LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AVIACIJOS ĮSTATYMO NR. VIII-2066 2, 3, 5, 6, 16, 18, 35, 38, 41, 411, 46 IR 50 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 191 IR 412 STRAIPSNIAIS, III SKYRIAUS PAPILDYMO VIENUOLIKTUOJU SKIRSNIU IR 1, 2 IR 3 PRIEDŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-02-02 Nr. XIVP-2401

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo Aviacijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 431 dalyje ir toliau projekto tekste yra vartojama sąvoka „vidaus tarnybos statutinės įstaigos“. Pastebėtina, kad Vidaus tarnybos statute tokia sąvoka nėra vartojama. Šiame statute įtvirtintos atskiros vidaus tarnybos, kuri suprantama kaip vidaus tarnybos sistemos pareigūno statuso įgijimo, pasikeitimo ir praradimo bei su vidaus tarnybos sistemos pareigūno statusu susijusių teisinių santykių visuma, ir statutinės įstaigos sąvokos. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymuose vartoti vienodas sąvokas, siūlytume projektu keičiamo įstatymo tekste vartoti sąvoką „statutinės įstaigos“. Kartu atkreipiame dėmesį, kad atsižvelgiant į Vidaus tarnybos statuto 4 straipsnyje vartojamus statutinių įstaigų apibrėžimus reikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 2 straipsnio 44 dalį.

2.    Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 431 dalyje ir toliau projekto tekste yra vartojama sąvoka „krašto apsaugos institucijos“. Atkreiptinas dėmesys, kad Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatyme yra vartojama „krašto apsaugos sistemos institucijų“ sąvoka. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų atitinkamai tikslinti, vartojamą terminiją derinant su Krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo nuostatomis.

3.    Projekto 1 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 45 dalyje vietoj nuorodos „Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto patvirtinimo įstatyme“ reikėtų rašyti nuorodą „Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statute“, nes sąvokos yra įtvirtintos pačiame Vidaus tarnybos statute, o ne jo patvirtinimo įstatyme.

4.    Projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad reglamentų numatytais atvejais bepiločių orlaivių sistemų (UAS) geografines zonas Lietuvos Respublikos oro erdvėje LTSA nustato remdamasi ir Agentūros atliktu ir LTSA pateiktu oro erdvės rizikos vertinimu. Vertinant šią nuostatą, nėra aiškus Agentūros atlikto oro erdvės rizikos vertinimo pateikimo LTSA tikslas bei esmė. Jeigu siekiama nustatyti, kad Agentūros atlikto oro erdvės rizikos vertinimo pateikimas LTSA yra privaloma (ar būtina) formalioji tokio rizikos vertinimo įteisinimo ar patvirtinimo procedūra, tai reikėtų plačiau atskleisti. Jeigu, vis dėlto, atlikto oro erdvės rizikos vertinimo pateikimo esmė ar tikslas yra tiesiog kompetentingos institucijos supažindinimas su šiuo dokumentu, siūlome šios nuostatos atsisakyti kaip perteklinės (nes ir taip akivaizdu, kad šis viešojo administravimo subjekto patvirtintas teisės aktas bus viešas ir visiems prieinamas).

5.    Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 411 straipsnio 2 dalies 8 punkte vietoj žodžių „informacija apie šiame punkte nurodytus asmenis gaunama iš valstybių, kuriose asmuo nuolat gyveno pastaruosius 5 metus“ įrašytini žodžiai „šio punkto nuostatos taikomos tik tiems asmenims, kurie užsienio valstybėse nuolat gyveno pastaruosius 5 metus. Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, vietoj žodžio „gaunama“ įrašytinas žodis „prašoma“, nes ne visada iš užsienio valstybių institucijų prašoma informacija dėl objektyvių priežasčių bus suteikta.

6.    Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 411 straipsnio struktūrinė dalis, kuri eina po keičiamo įstatymo 411 straipsnio 5 dalies, neturi numerio. Atsižvelgiant į tai projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 411 straipsnio numeravimas arba tikslintinas, arba minėtoji struktūrinė dalis turėtų būti dėstoma ne kaip atskira pastraipa, o kaip 5 dalies tęsinys.

7.    Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 411 straipsnio struktūrinėje dalyje be numerio, siūlytina žodžius „buvimą“, „nebuvimą“ atskirti skliaustu, o ne pasvirusiu brūkšniu. Analogiško turinio pastaba teiktina ir dėl projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 411 straipsnio 6 dalies.

8.    Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 411 straipsnio struktūrinėje dalyje be numerio yra numatoma, kad Lietuvos Respublikos saugumo departamentas ir Vyriausybės įgaliota įstaiga turi teisę savo sprendimu pratęsti terminą dėl informacijos pateikimo LTSA apie keičiamo įstatymo 411 straipsnio 2 dalies 5-8 punktuose nurodytų aplinkybių buvimą (nebuvimą). Atkreiptinas dėmesys, kad iš teikiamo reguliavimo nėra aišku, ar šios įstaigos privalo informuoti LTSA apie priimtą sprendimą pratęsti terminą dėl informacijos pateikimo. Atsižvelgiant į tai ir siekiant aiškumo, siūlytina šią nuostatą papildyti, numatant pareigą informuoti LTSA apie termino pratęsimą ir apibrėžti konkretų terminą, per kurį ši informacija turi būti pateikiama. Analogiška pastaba teiktina ir dėl projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 411 straipsnio 6 dalies.

9.    Nėra aiškus projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 411 straipsnio 4 dalies nuostatos, numatančios, kad šio straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodytos institucijos informacija turi būti pateikta ne vėliau kaip prieš 60 kalendorinių dienų iki sprendimo dėl asmens reputacijos patikrinimo priėmimo dienos, tikslas bei jos loginis pagrįstumas. Siūloma nuostata implikuoja, kad po šio straipsnio 3 dalies 1 punkte nurodytos institucijos pateiktos informacijos pateikimo dienos turės praeiti bent 60 kalendorinių dienų iki paties sprendimo priėmimo (net ir tuo atveju, kai jokių objektyvių priežasčių, trukdančių sprendimo priėmimui ir nebūtų). Galbūt šioje dalyje siekiama nustatyti, kad informacija turi būti pateikta ne ankščiau kaip prieš 60 kalendorinių dienų iki sprendimo dėl asmens reputacijos patikrinimo priėmimo dienos (analogiškai kaip nustatyta projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 411 straipsnio struktūrinėje dalyje be numerio, 7 bei 9 dalyse).

10.          Siūlytina tikslinti projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 411 straipsnio 8 dalies 4 punktą, vietoje žodžių „ūkio subjektas likviduojamas, baigia savo veiklą ar bankrutuoja“ įrašant žodžius „ūkio subjektas pasibaigia likvidavimo arba reorganizavimo būdu, jam yra iškeliama bankroto byla arba vykdomas bankroto procesas ne teismo tvarka“.

11.          Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 412 straipsnio 5 dalyje vietoj žodžių „sustabdo ar panaikina teisės vykdyti aviacijos saugumo mokymus pagal tam tikrus modulius galiojimą“ įrašytini žodžiai „sustabdo ar panaikina teisę vykdyti aviacijos saugumo mokymus pagal tam tikrus modulius“, nes atitinkama teisė kompetentingos institucijos sprendimu yra tiesiog suteikiama bei panaikinama (o ne nustatomas teisės galiojimas bei galiojimo panaikinimas). Atitinkamai tikslintinos ir projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 412 straipsnio 7 dalies nuostatos.

12.          Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 412 straipsnio 6 dalyje vietoj žodžio „sudėties“ įrašytinas žodis „turinio“.

13.          Siekiant teisinio aiškumo, projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 412 straipsnio 7 dalyje vietoj žodžių „per 1 darbo dieną“ siūlome įrašyti žodžius „ne vėliau kaip kitą darbo dieną po dokumentų ar duomenų, patvirtinančių, kad trūkumai pašalinti, pateikimo Agentūrai dienos“.

14.          Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 412 straipsnio 8 dalyje yra numatomas baigtinis aplinkybių sąrašas kuomet gali būti panaikintas aviacijos saugumo instruktoriaus ar nuotolinį mokymą vykdančio ūkio subjekto statuso galiojimas. Svarstytina, ar šio baigtinio aplinkybių sąrašo nereikėtų papildyti nuostatomis, numatančiomis, kad aviacijos saugumo instruktoriaus statuso galiojimas panaikinamas ir tais atvejais, kuomet aviacijos saugumo instruktorius yra pripažįstamas neveiksniu ar ribotai veiksniu tam tikroje srityje arba pritaikyta baudžiamojo poveikio priemonė - teisės užsiimti šia veikla atėmimas.

15.          Siekiant teisinio aiškumo bei derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 412 straipsnio 9 dalies 1 punkte vietoj žodžių „šio straipsnio 7 dalyje nurodytais pagrindais“ turėtų būti įrašyti žodžiai „dėl šio straipsnio 3 dalies 2 punkte ar 4 dalies 2 punkte nurodytų sąlygų neatitikimo“. Atitinkamai tikslintinas ir projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 412 straipsnio 8 dalies 1 punktas, jame nurodant ne 7 dalį apskritai, o nustatant neatitikimo būtent šio straipsnio 3 dalies 1 punkte ar 4 dalies 1 punkte nurodytoms sąlygoms pagrindą.

16.          Atsižvelgiant į tai, kad asmens prašymas savo noru panaikinti aviacijos saugumo instruktoriaus ar nuotolinį mokymą vykdančio ūkio subjekto statuso galiojimą (t. y. kai nenustatyta jokių veiklos pažeidimų) neturėtų būti laikomas kliūtimi jam ateityje vėl užsiimti atitinkama veikla, projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 412 straipsnio 10 dalyje vietoj formuluotės „šio straipsnio 8 dalyje nurodytu pagrindu“ siūlome įrašyti formuluotę „šio straipsnio 8 dalies 1, 5 ir 6 punktuose nurodytais pagrindais“.

17.          Atsižvelgiant į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 191 straipsnį Lietuvos Respublikoje nustatytose sistemos „U-space“ oro erdvėse bendras informacijos paslaugas teikia sertifikuotas oro navigacijos paslaugų teikėjas, turintis Reglamente (ES) 2021/664 nurodytą vienintelio bendrų informacijos paslaugų teikėjo pažymėjimą, projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 50 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „sistemos „U-space“ paslaugų teikėjai moka paslaugų teikėjams“ įrašytini žodžiai „sistemos „U-space“ paslaugų teikėjai moka vieninteliam bendros informacijos paslaugos teikėjui“.

18.          Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto 15 straipsniu keičiamo įstatymo 54 straipsnyje neturėtų būti plačiau atskleistas Nacionalinės oro susisiekimo formalumų supaprastinimo komisijos statusas, jos institucinę (ar personalinę) sudėtį bei pagrindines šios komisijos funkcijas reglamentuojančios nuostatos.

19.          Projekto 19 straipsnio 1 dalyje esanti nuoroda „šio straipsnio 2 – 5 dalis“ keistina nuoroda „šio straipsnio 3 – 5 dalis”.

20.          Projekto 19 straipsnio 3 dalyje darytina išimtis įstatymo 8 straipsnio 1 ir 5 dalims, 14 straipsnio 2 daliai ir 15 straipsniui, nes apie jų įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimą kalbama šio straipsnio 4 dalyje.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                           Dainius Zebleckis

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

E. Drėgvaitė, tel. (8 5) 239 6891, el. p. [email protected]

M. Griščenko, tel. (8 5) 239 6552, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]