LIETUVOS RESPUBLIKOS

KRAUJO DONORYSTĖS ĮSTATYMO NR. I-1611   4 IR 7  STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŽMONIŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1553, 3  STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai.

Lietuvos Respublikos kraujo donorystės įstatymo Nr. I-1611 4 ir 7 straipsnių pakeitimo projekto ir Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo Nr. I-1553 3 straipsnio pakeitimo įstatymo rengimą paskatino situacija, kad Lietuvoje nėra universalios valstybinės virusinių B ir C hepatitų registravimo, stebėsenos, kontrolės ir prevencijos sistemos, nors susirgimų paplitimas  virusiniais B ir C hepatitais yra aktuali problema, turinti reikšmingas socialines – ekonomines pasekmes visuomenei. Lietuvoje kasmet užregistruojama apie 300 susirgimų virusiniais B ir C hepatitais atvejų, tačiau oficialioji statistika neatspindi realios padėties, nes faktinis užsikrėtusiųjų  skaičius yra dar didesnis. Aktuali problema yra tai, kad šias infekcijas iš karto po užsikrėtimo labai sudėtinga išaiaškinti, užsikrėtusieji serga patys to nežinodami, nejaučia jokių ligos simptomų, todėl kyla infekcijos platinimo rizika. Kadangi nėra jokios galimybės atlikti sergančiųjų virusinias B ir C hepatitais registravimą, todėl  atvykus sergantiems asmenims į kraujo donorystės įstaigą kraujo ar jo sudėtinių dalių donacijos procedūrai rizikos faktorius dar padidėja, nes kraujo ir jo sudėtinių dalių donorystė yra viena iš galimybių užsikrėsti šia liga. Teisės aktai numato pareigą prieš imant kraują patikrinti donoro sveikatą, tačiau neturint valstybinio virusinių B ir C hepatitų registro realiai nėra galimybės patikrinti  ar asmuo šiomis ligomis neserga ir užtikrinti kraujo ir jo komponentų saugumą. Hepatitų registro įsteigimas ir  pareiga kraujo donorystės įgyvendinimo subjektams jame atlikti kraujo donorų  duomenų patikrą prieš kraujo ir jo sudėtinių dalių donacijas užtikrintų griežtesnį kraujo donorų atrankos reguliavimą ir per kraują perduodamų ligų rizikos sumažinimą.   

Lietuvos Respublikos kraujo donorystės įstatymo 7 straipsnio papildymą nuostata dėl  galimybės kraujo donorams atlikti nemokamus kraujo tyrimus paskatino siekis plėtoti kraujo donorystės savanoriškumo principą,  neatlygintinos kraujo donorystės idėjos propagavimą, didinti neatlygintinų kraujo donorų motyvaciją ir skatinti nuolatinių kraujo donorų telkimą.  

 
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai. 
Įstatymų projektus parengė Seimo narė Dangutė Mikutienė
 
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai. 

Šiuo metu galiojančiuose Lietuvos Respublikos kraujo donorystės ir Žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymuose  yra įtvirtinta nuostata dėl kraujo donorų sveikatos patikrinimo prieš duodant kraują ar jo sudėtines dalis, tačiau ji nenumato galimybės atlikti efektyvios patikros, ar asmuo nėra užsikrėtęs virusiniais B ir C hepatitais. Įstatyme reglamentuojamos kraujo donorų teisės, tačiau galimybės asmeniui atlikti bendruosius kraujo tyrimus nemokamai juose nėra numatyta.

 

4. Kokios numatomos naujos teisinio reglamentavimo nuostatos, naujai reglamentuotų klausimų teigiamos savybės ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Įstatymų projekte įtvirtinti teisinio reglamentavimo pakeitimai nustato griežtesnę asmenų, pageidaujančių duoti kraujo ar jo sudėtinių dalių atrankos procedūrą, numatant galimybę apie užsikrėtimo virusiniais B ir C hepatitais faktą atlikti patikrą valstybiniame registre. Valstybinio hepatitų registro įsteigimas  ir prievolė kraujo donorystės įgyvendinimo subjektams atlikti patikrą prieš kraujo ar jo sudėtinių dalių donacijas būtų reikšminga virusinių hepatitų stebėsenos tobulinimo ir jų valdymo (kontrolės) stiprinimo priemonė.   Įstatymo numatytų teisių kraujo donorams papildymas teise nemokamai atlikti bendruosius kraujo  tyrimus  skatintų neatlyginamos kraujo donorystės plėtrą, didintų neatlygintinų kraujo donorų motyvaciją ir telktų nuolatinius kraujo donorus.

 

5. Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymus, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 
6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priėmus Įstatymus, neigiamų pasekmių kriminogeninei situacijai, korupcijai nenumatoma.

 
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų projektų įgyvendinimas nesusijęs su verslo sąlygomis ir jo plėtra.  

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokie šios srities teisės aktai tebegalioja (pateikiamas šių aktų sąrašas) ir kokius galiojančius teisės aktus būtina pakeisti ar panaikinti, priėmus teikiamą projektą

Priėmus įstatymų projektus Sveikatos apsaugos ministerija turės priimti šių įstatymų įgyvendinamuosius teisės aktus.

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir yra suderintas su Europos Sąjungos teisės aktais.

 
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymų lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys
Siekiant į teisinę sistemą inkorporuoti priimtus įstatymų projektus, galiojančių įstatymų keisti ar jų panaikinti arba priimti naujų nebūtina. Priėmus įstatymų projektus  Sveikatos apsaugos ministerija turės priimti šių įstatymų įgyvendinamuosius teisės aktus.
 
12. Kiek biudžeto lėšų pareikalaus ar leis sutaupyti įstatymo įgyvendinimas (pateikiami įvertinimai artimiausiems metams ir tolesnei ateičiai)

Papildomų biudžeto lėšų Įstatymo įgyvendinimas nepareikalaus.

 
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projekto specialistai nevertino.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems įstatymų projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: „virusiniai hepatitai“, „registras“, „kraujo donorai“.

  

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

   Nėra.

Teikia Seimo narė Dangutė Mikutienė

           Seimo narys Antanas Matulas