LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

Pagrindinio komiteto IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-730 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3906

 

2024-06-14 Nr. 103-P-25

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Audrius Petrošius (pavaduojantis Gintarę Skaistę), Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: vedėja Ieva Kuodienė, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Vaida Budzevičienė – Respublikos Prezidento patarėja, Aušra Gratulevičienė – Vyriausybės kanceliarijos Socialinės politikos grupės patarėja, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Inga Barauskaitė – Pensijų grupės patarėja, Inga Buškutė – Pensijų grupės vadovė, Svajūnė Gaidamavičienė – Pensijų grupės vyresnioji patarėja, Vaidotas Kalinauskas – Socialinio draudimo grupės vadovas, Martynas Šiurkus – viceministras; Finansų ministerijos atstovai: Daiva Kamarauskienė – Biudžeto departamento direktorė, Ramutė Petrošė – Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vyriausioji specialistė; Kęstutis Čereška – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktorius.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

 

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.1

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-06-12)

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos valstybinių pensijų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyta, kad šis įstatymas nustato mokslininkų valstybinių pensijų, skiriamų pagal Lietuvos Respublikos mokslininkų valstybinių pensijų laikinąjį įstatymą, dydžio matą. Darytina išvada, kad Mokslininkų valstybinių pensijų laikinasis įstatymas, kuris įsigaliojo 1995 m. sausio 1 d., bus įtvirtintas kaip nuolat galiojantis. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Mokslininkų valstybinių pensijų laikinojo įstatymo preambulėje nurodyta, kad Lietuvos Respublikos Seimas priima šį laikinąjį įstatymą atsižvelgdamas į tai, kad Lietuvoje nėra sukurta papildomo mokslininkų pensinio draudimo sistema, kuri turėtų garantuoti mokslininkų kvalifikaciją atitinkančias pensijas, ir laikydamas, kad iki šios sistemos sukūrimo būtina valstybės lėšomis paremti sulaukusius senatvės mokslininkus. Pažymėtina, kad Lietuvoje priimti Lietuvos Respublikos papildomo savanoriško pensijų kaupimo, Lietuvos Respublikos profesinių pensijų kaupimo, Lietuvos Respublikos pensijų kaupimo ir kiti įstatymai, kurie sudarė visas teisines ir ekonomines prielaidas mokslininkų ir kitų asmenų papildomam pensiniam aprūpinimui, todėl tolesnis įtvirtinimas teisinio reguliavimo, kuris buvo nustatytas kaip laikinas, neatitinka įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyto pokyčio, įvardijamo kaip valstybinių pensijų sistemos reforma.

Jeigu aptariamas teisinis reguliavimas nebūtų keičiamas, siekiant teisinio reguliavimo sistemiškumo, mokslininkų valstybinių pensijų dydžio matas bei kitos su mokslininkų valstybinėmis pensijomis susijusios nuostatos turėtų būti dėstomos Mokslininkų valstybinių pensijų laikinajame įstatyme.

Nepritarti.

Projektu pateiktais siūlymais nesiūloma nei plėsti, nei mažinti šiuo metu egzistuojančių valstybinių pensijų rūšių, įskaitant ir mokslininkų valstybines pensijas. Projektu išlaikomas dabartinis status quo, kai eilės valstybinių pensijų  mato vienetas -  valstybinių pensijų bazinis dydis – nustatomas Valstybinių pensijų įstatyme, o mokslininkų valstybinių pensijų apskaičiavimo tvarka nustatoma specialiajame įstatyme.

Kaip nurodoma Projekto aiškinamajame rašte, antruoju pertvarkos etapu Seimui Vyriausybė pateiks unifikuotą Valstybinių pensijų, sportininkų rentų ir kompensacinių išmokų įstatymo projektą, kuriuo bus peržiūrimos ir mokslininkų valstybinių pensijų skyrimo ir mokėjimo sąlygos.

 

1.2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-06-12)

3

1

 

2. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad „Asmeniui, turinčiam teisę gauti kelias valstybines pensijas, jo pasirinkimu mokama tik viena iš jų, išskyrus atvejį, kai asmuo turi teisę gauti pareigūnų ir karių valstybinę našlių, pareigūnų ir karių valstybinę našlaičių, valstybinę našlių, valstybinę našlaičių, Prezidento sutuoktinio valstybinę našlaičių, nukentėjusiųjų asmenų valstybinę našlių, nukentėjusiųjų asmenų valstybinę našlaičių pensiją, – asmeniui gali būti mokama viena iš šių nurodytų našlių ar našlaičių pensijų kartu su viena iš valstybinių pensijų (išskyrus šio įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje ir 12 straipsnio 4 dalies 2 punkte nustatytus atvejus)(čia ir toliau – išskirta mūsų). Šią nuostatą reikėtų tikslinti keliais aspektais. Pirma, tekstą reikėtų dėstyti ne skliausteliuose, kaip paaiškinantį, o formuluoti kaip išimtį. Antra, taisyklė „išskyrus šio įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje <...> numatytą atvejį“ nevisiškai suprantama. Jeigu ši išimtis nustato teisę gauti kelias valstybines pensijas, tokią taisyklę reikėtų aiškiai nustatyti.

Pritarti.

 

Siūlome įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalį tikslinti ir išdėstyti taip:

„1. Asmeniui, turinčiam Tteisę gauti kelias valstybines pensijas turinčiam asmeniui , jo paties pasirinkimu mokama tik viena iš jų, išskyrus atvejį, kai šis asmuo turi teisę gauti pareigūnų ir karių valstybinę našlių, pareigūnų ir karių valstybinę našlaičių, valstybinę našlių, valstybinę našlaičių, Prezidento sutuoktinio valstybinę našlaičių, nukentėjusiųjų asmenų valstybinę našlių, nukentėjusiųjų asmenų valstybinę našlaičių pensiją, – tada šiam asmeniui gali būti mokama viena iš šių nurodytų našlių ar našlaičių pensijų kartu su viena iš valstybinių pensijų, (išskyrus šio įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje ir 12 straipsnio 4 5 dalies 2 punkte nustatytus atvejus).

 

1.3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-06-12)

3

1

 

3. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje teikiama nuoroda į keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalies 2 punktą tikslintina, nes keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalis punktų neturi.

Pritarti.

Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

1.4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-06-12)

3

3

 

4. Keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad „Pirmojo ir antrojo laipsnių valstybinės pensijos, nukentėjusiųjų asmenų valstybinės pensijos, Respublikos Prezidento sutuoktinio valstybinės pensijos, pareigūnų ir karių valstybinės pensijos (kartu su mokamu pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedu už tarnybą), mokslininkų valstybinės pensijos, indeksuotos pagal šio įstatymo 2 straipsnio 4–7 dalis, dydis bei šios pensijos (pareigūnų ir karių valstybinės pensijos – kartu su mokamu pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedu už tarnybą), indeksuotos pagal šio įstatymo 2 straipsnio 4–7 dalis, dydis ir tam pačiam asmeniui paskirtų šioje dalyje nurodytų valstybinių pensijų, socialinio draudimo pensijų ir vienišo asmens išmokos bendra suma vienam asmeniui negali viršyti Valstybės duomenų agentūros paskelbto užpraeito ketvirčio, buvusio prieš tą kalendorinį mėnesį, už kurį mokama pirmojo ir antrojo laipsnių valstybinė pensija, nukentėjusiųjų asmenų valstybinė pensija, Respublikos Prezidento sutuoktinio valstybinė pensija, pareigūnų ir karių valstybinė pensija (kartu su mokamu pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedu už tarnybą), mokslininkų valstybinė pensija, šalies ūkio vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio (neįtraukiant individualių įmonių darbo užmokesčio duomenų) 1,1637 dydžio.

Šių nuostatų tolesnio galiojimo įtvirtinimas svarstytinas. Atsižvelgiant į tai, kad socialinio draudimo pensijos yra paremtos draudimo principu, jų dydis nustatomas, be kita ko, atsižvelgiant į asmens mokėtas įmokas, taip pat atsižvelgiant į tai, kad valstybinės pensijos (išskyrus pareigūnų ir karių, teisėjų ir mokslininkų) yra skiriamos už tam tikrus nuopelnus ar patirtas skriaudas, svarstytina, ar įstatymo projekte siūloma taisyklė, pagal kurią pastarųjų pensijų dydis būtų saistomas iš esmės skirtingais pagrindais skiriamų pensijų sumos dydžiu, yra pagrįsta ir socialiai teisinga. 

Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, jog „Antrame pensinio pobūdžio išmokų iš valstybės biudžeto pertvarkos etape <...> Pareigūnų ir karių valstybinių pensijų bei teisėjų valstybinių pensijų dydžių matų nebūtų siūloma keisti, nes šios išmokos yra skiriamos už tarnybą einant atitinkamas pareigas ir turi profesinių pensijų bruožų.“ Pažymėtina, kad mokslininkų valstybinės pensijos taip pat turi profesinių pensijų bruožų, nes jos skiriamos už laiką einant tam tikras pareigas ir mokamos su sąlyga, kad asmuo neina pareigų, už kurių ėjimą paskirta valstybinė pensija. Pažymėtina ir tai, kad pareigūnų, karių, teisėjų ir mokslininkų valstybinės pensijos yra skiriamos už laiką, už kurį yra skaičiuojamos ir skiriamos valstybinio socialinio draudimo pensijos, todėl nurodytos valstybinės pensijos laikytinos kaip antra išmoka už ta patį laiką. Toks teisinis reguliavimas nedera su dvigubo išmokų mokėjimo vengimo principu. Svarstant šios dalies nuostatas atkreiptinas dėmesys į tai, kad pareigūnų ir karių, mokslininkų valstybinių pensijų maksimalaus dydžio ribojimas šalies ūkio vidutinio mėnesinio bruto darbo užmokesčio (neįtraukiant individualių įmonių darbo užmokesčio duomenų) 1,1637 dydžiu taip pat diskutuotinas, nes toks ribojimas niveliuoja pensijų dydžio skirtumus tarp asmenų, kurie įgijo teisę į skirtingo dydžio socialinio draudimo ir valstybines pensijas eidami skirtingai apmokamas ar pagal hierarchiją skirtingas pareigas, tačiau už tuos skirtumus nebūtų kompensuota. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, manytina, kad nustatant valstybinių pensijų dydžius turėtų būti vadovaujamasi konstituciniais teisinės valstybės, socialinės darnos imperatyvais, draudimu teikti privilegijas dėl socialinės padėties, kurie leistų nustatyti adekvačius valstybinių pensijų dydžius ir išvengti pensinių išmokų dydžių ribojimo niveliuojant ar paneigiat įgytas teises.

Svarstant šias nuostatas atkreiptinas dėmesys į tai, kad nei nuo socialinio draudimo, nei nuo valstybinių pensijų nėra atskaitomi gyventojų pajamų mokesčiai bei socialinio draudimo įmokos, todėl šių išmokų dydžio ribojimas vertinant bruto darbo užmokesčio dydį diskutuotinas.

Nepritarti.

Pirma, projektu nesiūloma nustatyti naujos valstybinių pensijų dydžio ribojimo taisyklės – tokia yra nustatyta ir galiojančiame Valstybinių pensijų įstatyme.

Antra, teikiamas siūlymas turėtų būti vertinamas visos valstybinių pensijų pertvarkos kontekste, nes jis yra taikomas ne tik valstybinėms pensijoms, kurios skiriamos pagal Valstybinių pensijų įstatymą, bet ir pareigūnų ir karių valstybinėms pensijoms. Be to, pagal siūlymą turėtų būti pereinama prie individualaus asmens ne tik gaunamų pensijų dydžio vertinimo, bet ir pvz., jo gauto darbo užmokesčio neto dydžio vertinimo.

1.5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-06-12)

5,

17,

23

3

 

5. Pagal keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalį, vienintelei asmenų grupei – asmenims, kuriems paskirta Lietuvos nacionalinė kultūros ir meno premija arba Lietuvos nacionalinė literatūros, meno ir architektūros premija, teisė į valstybinę pensiją nebūtų siejama su Lietuvos Respublikos pilietybe. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „Lietuvos nacionalinėmis kultūros ir meno premijomis siekiama skatinti kūrėjų kūrybą, įvertinti Lietuvos ir pasaulio lietuvių bendruomenės kūrėjų sukurtus reikšmingiausius kultūros ir meno kūrinius. Lietuvos Respublikos pilietybės reikalavimas siekiant gauti Lietuvos nacionalinę kultūros ir meno premiją arba Lietuvos nacionalinę literatūros, meno ir architektūros premiją, nėra įtvirtintas nei Lietuvos Respublikos meno kūrėjo ir meno kūrėjų organizacijų statuso įstatyme, nei Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. sausio 26 d. nutarime Nr. 83 „Dėl valstybės kultūros ir meno premijų“. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Įstatymo projektu siūloma nesieti teisės į pirmojo laipsnio valstybinę pensiją asmenims, kuriems paskirta Lietuvos nacionalinė kultūros ir meno premija arba Lietuvos nacionalinė literatūros, meno ir architektūros premija.“ Pažymėtina, kad su įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytais argumentais negalima sutikti, nes apdovanojimas Lietuvos nacionaline kultūros ir meno premija arba Lietuvos nacionaline literatūros, meno ir architektūros premija yra asmens pasiekimų tam tikroje srityje ir jo nuopelnų įvertinimas, už šiuos pasiekimus ir nuopelnus išmokama premija. Tuo tarpu valstybinė pensija skiriama premijos laureato papildomai socialinei apsaugai užtikrinti, todėl teisė į valstybinę pensiją, kuri mokama iš valstybės biudžeto lėšų, neatsiejama nuo reikalavimo būti Lietuvos Respublikos piliečiu. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 2 punktą, premijos laureatas teisę į valstybinę pensiją įgytų ne tik sukakęs senatvės pensijos amžių, bet ir pripažintas netekusiu 60 ir daugiau procentų dalyvumo (iki 2023 m. gruodžio 31 d. – netekusiu 60 ir daugiau procentų darbingumo; iki 2005 m. birželio 30 d. – I ar II grupės invalidu), todėl neaišku, pagal kurios valstybės įstatymus būtų nustatomi šie faktai.

Pritarti.

Siūlome tikslinti įstatymo projekto 5 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Pirmojo laipsnio valstybinės pensijos ir antrojo laipsnio valstybinės pensijos skiriamos ir mokamos teisę į jas turintiems asmenims:,

1) nurodytiems šio straipsnio 1 dalies 1, 3–4 punktuose ir 2 dalyje, jeigu jie yra Lietuvos Respublikos piliečiai ir yra sukakę Socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatytą senatvės pensijos amžių (toliau – senatvės pensijos amžius) arba pripažinti netekusiais 60 ir ar daugiau procentų dalyvumo (iki 2023 m. gruodžio 31 d. – netekusiais 60 ir ar daugiau procentų darbingumo; iki 2005 m. birželio 30 d. – I ar II grupės invalidais);

2) nurodytiems šio straipsnio 1 dalies 2 punkte, jeigu jie yra sukakę senatvės pensijos amžių arba pripažinti netekusiais 60 ir daugiau procentų dalyvumo (iki 2023 m. gruodžio 31 d. – netekusiais 60 ir daugiau procentų darbingumo; iki 2005 m. birželio 30 d. – I ar II grupės invalidais).

 

Kartu atsižvelgiant į šią Teisės departamento pastabą tikslintinos ir  nuostatos dėl teisės į Respublikos Prezidento sutuoktinio valstybinę pensiją, nustatant, kad viena iš sąlygų skirti šią pensiją yra Lietuvos Respublikos pilietybė.

 

Siūlome tikslinti 17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

17 straipsnis. Respublikos Prezidento sutuoktinio valstybinės pensijos skyrimo ir mokėjimo sąlygos

           Respublikos Prezidento sutuoktinio valstybinė pensija skiriama ir mokama Respublikos Prezidento, kurio įgaliojimai nutrūko pasibaigus jo kadencijai Lietuvos Respublikos Konstitucijos 88 straipsnyje nustatytais pagrindais, sutuoktiniui, jeigu jis yra Lietuvos Respublikos pilietis ir  sukakęs senatvės pensijos amžių arba pripažintas netekusiu 60 procentų ir ar daugiau dalyvumo (iki 2023 m. gruodžio 31 d. – 60 procentų ir ar daugiau darbingumo).“

 

Siūlome patikslinti įstatymo projekto 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Asmenims, išskyrus nurodytus šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 punkte ir 16 straipsnyje, netekus Lietuvos Respublikos pilietybės, jiems paskirtų paskirtos pirmojo ir ar antrojo laipsniųo valstybiniės pensijųos, valstybinės našlių pensijos, valstybinės našlaičių pensijos nukentėjusiųjų asmenų valstybinės pensijųos, nukentėjusių asmenų valstybinės našlių pensijos, nukentėjusių asmenų valstybinės našlaičių pensijos Respublikos Prezidento sutuoktinio valstybinės našlaičių pensijos valstybinės pensijos, Respublikos Prezidento sutuoktinio valstybinės našlaičių pensijos mokėjimas nutraukiamas nuo kito mėnesio, einančio po to kalendorinio mėnesio, kurį asmuo prarado Lietuvos Respublikos pilietybę, pirmos dienos.

1.6

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-06-12)

5

 

 

6. Įvertinus keičiamo įstatymo nuostatas ir Konstitucinio Teismo jurisprudenciją valstybinių pensijų klausimais galima preziumuoti, kad keičiamame įstatyme konstitucinė doktrina dėl valstybinių našlių ir našlaičių pensijų skyrimo ir mokėjimo nėra įgyvendinta. Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad „vien tai, kad asmuo yra našlys (našlė) asmens, priklausiusio tam tikrą socialinį statusą turinčių asmenų grupeikurios išskyrimas objektyviai pateisinamas, ir dėl šio statuso įgijusio teisę gauti socialinę paramą (pensiją), savaime nėra pagrindas objektyviai pateisinti tokį teisinį reguliavimą, kuriuo būtų įtvirtinta teisė tokiam našliui (našlei) gauti iš esmės kitokią socialinę paramą (pensiją) našlystės atveju, nei ji užtikrinama kitų asmenų našliams (našlėms); vien mirusio asmens turėtas socialinis statusas savaime nėra konstituciškai pateisinamas pagrindas užtikrinti jo našliui (našlei) daug didesnio dydžio socialinę paramą, nei užtikrinama kitiems našliams (našlėms). Nustatydamas skirtingus našlystės atveju teikiamos socialinės paramos dydžius įstatymų leidėjas turi paisyti valstybės ir visuomenės išgalių ir nepažeisti konstitucinių teisingumo, protingumo, proporcingumo, socialinės darnos imperatyvų.

Atsižvelgiant į Konstitucinio Teismo doktriną svarstytina, ar asmenų, kuriems skiriama vadinamoji „nuopelnų“ valstybinė pensija (nurodytų, pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 2 ir 4 punktuose, 5 straipsnio 2 dalies 2 ir 4 punktuose) sutuoktiniams bei vaikams ir įvaikiams turėtų būti nustatyta teisė į valstybines našlių ir našlaičių pensijas.

Nepritarti.

Projekto 3 straipsnio 2 d. 1 punktas nustato, kad asmeniui, turinčiam teisę gauti pareigūnų ir karių valstybinę našlių pensiją, valstybinę našlių pensiją ir socialinio draudimo našlių pensiją, jo pasirinkimu mokama arba pareigūnų ir karių valstybinė našlių pensija, arba valstybinė našlių pensija, arba socialinio draudimo našlių pensija.

Projekto 3 straipsnio 2 d. 2 punktas nustato, kad asmeniui, turinčiam teisę gauti pareigūnų ir karių valstybinę našlaičių pensiją, valstybinę našlaičių pensiją, nukentėjusiųjų asmenų valstybinę našlaičių pensiją ir socialinio draudimo našlaičių pensiją (už tą patį mirusį tėvą), jo pasirinkimu mokama arba pareigūnų ir karių valstybinė našlaičių pensija, arba valstybinė našlaičių pensija, arba nukentėjusiųjų asmenų valstybinė našlaičių pensija, arba socialinio draudimo našlaičių pensija. 

 

Už mirusįjį pirmojo laipsnio pensijos gavėją našliui (našlei) galėtų būti skiriama 57,88 eur dydžio valstybinė našlių pensija, už mirusįjį antrojo laipsnio pensijos gavėją našliui (našlei) galėtų būti skiriama 28,94 eur dydžio valstybinė našlių pensija. Atitinkamai, našlaičiai įgytų teisę gauti 86,82 eur dydžio valstybinę našlaičių pensiją už mirusįjį pirmojo laipsnio pensijos gavėją ir 43,41 eur dydžio valstybinę našlaičių pensiją už mirusįjį pirmojo laipsnio pensijos gavėją.

Šiuo metu socialinio draudimo našlių pensija yra našlių pensijos bazinio dydžio (38,23 eur), o socialinio draudimo našlaičių pensija – 50 proc. mirusiajam priklausiusios ar galėjusios priklausyti socialinio draudimo senatvės ar negalios pensijos.

Sodros duomenimis, 2024 m. vidutinė socialinio draudimo našlaičių pensija buvo 222,59  eur.

Kadangi valstybinė našlaičių ir našlių pensija mokama ne kartu su socialinio draudimo našlių ar našlaičių pensija, o vietoj jos, Projektu  nesiūloma valstybinių pensijų gavėjų našliams (našlėms) užtikrinti daug didesnio dydžio socialinę paramą, nei užtikrinama kitiems našliams (našlėms).

1.7

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-06-12)

9

2

 

7. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „Mirusio (paskelbto mirusiu) antrojo laipsnio valstybinės pensijos, nurodytos šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1 punkte, gavėjo našlei (našliui) valstybinė našlių pensija skiriama ir mokama tik tuo atveju, jeigu kitas iš daugiavaikių tėvų neatitinka antrojo laipsnio valstybinės pensijos skyrimo daugiavaikiams motinai arba tėvui sąlygų.“

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad „<...> siūloma nustatyti galimybę skirti antrojo laipsnio valstybinę pensiją mirus motinai (įmotei) arba tėvui (įtėviui), išauginusiems (vaikų mirties atveju – ne mažiau kaip iki 8 metų) 5 ir daugiau vaikų (įvaikių) (toliau – daugiavaikiai motina arba tėvas), kuriam buvo paskirta antrojo laipsnio valstybinė pensija kaip daugiavaikei motinai arba tėvui, kitam iš daugiavaikių tėvų, jeigu jis atitinka nustatytas antrojo laipsnio valstybinės pensijos skyrimo sąlygas. Valstybinė našlių pensija būtų skiriama tik tais atvejais, kai kitas iš daugiavaikių tėvų neatitinka sąlygų skirti antrojo laipsnio valstybinę pensiją. Siūlomas teisinis reguliavimas užtikrins valstybės įvertinimo tęstinumą daugiavaikėms šeimoms“. Įstatymo projekte nėra apibrėžta kokių sąlygų turi neatitikti daugiavaikis motina arba tėvas, tačiau galima preziumuoti, kad siūlomu teisiniu reguliavimu siekiama nustatyti teisę į antrojo laipsnio valstybinę pensiją daugiavaikiams motinai arba tėvui, kurie: 1) piktnaudžiavimo alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomi nuo azartinių lošimų, psichologinės, fizinės ar seksualinės prievartos prieš savo vaikus (įvaikius) naudojimo arba gaunamos valstybės paramos panaudojimo ne šeimos interesams bent vienas jos (jo) vaikas (įvaikis) auga ar augo šeimoje, patirdamas socialinę riziką; 2) bent vienam iš jos (jo) vaikų (įvaikių) yra ar buvo nustatyta laikinoji ar nuolatinė globa (rūpyba); 3) ji (jis) buvo nuteista (nuteistas) už nusikaltimo ar baudžiamojo nusižengimo vaikui (įvaikiui) ir šeimai ar nusikaltimo, susijusio su jos (jo) vaiko (įvaikio) sveikatos sutrikdymu ar gyvybės atėmimu, padarymą, nesvarbu, ar teistumas išnykęs arba panaikintas, ar ne.

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodytas argumentas, kad „Siūlomas teisinis reguliavimas užtikrins valstybės įvertinimo tęstinumą daugiavaikėms šeimoms“ nepriimtinas, nes, visų pirma, valstybinė pensija skiriama ne šeimai, o asmeniui, antra, siekis užtikrinti valstybės įvertinimą minėtoms asmenų grupėms reikštų, kad minėtos veikos yra ne tik toleruojamos, bet ir skatinamos, todėl siūlomas teisinis reguliavimas iš esmės negalimas.

Pritarti iš dalies.

 

Siūlome patikslinti įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„2. Mirusio (paskelbto mirusiu) antrojo laipsnio valstybinės pensijos, nurodytos šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 1 punkte, gavėjo našlei (našliui) valstybinė našlių pensija skiriama ir mokama tik tuo atveju, jeigu kitas iš daugiavaikių tėvų  neatitinka antrojo laipsnio valstybinės pensijos skyrimo daugiavaikiams motinai arba tėvui sąlygų. Valstybinė našlių pensija už mirusį antrojo laipsnio valstybinės pensijos gavėją, kuriam ši pensija buvo paskirta kaip motinai (įmotei) arba tėvui (įtėviui), išauginusiam (vaikų mirties atveju – ne mažiau kaip iki 8 metų) 5 ar daugiau vaikų (įvaikių), neskiriama ir nemokama, jei našlė (-ys) turi teisę gauti antrojo laipsnio valstybinę pensiją daugiavaikiams motinai arba tėvui ir atitinka šios pensijos skyrimo sąlygas. „

 

Įstatymo projektu nėra keičiamos galiojančios antrojo laipsnio valstybinių pensijų skyrimo sąlygos motinai (įmotei) arba tėvui (įtėviui), išauginusiam (vaikų mirties atveju – ne mažiau kaip iki 8 metų) 5 ir daugiau vaikų (įvaikių) (toliau – daugiavaikiai tėvai). Daugiavaikiams tėvams negalėtų būti paskirta antrojo laipsnio valstybinė pensija esant bent vienai projekto 6 straipsnio 1 dalyje nurodytai aplinkybei, iš jų ir šioje pastaboje visais nurodytais atvejais (pvz, jei dėl piktnaudžiavimo alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar toksinėmis medžiagomis, yra priklausomi nuo azartinių lošimų, psichologinės, fizinės ar seksualinės prievartos prieš savo vaikus (įvaikius) naudojimo arba gaunamos valstybės paramos panaudojimo ne šeimos interesams bent vienas jos (jo) vaikas (įvaikis) auga ar augo šeimoje, patirdamas socialinę riziką; ir kt.).

Įstatymo projekto 9 straipsnio 2 dalimi siūloma nustatyti taisyklę, kad valstybinė našlių pensija už mirusį antrojo laipsnio valstybinės pensijos gavėją, kuriam ši pensija buvo paskirta kaip daugiavaikiui tėvui, nebūtų skiriama, jeigu  našlė (našlys) turi teisę gauti antrojo laipsnio valstybinę pensiją daugiavaikiams motinai arba tėvui ir atitinka sąlygas šiai pensijai skirti.

Kadangi įstatymo projektu siūloma nustatyti teisę į antrojo laipsnio valstybinę pensiją kitam iš daugiavaikių tėvų, mirus antrojo laipsnio valstybinė pensijos gavėjui, kuriam ši pensija buvo paskirta kaip daugiavaikiui tėvui, projekto 9 straipsnio 2 dalies nuostata siekiama, kad tokiu atveju negalėtų būti skiriama ir antrojo laipsnio valstybinė pensija ir valstybinė našlių pensija.

Už mirusįjį antrojo laipsnio valstybinės pensijos gavėją našliui (našlei) galėtų būti skiriama 28,94 eur dydžio valstybinė našlių pensija. Šiuo metu socialinio draudimo našlių pensija sudaro 38,23 eur (tokio paties dydžio ir vienišo asmens išmoka). Valstybinė našlių pensija nėra mokama kartu su socialinio draudimo našlių pensija.

 

1.8

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-06-12)

20

1

 

8. Keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje vietoj formuluotės „įsiteisėjus teismo nuosprendžiui“ reikėtų įrašyti formuluotę „įsiteisėjus išteisinamajam teismo nuosprendžiui“, o vietoj formuluotės „įsiteisėjus išteisinamajam nuosprendžiui“ reikėtų įrašyti formuluotę „įsiteisėjus išteisinamajam teismo nuosprendžiui“.

Pritarti iš dalies.

 

Atsižvelgiant į tai, kad projekto 20 str. 1 dalies nuostata “Sprendimas dėl šių pensijų skyrimo asmeniui, kuris yra įtariamasis arba kaltinamasis baudžiamajame procese, taip pat sprendimas dėl antrojo laipsnio valstybinės pensijos skyrimo daugiavaikiams motinai arba tėvui, kurio vaikas (įvaikis) yra įtariamasis arba kaltinamasis baudžiamajame procese, priimamas nutraukus ikiteisminį tyrimą, baudžiamąją bylą arba įsiteisėjus teismo nuosprendžiui.“ būtų taikoma visais atvejais, o ne tik įsigaliojus teismo išteisinamajam nuosprendžiui, t. y. pensijas skirianti ir mokanti įstaiga turėtų priimti atitinkamą sprendimą (skirti arba neskirti valstybinę pensiją) įvertinusi, koks įsigaliojo teismo nuosprendis: apkaltinamasis ar išteisinamasis.

Todėl siūlome patikslinti projekto 20 straipsnio 1 dalį  ir ją išdėstyti taip:

„1. Asmenims, Už nusikaltimų padarymą nuteistiems asmenims nuteistiems už nusikaltimų padarymą, kol išnyksta ar panaikinamas jų teistumas išnyks ar bus panaikintas (išskyrus atvejus, nurodytus šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje, šio straipsnio 2 dalyje), pirmojo ir antrojo laipsnių valstybinės pensijos, nukentėjusiųjų asmenų valstybinės pensijos, Respublikos Prezidento sutuoktinio valstybinės pensijos neskiriamos. Sprendimas dėl šių pensijų skyrimo asmeniui, kuris yra įtariamasis arba kaltinamasis baudžiamajame procese, taip pat sprendimas dėl antrojo laipsnio valstybinės pensijos skyrimo daugiavaikiams motinai arba tėvui, kurio vaikas (įvaikis) yra įtariamasis arba kaltinamasis baudžiamajame procese, priimamas nutraukus ikiteisminį tyrimą, baudžiamąją bylą arba įsiteisėjus teismo nuosprendžiui. Nutraukus ikiteisminį tyrimą, baudžiamąją bylą arba įsiteisėjus teismo išteisinamajam nuosprendžiui, pirmojo ir antrojo laipsnių valstybinės pensijos, nukentėjusiųjų asmenų valstybinės pensijos, Respublikos Prezidento sutuoktinio valstybinės pensijos skiriamos už visą laikotarpį nuo teisės į atitinkamą tam tikrą valstybinę pensiją atsiradimo dienos.“

1.9

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-06-12)

 

 

 

9. Pastebėtina, kad įstatymo tekste vartojama daug blanketinių normų, kurios apsunkina įstatymo tekstą. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 3 straipsnio 2 dalies 6 punktu, pagal kurį teisėkūroje vadovaujamasi aiškumo principu, reiškiančiu, kad teisės aktuose nustatytas teisinis reguliavimas turi būti logiškas, nuoseklus, glaustas, suprantamas, tikslus, aiškus ir nedviprasmiškas, siūlytina įstatymo tekste, kur įmanoma, atsisakyti nuorodų į įstatymo straipsnius, jų dalis ar punktus, o vietoj to naudoti pilnas formuluotes, pvz., 6 straipsnio 3 dalyje, 7 straipsnyje, 9 straipsnio 2 dalyje, 14 straipsnio 4 dalyje ir kt.

Pritarti.

 

Žr. Komiteto patobulintą įstatymo projektą.

1.10

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
(2024-06-12)

 

 

 

 10. Atsižvelgiant į Seimo statute nustatytų įstatymų leidybos procedūrų trukmę, taip pat į tai, kad Seimo priimtas įstatymas pagal Konstituciją turi būti promulguojamas, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 1 dalyje numatyta įstatymo įsigaliojimo data – 2024 m. liepos 1 d. yra reali.

Siūlytume projekte numatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, kad būtų galima tinkamai pasirengti jo taikymui ir iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Įvertinta.

Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos jau ruošiasi projekto įgyvendinimui ir rengia būtiną programinę įrangą.

Socialinės apsaugos  ir darbo ministerija yra parengusi įgyvendinamųjų teisės aktų projektus ir pasiruošusi juos teikti derinti, kai tik Projektas bus priimtas Seimo.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.   

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Komiteto sprendimas:

1) pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

            2) šį projektą sujungti su Lietuvos Respublikos Valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-730 4, 5 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. VIII-789 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIVP-187 ir pateikti Seimui svarstyti vieną bendrą įstatymo projektą Nr. XIVP-3906(2).

7.2. Komiteto pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

 

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

2024-06-14

3

13

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad teikimus ir prašymus Lietuvos Respublikos pirmojo ir antrojo laipsnių valstybinių pensijų skyrimo komisijai (toliau – Komisija) teikiančios institucijos ir įstaigos gali būti jau pradėjusios procedūras pagal asmenų prašymus skirti pirmojo arba antrojo laipsnių valstybines pensijas, tačiau teikimų dėl šių pensijų skyrimo Komisijai nespės pateikti iki Valstybinių pensijų įstatymo pakeitimo įstatymo įsigaliojimo (t. y. teikimai tikėtinai bus gaunami ir po įstatymo įsigaliojimo), taip pat ir Komisija dėl dalies teikimų nespės priimti sprendimų, o nuo liepos 1 d. šių pensijų skyrimą perims  Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įgaliotos Fondo administravimo įstaigos (toliau – Fondo administravimo įstaigos), taip pat ir į tai, kad pagal projektu teikiamus siūlymus, atsiras galimybė skirti šias pensijas nuo teisės atsiradimo dienos, bet ne daugiau kaip už 12 mėnesių ir ne anksčiau kaip nuo 2024 m. liepos 1 d., o pagal dabar galiojančią tvarką, šios pensijos skiriamos tik nuo kito mėnesio, einančio po to mėnesio, kurį buvo priimtas sprendimas, pirmos dienos (tokiu būdu gali susiklostyti situacijos, kai vien dėl to, kad asmenys kreipėsi į skirtingus subjektus dėl pensijos skyrimo kelių dienų skirtumu, nors jų teisės į pensijas įgijimo data sutaptų, tačiau pensijos būtų paskirtos nuo skirtingų datų), siūlytina tikslinti Valstybinių pensijų įstatymo pakeitimo įstatymo 3 straipsnio 13 dalį, numatant, kad ne Komisija ar Vyriausybė priimtų atitinkamus sprendimus dėl tokių teikimų ar prašymų, bet Socialinės apsaugos ir darbo ministerija tokius gautus teikimus persiųstų Fondo administravimo įstaigoms, kurios ir priimtų sprendimus.

 

Pasiūlymas:

Patikslinti įstatymo projekto 3 straipsnio 13 dalį ir ją išdėstyti taip:

13. Įsigaliojus šiam įstatymui, Lietuvos Respublikos pirmojo ir antrojo laipsnių valstybinių pensijų skyrimo komisija prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – komisija) sprendimus dėl antrojo laipsnio valstybinių pensijų skyrimo, taip pat dėl teikimų skirti Vyriausybei pirmojo laipsnio valstybines pensijas pagal valstybės institucijų ir įstaigų, nurodytų pagal Valstybinių pensijų įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nustatytą tvarką, galiojusią iki šio įstatymo įsigaliojimo, teikimus, gautus iki 2024 m. birželio 30 d., priima pagal Valstybinių pensijų įstatyme ir Vyriausybės patvirtintuose Lietuvos Respublikos pirmojo ir antrojo laipsnių valstybinių pensijų skyrimo ir mokėjimo nuostatuose (toliau – Nuostatai) nustatytą tvarką, galiojusią iki šio įstatymo įsigaliojimo. Įsigaliojus šiam įstatymui, Vyriausybė sprendimus dėl pirmojo laipsnio valstybinių pensijų skyrimo pagal komisijos teikimus, taip pat komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas komisijos pirmininko pavaduotojas sprendimus dėl valstybinių našlių ir našlaičių pensijų skyrimo priima pagal Valstybinių pensijų įstatyme ir Nuostatuose nustatytą tvarką, galiojusią iki šio įstatymo įsigaliojimo.

Įsigaliojus šiam įstatymui:

1) teikimus ir prašymus skirti pirmojo laipsnio valstybines pensijas ir antrojo laipsnio valstybines pensijas, kurie buvo pateikti Lietuvos Respublikos pirmojo ir antrojo laipsnių valstybinių pensijų skyrimo komisijai prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Komisija) pagal Valstybinių pensijų įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nustatytą tvarką, galiojusią iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ir dėl kurių Komisija nėra priėmusi sprendimų, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija perduoda nagrinėti Fondo administravimo įstaigoms. Sprendimus dėl pirmojo laipsnio valstybinių pensijų ir antrojo laipsnio valstybinių pensijų skyrimo Fondo administravimo įstaigos priima vadovaudamosi teikiančių valstybės institucijų ir įstaigų teikimais ir prašymais su kartu pridėtais dokumentais, kurie reikalingi skiriant atitinkamą pensiją ir kuriuos buvo būtina pateikti Komisijai iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos. Nurodytu atveju, pirmojo laipsnio valstybinės pensijos ir antrojo laipsnio valstybinės pensijos skiriamos nuo dienos, kai teisę į atitinkamą valstybinę pensiją turintys asmenys atitinka visas šio įstatymo nustatytas atitinkamos valstybinės pensijos skyrimo sąlygas, bet ne anksčiau kaip nuo 2024 m. liepos 1 d.

2) prašymus skirti valstybines našlių ir našlaičių pensijas, dėl kurių Komisijos pirmininkas ar jo įgaliotas Komisijos pirmininko pavaduotojas nėra priėmę sprendimų, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija grąžina Fondo administravimo įstaigoms. Sprendimus dėl šių valstybinių našlių ir našlaičių pensijų skyrimo Fondo administravimo įstaigos priima vadovaudamosi iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusiomis Valstybinių pensijų įstatymo nuostatomis, jeigu asmuo dėl šioje dalyje nurodytų valstybinių pensijų kreipiasi nuo 2024 m. liepos 1 d. iki 2025 m. birželio 30 d.“

 

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – 0, susilaikė – 3.

9. Komiteto paskirta pranešėja:  Paulė Kuzmickienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                             (Parašas)                                                                                  Paulė Kuzmickienė  

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Ieva Kuodienė