LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KLIMATO KAITOS VALDYMO FINANSINIŲ INSTRUMENTŲ ĮSTATYMO NR. XI-329 PAVADINIMO, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 121,13, 20 STRAIPSNIŲ, 1 ir 2 PRIEDŲ PAKEITIMO ir įstatymo papildymo 122 Straipsniu ir PENKTUOJU2 SKIRsNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-685

 

2021-10-13  Nr. 107-P-35

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo:  komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Komiteto biuras:  vedėja Birutė Pūtienė, patarėja Rasa Matusevičiūtė.

Kviestieji asmenys:  Aplinkos viceministrė Gintarė Krušnienė, Klimato politikos grupės  vadovė Vilija Augutavičienė,  patarėja Lina Čeičytė, vyr. specialistė Jurga Valainytė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

 

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.    Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo” patvirtintų rekomendacijų 83 punkte nustatyta, kad kai keičiamame teisės akte keičiama daugiau kaip pusė jo straipsnių ar punktų, visas teisės aktas dėstomas nauja redakcija. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar nereikėtų šiame projekte teikiamų pakeitimų išdėstyti parengiant naują keičiamo įstatymo redakciją.

Nepritarti

Komiteto argumentai:

Atsižvelgus į Teisės departamento pastabas, pakeitimų bus mažiau,   todėl netikslinga dėstyti nauja redakcija.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

2

2

 

2.    Projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalies nuostatos nėra aiškios toje apimtyje, kurioje skliaustuose nurodomas trumpinys „ŠESD“, t. y. nėra aišku, ar santrumpa „ŠESD“ yra sąvokos „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“ trumpinys, kuris toliau vietoj jos turėtų būtų vartojamas keičiamo įstatymo nuostatose, ar ši santrumpa yra minėtos sąvokos patikslinimas, kuris toliau keičiamo įstatymo nuostatose turėtų būti vartojamas kartu su sąvoka „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“. Jeigu santrumpa „ŠESD“ yra sąvokos „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“ trumpinys (kaip tai yra vienintelėse projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 8 straipsnio 3 dalies nuostatose), tai projekto 2 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 13 dalyje vietoj nuostatų fragmento „(ŠESD)“ įrašytina formuluotė „(toliau - ŠESD)“ ir toliau įstatymo tekste vietoj sąvokos „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“ turi būti vartojamas šis trumpinys. Tokiu atveju, siekiant įstatymo turinio aiškumo, reikėtų koreguoti visus įstatymo straipsnius (net ir projektu nekeičiamus), kuriuose minima sąvoka „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“ keičiant ją trumpiniu „ŠESD“. Jeigu santrumpa „ŠESD“ yra sąvokos „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“ patikslinimas, tai toliau įstatymo tekste turi būti vartojama pilna sąvoka „šiltnamio efektą sukeliančios dujos (ŠESD)“. Tokiu atveju, siekiant įstatymo turinio aiškumo, taip pat reikėtų koreguoti visus įstatymo straipsnius (net ir projektu nekeičiamus), kuriuose minima sąvoka „šiltnamio efektą sukeliančios dujos“.

Pritarti iš dalies

Komiteto pasiūlymas:

ŠESD termino įvedimas nėra trumpinys, o alternatyvus sąvokos naudojimas, todėl  netikslinga jį naudoti visame tekste. Be to, galiojančioje įstatymo redakcijoje naudojama skliausteliuose  – išmetamieji teršalai – kurie nėra minimi visame įstatymo tekste.

Siekiant suvienodinti visame įstatyme termino vartojimą, siūloma išdėstyti įstatymo 8 straipsnio 3 dalį taip:

„3.Apyvartinių taršos leidimų galiojimas – neterminuotas.  Nuo 2021 m. sausio 1 d. išduotų apyvartinių taršos leidimų, kuriems taikomas dešimties metų laikotarpis atsiskaitymams už išmestą ŠESD šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį, galiojimo pradžia laikomi to laikotarpio pirmieji metai.“ 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

 

 

 

3.    Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodyto Seimo tvirtinamo dokumento „Nacionalinė klimato kaitos valdymo darbotvarkė“ pavadinime žodis „kaitos“ keičiamas į žodį „krizės“. Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad šį pakeitimą sąlygoja kitų nacionalinių dokumentų pavadinimų pokyčiai, todėl atitinkamai koreguojami ir pavadinimai įstatymo projekte - siūloma naudoti pavadinimą „Nacionalinė klimato krizės valdymo darbotvarkė“. Neaišku, kokius nacionalinius dokumentus turėjo omenyje įstatymo projekto rengėjai, nes 2021 m. birželio 4 d. Seime yra registruotas ir svarstomas (skubos tvarka planuojamas priimti 2021 m. birželio 30 d. Seimo posėdyje) Vyriausybės pateiktas Seimo nutarimo „Dėl Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės patvirtinimo“ projektas (reg. Nr. XIVP-566), kurio 1 straipsnyje siūloma nustatyti, kad Seimas tvirtina Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkę. Taigi, minėtame Seimo nutarimo projekte dokumento pavadinimas nėra keičiamas. Atsižvelgiant į tai, svarstytinas projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies nuostatų toje apimtyje, kurioje žodis „kaitos“ keičiamas į žodį „krizės“, tikslingumas.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies, projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkto nuostatoms.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Atsižvelgiant į tai, kad Nacionalinė klimato kaitos valdymo darbotvarkė  patvirtinta, LR Seimo pavasarinėje sesijoje, todėl žodį „kaitos“ į „krizę“ keisti netikslinga.

Siūloma visuose minėtuose įstatymo straipsniuose, kur vartojama „klimato krizė“ keisti į „klimato kaitos“.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

3

 

 

4.    Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje įvedamas dvigubas Vyriausybės tvirtinamo plano pavadinimas „Nacionalinės klimato krizės valdymo darbotvarkės planas – Nacionalinis energetikos ir klimato srities veiksmų planas (toliau – NEKS veiksmų planas)“. Atsižvelgiant į teisėkūros principus, teisės akto tekstas turi būti aiškus, todėl siūlytina įstatymo tekste naudoti vieną šio teisės akto pavadinimą ir nurodžius jo trumpinį, jį naudoti visame keičiamo įstatymo tekste.

Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, tai atitinkamai turėtų būti tikslinamos projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies, projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkto nuostatos.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Naudoti vieną teisės akto pavadinimą - Nacionalinis energetikos ir klimato srities veiksmų planas (toliau – NEKS veiksmų planas).

Siūloma įstatymo 3 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:

 „3. Nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos kryptis nustato Lietuvos Respublikos Seimas tvirtindamas Valstybės pažangos strategiją ir priimdamas įstatymus. Ilgesnės negu 10 metų trukmės nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos tikslus ir uždavinius nustato Seimas tvirtindamas Nacionalinę klimato kaitos krizės valdymo darbotvarkę. Nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos 10 metų strateginius tikslus ir (arba) pažangos uždavinius tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė Nacionaliniame pažangos plane. Nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos priemones Nacionaliniame pažangos plane ir Nacionalinėje klimato kaitos krizės valdymo darbotvarkėje numatytiems uždaviniams įgyvendinti Vyriausybė suplanuoja nacionalinėse plėtros programose ir Nacionalinės klimato  krizės valdymo darbotvarkės plane – Nacionaliniame energetikos ir klimato srities veiksmų plane (toliau – NEKS veiksmų planas). NEKS veiksmų plano priemonės ir projektai įgyvendinami rengiant ir įgyvendinant nacionalines plėtros programas ir jų priemones pagal Vyriausybės tvirtinamos Strateginio valdymo metodikos reikalavimus.“  

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

6

2

 

5.    Projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 8 straipsnio 5 dalies nuostatos nėra aiškios šiais aspektais:

 

Pirma, nėra aiškus šiose projekto nuostatose vartojamos formuluotės „Sąjungos registras“ turinys, t. y. nėra aišku, kuris Sąjungos registras turimas omenyje: projekto ir keičiamo įstatymo kitose nuostatose minimas Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registras, ar koks kitas Sąjungos registras. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

 

Be to, šiose nuostatose nėra aiškus ir formuluotės „Sąjungos registre esančią apyvartinių taršos leidimų paskirstymo sąskaitą“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo ir projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies nuostatose yra vartojama formuluotė „Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registre Lietuvos Respublikos jurisdikcijai priklausančioje sąskaitoje”. Svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti tikslinamos ir projekto nuostatos.

Antra, atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 16 dalį sąvoka „veiklos vykdytojas“ savo turiniu apima ir sąvoką „orlaivio naudotojas“. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar šiose projekto nuostatose atitinkamais linksniais vartojamose formuluotėse „veiklos vykdytojo ir (ar) orlaivių naudotojo“ žodžių „ir (ar) orlaivių naudotojo“ nereikėtų atsisakyti kaip perteklinių.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Naudoti vietoj formuluotės „Sąjungos registras“ formuluotę „Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registras“.

Naudoti vietoj formuluotės „veiklos vykdytojo ir (ar) orlaivių naudotojo“ formuluotę „veiklos vykdytojas“.

Siūloma 6 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 8 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip:

„5. Draudžiama disponuoti Sąjungos  šiltnamio efektą sukeliančių dujų registre veiklos registre  vykdytojo ir (ar) orlaivių naudotojo sąskaitoje turimais apyvartiniais taršos leidimais, kurie buvo paskirti nemokamai, kai veiklos vykdytojui ir (ar) orlaivio naudotojui iškeliama bankroto byla. Iškėlus bankroto bylą šiais apyvartiniais taršos leidimais galima atsiskaityti tik už bankrutuojančio veiklos vykdytojo ir (ar) orlaivių naudotojo išmestą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį, o likę nepanaudoti apyvartiniai taršos leidimai gražinami į Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registre esančią apyvartinių taršos leidimų paskirstymo sąskaitą.“ 

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

3

 

 

6.    Iš projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies, projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies, projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkto nuostatų nėra pakankamai aišku, kokie šiose projekto nuostatose nurodytuose dokumentuose yra nustatomi ir įgyvendinami uždaviniai – nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos uždaviniai ar nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos pažangos uždaviniai.

Pritarti iš dalies

Komiteto pasiūlymas:

Priklausomai nuo minimų dokumentų yra vartojami skirtingi terminai: Nacionalinės pažangos programose naudojami  terminas „pažangos uždaviniai“, o Nacionalinėje klimato kaitos valdymo darbotvarkėje – „uždaviniai“.

Siūloma suvienodinti įstatyme  naudojamas formuluotes pagal įstatymo 3 ir 10 straipsnius ir analogiškai įstatymo 9 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip:

„5. Ūkio subjektams, kurių vykdoma veikla nepatenka į šio įstatymo 1 priede nurodytą veiklos rūšių sąrašą ir kurie priskiriami Europos Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje nedalyvaujantiems sektoriams, metiniai išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio mažinimo įsipareigojimai ir prie šių įsipareigojimų pasiekimo prisidedančios priemonės suplanuojamos nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos pažangos uždavinius įgyvendinančiose nacionalinėse plėtros programose ir Nacionalinės klimato krizės kaitos  valdymo darbotvarkės plane. Vadovaudamasi Europos Sąjungos teisės aktais, Nacionaline klimato krizės kaitos valdymo darbotvarke, Nacionaliniu pažangos planu, nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos pažangos uždavinius įgyvendinančiomis nacionalinėmis plėtros programomis ir Nacionalinės klimato krizės kaitos valdymo darbotvarkės planu, Vyriausybė arba jos įgaliota institucija nustato metiniams išmetamųjų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio mažinimo įsipareigojimams pasiekti taikomų lankstumo priemonių naudojimo tvarką.“

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

8

3

 

7.    Projekto 8 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 4 punkto nuostatose nėra aiškus jose vartojamos formuluotės „žemės naudojimo, žemės naudojimo keitimo“ turinys, t. y. nėra aišku, ar šios projekto nuostatos yra suprantamos kaip žemės naudojimas pagal jos pagrindinę paskirtį ir šios paskirties keitimas, ar jos suprantamos kaip nors kitaip. Siekiant teisinio aiškumo, reikėtų tikslinti projekto nuostatas.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies, projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 123 straipsnio 2 dalies nuostatoms.

Pritarti iš dalies

Komiteto pasiūlymas:

Formuluotė “žemės naudojimas, žemės naudojimo keitimas ir miškininkystė” suprantama ir naudojama kaip nustatyta  2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente  (ES) 2018/841 dėl šiltnamio efektą sukeliančių dujų, išmetamų ir absorbuojamų dėl žemės naudojimo, žemės naudojimo keitimo ir miškininkystės, kiekio įtraukimo į 2030 m. klimato ir energetikos politikos strategiją, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 525/2013 ir Sprendimas Nr. 529/2013/ES.

Siūloma papildyti įstatymą nauja 2 straipsnio 17 dalimi:

„17. Kitos įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente  (ES) 2018/841 dėl šiltnamio efektą sukeliančių dujų, išmetamų ir absorbuojamų dėl žemės naudojimo, žemės naudojimo keitimo ir miškininkystės, kiekio įtraukimo į 2030 m. klimato ir energetikos politikos strategiją, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 525/2013 ir Sprendimas Nr. 529/2013/ES.”

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

8

4

 

8.    Projekto 8 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 8 punkto nuostatos „politikos priemonių poveikio klimato kaitos švelninimui vertinimui finansuoti“ redaguotinos kalbiniu požiūriu. Be to, šiose projekto nuostatose nėra aiškus sąvokos „politikos priemonių“ turinys.

Pritarti

 

Komiteto pasiūlymas:

Sąvoka „politikos priemonių“  patikslinama vadovaujantis 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento  (ES) 2018/1999 2 straipsnio 1 dalyje apibrėžtu terminu “politika ir priemonės”.

Siūloma įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 8 punktą išdėstyti taip:

 „8) Programos lėšoms ir Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų registrui administruoti, nacionalinėms išmetamų į atmosferą šiltnamio efektą sukeliančių dujų apskaitos ir prognozių rengimo sistemoms parengti,  politikos priemonių poveikio klimato kaitos švelninimui vertinimui finansuoti politikos ir priemonių  poveikio klimato kaitos švelninimui vertinti.“

Siūloma įstatymo 124 straipsnį išdėstyti taip:

Vyriausybė arba jos įgaliota institucija nustato nacionalinę politikos ir priemonių  poveikio vertinimo,  šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio prognozių ir  ataskaitų rengimo ir teikimo tvarką ir paskiria atsakingas už politikos ir priemonių poveikio vertinimą ir modeliavimu pagrįstą iš atskirų šaltinių dėl žmogaus veiklos išmetamo ir absorbuojamo šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio prognozavimą institucijas.

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

8

5

 

9.    Projekto 8 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad „ketverių metų Programos investicijų planus, metines programos lėšų panaudojimo ataskaitas rengia <...> aplinkos ministras“. Abejotinas šių projekto nuostatų tikslingumas, nes, pagal Vyriausybės įstatymo 26 straipsnio 3 dalį viena iš ministro funkcijų yra priimti ir pasirašyti parengtus teisės aktus, o ne pačiam rengti planus ar ataskaitas.

Pritarti

 Komiteto pasiūlymas:

Siūloma 10 straipsnio 4 dalies 1 punktą  išdėstyti taip:

„1) ketverių metų Programos investicijų planus, metines Programos lėšų panaudojimo ataskaitas rengia  ir  Programos lėšas administruoja Aplinkos ministerija ir jų naudojimo tvarką nustato aplinkos ministras;“

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

8

5

 

10.     Projekto 8 straipsnio 5 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 punkte prieš žodžius „Seimo Aplinkos apsaugos komitetu“, siūlytina įrašyti žodžius „Lietuvos Respublikos“.

Nepritarti

Komiteto argumentai:

Žodžiai „Lietuvos Respublikos“ jau paminėti projekto 3 straipsnio 3 dalyje.

 

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

9

 

 

11.     Projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 5 dalies nuostatos toje apimtyje, kurioje nustatytas terminas „iki 2020 m.“ nėra aiškios, nes neaišku, ar turimas omenyje terminas tik iki 2020 metų ir 2020 metų neapimantis (t. y. iki 2019 m. gruodžio 31 d.), ar vis dėlto turimas omenyje terminas, apimantis ir 2020 metus (t. y. iki 2020 m. gruodžio 31 d.). Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatos tikslintinos.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Įstatymo 11 straipsnio nuostatas siūloma išdėstyti taip:

„Veiklos vykdytojai ir (ar) ūkio subjektai, kurių vykdoma veikla nepatenka į šio įstatymo 1 priede nurodytą veiklos rūšių sąrašą, gali panaudoti bendrai įgyvendinamų ir švarios plėtros projektų veiklos išmetamųjų teršalų mažinimo vienetus ir patvirtintus išmetamųjų teršalų mažinimo vienetus jiems nustatyto išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų sumažinimo tikslo 2020 m. iki 2020 m. gruodžio 31 d. daliai užskaityti Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.“ 

12.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

11

1

 

12.     Projekto 11 straipsnio 1 dalyje keičiamo įstatymo 121 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas papildžius žodžiais „atestate minimą veiklą“, viso punkto nuostatų tekstas turi būti redaguotinas ir tikslinamas, kadangi nebeaiškus gaunasi jų turinys: „išduotą pažymėjimą, patvirtinantį kvalifikaciją atlikti atestate minimą veiklą šaldymo įrangos patikrą dėl fluorintų šiltnamio efektą sukeliančių dujų nuotėkio <...>“.

Pritarti

 

Komiteto pasiūlymas:

Siūloma 121 straipsnio 3 dalies 1 punkte naudojamą  formuluotę “atestate minimą veiklą” išbraukti.

13.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

11

4

 

13.     Siekiant aiškumo, projekto 11 straipsnio 2, 3 ir 4 dalimis keičiamo įstatymo 121 straipsnio 6 dalies 1 ir 2 punktuose bei 7 dalies 3 ir 4 punktuose nurodyti „30 dienų“ terminai turėtų būti siejami su atitinkamai kalendorinėmis arba darbo dienomis. Be to, iš šių projekto nuostatų nėra aiškus šių terminų atskaitos momentas, nuo kurio jie pradedami skaičiuoti.

Pritarti iš dalies

 

Komiteto pasiūlymas:

Siūloma įstatymo 121 straipsnio 6 dalies 1 ir 2 punktuose bei 7 dalies 3 ir 4 punktuose naudoti vietoj formuluotės „30 dienų“ formuluotę „30 kalendorinių dienų“.

Terminų pradžios momentas (kai atestato galiojimas sustabdytas) nurodytas 121 straipsnio 5 dalyje.

14.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

12

 

 

14.     Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 122 straipsnio 3 punkto nuostatose vartojamas terminas „operatorius“, kurio turinys nėra aiškus Atkreiptinas dėmesys, kad minėtas terminas nėra nei apibrėžtas keičiamo įstatymo nuostatose, nei daugiau vartojamas tiek keičiamo įstatymo, tiek ir projekto nuostatų tekste.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Naudoti visame 122 straipsnyje   formuluotę „Transporto priemonių oro kondicionierių pildymo fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis veiklos vykdytojas“.

15.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

12

 

 

15.     Projekto 12 straipsniu papildant įstatymą 122 straipsniu ir jame nustatant reikalavimus ir draudimus, taikomus veiklos vykdytojams, pildantiems transporto priemonių oro kondicionierius fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis, turi būti nustatyta ir atsakomybė šiems asmenims už tokių reikalavimų ir draudimų nesilaikymą. Svarstytina, ar atitinkamai nereikėtų papildyti keičiamo įstatymo 13 straipsnio nuostatų, nustatančių veikų sąrašą, už kurias skiriamos ekonominės baudos bei nustatyti tokiai draudžiamai veiklai baudas.

Pritarti iš dalies

 

Komiteto pasiūlymas:

Panaikinti 122 straipsnio 1-3 dalių nuostatas ir palikti tik 4 d. nuostatą dėl garanto suteikimo. 1-3 dalių nuostatos pateiktos reglamento Nr. 517/2014 d4l fluorintų šiltnamio efektą sukeliančių dujų 3 str. Nuostatos dėl garanto suteikimo reikalavimų laikymosi yra numatytos Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse. Straipsnį siūloma išdėstyti taip:

„122 straipsnis. Reikalavimai Transporto priemonių oro kondicionierių pildymo fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis paslaugos kokybės užtikrinimo garantinio termino nustatymas

„1) draudžiama į atmosferą sąmoningai išleisti fluorintas šiltnamio efektą sukeliančias dujas, jei išleidimas nėra techniškai būtinas jas naudojant pagal paskirtį vykdant veiklą; 

2) transporto priemonių oro kondicionierių pildymo fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis veiklos vykdytojas, prieš užpildydamas įrangą, privalo įsitikinti, kad nėra fluorintų šiltnamio efektą sukeliančių dujų nuotėkio iš įrangos ir įranga techniškai tvarkinga; 

3) jei aptinkamas fluorintų šiltnamio efektą sukeliančių dujų nuotėkis, transporto priemonių oro kondicionierių pildymo fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis veiklos vykdytojas turi užtikrinti, kad įranga nebus užpildoma fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis, kol nebus atliktas jos remontas;   Atlikus oro kondicionierių pildymo fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis paslaugą, transporto priemonių oro kondicionierių pildymo fluorintomis šiltnamio efektą sukeliančiomis dujomis veiklos vykdytojas privalo suteikti oro kondicionieriaus pildymo paslaugos rezultato kokybės garantinį terminą ne mažiau trumpesnį kaip trims mėnesiams.”

16.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

13

 

 

16.     Atsižvelgiant į projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 123 straipsnio 1 dalies nuostatas, tikslintina projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 123 straipsnio 2 dalies nuostatų formuluotė „Siekiant užtikrinti nacionalinės išmetamų į atmosferą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio apskaitos”, joje išbraukiant žodį „kiekio“. Taip pat, atsižvelgiant į projekto 8 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas, projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 123 straipsnio 2 dalies nuostatose po žodžio „atliekų“ įrašytinas žodis „tvarkymo“.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Formuluotė „Siekiant užtikrinti nacionalinės išmetamų į atmosferą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio apskaitos” bus patikslinta joje išbraukiant žodį „kiekio“.

Siūloma įstatymo 123 straipsnio 2 punkto pirmą sakinį  išdėstyti taip:

„Siekiant užtikrinti nacionalinės išmetamų į atmosferą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio apskaitos kokybę ir siekiant į apskaitos procesą įtraukti Lietuvos mokslo ir studijų institucijas, kitas institucijas, aplinkos ministras sudaro Nacionalinės išmetamų į atmosferą šiltnamio efektą sukeliančių dujų apskaitos ataskaitos rengimo darbo grupę, tvirtina jos sudėtį ir darbo reglamentą.“

Siūlome palikti įstatymo įstatymo 123 straipsnio 2 dalies nuostatose  žodį „atliekų“, kadangi  apima ne tik atliekų tvarkymą, bet visą atliekų sektorių. Siūlome palikti įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatuose „atliekų tvarkymą“, kadangi kalbama apie tik finansavimo skyrimą konkrečiai atliekų tvarkymo veiklų daliai, kuri padėtų mažinti faktinį ŠESD kiekį, o ne viso atliekų sektoriaus finansavimą.

 

17.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

13

 

 

17.     Projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 124 straipsnio nuostatose nėra aiškus formuluotės „nustato nacionalinę politikos priemonių poveikio vertinimo <...> tvarką“ turinys, nes, pirma, yra neaiškus sąvokos „politikos priemonių“ turinys, o, antra, nėra aišku, koks poveikis (kam daromas) turėtų būti vertinamas. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 8 straipsnio 4 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 8 punkto nuostatose yra vartojama formuluotė „politikos priemonių poveikio klimato kaitos švelninimui vertinimui“. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo ir įstatymo nuostatų suderinamumo, šių projekto nuostatų nereikėtų derinti tarpusavyje.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Sąvoka “politikos priemonių” bus patikslinta vadovaujantis 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento  (ES) 2018/1999 2 straipsnio 1 dalyje apibrėžtu terminu “politika ir priemonės”.

Formuluotė „politikos priemonių poveikio klimato kaitos švelninimui vertinimui“ bus patikslinta pagal šiuo metu keičiamą Lietuvos Respublikos

teisėkūros pagrindų įstatymą Nr. XI-2220 (Lietuvos Respublikos

teisėkūros pagrindų įstatymo Nr. XI-2220 15 ir 18 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 163 straipsniu įstatymo projektas), pakeičiant formuluotę  į „politikos ir priemonių poveikio klimato kaitai vertinimui“.

18.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

13

 

 

18.     Projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 125 straipsnyje prieš žodžius „mokslo ir studijų institucijų atstovų“ reikėtų įrašyti žodį „Lietuvos“, kadangi projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 123 straipsnio 2 dalyje yra vartojamas „Lietuvos mokslo ir studijų institucijas“ terminas. Be to, svarstytina, ar, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 4 straipsnio nuostatas ir siekiant teisinio aiškumo, šiose projekto nuostatose vietoj formuluotės „klimato politikos“ nereikėtų įrašyti formuluotę „nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos”.

Pritarti iš dalies

Komiteto pasiūlymas:

Naudoti   formuluotę „mokslo ir studijų institucijų atstovų“, kadangi nežinoma, ar komiteto darbe nedalyvaus mokslo ir studijų institucijų, registruotų ne Lietuvos teritorijoje, atstovai, ir   vietoj formuluotės „klimato politikos“ naudoti  „nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos”.

Siūloma 125 straipsnį išdėstyti taip:

Nepriklausomoms mokslinėms konsultacijoms nacionalinės klimato kaitos valdymo politikos klimato politikos formavimo, vertinimo ir įgyvendinimo klausimais teikti sudaromas Nacionalinis klimato kaitos komitetas, kurio sudėtį ir veiklos nuostatus tvirtina aplinkos ministras.  Nacionalinis klimato kaitos komitetas yra patariamoji Aplinkos ministerijos institucija, neturinti juridinio asmens statuso, sudaryta iš mokslo ir studijų institucijų atstovų.“

 

19.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

16

5

 

19.     Projekto 16 straipsnio 5 dalies pakeitimų esmėje brauktini žodžiai „ir papildyti jį“ kaip pertekliniai.

Pritarti

 

20.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

17

 

 

20.     Projekto 17 straipsnio pakeitimų esmėje vietoj žodžių „nauja redakcija“ įrašytinas žodis „taip“. Be to, reikėtų atsisakyti šio straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo.

 

Pritarti

 

21.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-06-28 

18

2

 

21.     Projekto 18 straipsnio 2 dalyje prieš žodžius „Vyriausybė“ ir „aplinkos ministras“ įrašytini žodžiai „Lietuvos Respublikos“.

 

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti Lietuvos Respublikos Klimato kaitos valdymo finansinių instrumentų įstatymo Nr. XI-329 pavadinimo, 2, 3, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 12(1), 13, 20 straipsnių, 1 ir 2 priedų pakeitimo ir Įstatymo papildymo 12(2) straipsniu ir penktuoju(2) skirsniu įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2.Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13

16

3

 

 

Argumentai:

Siekiant suderinti Klimato kaitos valdymo įstatymą su birželio mėnesį, jau po įstatymo projekto perdavimo Seimui svarstyti, priimtą ES reglamentą (Komisijos deleguotasis reglamentas (ES) 2021/1416, kuriuo dėl Sąjungos šiltnamio efektą sukeliančių dujų apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemos netaikymo atvykstamiesiems skrydžiams iš Jungtinės Karalystės iš dalies keičiama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2003/87/EB), siūloma patikslinti 1 priedo 3 punktus.

 

Pasiūlymas: siūloma taip išdėstyti 1 priedo j) punktą:

 

j) skrydžiai, kurie, jei nebūtų taikomas šis punktas, būtų priskiriami šiai veiklos rūšiai ir kuriuos atlieka komercinės oro transporto priemonės naudotojas, vykdantis: 

– mažiau negu 243 skrydžius per tris iš eilės keturių mėnesių laikotarpius; arba 

– skrydžius, kurių bendras metinis išmetamųjų teršalų kiekis yra mažesnis negu 10 000 tonų.Skrydžiai, kurių vienintelis tikslas – skraidinti valstybės narės oficialią misiją atliekantį valdantį monarchą ir jo artimuosius giminaičius, valstybės vadovus, vyriausybės vadovus ir vyriausybės ministrus, pagal šį punktą šiai veiklai negali būti nepriskiriamiSkrydžiai, kurie nurodyti l ir m papunkčiuose arba kurių vienintelis tikslas – skraidinti valstybės narės oficialią misiją atliekantį valdantį monarchą ir jo artimiausius giminaičius, valstybės vadovus, vyriausybės vadovus ir vyriausybės ministrus pagal šį punktą šiai veiklai negali būti nepriskiriami; 

 

Pritarti

 

2.

Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13

16

4

 

 

Argumentai: žr. 1 pasiūlymą

Pasiūlymas:

Siūloma pakeisti k) punktą ir jį išdėstyti taip:

   k) nuo 2013 m. sausio 1 d. iki 2030 m. gruodžio 31 d. – skrydžiai, kurie, jei nebūtų taikomas šis punktas, būtų priskiriami šiai veiklos rūšiai ir kuriuos atlieka nekomercinės oro transporto priemonės naudotojas, vykdantis skrydžius, kurių bendras metinis išmetamų teršalų kiekis yra mažesnis kaip 1 000 tonų (įskaitant teršalus, išmetamus vykdant l ir m papunkčiuose nurodytus skrydžius);

 

Pritarti

 

3.

Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13

16

6

 

 

Argumentai: žr. 1 pasiūlymą

Pasiūlymas:

Papildyti 1 priedo lentelės 29 punktą nauju m) papunkčiu:

    “m) skrydžiai iš Jungtinės Karalystės teritorijoje esančių aerodromų į Europos ekonominės erdvės teritorijoje esančius aerodromus.“.

 

Pritarti

 

4.

Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13

11

1

 

 

Argumentai:

Siekiant suteikti galimybę veiklos vykdymo atestatą išduoti mažosioms bendrijoms, turinčioms vieną darbuotoją (vadovą), siūloma pakoreguoti 11 straipsnio 1 dalyje keičiamo įstatymo 121 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas:

Pasiūlymas:

Pakeisti 121 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) juridinis asmuo juridiniame asmenyje atestuojamai veiklai atlikti yra įdarbinęs dirba ne mažesnį mažesnis kaip aplinkos ministro nustatytą skaičių  nustatytas skaičius darbuotojų, turinčių teisės aktų nustatyta tvarka arba kitos valstybės narės atsakingos institucijos išduotą pažymėjimą, patvirtinantį kvalifikaciją atlikti šaldymo įrangos patikrą dėl fluorintų šiltnamio efektą sukeliančių dujų nuotėkio, ją montuoti, eksploatuoti, atlikti jos techninę priežiūrą ir (ar) surinkti fluorintas šiltnamio efektą sukeliančias dujas iš šaldymo įrangos, o fizinis asmuo turi šiame punkte nurodytą pažymėjimą;“.

 

Pritarti

 

 

5.

Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13

8

5

2

 

Argumentai:

Siekiant aiškesnio Klimato kaitos programos investicijų planų svarstymo (derinimo) proceso, siūloma įtraukti papildomą nuostatą, kad ir investicijų planų pakeitimai yra apsvarstomi LR Seimo Aplinkos apsaugos komitete.

Pasiūlymas:

Pakeisti 10 straipsnio 4 dalies 2 punktą ir išdėstyti taip:

 „2) ketverių metų Programos investicijų planus ir jų pakeitimus, apsvarstytus su Seimo Aplinkos apsaugos komitetu, tvirtina Vyriausybė;“ 

 

Pritarti

 

6.

Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13

8

5

3

 

Argumentai:

Siekiant didesnio LR Seimo Aplinkos apsaugos komiteto įsitraukimo, siūloma teikti komitetui ir kasmetines programos lėšų panaudojimo ataskaitas.

Pasiūlymas:

Pakeisti 10 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir išdėstyti taip:

“3) metines Programos lėšų panaudojimo praėjusių kalendorinių metų ataskaitas Aplinkos ministerija teikia Vyriausybei ir Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos komitetui;”

 

Pritarti

 

7.

Aplinkos apsaugos komitetas 2021-10-13

8

5

 

 

Argumentai:

Siekiant kuo efektyviau valdyti Klimato kaitos programos lėšas, siūloma kartu su ketverių metų programos investicijų planais ir lėšų panaudojimo ataskaitomis teikti   informaciją apie planuojamus  šiltnamio efektą sukeliančių  dujų (toliau – ŠESD) kiekio sumažinimus pagal kiekvieną finansavimo kryptį. Ši informacija apie ŠESD sumažinimus leistų įvertinti finansavimo krypčių aplinkosauginį efektyvumą. Atsižvelgiant į tai, kad faktiniai ŠESD sutaupymai yra žinomi tik praėjus vieneriems kalendoriniams metams po projekto įgyvendinimo (maždaug po 2-3 metų  po paraiškos pateikimo), įstatymo nuostatuose  siūloma rašyti planuojamus ŠESD kiekio sumažinimus, o ne faktiškai įvykdytus ŠESD kiekio sumažinimus.  

Pasiūlymas:

Papildyti 10 straipsnio 4 dalį nauju 4 punktu:

4) kartu su ketverių metų Programos investicijų planais ir metinėmis Programos lėšų panaudojimo praėjusių kalendorinių metų ataskaitomis pateikiama informacija apie planuojamus    šiltnamio efektą sukeliančių  dujų kiekio sumažinimus kiekvienai finansavimo krypčiai.“ 

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: K.Adomaitis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas projektas Nr. XIIIP-685 (2), jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                            Aistė Gedvilienė

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Liucija Matusevičiūtė