LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO nR. XIVP-2902

 

2024-12-18  Nr. 109-P-48

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Algirdas Sysas, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Dainoras Bradauskas, Rasa Budbergytė, Raimondas Kuodis, Algimantas Radvila, Robert Puchovič, Gintarė Skaistė, Šarūnas Šukevičius, Mindaugas Lingė.

Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Agnė Narščiuvienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d.

4

2

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Pagal Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 14 punktą savivaldybės tarybos kompetencijai priskirtas „sprendimų teikti mokesčių, rinkliavų ir kitas įstatymų nustatytas lengvatas savivaldybės biudžeto lėšomis, sprendimų dėl sumokėtų mokesčių, rinkliavų (ar jų dalies) kompensavimo tvarkos nustatymo ir šių kompensacijų teikimo savivaldybės biudžeto lėšomis priėmimas“, o šio straipsnio 4 dalyje pasakyta, kad jeigu teisės aktuose yra nustatyta papildomų įgaliojimų savivaldybei, sprendimų dėl tokių įgaliojimų vykdymo priėmimo iniciatyva, neperžengiant nustatytų įgaliojimų, priklauso savivaldybės tarybai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytume projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies paskutinį sakinį dėstyti taip: „Su šiomis lengvatomis susijusios išlaidos kompensuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų.“

Pritarti.

Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Savivaldybių tarybos gali teikti kitas, nei nustatytas šiame įstatyme, transporto lengvatas savivaldybių tarybų patvirtintais pagrindais ir tvarka. Su šiomis lengvatomis susijusios išlaidos kompensuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų susijusias išlaidas savivaldybės kompensuoja iš savo biudžeto lėšų.“

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d.

7

2

2

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punkto pradžioje reikėtų atsisakyti perteklinio žodelio „arba“.

Pritarti.

Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) arba vyresni kaip 18 metų asmenys, jeigu jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą, įskaitant asmenis, kurių mokymą pagal bendrojo ugdymo programą ir pagal bendrojo ugdymo programą kartu su profesinio mokymo programa vykdo profesinio mokymo teikėjai, iki šie asmenys baigs bendrojo ugdymo programą, taip pat akademinių atostogų, profesinio mokymo teikėjų suteiktų dėl ligos, nėštumo ar vaiko priežiūros, laikotarpiu, bet ne ilgiau, iki jiems sukaks 23 metai;

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d.

8

1

 

3.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad „Teisę naudotis važiavimo viešuoju keleiviniu transportu lengvata turi asmenys, įsigydami bilietą su nuolaida pateikę šio įstatymo 5, 6 ir 7 straipsnyje nurodytą statusą ar aplinkybes patvirtinančius dokumentus (pažymėjimus) (toliau – statusą patvirtinantys dokumentai), išskyrus atvejus, kai nėra abejonių dėl vaiko amžiaus“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose yra numatyta, kad įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 80 procentų nuolaida turi teisę ir asmenis su negalia lydintieji asmenys, kurie neturi jokių jų statusą ar aplinkybes patvirtinančių dokumentų. Atsižvelgus į tai, siūlytina atitinkamai patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies nuostatas.

Pritarti.

Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Teisę naudotis važiavimo viešuoju keleiviniu transportu lengvata turi asmenys lengvatą turintys asmenys, įsigydami bilietą su nuolaida pateikę privalo pateikti šio įstatymo 5, 6 ir 7 straipsnyje nurodytą statusą ar aplinkybes patvirtinančius dokumentus (pažymėjimus) (toliau – statusą patvirtinantys dokumentai), išskyrus atvejus, kai nėra abejonių dėl vaiko amžiaus.  Šis reikalavimas netaikomas šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1-3 punktuose nurodytiems lydintiems asmenims, taip pat kai nėra abejonių dėl vaiko amžiaus.“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d.

9

 

 

4.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnis tikslintinas, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, iš kurios savivaldybės biudžeto bus atlyginamos vežėjų išlaidos, kai keleiviai vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais bus vežami per gretimų savivaldybių (įskaitant miestų savivaldybių) teritorijas. Pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame reguliavime numatyta, kad tokiu atveju yra atlyginama iš savivaldybių biudžetų solidariai pagal tarpusavio susitarimą.

Pritarti.

Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) dėl važiavimo autobusais ir troleibusais vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais lengvatų, nustatytų šio įstatymo 6 ir 7, – iš savivaldybių biudžetų, jeigu keleiviai vežami per gretimų savivaldybių (įskaitant miestų savivaldybių) teritorijas, – iš šių savivaldybių biudžetų solidariai pagal tarpusavio susitarimą.“

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d.

1

 

 

5.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo priede yra tik vienas įgyvendinamas Europos Sąjungos teisės aktas, jis neturėtų būti numeruojamas.

Pritarti.

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d.

2

1

2

 

6.    Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo straipsnio pavadinimas turi atitikti jame dėstomo turinio esmę, siūlytina patikslinti projekto 2 straipsnio pavadinimą (šis straipsnis reguliuoja ne tik įstatymo įsigaliojimą, bet ir įgyvendinimą). Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad ne tik Vyriausybė, bet ir savivaldybių tarybos turės priimti šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

Pritarti.

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Biudžeto ir finansų komiteto siūlymą Nr. 2, siūloma tikslinti įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.  Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d. 2025 m. balandžio 1 d.

2.  Vyriausybė ir savivaldybių tarybos iki 2023 m. gruodžio 15 d. 2025 m. kovo 15 d. priima šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.“

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d.

2

3(N)

 

7.    Atsižvelgiant į tai, kad projektu yra keičiamas Transporto lengvatų įstatymo pavadinimas ir siekiant išvengti kitų teisės aktų, kuriuose yra nuorodų į Transporto lengvatų įstatymo pavadinimą, neatidėliotino keitimo vien šiuo tikslu, siūlytina papildyti projekto 2 straipsnį nuostata, kad kituose teisės aktuose nuoroda į Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymą reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos viešojo keleivinio transporto lengvatų įstatymą.

Pritarti.

Papildyti įstatymo projekto 2 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

3. Kituose teisės aktuose nuoroda į Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymą reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos viešojo keleivinio transporto lengvatų įstatymą.

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d.

*

 

 

8.    Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas susijęs su papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų poreikiu, nes praplečiamas subjektų, turinčių teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su nuolaida ratas, todėl manytume, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė.

Pritarti.

2024 m. gegužės 29 d. LRV nutarimas Nr. 399.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023 m. birželio 19 d.

*

 

 

9.    Atkreiptinas dėmesys, kad 2022 m. gruodžio 22 d. Seime buvo priimtas Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 7 ir 71 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymas Nr. XIV-1739, kuris įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į tai, kad projektas taip pat įsigaliotų 2024 m. sausio 1 d., siūlytina projektą papildyti atskiru straipsniu, kuriame būtų numatytas minėto įstatymo pripažinimas netekusiu galios.

Pritarti.

Pastaba nėra aktuali, kadangi siūloma, jog Įstatymo projektas Nr. XIVP-2902 įsigaliotų nuo 2025 m. balandžio 1 d. (Biudžeto ir finansų komiteto siūlymas Nr. 2).

10.

LR Teisingumo ministerija, 2023 m. birželio 19 d. Nr.   S-2023-2935-XIVP-2902

 

2

1

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NAUJOS REDAKCIJOS) NR. XIVP-2902 ATITIKTIES EUROPOS SĄJUNGOS TEISEI

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projekto (naujos redakcijos) Nr. XIVP-2902 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame pastabas ir pasiūlymus.

Projektu nauja redakcija dėstomo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje Europos Sąjungos valstybės narės, Europos ekonominės erdvės valstybės, Šveicarijos Konfederacijos piliečio šeimos nariai apibrėžiami „kaip Europos Sąjungos valstybės narės, Europos ekonominės erdvės valstybės, Šveicarijos Konfederacijos piliečio šeimos nariai, kaip jie apibrėžiami Direktyvoje 2004/38/EB“. Pažymime, kad direktyva nėra tiesiogiai taikomas teisės aktas, kuris teisinį poveikį nacionalinėje teisėje įgyja tik per ją perkeliančius nacionalinius teisės aktus. Atitinkamai, tiesioginės nuorodos į direktyvoje įtvirtintus sąvokų apibrėžimus nėra teikiamos. Prireikus vadovautis direktyvoje įtvirtintu reguliavimu, turėtų būti referuojama į nacionalinius teisės aktus, kurie perkelia ir įgyvendina aktualias direktyvos nuostatas.

Atsižvelgdami į tai, prašome Projektu dėstomo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį patikslinti.

Pritarti.

Patikslinti Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Europos Sąjungos valstybės narės ir Europos ekonominės erdvės valstybės piliečio šeimos nariai – Europos Sąjungos valstybės narės, Europos ekonominės erdvės valstybės, Šveicarijos Konfederacijos piliečio šeimos nariai, kaip jie apibrėžiami Direktyvoje 2004/38/EB sutuoktinis, tiesioginiai palikuonys, kuriems nesukakę 21 metai arba kurie yra išlaikytiniai, įskaitant sutuoktinio tiesioginius palikuonis, kuriems nesukakę 21 metai arba kurie yra išlaikytiniai, Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos ekonominės erdvės valstybės piliečio, jo sutuoktinio išlaikomi giminaičiai pagal tiesiąją aukštutinę liniją.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Nacionalinė trečiojo amžiaus universitetų asociacija,       

Medardo Čoboto trečiojo amžiaus universitetas, 2024 m. birželio 17 d. (g-2024-5474)

 

 

 

KREIPIMASIS DĖL TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO

Lietuvos Respublikos Prezidentas savo laiku yra pasiūlęs plėsti viešojo transporto nuolaidas senjorams, vaikams ir šeimoms. Tai svarbus ir reikalingas siūlymas, bet mus labiausiai neramina senjorų padėtis, nes senjorai yra pagrindiniai viešojo transporto vartotojai.

Džiaugiamės, kad LR Seime numatoma svarstyti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. V III-I605 pakeitimo įstatymo projektą.

Įstatymo projektu siūloma suteikti teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su 50 proc. nuolaida visiems sulaukusiems pensinio amžiaus asmenims iki 80 metų, o ne nuo 70-ies, kaip yra dabar. Nuo 80 metų liktų ta pati galiojanti 80 proc. nuolaida. Manome, kad tai yra teisinga, nes žmogaus pajamos sumažėja iš karto po to, kai jis išeina į pensiją, ne nuo 70 metų. Be to tik išėjus į pensiją dažnai žmonės turi daugiau poreikių tvarkyti įvairius kasdienius dalykus, kuriems dirbant neužtekdavo laiko, todėl transporto lengvata sutektų galimybes judėti laisviau, ne taip staiga keisti gyvenimo būdą ir išlikti mobiliais.

Šiuo metu vidutinė pensija dar nesiekia pusės vidutinio darbo užmokesčio. Tad ir su vidutine pensija kelionės pensininkams be nuolaidų yra brangios. Vykstant sveikatos apsaugos įstaigų tinklo pertvarkai, sunkiai įperkamos kelionės į didžiuosius miestus ir jų sveikatos įstaigas blogina sveikatos paslaugų prieinamumą senatvės pensininkams.

Todėl mes, šalies Trečiojo amžiaus universitetai, jungiantys virš 14 tūkst. senjorų, labai prašome pritarti siūlomoms Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-2902 lengvatoms. Siūlomais teisės aktų projektais būtų pagerinamos pensinio amžiaus asmenų galimybės naudotis viešuoju transportu, taip padidintas socialinis teisingumas ir pagerintos pažeidžiamos visuomenės grupės galimybes naudotis viešuoju transportu, didinti jų judumą.

Taip pat pritariame Prezidento siūlomoms lengvatoms vaikams ir šeimoms.

Įvertinta.

Atsižvelgus į LR Vyriausybės ir Lietuvos savivaldybių asociacijos gautas pastabas ir pasiūlymus įstatymo projektas patikslintas, jog įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu, išskyrus viešąjį keleivinį transportą, nurodytą įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, su 50 procentų nuolaida turi teisę Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų.

2.

Nacionalinė Bočių bendrijų asociacija, 2024 m. birželio 19 d. (g-2024-5559)

 

 

 

Klausimu: dėl transporto lengvatų praplėtimo vyresnio amžiaus žmonėms ir vaikams

Mes palaikome Seimo komitetų svarstymui pateikiamą LR Prezidento inicijuojamą įstatymo projektą dėl viešojo transporto nuolaidų taikymo ir lengvatų praplėtimo vyresnio amžiaus žmonėms. Prašome atsižvelgti į egzistuojančią didelę socialinę atskirtį 65+ ir vyresnių žmonių tarpe, taip pat kaip ir neretai varganą jaunų šeimų ir vaikų iki 10 m. padėtį, kurią leistų palengvinti projekto naujoji redakcija.

Prezidento inicijuotas įstatymas - Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2902, nuoroda internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAP/5bb49e900a7111eeb489c7d891071d0a

Įstatymo projektu siūloma suteikti teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su 50 proc. nuolaida visiems sulaukusiems pensinio amžiaus asmenims iki 80 metų, o ne nuo 70-ies, kaip yra dabar. Nuo 80 metų liktų ta pati galiojanti 80 proc. nuolaida. Manome, kad tai yra teisinga, nes žmogaus pajamos sumažėja iš karto po to, kai jis išeina į pensiją, o ne sulaukus 70 metų. Be to, išėjus į pensiją, žmonėms dažnai atsiranda daugiau poreikių tvarkyti įvairius kasdienius dalykus, lankytis poliklinikose, todėl transporto lengvata sutektų galimybes judėti laisviau, lengviau pasiekti tikslą ir ne taip staiga keisti gyvenimo būdą.

Atkreipiame dėmesį, kad daugelyje šalių senjorams nuolaidos siejamos su pensiniu amžiumi ir taikomos anksčiau nei sulaukus 70 metų. Juolab, kad pensinio amžiaus žmonės yra Lietuvoje labiausiai patirianti skurdo riziką visuomenės dalis. 2023 m. skurdo rizikos lygis 65 m. ir vyresnių žmonių siekė 36,1 proc. o tarp senatvės pensininkų net – 39,2 proc. Šiuo metu senatvės pensijas gauna 620 tūkst. asmenų. Vidutinė senatvės pensija Lietuvoje dabar siekia 596 euro. Nors indeksuojama, visgi vidutinė pensija nesiekia pusės vidutinio darbo užmokesčio. Tad ir su vidutine pensija kelionės pensininkams be nuolaidų yra brangios, pvz., nuvažiuoti autobusu iš Rokiškio ar Visagino į Vilnių kainuoja mažiausiai 16-17 eurų, į Kauną – nuo 20 eurų, iš Rokiškio į Klaipėdą – 40 eurų, iš Vilniaus į Klaipėdą – 23 eur (pirmyn-atgal 46 eur). Tai brangu ir pensininkui, ir vaikui, o kainos dar turi tendenciją augti. Vykdoma sveikatos apsaugos įstaigų tinklo pertvarka, o sunkiai įperkamos kelionės į didžiuosius miestus ir ten esančias sveikatos įstaigas blogina sveikatos paslaugų prieinamumą. Viešojo transporto paslaugų įperkamumas sąlygoja ir senatvės pensininkų kultūros paslaugų vartojimą.

Todėl prašome atsižvelgti į aukščiau išdėstytas aplinkybes ir palaikyti Prezidento siūlymą. Esame įsitikinę, kad naujai pakoreguotais teisės aktų projektais būtų pagerintos pensinio amžiaus asmenų, vaikų, šeimų su vaikais galimybės naudotis viešuoju transportu, taip padidintas socialinis teisingumas ir pagerintos pažeidžiamų visuomenės grupių galimybės naudotis viešuoju transportu, didinti jų judumą.

Įvertinta.

Atsižvelgus į LR Vyriausybės ir Lietuvos savivaldybių asociacijos gautas pastabas ir pasiūlymus įstatymo projektas patikslintas, jog įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu, išskyrus viešąjį keleivinį transportą, nurodytą įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, su 50 procentų nuolaida turi teisę Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų.

3.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566)

4, 5

 

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2902

 

Lietuvos savivaldybių asociacija, susipažinusi ir įvertinusi Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2902 (toliau – įstatymo projektas), teikia šias pastabas bei šiuos pasiūlymus:

1.         Transporto lengvatų vaikams taikymas, vežant keleivius vietinio (miesto ir priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais ir troleibusais, kaip numatytas įstatymo projekte (taikyti 100% lengvatą o ne suteikti teisę vežti nemokamai), yra sudėtingas tiek transporto paslaugų tiekėjams, vartotojams ir viešąjį transportą kontroliuojantiems pareigūnams, ir didintų administracinę naštą viešojo keleivinio transporto organizatoriams bei šių paslaugų teikėjams.

Nustačius 100% transporto lengvatą vaikams, vietoje nemokamo važiavimo, ne tik kad nepagerins, tačiau nesukurs ir sąlygų kaip sukontroliuoti, planuoti ar apskaityti išlaidas susijusias su šia lengvata. Taip pat toks pakeitimas pareikalautų papildomų lėšų susijusių su nulio vertės bilieto rūšies įdiegimu, šio bilieto apskaitymu ir t.t.

Papildomai siūlytina numatyti, kad savivaldybės turi teisę nustatyti bilietų rūšis, kurioms lengvatos (nuolaidos) netaikomos arba nustatyti, kad įstatymo pakeitimo projekte numatytos lengvatos būtų taikomos vardiniams terminuotiems ir vienkartiniams bilietams. Pavyzdžiui, Vilniaus miesto savivaldybėje yra numatytas kombinuotas bilietas įvairioms transporto paslaugoms, šiuo metu tai yra ,,statyk ir važiuok bilietas“ kuriame integruotas parkavimas ir viešojo transporto bilietas. Ateityje gali atsirasti kitokio specialaus pobūdžio bilietai apimantys kelias darnaus transporto rūšis (paspirtukai – viešasis transportas, dviračiai – viešasis transportas) ir pan.

Įvertinta.

Įstatymo projekte atsisakyta 100 proc. lengvatos taikymo.    Patikslinti Įstatymo projekto 4 ir 5 straipsniai, nurodant, jog viena iš transportų lengvatų – teisė į transporto išlaidų kompensaciją ir kas turi teisę šia lengvata naudotis.

Siekiant mažinti administracinę naštą viešojo keleivinio transporto organizatoriams, operatoriams, viešąjį transportą kontroliuojantiems pareigūnams ir sudaryti galimybes geriau apskaityti lengvatoms skiriamas lėšas ir patiriamas išlaidas, Įstatymo projekte nustatytos tris aiškios transporto lengvatų rūšys: teisė į transporto išlaidų kompensaciją, važiavimo bilietas su 80 proc. nuolaida ir važiavimo bilietas su 50 proc. nuolaida.

4.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566)

5

6

 

 

2.    Įstatymo projekto 5 straipsnyje nėra tikslinga išskirti vaikus į dvi grupes.

Įvertinta.

 Siekiant išvengti kolizijos tarp atskirų įstatymo projekto straipsnių, patikslinti Įstatymo projekto 5 ir 6 straipsniai, juose nurodant, kas turi teisę važiuoti nemokamai mokinio pažymėjime nurodytu maršrutu ir kas turi teisę įsigyti važiavimo bilietą su 80 procentų nuolaida.

5.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566)

*

 

 

3.    Švietimo sektoriaus klausimus reglamentuojančiuose teisės aktuose yra įpareigojimas kaimuose ir priemiestyje užtikrinti nemokamą vaikams atvykimą į mokyklą ir išvykimą iš mokyklos, jei jų mokykla nutolusi toliau nei 3 km nuo namų. Todėl siūlytina įsivertinti, ar tarp įstatymo projekto normų ir pirmiau minėtų teisės aktų nekils teisės kolizijos klausimų.

Įvertinta.

Teisės kolizijos klausimų neturėtų kilti, nes Švietimo įstatymo 36 str. jau dabar nurodyta, kad į mokyklą ir atgal privalo būti vežami kaimuose, miesteliuose toliau kaip 3 kilometrai nuo mokyklos gyvenantys mokiniai.

Šiuo metu galiojančiame Transporto lengvatų įstatyme yra nurodyta, kad savivaldybė kompensuoja nemokamą vaikams atvykimą į mokyklą ir išvykimą iš mokyklos.

Atsižvelgiant į tai, manytina, kad Švietimo įstatymo įpareigojimas kaimuose ir priemiestyje užtikrinti nemokamą vaikams atvykimą į mokyklą ir išvykimą iš mokyklos, jei jų mokykla nutolusi toliau nei 3 km nuo namų, yra apimantis ir finansų iš savivaldybių skyrimą, be to yra platesnis nei viešojo transporto reglamentavimas.   

Taip pat pažymėtina, jog savivaldybės turi geltonuosius autobusiukus ir kitus būdus kaip vežti vaikus į mokyklas, nes nebūtinai vaikai važiuoja viešuoju transportu, tai yra tik vienas iš būdų.

Be to, rengiant Įstatymo projektą Nr. XIVP-2902 nei vienas savivaldybių atstovas  neminėjo, kad vaikus veža vadovaudamiesi Transporto lengvatų įstatymu, visi nuorodas davė tik į Švietimo įstatymo įpareigojimą.

6.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566)

7

2

5(N)

6(N)

4.                  Siūlytina atsisakyti numatytos 50 procentų lengvatos tėvams, įtėviams arba globėjams (rūpintojams), važiuojantiems kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis, kadangi šis pakeitimas reikalautų papildomos bilietų rūšies įvedimo (pvz. tokia lengvata galėtų būti taikoma vienkartiniams bilietams arba terminuotiems bilietams galiojantiems vieną dieną).

          Vertinant siūlymą nustatyti 50 procentų lengvatą įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatyto socialinio draudimo senatvės pensijos amžiaus asmenims, iki jiems sukaks 80 metų, siūlome palikti esamą reguliavimą, kad 50 procentų lengvata būtų taikoma asmenims tik nuo 70 iki 80 metų.

Šie siūlymai grindžiamas tuo, kadsavivaldybių biudžetų tokioms lengvatoms kompensuoti reikės itin didelių papildomų asignavimų. Siūlomoms įstatymo pakeitimo projekto 7 straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktų redakcijoms galima būtų pritarti tik tuo atveju, jeigu su šių lengvatų taikymu susijusios vežėjų išlaidos (negautos pajamos) būtų kompensuojamos iš valstybės biudžeto. Kitu atveju, savivaldybėms, atsižvelgiant į savo finansines galimybes, pačioms turi būti palikta teisė spręsti dėl tokio pobūdžio lengvatų taikymo.

Įvertinta.

Dėl 50 procentų lengvatos tėvams, įtėviams arba globėjams:

Atsižvelgus į LR Vyriausybės ir Lietuvos savivaldybių asociacijos gautas pastabas ir pasiūlymus įstatymo projektas patikslintas nurodant, jog įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu, išskyrus viešąjį keleivinį transportą, nurodytą įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, su 50 procentų nuolaida turi teisę tėvai, įtėviai arba globėjai (rūpintojai), važiuojantys kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis. 

 

Dėl senjorų:

Atsižvelgus į LR Vyriausybės ir Lietuvos savivaldybių asociacijos gautas pastabas ir pasiūlymus įstatymo projektas patikslintas, jog įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu, išskyrus viešąjį keleivinį transportą, nurodytą įstatymo 6 straipsnio 2 dalyje, su 50 procentų nuolaida turi teisę Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų.

Atsižvelgiant į minėtus patikslinimus, visos išlaidos, susijusios su lengvatų taikymu būtų kompensuojamos valstybės biudžeto lėšomis.

7.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566)

2

2

 

5. Įstatymo projekte nėra aiški termino „Viešasis keleivinis transportas“ formuluotė. Įstatymo projekte nurodyta, kad Viešasis transportas – keleivių vežimo nustatytais maršrutais, nustatytu laiku paslauga, teikiama visiems, kurie kreipiasi. Nėra aišku, ką reiškia „teikiama visiems, kurie kreipiasi“. Tokia formuluotė suponuoja, kad viešasis transporto paslauga gali būti teikiama pagal individualų pageidavimą ir pareikalavimą (transportas pagal pareikalavimą), taip pat pagal tokią formuluotę, prie viešojo transporto būtų galima priskirti ir užsakomuosius maršrutus (pvz. turistinius, specialiuosius), kuriuose neturėtų būti taikomos transporto lengvatos. Transporto lengvatos gali būti taikomos tik reguliaraus susisiekimo autobusų, troleibusų, tramvajų, traukinių ir laivų maršrutuose. Tad, tiksliau viešojo transporto sąvoką būtų galima apibrėžti, remiantis Kelių transporto kodekse, Geležinkelių transporto kodekse ir Vidaus vandenų transporto kodekse esančiomis formuluotėmis, pvz., „Viešasis transportas – visuomenei teikiama keleivių vežimo nustatytais reguliaraus susisiekimo vietinio, tolimojo ir tarptautinio susisiekimo autobusų, troleibusų, tramvajų, traukinių ir laivų  maršrutais, kaip jie apibrėžti LR kelių transporto kodekse, LR geležinkelių transporto kodekse ir LR vidaus vandenų transporto kodekse, paslauga“.

Įvertinta.

Įstatymo projekte Nr. XIVP-2902 sąvoka „Viešasis keleivinis transportas“ patikslinta atsižvelgiant, į  Lietuvos Respublikos transporto veiklos pagrindų įstatyme Nr. IX-747 apibrėžtą Viešojo transporto sąvoką (Viešasis transportas – keleivių, bagažo ir (arba) krovinių vežimo nustatytais maršrutais nustatytu laiku paslauga, teikiama visiems, kurie kreipiasi).

8.

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2024 m. gruodžio 4 d. raštas (G-2024-9566)

2

1

 

          6. Siūlytina numatytą įstatymo projekto įsigaliojimo datą 2026 m. sausio 1 d. ir taip pat numatyti pereinamąjį laikotarpį, siekiant pasiruošti įstatymo įgyvendinimui, t. y. pasirengti poįstatyminius teisės aktus.

Įvertinta.

 Siekiant didinti socialinį teisingumą ir sudaryti galimybes kuo greičiau pažeidžiamiausioms visuomenės grupėms (pensinio amžiaus asmenų, vaikų, šeimų su vaikais) naudotis viešuoju transportu ir didinti jų judumą, bei atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projektu siūlomiems pakeitimams įgyvendinti lėšos jau yra numatytos 2025 m. valstybės biudžeto projekte, siūloma, jog įstatymas įsigaliotų 2025 m. balandžio 1 d.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Vyriausybė, 2024 m. gegužės 29 d. Nr. 399

4

5,

6

7

1

 

2

3

1

 

1(N)

1(N)

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. kovo 28 d. sprendimo Nr. SV-S-436 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 punktą, 2023 m. liepos 5 d. sprendimo Nr. SV-S-1014 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.1–1.4 papunkčius, 2023 m. gruodžio 13 d. sprendimo Nr. SV-S-1211 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

<...>

3.         Iš esmės pritarti Įstatymo projektui ir su juo susijusiems Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2903, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2904 ir Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2905 (toliau kartu – Įstatymų projektai) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

3.1.      2023 m. kovo 8 d. Europos Komisijos komunikate Tarybai COM(2023) 141 final, kuriuo teikiamos 2024 m. fiskalinės politikos gairės, dėmesys atkreipiamas į bendrosios nukrypti leidžiančios išlygos taikymo nutraukimą nuo 2024 metų ir poreikį vykdyti apdairią fiskalinę politiką. Valstybės narės raginamos nusistatyti tokius fiskalinius tikslus, kad skola būtų patikimai ir nuolat mažinama arba išliktų apdairaus lygio. Be to, privalu užtikrinti, kad stabilumo programos įgyvendinimo laikotarpiu valdžios sektoriaus deficitas neviršytų 3 procentų bendrojo vidaus produkto arba būtų sumažintas iki mažesnės nei 3 procentų bendrojo vidaus produkto vertės ir vidutiniu laikotarpiu, pagal nesikeičiančios politikos scenarijų, išliktų mažesnis nei 3 procentai bendrojo vidaus produkto vertės. Valdžios sektoriaus deficito valdymas mažėjimo linkme lemia būtinybę užtikrinti, kad prisiimami nauji ilgalaikiai įsipareigojimai būtų padengti naujais ilgalaikiais pajamų šaltiniais. Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymų projektų aiškinamajame rašte pateiktas argumentas, kad Liuksemburge ir Maltoje yra nemokamas viešasis transportas visiems asmenims, netaikytinas Lietuvai, nes skiriasi šalių išsivystymo lygis: Europos Sąjungos statistikos tarnybos duomenimis, bendrasis vidaus produktas, tenkantis vienam gyventojui, 2022 metais Liuksemburge sudarė 83 940 eurų, Maltoje – 23 810 eurų, o Lietuvoje – 14 970 eurų. Vertinant ribotas valstybės finansines galimybes, siūlytina:

3.1.1.   atsisakyti Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo (toliau – Keičiamas įstatymas) 5 straipsnyje siūlomos vaikams iki 3 metų (imtinai) amžiaus, kurie užima atskiras sėdimąsias ar miegamąsias vietas, ir vaikams nuo 4 iki 7 metų (imtinai) amžiaus transporto lengvatos – įsigyti važiavimo bilietą su 100 procentų nuolaida. Tokios lengvatos įgyvendinimas 225 tūkst. vaikų pareikalautų papildomai 16,3 mln. eurų lėšų, iš jų 1,7 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų ir 14,6 mln. eurų savivaldybių biudžetų lėšų. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina palikti dabar galiojančias Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatyme nustatytas lengvatas: kiekvienam keleiviui suteikiama teisė nemokamai viešuoju keleiviniu transportu vežtis du vaikus iki 7 metų (imtinai) neužimant atskiros sėdimos ar miegamos vietos bei keleiviui, vežančiam vaiką (vaikus) iki 7 metų (imtinai) viešuoju keleiviniu transportu, suteikiama teisė vaikui (vaikams) iki 7 metų (imtinai) įgyti vienkartinį arba terminuotą vardinį važiavimo bilietą su 50 procentų nuolaida. Atitinkamai siūlytina papildyti Keičiamo įstatymo 5 ir 7 straipsnius;

Pritarti iš dalies.

LRV siūlo nustatyti. jog kiekvienas keleivis gali  nemokamai vežtis du vaikus iki 7 metų (imtinai) neužimant atskiros sėdimosios ar miegamosios vietos. Siekiant nuoseklumo siūloma patikslinti šią nuostatą nurodant, jog  kiekvienas keleivis gali  nemokamai vežtis vieną ar du vaikus iki 7 metų (imtinai) neužimant atskiros sėdimosios ar miegamosios vietos.

Kadangi teisė vežtis nemokamai vaikus yra priskirtina prie keleivio teisių, o ne prie transporto lengvatų, už kurias nustatyta tvarka kompensuojama, siūlome tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1 punktą  ir 5 straipsnį.

Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1. Lietuvos Respublikoje teikiamos šios transporto lengvatos:

1) teisė įsigyti važiavimo bilietą su 100 procentų nuolaida teisė į transporto išlaidų kompensaciją;“.

Tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Teisė įsigyti važiavimo bilietą su 100 procentų nuolaida

Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 100 procentų nuolaida turi teisę:

1)  vaikai iki 3 metų (imtinai) amžiaus, užimant atskirą sėdimąją ar miegamąją vietą;

2)  vaikai nuo 4 iki 7 metų (imtinai).

5 straipsnis. Važiavimo išlaidų kompensavimas mokiniams ir kitais atvejais

Savivaldybės, kurių teritorijoje yra švietimo ir kitos įstaigos, savo nustatyta tvarka kompensuoja visas važiavimo išlaidas:

1) kaimuose ir miesteliuose gyvenantys bendrojo ugdymo programas vykdančių mokyklų 9–12 klasių (gimnazijų 1–4 klasių), profesinio mokymo įstaigų ir neformaliojo vaikų švietimo įstaigų mokiniai, šių mokyklų ar įstaigų darbo dienomis važiuojantys į mokyklą ar įstaigą iki 40 km ir atgal viešuoju keleiviniu transportu; neformaliojo vaikų švietimo įstaigų mokiniams ši lengvata taikoma ir ne darbo dienomis; priešmokyklinio ugdymo ir 1–8 klasių mokinių pavėžėjimas kompensuojamas iki artimiausios atitinkamą bendrojo ugdymo programą vykdančios mokyklos;

2) vaikų globos įstaigose, vaikų socializacijos centruose, bendrojo ugdymo mokyklų ir profesinio mokymo įstaigų bendrabučiuose gyvenantys mokiniai, važiuojantys viešuoju keleiviniu transportu.“

Be to, siūloma teisę nemokamai vežtis vieną ar du vaikus iki 7 metų (imtinai) numatyti atitinkamo transporto kodeksuose (įst. projektai Nr. XIVP-2903, XIVP-2904 ir XIVP-2905) prie keleivių teisių.

Įstatymo projekte siūloma suvienodinti nuolaidas vienkartiniams ir terminuotiems vardiniams bilietams, taip mažinti administracinę naštą ir skatinti gyventojus dažniau naudotis viešuoju keleiviniu transportu. Todėl įstatymo projekte nevardijamos bilietų rūšys ir visos kartu įvardijamos kaip važiavimo bilietas vykti viešuoju keleiviniu transportu.

Atsižvelgiant į tai siūloma tikslinti įstatymo projekto:

1)         1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 2 dalį papildant nauju 1 punktu (buvusius 1-3 punktus atitinkamai laikant 2-4 punktais) ir jį išdėstyti taip:

1) vaikai iki 7 metų (imtinai) amžiaus, užimant atskirą sėdimąją ar miegamąją vietą;

2) 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalį papildant nauju 1 punktu (buvusius 1-3 punktus atitinkamai laikant 2-4 punktais) ir jį išdėstyti taip:

„1) vaikai iki 7 metų (imtinai) amžiaus, užimant atskirą sėdimąją ar miegamąją vietą;

11

 

LR Vyriausybė, 2024 m. gegužės 29 d. Nr. 399

7

7

7

1

2(N)

3

 

 

5(N)

 

3.1.2.   atsisakyti Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytos 50 procentų lengvatos įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatyto socialinio draudimo senatvės pensijos amžiaus asmenims, iki jiems sukaks 80 metų. Toks pasiūlymas gerokai išplėstų asmenų, turinčių teisę įsigyti važiavimo bilietą su nuolaida, ratą: Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2023 m. liepos 1 d. duomenimis, tokių asmenų skaičius sudaro 235 143, ir tai pareikalautų papildomai tiek valstybės biudžeto, tiek savivaldybių biudžetų lėšų. Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad papildomai iš valstybės biudžeto reikėtų apie 4,7 mln. eurų, Lietuvos savivaldybių asociacijos 2023 m. rugsėjo 21 d. pateiktais savivaldybių duomenimis, tokiam pasiūlymui įgyvendinti visoms savivaldybėms reikėtų apie 15,3 mln. eurų papildomų lėšų iš savivaldybių biudžetų. Be to, Valstybės duomenų agentūros duomenimis, 60 metų ir vyresnių asmenų išlaidos transportui sudaro tik 7,7 procento vidutinių vartojimo išlaidų, o 50–59 metų asmenų grupės – 13,3 procento, todėl nemanytina, kad transporto lengvatų teikimas šiai amžiaus grupei yra pagrįstas ir būtų socialiai teisingas, kaip tai nurodyta Įstatymų projektų aiškinamajame rašte. Todėl siūlytina palikti dabar galiojančias Transporto lengvatų įstatyme nustatytas lengvatas: 50 procentų lengvata taikoma asmenims nuo 70 iki 80 metų, o 80 procentų – asmenims, sulaukusiems 80 metų ir vyresniems;

Pritarti iš dalies.

Atsižvelgiant į tai, jog siūlomi pakeitimai pareikalautų daugiau nei 15 mln. eurų papildomų lėšų iš savivaldybių biudžetų, siūlomas kompromisinis variantas, t. y. Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų, galėtų naudotis 50 proc. lengvata tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais ir keleiviniais traukiniais.

Šiai lengvatai įgyvendinti reiktų 2,5 mln. Eur. valstybės biudžeto lėšų, kurios numatytos 2025 m. valstybės biudžeto projekte nuo 2025 m. balandžio 1 d.

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalį bei 7 straipsnį papildyti nauja 2 dalimi ir išdėstyti taip:

1. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 50 procentų nuolaida turi teisę:

1) asmenys, kuriems nustatytas 30–55 procentų dalyvumo lygis (iki 2023 m. gruodžio 31 d.  nustatytas 30–55 procentų darbingumo lygis arba vidutinių specialiųjų poreikių lygis, arba iki 2005 m. birželio 30 d. pripažinti II grupės invalidais);

2) Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų;

3) tėvai, įtėviai arba globėjai (rūpintojai), važiuojantys kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis. 

1. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 50 procentų nuolaida turi teisę asmenys, kuriems nustatytas 30–55 procentų dalyvumo lygis (iki 2023 m. gruodžio 31 d.  nustatytas 30–55 procentų darbingumo lygis arba vidutinių specialiųjų poreikių lygis, arba iki 2005 m. birželio 30 d. pripažinti II grupės invalidais).

2. Įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais su 50 procentų nuolaida turi teisę asmenys nuo 70 iki 80 metų.“

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalį, papildant ją nauju 5 punktu:

5) Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą socialinio draudimo senatvės pensijos amžių sukakę asmenys, iki jiems sukaks 80 metų;“

3.

LR Vyriausybė, 2024 m. gegužės 29 d. Nr. 399

7,

7

1,

2

3,

6(N)

 

3.1.3.   atsisakyti Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 3 punkte numatytos 50 procentų lengvatos tėvams, įtėviams arba globėjams (rūpintojams), važiuojantiems viešuoju keleiviniu transportu kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis. Vertinant, kad vaikų iki 18 metų (imtinai) yra apie 550 tūkst. ir jei su vienu vaiku keliautų tik vienas iš tėvų ir tik vieną kelionę nurodytomis dienomis, tokios lengvatos įgyvendinimas pareikalautų papildomai apie 12,1 mln. eurų lėšų, iš jų 0,83 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų ir 11,3 mln. eurų savivaldybių biudžetų lėšų. Papildomų lėšų poreikis būtų didesnis, jeigu abu tėvai važiuotų ne vieną kartą savaitgaliais ir valstybinių švenčių dienomis.

Pritarti iš dalies.

Siūloma įstatymo projektą tikslinti nustatant, jog grupės, kuriose yra bent 1 vaikas ir ne daugiau nei du vaiką ar vaikus lydintys asmenys, važiuojančios savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis, galėtų naudotis 50 proc. lengvata tolimojo reguliaraus susisiekimo autobusais ir keleiviniais traukiniais. Šiuo atveju ši lengvata būtų kompensuojama valstybės biudžeto lėšomis ir, remiantis LRV nutarime pateiktais skaičiavimais, kasmet kainuotų 0,83 mln. Eur valstybės biudžeto lėšų.

Siūloma naikinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 3 punktą:

3) tėvai, įtėviai arba globėjai (rūpintojai), važiuojantys kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis.“

 

Taip pat siūloma papildyti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalį papildyti nauju 6 punktu ir jį išdėstyti taip:

6) tėvai, įtėviai arba globėjai (rūpintojai), važiuojantys kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis.

Lėšos šiai lengvatai įgyvendinti numatytos 2025 m. valstybės biudžeto projekte nuo 2025 m. balandžio 1 d.

4.

LR Vyriausybė, 2024 m. gegužės 29 d. Nr. 399

9

 

 

 

3.2.      Siūlytina palikti dabar galiojantį Transporto lengvatų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą išlaidų kompensavimą ir Įstatymo projekte nustatyti, kad savivaldybės, kurių teritorijoje yra vaikų globos įstaigos, vaikų socializacijos centrai, bendrojo ugdymo mokyklos, profesinio mokymo įstaigos ir neformaliojo švietimo įstaigos (toliau kartu – įstaigos), savo nustatyta tvarka kompensuoja visas važiavimo išlaidas įstaigų mokiniams, atitinkamai papildant Keičiamo įstatymo 9 straipsnį. Tokiu būdu būtų išvengta situacijos, kai savivaldybės, kurios nėra įstaigų, esančių savivaldybės teritorijoje, steigėjos, atsisako šių įstaigų mokiniams kompensuoti važiavimo išlaidas.

Pritarti.

Atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje teikiamą siūlymą, siūloma tikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnį:

„9 straipsnis. Vežėjų išlaidų kompensavimo (negautų pajamų atlyginimo) tvarka ir šaltiniai

1. Vežėjų išlaidos (negautos pajamos), susijusios su lengvatų taikymu, kompensuojamos (atlyginamos) pagal su jais sudarytas sutartis iš valstybės ir savivaldybių biudžetų Vyriausybės nustatyta tvarka:

1) dėl važiavimo keleiviniais traukiniais lengvatų, nustatytų šio įstatymo 5 straipsnyje, 6 straipsnio 1 dalyje ir 7 straipsnyje, – iš valstybės biudžeto;

2) dėl važiavimo vidaus vandenų laivais lengvatų, nustatytų šio įstatymo, 5 straipsnyje 6 straipsnio 1 dalyje ir 7 straipsnyje, – iš savivaldybių, kuriose įregistruotos šių vežėjų įmonės, biudžetų;

3) dėl važiavimo autobusais tolimojo susisiekimo maršrutais lengvatų, nustatytų šio įstatymo 5 straipsnyje, 6 straipsnio 1 dalyje ir 7 straipsnyje, – iš valstybės biudžeto;

4) dėl važiavimo autobusais ir troleibusais vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais lengvatų, nustatytų šio įstatymo 5, 6 ir 7 straipsniuose, – iš savivaldybių biudžetų, jeigu keleiviai vežami per gretimų savivaldybių (įskaitant miestų savivaldybių) teritorijas, – iš šių savivaldybių biudžetų solidariai pagal tarpusavio susitarimą.“

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Ekonomikos komitetas, 2024 m. birželio 19 d.

*

 

 

 

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatoriaus pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui:

- patikslinti įstatymo įsigaliojimo datą; patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje išdėstytas pastabas bei įvertinti LR Vyriausybės išvadoje išdėstytus pasiūlymus;

- pasiūlyti Vyriausybei, rengiant 2025 m. valstybės biudžeto projektą, įvertinti ir, esant poreikiui - numatyti lėšas, reikalingas įgyvendinti svarstomų įstatymų projektų (XIVP-2902, XIVP-2903, XIVP-2904. XIVP-2905) nuostatas.

Įvertinta.

 

2.

Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024 m. birželio 20 d.

*

 

 

 

Komiteto sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam – Biudžeto ir finansų – komitetui jį tobulinti pagal  Teisės departamento, Teisingumo ministerijos ir Vyriausybės išvadas, įvertinant finansines galimybes įstatymo projekto nuostatas įgyvendinti nuo 2025 m. sausio 1 d.

Įvertinta.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

Pritarti iniciatorių pateiktam ir komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms. Taip pat, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo Statuto 137 straipsniu, projektą Nr. XIVP-2902 sujungti su Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-3120 bei Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-1300(2) ir Seimui svarstyti pateikti vieną bendrą projektą Nr. XIVP-2902(2).

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, 2024 m. gruodžio 18 d.

6

7

2

3

3

3

 

Argumentai:

Priėmus siūlomas įstatymo projekto Nr. XIVP-2902 nuostatas dėl amžiaus ribojimo pablogėtų dalies mokinių, kurie mokosi pagal formaliojo profesinio mokymo programas,  situacija. Nustatyta amžiaus riba (iki 23 metų) ne tik ribotų profesinio mokymo prieinamumą ypač socialinę atskirtį patiriantiems asmenims, bet asmenys, kurie mokosi pagal profesinio mokymo programas, būtų diskriminuojami dėl amžiaus.

Pasiūlymas:

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 6 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) vyresni kaip 18 metų asmenys, jeigu jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą, įskaitant asmenis, kurių mokymą pagal bendrojo ugdymo programą ir pagal bendrojo ugdymo programą kartu su profesinio mokymo programa vykdo profesinio mokymo teikėjai, bet ne ilgiau, iki jiems sukaks 23 metai, taip pat, asmenys, arba jeigu jie kurie mokosi pagal formaliojo profesinio mokymo programas, taip pat akademinių atostogų, profesinio mokymo teikėjų suteiktų dėl ligos, nėštumo ar vaiko priežiūros, laikotarpiu, bet ne ilgiau, iki jiems sukaks 23 metai;“

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 7 straipsnio 3 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) vyresni kaip 18 metų asmenys, jeigu jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą, įskaitant asmenis, kurių mokymą pagal bendrojo ugdymo programą ir pagal bendrojo ugdymo programą kartu su profesinio mokymo programa vykdo profesinio mokymo teikėjai, bet ne ilgiau, iki jiems sukaks 23 metai, taip pat, asmenys, kurie mokosi pagal formaliojo profesinio mokymo programas, taip pat akademinių atostogų, profesinio mokymo teikėjų suteiktų dėl ligos, nėštumo ar vaiko priežiūros, laikotarpiu;“

Pritarti.

 

2.

Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, 2024 m. gruodžio 18 d.

2

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog visoms siūlomoms lengvatoms 2025 m. valstybės biudžeto projekte nuo 2025 m. balandžio 1 d. suplanuota 6,5 mln. Eur, siūloma tikslinti įstatymo įsigaliojimo datą.

Pasiūlymas:

Siūloma tikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio 1-2 dalis ir jas išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1.  Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 2025 m. balandžio 1 d.

2.  Vyriausybė iki 2023 2025 m. kovo 15 d. priima šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 9 (Algirdas Sysas, Valius Ąžuolas, Algirdas Butkevičius, Rasa Budbergytė, Raimondas Kuodis, Algimantas Radvila, Gintarė Skaistė, Šarūnas Šukevičius, Mindaugas Lingė), prieš – 0, susilaikė – 2 (Dainoras Bradauskas, Robert Puchovič).

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A.Sysas, G.Skaistė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projekto Nr. XIVP-2902(2), jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                         Algirdas Sysas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biudžeto ir finansų komiteto biuro patarėja Agnė Narščiuvienė