro šio straipsnio 14 ir (ar) 15 dalyse
nurodytus susitarimus raštu. Negavus prieštaravimo raštu per nustatytą
terminą, laikoma, kad žemės sklypų ir (ar) statinių, patenkančių į teritoriją
tarp sanitarinės apsaugos zonos ir šio straipsnio 9 dalyje nurodyto atstumo,
savininkai planuojamai didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinės
statybai neprieštarauja.“
|