LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KLIMATO KAITOS VALDYMO FINANSINIŲ INSTRUMENTŲ ĮSTATYMO NR. XI-329 PAVADINIMO, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 121,13, 20 STRAIPSNIŲ, 1 ir 2 PRIEDŲ PAKEITIMO ir įstatymo papildymo 122 Straipsniu ir PENKTUOJU2 SKIRsNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-685
2021-10-13 Nr. 107-P-35
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.
Komiteto biuras: vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos viceministrė Gintarė Krušnienė, Klimato politikos grupės vadovė Vilija Augutavičienė, patarėja Lina Čeičytė, vyr. specialistė Jurga Valainytė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
|
|
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: 1. Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo” patvirtintų rekomendacijų 83 punkte nustatyta, kad kai keičiamame teisės akte keičiama daugiau kaip pusė jo straipsnių ar punktų, visas teisės aktas dėstomas nauja redakcija. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nereikėtų šiame projekte teikiamų pakeitimų išdėstyti parengiant naują keičiamo įstatymo redakciją. |
Nepritarti |
Komiteto argumentai: Atsižvelgus į Teisės departamento pastabas, pakeitimų bus mažiau, todėl netikslinga dėstyti nauja redakcija. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
2 |
2 |
|
2. Projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalies nuostatos nėra aiškios toje apimtyje, kurioje skliaustuose nurodomas trumpinys „ŠESD“, t. y. nėra aišku, ar santrumpa „ŠESD“ yra sąvokos „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“ trumpinys, kuris toliau vietoj jos turėtų būtų vartojamas keičiamo įstatymo nuostatose, ar ši santrumpa yra minėtos sąvokos patikslinimas, kuris toliau keičiamo įstatymo nuostatose turėtų būti vartojamas kartu su sąvoka „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“. Jeigu santrumpa „ŠESD“ yra sąvokos „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“ trumpinys (kaip tai yra vienintelėse projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies nuostatose), tai projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalyje vietoj nuostatų fragmento „(ŠESD)“ įrašytina formuluotė „(toliau - ŠESD)“ ir toliau įstatymo tekste vietoj sąvokos „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“ turi būti vartojamas šis trumpinys. Tokiu atveju, siekiant įstatymo turinio aiškumo, reikėtų koreguoti visus įstatymo straipsnius (net ir projektu nekeičiamus), kuriuose minima sąvoka „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“ keičiant ją trumpiniu „ŠESD“. Jeigu santrumpa „ŠESD“ yra sąvokos „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“ patikslinimas, tai toliau įstatymo tekste turi būti vartojama pilna sąvoka „šiltnamio efektą sukeliančios dujos (ŠESD)“. Tokiu atveju, siekiant įstatymo turinio aiškumo, taip pat reikėtų koreguoti visus įstatymo straipsnius (net ir projektu nekeičiamus), kuriuose minima sąvoka „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“. |
Pritarti iš dalies |
Komiteto pasiūlymas: ŠESD termino įvedimas nėra trumpinys, o alternatyvus sąvokos naudojimas, todėl netikslinga jį naudoti visame tekste. Be to, galiojančioje įstatymo redakcijoje naudojama skliausteliuose – išmetamieji teršalai – kurie nėra minimi visame įstatymo tekste. Siekiant suvienodinti visame įstatyme termino vartojimą, siūloma išdėstyti įstatymo 8 straipsnio 3 dalį taip: „3.Apyvartinių taršos leidimų galiojimas – neterminuotas. Nuo 2021 m. sausio 1 d. išduotų
apyvartinių taršos leidimų, kuriems taikomas dešimties metų laikotarpis
atsiskaitymams už išmestą |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
|
|
|
3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodyto Seimo tvirtinamo dokumento „Nacionalinė klimato kaitos valdymo darbotvarkė“ pavadinime žodis „kaitos“ keičiamas į žodį „krizės“. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad šį pakeitimą sąlygoja kitų nacionalinių dokumentų pavadinimų pokyčiai, todėl atitinkamai koreguojami ir pavadinimai įstatymo projekte - siūloma naudoti pavadinimą „Nacionalinė klimato krizės valdymo darbotvarkė“. Neaišku, kokius nacionalinius dokumentus turėjo omenyje įstatymo projekto rengėjai, nes 2021 m. birželio 4 d. Seime yra registruotas ir svarstomas (skubos tvarka planuojamas priimti 2021 m. birželio 30 d. Seimo posėdyje) Vyriausybės pateiktas Seimo nutarimo „Dėl Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės patvirtinimo“ projektas (reg. Nr. XIVP-566), kurio 1 straipsnyje siūloma nustatyti, kad Seimas tvirtina Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkę. Taigi, minėtame Seimo nutarimo projekte dokumento pavadinimas nėra keičiamas. Atsižvelgiant į tai, svarstytinas projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies nuostatų toje apimtyje, kurioje žodis „kaitos“ keičiamas į žodį „krizės“, tikslingumas. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies, projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkto nuostatoms. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Atsižvelgiant į tai, kad Nacionalinė klimato kaitos valdymo darbotvarkė patvirtinta, LR Seimo pavasarinėje sesijoje, todėl žodį „kaitos“ į „krizę“ keisti netikslinga. Siūloma visuose minėtuose įstatymo straipsniuose, kur vartojama „klimato krizė“ keisti į „klimato kaitos“. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
3 |
|
|
4. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje įvedamas dvigubas Vyriausybės tvirtinamo plano pavadinimas „Nacionalinės klimato krizės valdymo darbotvarkės planas – Nacionalinis energetikos ir klimato srities veiksmų planas (toliau – NEKS veiksmų planas)“. Atsižvelgiant į teisėkūros principus, teisės akto tekstas turi būti aiškus, todėl siūlytina įstatymo tekste naudoti vieną šio teisės akto pavadinimą ir nurodžius jo trumpinį, jį naudoti visame keičiamo įstatymo tekste. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, tai atitinkamai turėtų būti tikslinamos projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies, projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkto nuostatos. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Naudoti vieną teisės akto pavadinimą - Nacionalinis energetikos ir klimato srities veiksmų planas (toliau – NEKS veiksmų planas). Siūloma įstatymo 3 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „3. Nacionalinės klimato kaitos
valdymo politikos kryptis nustato Lietuvos Respublikos Seimas tvirtindamas
Valstybės pažangos strategiją ir priimdamas įstatymus. Ilgesnės negu 10 metų
trukmės nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos tikslus ir uždavinius
nustato Seimas tvirtindamas Nacionalinę klimato kaitos
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
6 |
2 |
|
5. Projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatos nėra aiškios šiais aspektais:
Pirma, nėra aiškus šiose projekto nuostatose vartojamos formuluotės „Sąjungos registras“ turinys, t. y. nėra aišku, kuris Sąjungos registras turimas omenyje: projekto ir keičiamo įstatymo kitose nuostatose minimas Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registras, ar koks kitas Sąjungos registras. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.
Be to, šiose nuostatose nėra aiškus ir formuluotės „Sąjungos registre esančią apyvartinių taršos leidimų paskirstymo sąskaitą“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo ir projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies nuostatose yra vartojama formuluotė „Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registre Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančioje sąskaitoje”. Svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti tikslinamos ir projekto nuostatos. Antra, atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalį sąvoka „veiklos vykdytojas“ savo turiniu apima ir sąvoką „orlaivio naudotojas“. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar šiose projekto nuostatose atitinkamais linksniais vartojamose formuluotėse „veiklos vykdytojo ir (ar) orlaivių naudotojo“ žodžių „ir (ar) orlaivių naudotojo“ nereikėtų atsisakyti kaip perteklinių. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Naudoti vietoj formuluotės „Sąjungos registras“ formuluotę „Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registras“. Naudoti vietoj formuluotės „veiklos vykdytojo ir (ar) orlaivių naudotojo“ formuluotę „veiklos vykdytojas“. Siūloma 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 8 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „5. Draudžiama
disponuoti Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registre veiklos
registre vykdytojo
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
3 |
|
|
6. Iš projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies, projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies, projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkto nuostatų nėra pakankamai aišku, kokie šiose projekto nuostatose nurodytuose dokumentuose yra nustatomi ir įgyvendinami uždaviniai – nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos uždaviniai ar nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos pažangos uždaviniai. |
Pritarti iš dalies |
Komiteto pasiūlymas: Priklausomai nuo minimų dokumentų yra vartojami skirtingi terminai: Nacionalinės pažangos programose naudojami terminas „pažangos uždaviniai“, o Nacionalinėje klimato kaitos valdymo darbotvarkėje – „uždaviniai“. Siūloma suvienodinti įstatyme naudojamas formuluotes pagal įstatymo 3 ir 10 straipsnius ir analogiškai įstatymo 9 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „5. Ūkio subjektams, kurių vykdoma veikla
nepatenka į šio įstatymo 1 priede nurodytą veiklos rūšių sąrašą ir kurie
priskiriami Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių
taršos leidimų prekybos sistemoje nedalyvaujantiems sektoriams, metiniai
išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio mažinimo įsipareigojimai
ir prie šių įsipareigojimų pasiekimo prisidedančios priemonės suplanuojamos
nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
8 |
3 |
|
7. Projekto 8 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 4 punkto nuostatose nėra aiškus jose vartojamos formuluotės „žemės naudojimo, žemės naudojimo keitimo“ turinys, t. y. nėra aišku, ar šios projekto nuostatos yra suprantamos kaip žemės naudojimas pagal jos pagrindinę paskirtį ir šios paskirties keitimas, ar jos suprantamos kaip nors kitaip. Siekiant teisinio aiškumo, reikėtų tikslinti projekto nuostatas. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies, projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 123 straipsnio 2 dalies nuostatoms. |
Pritarti iš dalies |
Komiteto pasiūlymas: Formuluotė “žemės naudojimas, žemės naudojimo keitimas ir miškininkystė” suprantama ir naudojama kaip nustatyta 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2018/841 dėl šiltnamio efektą sukeliančių dujų, išmetamų ir absorbuojamų dėl žemės naudojimo, žemės naudojimo keitimo ir miškininkystės, kiekio įtraukimo į 2030 m. klimato ir energetikos politikos strategiją, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 525/2013 ir Sprendimas Nr. 529/2013/ES. Siūloma papildyti įstatymą nauja 2 straipsnio 17 dalimi: „17. Kitos įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2018/841 dėl šiltnamio efektą sukeliančių dujų, išmetamų ir absorbuojamų dėl žemės naudojimo, žemės naudojimo keitimo ir miškininkystės, kiekio įtraukimo į 2030 m. klimato ir energetikos politikos strategiją, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 525/2013 ir Sprendimas Nr. 529/2013/ES.” |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
8 |
4 |
|
8. Projekto 8 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 8 punkto nuostatos „politikos priemonių poveikio klimato kaitos švelninimui vertinimui finansuoti“ redaguotinos kalbiniu požiūriu. Be to, šiose projekto nuostatose nėra aiškus sąvokos „politikos priemonių“ turinys. |
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas: Sąvoka „politikos priemonių“ patikslinama vadovaujantis 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2018/1999 2 straipsnio 1 dalyje apibrėžtu terminu “politika ir priemonės”. Siūloma įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 8 punktą išdėstyti taip: „8) Programos lėšoms ir Sąjungos šiltnamio efektą
sukeliančių dujų registrui administruoti, nacionalinėms išmetamų į atmosferą
šiltnamio efektą sukeliančių dujų apskaitos ir prognozių rengimo sistemoms
parengti Siūloma įstatymo 124 straipsnį išdėstyti taip: „Vyriausybė arba jos įgaliota institucija nustato nacionalinę politikos ir priemonių poveikio vertinimo, šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio prognozių ir ataskaitų rengimo ir teikimo tvarką ir paskiria atsakingas už politikos ir priemonių poveikio vertinimą ir modeliavimu pagrįstą iš atskirų šaltinių dėl žmogaus veiklos išmetamo ir absorbuojamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio prognozavimą institucijas.“ |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
8 |
5 |
|
9. Projekto 8 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad „ketverių metų Programos investicijų planus, metines programos lėšų panaudojimo ataskaitas rengia <...> aplinkos ministras“. Abejotinas šių projekto nuostatų tikslingumas, nes, pagal Vyriausybės įstatymo 26 straipsnio 3 dalį viena iš ministro funkcijų yra priimti ir pasirašyti parengtus teisės aktus, o ne pačiam rengti planus ar ataskaitas. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Siūloma 10 straipsnio 4 dalies 1 punktą išdėstyti taip: „1) ketverių metų Programos investicijų
planus, metines Programos lėšų panaudojimo ataskaitas rengia ir
Programos lėšas administruoja Aplinkos ministerija
|
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
8 |
5 |
|
10. Projekto 8 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 punkte prieš žodžius „Seimo Aplinkos apsaugos komitetu“, siūlytina įrašyti žodžius „Lietuvos Respublikos“. |
Nepritarti |
Komiteto argumentai: Žodžiai „Lietuvos Respublikos“ jau paminėti projekto 3 straipsnio 3 dalyje.
|
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
9 |
|
|
11. Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 5 dalies nuostatos toje apimtyje, kurioje nustatytas terminas „iki 2020 m.“ nėra aiškios, nes neaišku, ar turimas omenyje terminas tik iki 2020 metų ir 2020 metų neapimantis (t. y. iki 2019 m. gruodžio 31 d.), ar vis dėlto turimas omenyje terminas, apimantis ir 2020 metus (t. y. iki 2020 m. gruodžio 31 d.). Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatos tikslintinos. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Įstatymo 11 straipsnio nuostatas siūloma išdėstyti taip: „Veiklos vykdytojai ir (ar) ūkio subjektai, kurių vykdoma veikla
nepatenka į šio įstatymo 1 priede nurodytą veiklos rūšių sąrašą, gali
panaudoti bendrai įgyvendinamų ir švarios plėtros projektų veiklos išmetamųjų
teršalų mažinimo vienetus ir patvirtintus išmetamųjų teršalų mažinimo vienetus
jiems nustatyto išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų sumažinimo tikslo |
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
11 |
1 |
|
12. Projekto 11 straipsnio 1 dalyje keičiamo įstatymo 121 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas papildžius žodžiais „atestate minimą veiklą“, viso punkto nuostatų tekstas turi būti redaguotinas ir tikslinamas, kadangi nebeaiškus gaunasi jų turinys: „išduotą pažymėjimą, patvirtinantį kvalifikaciją atlikti atestate minimą veiklą šaldymo įrangos patikrą dėl fluorintų šiltnamio efektą sukeliančių dujų nuotėkio <...>“. |
Pritarti
|
Komiteto pasiūlymas: Siūloma 121 straipsnio 3 dalies 1 punkte naudojamą formuluotę “atestate minimą veiklą” išbraukti. |
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
11 |
4 |
|
13. Siekiant aiškumo, projekto 11 straipsnio 2, 3 ir 4 dalimis keičiamo įstatymo 121 straipsnio 6 dalies 1 ir 2 punktuose bei 7 dalies 3 ir 4 punktuose nurodyti „30 dienų“ terminai turėtų būti siejami su atitinkamai kalendorinėmis arba darbo dienomis. Be to, iš šių projekto nuostatų nėra aiškus šių terminų atskaitos momentas, nuo kurio jie pradedami skaičiuoti. |
Pritarti iš dalies
|
Komiteto pasiūlymas: Siūloma įstatymo 121 straipsnio 6 dalies 1 ir 2 punktuose bei 7 dalies 3 ir 4 punktuose naudoti vietoj formuluotės „30 dienų“ formuluotę „30 kalendorinių dienų“. Terminų pradžios momentas (kai atestato galiojimas sustabdytas) nurodytas 121 straipsnio 5 dalyje. |
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
12 |
|
|
14. Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 122 straipsnio 3 punkto nuostatose vartojamas terminas „operatorius“, kurio turinys nėra aiškus Atkreiptinas dėmesys, kad minėtas terminas nėra nei apibrėžtas keičiamo įstatymo nuostatose, nei daugiau vartojamas tiek keičiamo įstatymo, tiek ir projekto nuostatų tekste. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Naudoti visame 122 straipsnyje formuluotę „Transporto priemonių oro kondicionierių pildymo fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis veiklos vykdytojas“. |
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
12 |
|
|
15. Projekto 12 straipsniu papildant įstatymą 122 straipsniu ir jame nustatant reikalavimus ir draudimus, taikomus veiklos vykdytojams, pildantiems transporto priemonių oro kondicionierius fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis, turi būti nustatyta ir atsakomybė šiems asmenims už tokių reikalavimų ir draudimų nesilaikymą. Svarstytina, ar atitinkamai nereikėtų papildyti keičiamo įstatymo 13 straipsnio nuostatų, nustatančių veikų sąrašą, už kurias skiriamos ekonominės baudos bei nustatyti tokiai draudžiamai veiklai baudas. |
Pritarti iš dalies
|
Komiteto pasiūlymas: Panaikinti 122 straipsnio 1-3 dalių nuostatas ir palikti tik 4 d. nuostatą dėl garanto suteikimo. 1-3 dalių nuostatos pateiktos reglamento Nr. 517/2014 d4l fluorintų šiltnamio efektą sukeliančių dujų 3 str. Nuostatos dėl garanto suteikimo reikalavimų laikymosi yra numatytos Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse. Straipsnį siūloma išdėstyti taip: „122 straipsnis.
|
16. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
13 |
|
|
16. Atsižvelgiant į projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 123 straipsnio 1 dalies nuostatas, tikslintina projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 123 straipsnio 2 dalies nuostatų formuluotė „Siekiant užtikrinti nacionalinės išmetamų į atmosferą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio apskaitos”, joje išbraukiant žodį „kiekio“. Taip pat, atsižvelgiant į projekto 8 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas, projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 123 straipsnio 2 dalies nuostatose po žodžio „atliekų“ įrašytinas žodis „tvarkymo“. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Formuluotė „Siekiant užtikrinti nacionalinės išmetamų į atmosferą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio apskaitos” bus patikslinta joje išbraukiant žodį „kiekio“. Siūloma įstatymo 123 straipsnio 2 punkto pirmą sakinį išdėstyti taip: „Siekiant užtikrinti nacionalinės išmetamų į atmosferą
šiltnamio efektą sukeliančių dujų Siūlome palikti įstatymo įstatymo 123 straipsnio 2 dalies nuostatose žodį „atliekų“, kadangi apima ne tik atliekų tvarkymą, bet visą atliekų sektorių. Siūlome palikti įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatuose „atliekų tvarkymą“, kadangi kalbama apie tik finansavimo skyrimą konkrečiai atliekų tvarkymo veiklų daliai, kuri padėtų mažinti faktinį ŠESD kiekį, o ne viso atliekų sektoriaus finansavimą.
|
17. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
13 |
|
|
17. Projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 124 straipsnio nuostatose nėra aiškus formuluotės „nustato nacionalinę politikos priemonių poveikio vertinimo <...> tvarką“ turinys, nes, pirma, yra neaiškus sąvokos „politikos priemonių“ turinys, o, antra, nėra aišku, koks poveikis (kam daromas) turėtų būti vertinamas. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 8 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 8 punkto nuostatose yra vartojama formuluotė „politikos priemonių poveikio klimato kaitos švelninimui vertinimui“. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo ir įstatymo nuostatų suderinamumo, šių projekto nuostatų nereikėtų derinti tarpusavyje. |
Pritarti |
Komiteto pasiūlymas: Sąvoka “politikos priemonių” bus patikslinta vadovaujantis 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2018/1999 2 straipsnio 1 dalyje apibrėžtu terminu “politika ir priemonės”. Formuluotė „politikos priemonių poveikio klimato kaitos švelninimui vertinimui“ bus patikslinta pagal šiuo metu keičiamą Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymą Nr. XI-2220 (Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo Nr. XI-2220 15 ir 18 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 163 straipsniu įstatymo projektas), pakeičiant formuluotę į „politikos ir priemonių poveikio klimato kaitai vertinimui“. |
18. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
13 |
|
|
18. Projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 125 straipsnyje prieš žodžius „mokslo ir studijų institucijų atstovų“ reikėtų įrašyti žodį „Lietuvos“, kadangi projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 123 straipsnio 2 dalyje yra vartojamas „Lietuvos mokslo ir studijų institucijas“ terminas. Be to, svarstytina, ar, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 4 straipsnio nuostatas ir siekiant teisinio aiškumo, šiose projekto nuostatose vietoj formuluotės „klimato politikos“ nereikėtų įrašyti formuluotę „nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos”. |
Pritarti iš dalies |
Komiteto pasiūlymas: Naudoti formuluotę „mokslo ir studijų institucijų atstovų“, kadangi nežinoma, ar komiteto darbe nedalyvaus mokslo ir studijų institucijų, registruotų ne Lietuvos teritorijoje, atstovai, ir vietoj formuluotės „klimato politikos“ naudoti „nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos”. Siūloma 125 straipsnį išdėstyti taip: Nepriklausomoms mokslinėms konsultacijoms nacionalinės klimato kaitos valdymo
politikos
|
19. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
16 |
5 |
|
19. Projekto 16 straipsnio 5 dalies pakeitimų esmėje brauktini žodžiai „ir papildyti jį“ kaip pertekliniai. |
Pritarti |
|
20. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
17 |
|
|
20. Projekto 17 straipsnio pakeitimų esmėje vietoj žodžių „nauja redakcija“ įrašytinas žodis „taip“. Be to, reikėtų atsisakyti šio straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo.
|
Pritarti |
|
21. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-06-28 |
18 |
2 |
|
21. Projekto 18 straipsnio 2 dalyje prieš žodžius „Vyriausybė“ ir „aplinkos ministras“ įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikos“.
|
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti Lietuvos Respublikos Klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymo Nr. XI-329 pavadinimo, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 12(1), 13, 20 straipsnių, 1 ir 2 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 12(2) straipsniu ir penktuoju(2) skirsniu įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2.Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13 |
16 |
3 |
|
|
Argumentai: Siekiant suderinti Klimato kaitos valdymo įstatymą su birželio mėnesį, jau po įstatymo projekto perdavimo Seimui svarstyti, priimtą ES reglamentą (Komisijos deleguotasis reglamentas (ES) 2021/1416, kuriuo dėl Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemos netaikymo atvykstamiesiems skrydžiams iš Jungtinės Karalystės iš dalies keičiama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/87/EB), siūloma patikslinti 1 priedo 3 punktus.
Pasiūlymas: siūloma taip išdėstyti 1 priedo j) punktą:
j) skrydžiai, kurie, jei nebūtų taikomas šis punktas, būtų priskiriami šiai veiklos rūšiai ir kuriuos atlieka komercinės oro transporto priemonės naudotojas, vykdantis: – mažiau negu 243 skrydžius per tris iš eilės keturių mėnesių laikotarpius; arba – skrydžius, kurių bendras metinis išmetamųjų teršalų kiekis yra
mažesnis negu 10 000 tonų.
|
Pritarti |
|
2. |
Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13 |
16 |
4 |
|
|
Argumentai: žr. 1 pasiūlymą Pasiūlymas: Siūloma pakeisti k) punktą ir jį išdėstyti taip: k) nuo 2013 m. sausio 1 d. iki 2030 m. gruodžio 31 d. – skrydžiai, kurie, jei nebūtų taikomas šis punktas, būtų priskiriami šiai veiklos rūšiai ir kuriuos atlieka nekomercinės oro transporto priemonės naudotojas, vykdantis skrydžius, kurių bendras metinis išmetamų teršalų kiekis yra mažesnis kaip 1 000 tonų (įskaitant teršalus, išmetamus vykdant l ir m papunkčiuose nurodytus skrydžius);
|
Pritarti |
|
3. |
Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13 |
16 |
6 |
|
|
Argumentai: žr. 1 pasiūlymą Pasiūlymas: Papildyti 1 priedo lentelės 29 punktą nauju m) papunkčiu: “m) skrydžiai iš Jungtinės Karalystės teritorijoje esančių aerodromų į Europos ekonominės erdvės teritorijoje esančius aerodromus.“.
|
Pritarti |
|
4. |
Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13 |
11 |
1 |
|
|
Argumentai: Siekiant suteikti galimybę veiklos vykdymo atestatą išduoti mažosioms bendrijoms, turinčioms vieną darbuotoją (vadovą), siūloma pakoreguoti 11 straipsnio 1 dalyje keičiamo įstatymo 121 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas: Pasiūlymas: Pakeisti 121 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1)
|
Pritarti
|
|
5. |
Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13 |
8 |
5 |
2 |
|
Argumentai: Siekiant aiškesnio Klimato kaitos programos investicijų planų svarstymo (derinimo) proceso, siūloma įtraukti papildomą nuostatą, kad ir investicijų planų pakeitimai yra apsvarstomi LR Seimo Aplinkos apsaugos komitete. Pasiūlymas: Pakeisti 10 straipsnio 4 dalies 2 punktą ir išdėstyti taip: „2) ketverių metų Programos investicijų planus ir jų pakeitimus, apsvarstytus su Seimo Aplinkos apsaugos komitetu, tvirtina Vyriausybė;“
|
Pritarti |
|
6. |
Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13 |
8 |
5 |
3 |
|
Argumentai: Siekiant didesnio LR Seimo Aplinkos apsaugos komiteto įsitraukimo, siūloma teikti komitetui ir kasmetines programos lėšų panaudojimo ataskaitas. Pasiūlymas: Pakeisti 10 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir išdėstyti taip: “3) metines Programos lėšų panaudojimo praėjusių kalendorinių metų ataskaitas Aplinkos ministerija teikia Vyriausybei ir Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos komitetui;”
|
Pritarti |
|
7. |
Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13 |
8 |
5 |
|
|
Argumentai: Siekiant kuo efektyviau valdyti Klimato kaitos programos lėšas, siūloma kartu su ketverių metų programos investicijų planais ir lėšų panaudojimo ataskaitomis teikti informaciją apie planuojamus šiltnamio efektą sukeliančių dujų (toliau – ŠESD) kiekio sumažinimus pagal kiekvieną finansavimo kryptį. Ši informacija apie ŠESD sumažinimus leistų įvertinti finansavimo krypčių aplinkosauginį efektyvumą. Atsižvelgiant į tai, kad faktiniai ŠESD sutaupymai yra žinomi tik praėjus vieneriems kalendoriniams metams po projekto įgyvendinimo (maždaug po 2-3 metų po paraiškos pateikimo), įstatymo nuostatuose siūloma rašyti planuojamus ŠESD kiekio sumažinimus, o ne faktiškai įvykdytus ŠESD kiekio sumažinimus. Pasiūlymas: Papildyti 10 straipsnio 4 dalį nauju 4 punktu: „4) kartu su ketverių metų Programos investicijų planais ir metinėmis Programos lėšų panaudojimo praėjusių kalendorinių metų ataskaitomis pateikiama informacija apie planuojamus šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio sumažinimus kiekvienai finansavimo krypčiai.“
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: K.Adomaitis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas projektas Nr. XIIIP-685 (2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Liucija Matusevičiūtė