LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO nR. XIVP-2902
2024-12-18 Nr. 109-P-48
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Algirdas Sysas, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Dainoras Bradauskas, Rasa Budbergytė, Raimondas Kuodis, Algimantas Radvila, Robert Puchovič, Gintarė Skaistė, Šarūnas Šukevičius, Mindaugas Lingė.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Agnė Narščiuvienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d. |
4 |
2 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Pagal Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 14 punktą savivaldybės tarybos kompetencijai priskirtas „sprendimų teikti mokesčių, rinkliavų ir kitas įstatymų nustatytas lengvatas savivaldybės biudžeto lėšomis, sprendimų dėl sumokėtų mokesčių, rinkliavų (ar jų dalies) kompensavimo tvarkos nustatymo ir šių kompensacijų teikimo savivaldybės biudžeto lėšomis priėmimas“, o šio straipsnio 4 dalyje pasakyta, kad jeigu teisės aktuose yra nustatyta papildomų įgaliojimų savivaldybei, sprendimų dėl tokių įgaliojimų vykdymo priėmimo iniciatyva, neperžengiant nustatytų įgaliojimų, priklauso savivaldybės tarybai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytume projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies paskutinį sakinį dėstyti taip: „Su šiomis lengvatomis susijusios išlaidos kompensuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų.“ |
Pritarti. |
Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Savivaldybių tarybos gali teikti kitas, nei
nustatytas šiame įstatyme, transporto lengvatas savivaldybių tarybų
patvirtintais pagrindais ir tvarka. Su šiomis lengvatomis susijusios
išlaidos kompensuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d. |
7 |
2 |
2 |
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punkto pradžioje reikėtų atsisakyti perteklinio žodelio „arba“. |
Pritarti. |
Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d. |
8 |
1 |
|
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad „Teisę naudotis važiavimo viešuoju keleiviniu transportu lengvata turi asmenys, įsigydami bilietą su nuolaida pateikę šio įstatymo 5, 6 ir 7 straipsnyje nurodytą statusą ar aplinkybes patvirtinančius dokumentus (pažymėjimus) (toliau – statusą patvirtinantys dokumentai), išskyrus atvejus, kai nėra abejonių dėl vaiko amžiaus“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose yra numatyta, kad įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 80 procentų nuolaida turi teisę ir asmenis su negalia lydintieji asmenys, kurie neturi jokių jų statusą ar aplinkybes patvirtinančių dokumentų. Atsižvelgus į tai, siūlytina atitinkamai patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies nuostatas. |
Pritarti. |
Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Teisę
naudotis važiavimo viešuoju keleiviniu transportu |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d. |
9 |
|
|
4. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnis tikslintinas, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, iš kurios savivaldybės biudžeto bus atlyginamos vežėjų išlaidos, kai keleiviai vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais bus vežami per gretimų savivaldybių (įskaitant miestų savivaldybių) teritorijas. Pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame reguliavime numatyta, kad tokiu atveju yra atlyginama iš savivaldybių biudžetų solidariai pagal tarpusavio susitarimą. |
Pritarti. |
Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 punktą ir jį išdėstyti taip: „4) dėl važiavimo autobusais ir troleibusais vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais lengvatų, nustatytų šio įstatymo 6 ir 7, – iš savivaldybių biudžetų, jeigu keleiviai vežami per gretimų savivaldybių (įskaitant miestų savivaldybių) teritorijas, – iš šių savivaldybių biudžetų solidariai pagal tarpusavio susitarimą.“ |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d. |
1 |
|
|
5. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo priede yra tik vienas įgyvendinamas Europos Sąjungos teisės aktas, jis neturėtų būti numeruojamas. |
Pritarti. |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d. |
2 |
1 2 |
|
6. Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo straipsnio pavadinimas turi atitikti jame dėstomo turinio esmę, siūlytina patikslinti projekto 2 straipsnio pavadinimą (šis straipsnis reguliuoja ne tik įstatymo įsigaliojimą, bet ir įgyvendinimą). Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad ne tik Vyriausybė, bet ir savivaldybių tarybos turės priimti šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus. |
Pritarti. |
Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Biudžeto ir finansų komiteto siūlymą Nr. 2, siūloma tikslinti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis
įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2.
Vyriausybė ir savivaldybių tarybos iki |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d. |
2 |
3(N) |
|
7. Atsižvelgiant į tai, kad projektu yra keičiamas Transporto lengvatų įstatymo pavadinimas ir siekiant išvengti kitų teisės aktų, kuriuose yra nuorodų į Transporto lengvatų įstatymo pavadinimą, neatidėliotino keitimo vien šiuo tikslu, siūlytina papildyti projekto 2 straipsnį nuostata, kad kituose teisės aktuose nuoroda į Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymą reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos viešojo keleivinio transporto lengvatų įstatymą. |
Pritarti. |
Papildyti įstatymo projekto 2 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip: „3. Kituose teisės aktuose nuoroda į Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymą reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos viešojo keleivinio transporto lengvatų įstatymą.“ |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d. |
* |
|
|
8. Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas susijęs su papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų poreikiu, nes praplečiamas subjektų, turinčių teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su nuolaida ratas, todėl manytume, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė. |
Pritarti. |
2024 m. gegužės 29 d. LRV nutarimas Nr. 399. |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d. |
* |
|
|
9. Atkreiptinas dėmesys, kad 2022 m. gruodžio 22 d. Seime buvo priimtas Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 7 ir 71 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymas Nr. XIV-1739, kuris įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į tai, kad projektas taip pat įsigaliotų 2024 m. sausio 1 d., siūlytina projektą papildyti atskiru straipsniu, kuriame būtų numatytas minėto įstatymo pripažinimas netekusiu galios. |
Pritarti. |
Pastaba nėra aktuali, kadangi siūloma, jog Įstatymo projektas Nr. XIVP-2902 įsigaliotų nuo 2025 m. balandžio 1 d. (Biudžeto ir finansų komiteto siūlymas Nr. 2). |
10. |
LR Teisingumo ministerija, 2023 m. birželio 19 d. Nr. S-2023-2935-XIVP-2902
|
2 |
1 |
|
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NAUJOS REDAKCIJOS) NR. XIVP-2902 ATITIKTIES EUROPOS SĄJUNGOS TEISEI Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projekto (naujos redakcijos) Nr. XIVP-2902 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame pastabas ir pasiūlymus. Projektu nauja redakcija dėstomo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje Europos Sąjungos valstybės narės, Europos ekonominės erdvės valstybės, Šveicarijos Konfederacijos piliečio šeimos nariai apibrėžiami „kaip Europos Sąjungos valstybės narės, Europos ekonominės erdvės valstybės, Šveicarijos Konfederacijos piliečio šeimos nariai, kaip jie apibrėžiami Direktyvoje 2004/38/EB“. Pažymime, kad direktyva nėra tiesiogiai taikomas teisės aktas, kuris teisinį poveikį nacionalinėje teisėje įgyja tik per ją perkeliančius nacionalinius teisės aktus. Atitinkamai, tiesioginės nuorodos į direktyvoje įtvirtintus sąvokų apibrėžimus nėra teikiamos. Prireikus vadovautis direktyvoje įtvirtintu reguliavimu, turėtų būti referuojama į nacionalinius teisės aktus, kurie perkelia ir įgyvendina aktualias direktyvos nuostatas. Atsižvelgdami į tai, prašome Projektu dėstomo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį patikslinti. |
Pritarti. |
Patikslinti Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Europos
Sąjungos valstybės narės ir Europos ekonominės erdvės valstybės piliečio
šeimos nariai – |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Nacionalinė trečiojo amžiaus universitetų asociacija, Medardo Čoboto trečiojo amžiaus universitetas, 2024 m. birželio 17 d. (g-2024-5474) |
|
|
|
KREIPIMASIS DĖL TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO Lietuvos Respublikos Prezidentas savo laiku yra pasiūlęs plėsti viešojo transporto nuolaidas senjorams, vaikams ir šeimoms. Tai svarbus ir reikalingas siūlymas, bet mus labiausiai neramina senjorų padėtis, nes senjorai yra pagrindiniai viešojo transporto vartotojai. Džiaugiamės, kad LR Seime numatoma svarstyti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. V III-I605 pakeitimo įstatymo projektą. Įstatymo projektu siūloma suteikti teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su 50 proc. nuolaida visiems sulaukusiems pensinio amžiaus asmenims iki 80 metų, o ne nuo 70-ies, kaip yra dabar. Nuo 80 metų liktų ta pati galiojanti 80 proc. nuolaida. Manome, kad tai yra teisinga, nes žmogaus pajamos sumažėja iš karto po to, kai jis išeina į pensiją, ne nuo 70 metų. Be to tik išėjus į pensiją dažnai žmonės turi daugiau poreikių tvarkyti įvairius kasdienius dalykus, kuriems dirbant neužtekdavo laiko, todėl transporto lengvata sutektų galimybes judėti laisviau, ne taip staiga keisti gyvenimo būdą ir išlikti mobiliais. Šiuo metu vidutinė pensija dar nesiekia pusės vidutinio darbo užmokesčio. Tad ir su vidutine pensija kelionės pensininkams be nuolaidų yra brangios. Vykstant sveikatos apsaugos įstaigų tinklo pertvarkai, sunkiai įperkamos kelionės į didžiuosius miestus ir jų sveikatos įstaigas blogina sveikatos paslaugų prieinamumą senatvės pensininkams. Todėl mes, šalies Trečiojo amžiaus universitetai, jungiantys virš 14 tūkst. senjorų, labai prašome pritarti siūlomoms Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2902 lengvatoms. Siūlomais teisės aktų projektais būtų pagerinamos pensinio amžiaus asmenų galimybės naudotis viešuoju transportu, taip padidintas socialinis teisingumas ir pagerintos pažeidžiamos visuomenės grupės galimybes naudotis viešuoju transportu, didinti jų judumą. Taip pat pritariame Prezidento siūlomoms lengvatoms vaikams ir šeimoms. |
Įvertinta. |
Atsižvelgus į LR Vyriausybės ir Lietuvos savivaldybių asociacijos gautas pastabas ir pasiūlymus įstatymo projektas patikslintas, jog įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu, išskyrus viešąjį keleivinį transportą, nurodytą įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, su 50 procentų nuolaida turi teisę Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų. |
2. |
Nacionalinė Bočių bendrijų asociacija, 2024 m. birželio 19 d. (g-2024-5559) |
|
|
|
Klausimu: dėl transporto lengvatų praplėtimo vyresnio amžiaus žmonėms ir vaikams Mes palaikome Seimo komitetų svarstymui pateikiamą LR Prezidento inicijuojamą įstatymo projektą dėl viešojo transporto nuolaidų taikymo ir lengvatų praplėtimo vyresnio amžiaus žmonėms. Prašome atsižvelgti į egzistuojančią didelę socialinę atskirtį 65+ ir vyresnių žmonių tarpe, taip pat kaip ir neretai varganą jaunų šeimų ir vaikų iki 10 m. padėtį, kurią leistų palengvinti projekto naujoji redakcija. Prezidento inicijuotas įstatymas - Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2902, nuoroda internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/5bb49e900a7111eeb489c7d891071d0a Įstatymo projektu siūloma suteikti teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su 50 proc. nuolaida visiems sulaukusiems pensinio amžiaus asmenims iki 80 metų, o ne nuo 70-ies, kaip yra dabar. Nuo 80 metų liktų ta pati galiojanti 80 proc. nuolaida. Manome, kad tai yra teisinga, nes žmogaus pajamos sumažėja iš karto po to, kai jis išeina į pensiją, o ne sulaukus 70 metų. Be to, išėjus į pensiją, žmonėms dažnai atsiranda daugiau poreikių tvarkyti įvairius kasdienius dalykus, lankytis poliklinikose, todėl transporto lengvata sutektų galimybes judėti laisviau, lengviau pasiekti tikslą ir ne taip staiga keisti gyvenimo būdą. Atkreipiame dėmesį, kad daugelyje šalių senjorams nuolaidos siejamos su pensiniu amžiumi ir taikomos anksčiau nei sulaukus 70 metų. Juolab, kad pensinio amžiaus žmonės yra Lietuvoje labiausiai patirianti skurdo riziką visuomenės dalis. 2023 m. skurdo rizikos lygis 65 m. ir vyresnių žmonių siekė 36,1 proc. o tarp senatvės pensininkų net – 39,2 proc. Šiuo metu senatvės pensijas gauna 620 tūkst. asmenų. Vidutinė senatvės pensija Lietuvoje dabar siekia 596 euro. Nors indeksuojama, visgi vidutinė pensija nesiekia pusės vidutinio darbo užmokesčio. Tad ir su vidutine pensija kelionės pensininkams be nuolaidų yra brangios, pvz., nuvažiuoti autobusu iš Rokiškio ar Visagino į Vilnių kainuoja mažiausiai 16-17 eurų, į Kauną – nuo 20 eurų, iš Rokiškio į Klaipėdą – 40 eurų, iš Vilniaus į Klaipėdą – 23 eur (pirmyn-atgal 46 eur). Tai brangu ir pensininkui, ir vaikui, o kainos dar turi tendenciją augti. Vykdoma sveikatos apsaugos įstaigų tinklo pertvarka, o sunkiai įperkamos kelionės į didžiuosius miestus ir ten esančias sveikatos įstaigas blogina sveikatos paslaugų prieinamumą. Viešojo transporto paslaugų įperkamumas sąlygoja ir senatvės pensininkų kultūros paslaugų vartojimą. Todėl prašome atsižvelgti į aukščiau išdėstytas aplinkybes ir palaikyti Prezidento siūlymą. Esame įsitikinę, kad naujai pakoreguotais teisės aktų projektais būtų pagerintos pensinio amžiaus asmenų, vaikų, šeimų su vaikais galimybės naudotis viešuoju transportu, taip padidintas socialinis teisingumas ir pagerintos pažeidžiamų visuomenės grupių galimybės naudotis viešuoju transportu, didinti jų judumą. |
Įvertinta. |
Atsižvelgus į LR Vyriausybės ir Lietuvos savivaldybių asociacijos gautas pastabas ir pasiūlymus įstatymo projektas patikslintas, jog įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu, išskyrus viešąjį keleivinį transportą, nurodytą įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, su 50 procentų nuolaida turi teisę Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų. |
3. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566) |
4, 5 |
|
|
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2902
Lietuvos savivaldybių asociacija, susipažinusi ir įvertinusi Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2902 (toliau – įstatymo projektas), teikia šias pastabas bei šiuos pasiūlymus: 1. Transporto lengvatų vaikams taikymas, vežant keleivius vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais ir troleibusais, kaip numatytas įstatymo projekte (taikyti 100% lengvatą o ne suteikti teisę vežti nemokamai), yra sudėtingas tiek transporto paslaugų tiekėjams, vartotojams ir viešąjį transportą kontroliuojantiems pareigūnams, ir didintų administracinę naštą viešojo keleivinio transporto organizatoriams bei šių paslaugų teikėjams. Nustačius 100% transporto lengvatą vaikams, vietoje nemokamo važiavimo, ne tik kad nepagerins, tačiau nesukurs ir sąlygų kaip sukontroliuoti, planuoti ar apskaityti išlaidas susijusias su šia lengvata. Taip pat toks pakeitimas pareikalautų papildomų lėšų susijusių su nulio vertės bilieto rūšies įdiegimu, šio bilieto apskaitymu ir t.t. Papildomai siūlytina numatyti, kad savivaldybės turi teisę nustatyti bilietų rūšis, kurioms lengvatos (nuolaidos) netaikomos arba nustatyti, kad įstatymo pakeitimo projekte numatytos lengvatos būtų taikomos vardiniams terminuotiems ir vienkartiniams bilietams. Pavyzdžiui, Vilniaus miesto savivaldybėje yra numatytas kombinuotas bilietas įvairioms transporto paslaugoms, šiuo metu tai yra ,,statyk ir važiuok bilietas“ kuriame integruotas parkavimas ir viešojo transporto bilietas. Ateityje gali atsirasti kitokio specialaus pobūdžio bilietai apimantys kelias darnaus transporto rūšis (paspirtukai – viešasis transportas, dviračiai – viešasis transportas) ir pan. |
Įvertinta. |
Įstatymo projekte atsisakyta 100 proc. lengvatos taikymo. Patikslinti Įstatymo projekto 4 ir 5 straipsniai, nurodant, jog viena iš transportų lengvatų – teisė į transporto išlaidų kompensaciją ir kas turi teisę šia lengvata naudotis. Siekiant mažinti administracinę naštą viešojo keleivinio transporto organizatoriams, operatoriams, viešąjį transportą kontroliuojantiems pareigūnams ir sudaryti galimybes geriau apskaityti lengvatoms skiriamas lėšas ir patiriamas išlaidas, Įstatymo projekte nustatytos tris aiškios transporto lengvatų rūšys: teisė į transporto išlaidų kompensaciją, važiavimo bilietas su 80 proc. nuolaida ir važiavimo bilietas su 50 proc. nuolaida. |
4. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566) |
5 6 |
|
|
2. Įstatymo projekto 5 straipsnyje nėra tikslinga išskirti vaikus į dvi grupes. |
Įvertinta. |
Siekiant išvengti kolizijos tarp atskirų įstatymo projekto straipsnių, patikslinti Įstatymo projekto 5 ir 6 straipsniai, juose nurodant, kas turi teisę važiuoti nemokamai mokinio pažymėjime nurodytu maršrutu ir kas turi teisę įsigyti važiavimo bilietą su 80 procentų nuolaida. |
5. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566) |
* |
|
|
3. Švietimo sektoriaus klausimus reglamentuojančiuose teisės aktuose yra įpareigojimas kaimuose ir priemiestyje užtikrinti nemokamą vaikams atvykimą į mokyklą ir išvykimą iš mokyklos, jei jų mokykla nutolusi toliau nei 3 km nuo namų. Todėl siūlytina įsivertinti, ar tarp įstatymo projekto normų ir pirmiau minėtų teisės aktų nekils teisės kolizijos klausimų. |
Įvertinta. |
Teisės kolizijos klausimų neturėtų kilti, nes Švietimo įstatymo 36 str. jau dabar nurodyta, kad į mokyklą ir atgal privalo būti vežami kaimuose, miesteliuose toliau kaip 3 kilometrai nuo mokyklos gyvenantys mokiniai. Šiuo metu galiojančiame Transporto lengvatų įstatyme yra nurodyta, kad savivaldybė kompensuoja nemokamą vaikams atvykimą į mokyklą ir išvykimą iš mokyklos. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad Švietimo įstatymo įpareigojimas kaimuose ir priemiestyje užtikrinti nemokamą vaikams atvykimą į mokyklą ir išvykimą iš mokyklos, jei jų mokykla nutolusi toliau nei 3 km nuo namų, yra apimantis ir finansų iš savivaldybių skyrimą, be to yra platesnis nei viešojo transporto reglamentavimas. Taip pat pažymėtina, jog savivaldybės turi geltonuosius autobusiukus ir kitus būdus kaip vežti vaikus į mokyklas, nes nebūtinai vaikai važiuoja viešuoju transportu, tai yra tik vienas iš būdų. Be to, rengiant Įstatymo projektą Nr. XIVP-2902 nei vienas savivaldybių atstovas neminėjo, kad vaikus veža vadovaudamiesi Transporto lengvatų įstatymu, visi nuorodas davė tik į Švietimo įstatymo įpareigojimą. |
6. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566) |
7 |
2 |
5(N) 6(N) |
4. Siūlytina atsisakyti numatytos 50 procentų lengvatos tėvams, įtėviams arba globėjams (rūpintojams), važiuojantiems kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis, kadangi šis pakeitimas reikalautų papildomos bilietų rūšies įvedimo (pvz. tokia lengvata galėtų būti taikoma vienkartiniams bilietams arba terminuotiems bilietams galiojantiems vieną dieną). Vertinant siūlymą nustatyti 50 procentų lengvatą įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatyto socialinio draudimo senatvės pensijos amžiaus asmenims, iki jiems sukaks 80 metų, siūlome palikti esamą reguliavimą, kad 50 procentų lengvata būtų taikoma asmenims tik nuo 70 iki 80 metų. Šie siūlymai grindžiamas tuo, kad iš savivaldybių biudžetų tokioms lengvatoms kompensuoti reikės itin didelių papildomų asignavimų. Siūlomoms įstatymo pakeitimo projekto 7 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktų redakcijoms galima būtų pritarti tik tuo atveju, jeigu su šių lengvatų taikymu susijusios vežėjų išlaidos (negautos pajamos) būtų kompensuojamos iš valstybės biudžeto. Kitu atveju, savivaldybėms, atsižvelgiant į savo finansines galimybes, pačioms turi būti palikta teisė spręsti dėl tokio pobūdžio lengvatų taikymo. |
Įvertinta. |
Dėl 50 procentų lengvatos tėvams, įtėviams arba globėjams: Atsižvelgus į LR Vyriausybės ir Lietuvos savivaldybių asociacijos gautas pastabas ir pasiūlymus įstatymo projektas patikslintas nurodant, jog įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu, išskyrus viešąjį keleivinį transportą, nurodytą įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, su 50 procentų nuolaida turi teisę tėvai, įtėviai arba globėjai (rūpintojai), važiuojantys kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis.
Dėl senjorų: Atsižvelgus į LR Vyriausybės ir Lietuvos savivaldybių asociacijos gautas pastabas ir pasiūlymus įstatymo projektas patikslintas, jog įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu, išskyrus viešąjį keleivinį transportą, nurodytą įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, su 50 procentų nuolaida turi teisę Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų. Atsižvelgiant į minėtus patikslinimus, visos išlaidos, susijusios su lengvatų taikymu būtų kompensuojamos valstybės biudžeto lėšomis. |
7. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566) |
2 |
2 |
|
5. Įstatymo projekte nėra aiški termino „Viešasis keleivinis transportas“ formuluotė. Įstatymo projekte nurodyta, kad Viešasis transportas – keleivių vežimo nustatytais maršrutais, nustatytu laiku paslauga, teikiama visiems, kurie kreipiasi. Nėra aišku, ką reiškia „teikiama visiems, kurie kreipiasi“. Tokia formuluotė suponuoja, kad viešasis transporto paslauga gali būti teikiama pagal individualų pageidavimą ir pareikalavimą (transportas pagal pareikalavimą), taip pat pagal tokią formuluotę, prie viešojo transporto būtų galima priskirti ir užsakomuosius maršrutus (pvz. turistinius, specialiuosius), kuriuose neturėtų būti taikomos transporto lengvatos. Transporto lengvatos gali būti taikomos tik reguliaraus susisiekimo autobusų, troleibusų, tramvajų, traukinių ir laivų maršrutuose. Tad, tiksliau viešojo transporto sąvoką būtų galima apibrėžti, remiantis Kelių transporto kodekse, Geležinkelių transporto kodekse ir Vidaus vandenų transporto kodekse esančiomis formuluotėmis, pvz., „Viešasis transportas – visuomenei teikiama keleivių vežimo nustatytais reguliaraus susisiekimo vietinio, tolimojo ir tarptautinio susisiekimo autobusų, troleibusų, tramvajų, traukinių ir laivų maršrutais, kaip jie apibrėžti LR kelių transporto kodekse, LR geležinkelių transporto kodekse ir LR vidaus vandenų transporto kodekse, paslauga“. |
Įvertinta. |
Įstatymo projekte Nr. XIVP-2902 sąvoka „Viešasis keleivinis transportas“ patikslinta atsižvelgiant, į Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatyme Nr. IX-747 apibrėžtą Viešojo transporto sąvoką (Viešasis transportas – keleivių, bagažo ir (arba) krovinių vežimo nustatytais maršrutais nustatytu laiku paslauga, teikiama visiems, kurie kreipiasi). |
8. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566) |
2 |
1 |
|
6. Siūlytina numatytą įstatymo projekto įsigaliojimo datą 2026 m. sausio 1 d. ir taip pat numatyti pereinamąjį laikotarpį, siekiant pasiruošti įstatymo įgyvendinimui, t. y. pasirengti poįstatyminius teisės aktus. |
Įvertinta. |
Siekiant didinti socialinį teisingumą ir sudaryti galimybes kuo greičiau pažeidžiamiausioms visuomenės grupėms (pensinio amžiaus asmenų, vaikų, šeimų su vaikais) naudotis viešuoju transportu ir didinti jų judumą, bei atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siūlomiems pakeitimams įgyvendinti lėšos jau yra numatytos 2025 m. valstybės biudžeto projekte, siūloma, jog įstatymas įsigaliotų 2025 m. balandžio 1 d. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Ekonomikos komitetas, 2024 m. birželio 19 d. |
* |
|
|
|
6.1. Sprendimas: pritarti iniciatoriaus pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui: - patikslinti įstatymo įsigaliojimo datą; patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje išdėstytas pastabas bei įvertinti LR Vyriausybės išvadoje išdėstytus pasiūlymus; - pasiūlyti Vyriausybei, rengiant 2025 m. valstybės biudžeto projektą, įvertinti ir, esant poreikiui - numatyti lėšas, reikalingas įgyvendinti svarstomų įstatymų projektų (XIVP-2902, XIVP-2903, XIVP-2904. XIVP-2905) nuostatas. |
Įvertinta. |
|
2. |
Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024 m. birželio 20 d. |
* |
|
|
|
Komiteto sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam – Biudžeto ir finansų – komitetui jį tobulinti pagal Teisės departamento, Teisingumo ministerijos ir Vyriausybės išvadas, įvertinant finansines galimybes įstatymo projekto nuostatas įgyvendinti nuo 2025 m. sausio 1 d. |
Įvertinta. |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms. Taip pat, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo Statuto 137 straipsniu, projektą Nr. XIVP-2902 sujungti su Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3120 bei Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1300(2) ir Seimui svarstyti pateikti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-2902(2).
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: už – 9 (Algirdas Sysas, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Rasa Budbergytė, Raimondas Kuodis, Algimantas Radvila, Gintarė Skaistė, Šarūnas Šukevičius, Mindaugas Lingė), prieš – 0, susilaikė – 2 (Dainoras Bradauskas, Robert Puchovič).
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A.Sysas, G.Skaistė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projekto Nr. XIVP-2902(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Algirdas Sysas
Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Narščiuvienė