AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AZARTINIŲ LOŠIMŲ ĮSTATYMO NR. IX-325
10 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Šiuo metu pagal galiojantį teisinį reglamentavimą asmenims iki 18 metų nedraudžiama būti lošimo automatų salonuose, totalizatoriaus ir lažybų punktuose ir jie gali laisvai stebėti lošimo procesą. Taip pat šiuo metu draudžiama reklamuoti azartinius lošimus išskyrus juos organizuojančių bendrovių, lošimo vietų pavadinimus, adresus, organizuojamų lošimų rūšis bei lošimo vietoje esantį lošimo įrenginių skaičių. Nuo 2016 m. pradžios įsigaliojus nuotolinių lošimų reglamentavimui, stebimas lošimų reklamos skleidimo suaktyvėjimas visuomenės informavimo priemonėse, reklama tapo patrauklesnė, labiau įtraukianti bei skatinanti išbandyti lošimus.
Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 10 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas atsižvelgiant į Septynioliktosios Vyriausybės programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 51.1 punkte numatytą priemonę griežtinti labiausiai pažeidžiamų visuomenės grupių apsaugos nuo galimo neigiamo lošimų poveikio reikalavimus, įskaitant lošimų reklamos reikalavimus ir buvimo lošimo vietose ribojimus.
Įstatymo projekto tikslas – nustatyti griežtus, konkrečius ir aiškius reikalavimus azartinių lošimų reklamai ir užkirsti kelią nepilnamečių asmenų patekimui į lošimų organizavimo vietas.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projektą parengė Seimo nariai Laimutė Matkevičienė, Asta Kubilienė, Darius Kaminskas, Aušrinė Norkienė, Vida Ačienė, Raimundas Martinėlis.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu galiojančio Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo (toliau – Azartinių lošimų įstatymas) 10 straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad Lietuvos Respublikos teritorijoje draudžiama reklamuoti azartinius lošimus, išskyrus azartinius lošimus organizuojančių bendrovių, lošimo namų (kazino), bingo, automatų salonų, totalizatoriaus ir lažybų punktų pavadinimus, lošimų vietų adresus bei organizuojamų lošimų rūšis, taip pat lošimo įrenginių kiekį, esantį lošimo namuose (kazino), bingo arba automatų salonuose. Atsižvelgiant į tai, kad pastaruoju metu visuomenės informavimo priemonėse pastebimas lošimų reklamos suintensyvėjimas, reklama tampa vis patrauklesnė, susidedanti iš įvairios papildomos vaizdinės ir garsinės informacijos, labiau įtraukianti bei skatinanti išbandyti lošimus, taip pat į tai, kad šiuo metu nėra nustatyti reklamos pateikimo reikalavimai, iškilo poreikis minėtus reikalavimus nustatyti, tam, kad būtų išvengta azartinių lošimų reklamos reikalavimų plečiamojo aiškinimo ir interpretavimo siekiant išplėsti lošimų reklamos galimybes.
Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 10 dalyje nustatyta, kad draudžiama lošti asmenims, kuriems nėra sukakę 18 metų. Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 21 dalyje nustatyta, kad asmenis, pateikusius prašymus neleisti jiems lošti ir dalyvauti nuotoliniuose lošimuose (toliau – prašymas neleisti lošti), draudžiama įleisti į lošimų organizavimo vietas ir leisti jiems dalyvauti nuotoliniuose lošimuose, taip pat draudžiama į lošimų organizavimo vietas įleisti asmenis, kurie teismo tvarka pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso antrosios knygos I dalies I skyriaus III skirsnį pripažinti neveiksniais arba ribotai veiksniais šioje srityje ir leisti tokiems asmenims dalyvauti nuotoliniuose lošimuose. Šių reikalavimų vykdymą privalo užtikrinti lošimų organizatorius.
Azartinių lošimų įstatyme šiuo metu nėra nustatyta reikalavimo, kad į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatoriaus punktus draudžiama įleisti asmenis, kuriems nėra sukakę 18 metų. Taip pat nėra nustatyta pareiga lošimų organizatoriui patikrinti į lošimų organizavimo vietą įeinančio asmens tapatybės. Vadovaudamosi Azartinių lošimų įstatymo 20 straipsnio 1 dalimi, azartinius lošimus organizuojančios bendrovės privalo patikrinti kliento, įeinančio į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatoriaus punktus, tapatybę tik tuo atveju, jeigu kyla abejonių, kad asmuo yra jaunesnis negu 18 metų. Nesant reikalavimo, kad asmenims, kuriems nėra sukakę 18 metų, ne tik draudžiama lošti, bet ir draudžiama tokius asmenis įleisti į lošimų organizavimo vietas bei patikrinti visų į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatoriaus punktus įeinančių asmenų tapatybę, kyla grėsmė, kad į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatoriaus punktus gali patekti ir netgi lošti nepilnamečiai asmenys bei asmenys pateikę prašymus neleisti lošti. Taip pat, nesant Azartinių lošimų įstatyme nustatytos prievolės visiems lošimų organizatoriams patikrinti asmenų, įeinančių į lošimų organizavimo vietas tapatybę, lošimų organizatoriams kyla sunkumų įgyvendinant Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 21 dalyje nustatyta reikalavimą.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Lošimų reklama yra viena iš priemonių, skatinančių lošti, kuri sudaro sąlygas didesnei tikimybei atsirasti iš lošimų kylančiai žalai žmonių sveikatai, taip pat socialinei ir ekonominei žalai valstybei. Siekiant riboti neigiamą lošimų poveikį visuomenei ir ypač nepilnamečiams asmenims, Įstatymo projektu siūloma nustatyti griežtą ir aiškų azartinių lošimų reklamos reglamentavimą. Atsižvelgiant į tai, Įstatymo projekte detaliau reglamentuojami santykiai, susiję su lošimų reklama, tai yra, siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos teritorijoje draudžiama azartinių lošimų reklama, išskyrus azartinius lošimus organizuojančių bendrovių pavadinimus, prekės ženklus ir organizuojamų lošimų rūšis. Jeigu nurodyta informacija talpinama interneto svetainėse, ji privalo būti be nukreipimo į kitą interneto svetainę galimybės. Interneto svetainėse, kuriose talpinama vaikams ir paaugliams skirta informacija, draudžiama skelbti bet kokią su azartiniais lošimais susijusią informaciją.
Taip pat, Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad skelbiant minėtą informaciją draudžiama nurodyti bet kokią papildomą rašytinę, vaizdinę ar garsinę informaciją.
Taip pat, Įstatymo projektu siūloma nustatyti reikalavimą lošimų organizatoriui patikrinti kliento, įeinančio į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatoriaus punktus tapatybę bei draudimą į šias lošimų organizavimo vietas įleisti jaunesnius kaip 18 metų asmenis taip pat asmenis, nepateikusius asmens tapatybę patvirtinančio dokumento.
Šia priemone bus užkirstas kelias nepilnamečiams asmenims patekti į lošimų organizavimo vietas, taip pat užtikrintas Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 21 dalyje įtvirtinto draudimo laikymasis.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimtas Įstatymo projektas kriminogeninei situacijai įtakos neturės. Įstatymo projektas turės teigiamą įtaką vykdant priklausomybės nuo lošimų prevenciją.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Priimtas Įstatymo projektas sudarys sąlygas mažinti lošimų prieinamumą – bus sugriežtinti lošimų veiklai keliami reikalavimai, todėl gali sumažėti lošiančiųjų skaičius.
Įstatymo projektas lošimų organizatoriams papildomos administracinės naštos nesukels, nes jau šiuo metu, vadovaudamiesi galiojančiu teisiniu reglamentavimu, lošimų organizatoriai, siekdami užtikrinti Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 10 dalyje nustatyto draudimo lošti asmenims, kuriems nėra sukakę 18 metų ir Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 10(1) dalyje nustatyto reikalavimo lošimų organizatoriui nustačius, kad jis teikia paslaugas asmeniui, kuriam draudžiama lošti, arba, kad tam asmeniui draudžiama būti lošimo vietoje, nedelsiant nutraukti paslaugos teikimą asmeniui ir pašalinti jį iš lošimo vietos laikymąsi, prieš leisdami asmeniui lošti, privalo įsitikinti, kad asmuo nėra jaunesnis nei 18 metų.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus Įstatymo projektą, kitų teisės aktų priimti, keisti ar pripažinti negaliojančiais nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Įstatymo projekto įgyvendinimui nereikės priimti įstatymų įgyvendinamųjų teisės aktų.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymo projekto įgyvendinimui papildomų valstybės biudžeto ar kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimo ir išvadų neprašyta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiam įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „lošimų veikla“, „lošimo namai (kazino)“, „lažybos“, „totalizatorius“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Seimo nariai Parašas Laimutė Matkevičienė
Asta Kubilienė
Darius Kaminskas
Aušrinė Norkienė
Vida Ačienė
Raimundas Martinėlis
Stasys Tumėnas