PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

BAUDŽIAMOJO KODEKSO 220 IR 221 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO (Nr. XIIIP-273 (2))

 

 

2017-11-09

Vilnius

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

 

1.

str.

str. d.

p.

 

 

 

Argumentai:

Europos Sąjungoje šiuo metu vyrauja tendencija sankcijas už ekonominius nusikaltimus švelninti, jose kaip alternatyvią bausmę įtvirtinant baudą. Remiantis tokiomis praktikomis, laisvės atėmimo bausmės yra  įtvirtinamos kaip alternatyvi sankcija, o ne vienintelė.

Manytume, kad įstatymo projektu suformuluotas siūlymas už kvalifikuotą mokesčių vengimą (kaip ir už turtinį sukčiavimą) numatyti maksimalią sankciją – aštuonerius metus laisvės atėmimo –  yra per griežtas, nes to paties BK 11 str. 5 d. numato, kad tai yra sunkus nusikaltimas. Pažymėtina, kad sankcija griežtinama pakeliant pavojingumą net dvi per dvi nusikaltimų rūšių pakopas: iš nesunkaus nusikaltimo į sunkų. Šios normos įtvirtinimas gali turėti neigiamų pasekmių.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas savo išvadoje teigia, kad  „atkreiptinas dėmesys, kad šio mokestinio pobūdžio pažeidimo įtvirtinamas BK kaip sunkaus nusikaltimo reiškia ne tik formaliai pailgėjusią terminuoto laisvės atėmimo bausmę (past. – nuo trejų iki aštuonerių metų), bet ir kitus su tuo susijusius teisinius apribojimus – pavyzdžiui, draudimą atleisti asmenį nuo baudžiamosios atsakomybės ar taikyti bausmės vykdymo atidėjimą; galimybę taikyti baudžiamąją atsakomybę už rengimąsi atitinkamai veikai; ilgesnius senaties ir teistumo terminus ir kt. Kadangi teikiamu projektu BK 220 straipsnio 2 dalies sankcijoje nenumatoma alternatyvių laisvės atėmimui bausmių, konstatuotina, kad paprastai už šiuos nusikaltimus turės būti skiriamos ir vykdomos realios terminuoto laisvės atėmimo bausmės.“

Remiantis išdėstytais argumentais, siūlome sankcijas švelninti: 220 straipsnio 1 dalyje palikti galiojančią trejų metų laisvės atėmimo bausmę, o 2 dalyje numatyti piniginę baudą kaip alternatyvią sankcijos rūšį bei mažinti laisvės atėmimo bausmę iki šešerių metų. 

Taip pat siūlome suvienodinti veikoms priskiriamas mokesčių sumas, nustatytas keičiamųjų straipsnių 2 dalyse. Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas savo išvadoje teigia, kad  „vienas iš alternatyvių sukčiavimo veiką kvalifikuojančių požymių yra apgaule įgyto turto didelė vertė. Vadovaujantis BK 190 straipsnio 1 dalimi – „Šiame skyriuje numatytas turtas yra didelės vertės, kai jo vertė viršija 250 MGL dydžio sumą <...>“ (past. – 250 MGL = 9415 Eur.). Teikiamu projektu BK 220 straipsnio 2 dalyje nustatomas 750 MGL (= 28245 Eur.) dydžio veiką kvalifikuojantis požymis. Tokiu būdu, nors sankcijos yra suvienodinamos, sukčiavimą ir mokesčių vengimą kvalifikuojantis vertės požymis skiriasi tris kartus. Remiantis šiais argumentais, siūlome suvienodinant BK 220 ir 221 straipsnių 2 dalyse veikas kvalifikuojantį nuslėptų mokesčių sumos požymį, nurodant, kad tai yra  500 MGL suma.

O taip pat, vadovaujantis Lietuvos Aukščiausiojo Teismo praktika, organizuota grupė, kaip nusikalstamos veikos sudėties požymis, negali turėti įtakos skiriant bausmę, nes tas pats požymis du kartus sunkintų asmens teisinę padėtį, o tai numato draudimo antrą kartą bausti už tą pačią nusikalstamą veiką principas (non bis in idem). Baudžiamosios teisės prasme veikos visą laiką turi būti vertinamos pagal pavojingumo laipsnį ir padarinius.

Remiantis Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvada, „organizuota grupė yra viena iš bendrininkavimo formų, nustatyta BK bendrosios dalies 25 straipsnio 3 dalyje. Pagal BK originalios redakcijos rengėjų sumanymą organizuota grupė iš tiesų turi sunkinti atsakomybę (past. – BK 60 straipsnio 1 dalies 2 punkte numatyta viena iš atsakomybę sunkinančių aplinkybių – „veiką padarė organizuota grupė) visų nusikaltimų atveju ir tai daryti ne veikos kvalifikavimo, bet bausmės skyrimo stadijoje. Įtvirtinus organizuotos grupės požymį konkrečioje BK specialiosios dalies sudėtyje, šis požymis tampa sudėties požymiu ir atitinkamai – nusikalstamos veikos kvalifikavimo dalyku.“

Remiantis Lietuvos Aukščiausiojo Teismo argumentais, išsakytais dėl šio projekto, pirmiausia, šis veiką kvalifikuojantis požymis „leis sunkiu nusikaltimu laikyti veikas nepriklausomai nuo išvengtų mokesčių dydžio. Antra, iš teismų praktikos matyti, kad mokesčių išvengimu paprastai yra kaltinami įmonių vadovai, buhalterinę apskaitą įmonėse tvarkantys asmenys, taip pat kiti įmonėse dirbę asmenys kaip bendrininkai. Tokiais atvejais gali būti bandoma nepagrįstai inkriminuoti mokesčių išvengimą padarytą organizuota grupe, nes šių veikų mechanizme paprastai galės būti nustatytas vaidmenų pasiskirstymas, išankstinis ilgesnį laiką besitęsiantis susitarimas ir kiti požymiai. Tačiau paprastai toks kelių asmenų bendrininkavimas minėtose veikose nesiekia organizuotai grupei būtino pavojingumo.   Atitinkamai tokiais atvejais nepagrįstai būtų sudarytos galimybės atlikti ir kriminalinės žvalgybos tyrimą bei taikyti kriminalinės žvalgybos informacijos rinkimo būdus (Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo 8–15 straipsniai).“

Lietuvos teisės institutas bei Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos savo pasiūlymuose dėl šio įstatymo projekto taip pat teigia, kad turėtų būti atsisakyta alternatyvaus veiką kvalifikuojančio požymio – veikos padarymas dalyvaujant organizuotoje grupėje

Remdamiesi išsakytais argumentais, taip pat siūlome atsisakyti įstatymo projekte įtvirtinamo alternatyvaus veiką kvalifikuojančio požymio – veikos padarymo dalyvaujant organizuotoje grupėje, nes šio požymio įtvirtinimas galimai sukuria teisės koliziją.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį, kuriuo keičiamas įstatymo 220 straipsnis, ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 220 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 220 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

220 straipsnis. Neteisingų duomenų apie pajamas, pelną ar turtą pateikimas

1. Tas, kas siekdamas išvengti mokesčių, kurių suma viršija 100 MGL, įrašė į deklaraciją arba į nustatyta tvarka patvirtintą ataskaitą ar kitą dokumentą žinomai neteisingus duomenis apie asmens pajamas, pelną, turtą ar jų naudojimą ir pateikė juos valstybės įgaliotai institucijai,

baudžiamas bauda arba laisvės atėmimu iki ketverių trejų metų.

2. Tas, kas padarė šio straipsnio 1 dalyje numatytą veiką, kai mokesčių suma viršija 750 500 MGL arba dalyvaudamas organizuotoje grupėje,

Baudžiamas bauda arba  laisvės atėmimu iki aštuonerių šešerių metų.
3. Už šiame straipsnyje numatytas veikas atsako ir juridinis asmuo.“

 

1.

 

 

 

2.

2.

 

 

Argumentai:

Manytume, jog ketverių metų laisvės atėmimo bausmė, kuri nustatyta 221 straipsnio 1 dalyje turi būti keičiama analogiškai į trejų metų laisvės atėmimo bausmę kaip ir 220 straipsnio 1 dalyje, vadovaujantis jau išsakytais argumentais, o  221 straipsnio 2 dalis, įtvirtinanti laisvės atėmimą nuo dvejų iki šešerių metų turėtų būti keičiama, nustatant analogišką sankciją kaip ir 220 straipsnio 2 dalyje, vadovaujantis jau išsakytais argumentais dėl sankcijų suvienodinimo. Todėl siūlome ją keisti įvedant piniginę baudą kaip alternatyvią bausmę bei nustatyti laisvės atėmimo bausmę iki šešerių metų.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnį, kuriuo keičiamas įstatymo 221 straipsnis, ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 221 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 221 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

221 straipsnis. Deklaracijos, ataskaitos ar kito dokumento nepateikimas

1. Tas, kas siekdamas išvengti daugiau kaip 100 MGL dydžio mokesčių ar kitokių įmokų teisės aktų nustatyta tvarka laiku nepateikė valstybės įgaliotai institucijai deklaracijos arba nustatyta tvarka patvirtintos ataskaitos ar kito dokumento apie asmens pajamas, pelną ar turtą po to, kai ši valstybės institucija raštu priminė apie pareigą juos pateikti,

baudžiamas bauda arba laisvės atėmimu iki ketverių trejų metų.

2. Tas, kas padarė šio straipsnio 1 dalyje numatytą veiką, kai mokesčių ar kitokių įmokų suma viršija 500 MGL,

baudžiamas bauda arba  laisvės atėmimu nuo dvejų iki šešerių metų.

 3. Už šiame straipsnyje numatytas veikas atsako ir juridinis asmuo.“

 

 

Teikia

Seimo nariai:                                                                                                     Andrius Palionis                                                                                            

                                                                                                                 Rimantė Šalaševičiūtė