AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LABDAROS IR PARAMOS ĮSTATYMO

NR. I-172 10 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMAS projektO

 

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos Seimo Audito komitetas, svarstydamas Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2202 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-221, atsižvelgdamas į tai, kad 2017 m. sausio 1 d. įsigaliojo įstatymo projektu XIIIP-221 siūlomas keisti Labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymas         Nr. XII-2202, o juo keičiamas įstatymas integruotas į bazinį Labdaros ir paramos įstatymą                Nr. I-172, priėmė sprendimą minėtą projektą atmesti. Atsižvelgiant į tai, kad Audito komitetas iš esmės pritarė dėl procedūrinių taisyklių siūlomam atmesti įstatymo projektui, Komitete priimtas sprendimas, įvertinus Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas parengti ir Seimui pateikti Labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 10 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą.

Įstatymo projekto tikslas – nustatyti teisinį reglamentavimą, kuriuo būtų sudaromos sąlygos didesniam paramos gavėjo statusą turinčių juridinių asmenų veiklos viešumui ir skaidrumui, efektyvesnei paramos panaudojimo kontrolei.

Įstatymo projekto uždavinys – įtvirtinti sankcijas paramos gavėjams už įstatyme nustatytų pareigų nevykdymą.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projekto iniciatorius ir rengėjas - Seimo Audito komitetas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

Pagal galiojantį teisinį reguliavimą paramos gavėjai juridinių asmenų registro tvarkytojui turi pareigą pateikti su jų veikla susijusius dokumentus. Labdaros ir paramos fondai juridinių asmenų registrui turi prievolę pateikti fondo metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir fondo metinį pranešimą, asociacijos – metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir veiklos ataskaitą, viešosios įstaigos –

metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir veiklos ataskaitą.

Nors Administracinis nusižengimų kodeksas numato administracinę atsakomybę už juridinio asmens juridinių asmenų tvarkytojui teikiamų metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir metinio pranešimo arba veiklos ataskaitos nepateikimą arba neteisingų dokumentų pateikimą, esamas reglamentavimas neatgraso juridinių asmenų, turinčių paramos gavėjo statusą nuo įstatyme nustatytų pareigų nevykdymo. Nors įstatymų leidėjas yra numatęs, kad paramos gavėjo statusą turintiems juridiniams asmenims privaloma kasmet teikti metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir metinį pranešimą ar veiklos ataskaitą Juridinių asmenų registro tvarkytojui, šiuos duomenis pateikia tik 17 proc. visų paramos gavėjų: iš 35 401 paramos gavėjo statusą turinčių subjektų tik 6 195 pateikė ataskaitų dokumentus už 2015 metus. Galiojančiame Labdaros ir paramos įstatyme nėra nustatyta atsakomybė (paramos gavėjo statuso panaikinimas) juridiniams asmenims, turintiems paramos gavėjo statusą, jeigu jie per įstatyme nustatytą terminą nepateikė Juridinių asmenų registro tvarkytojui metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir metinio pranešimo arba veiklos ataskaitos.

Galiojančiame Labdaros ir paramos įstatyme numatyta, kad paramos gavėjo statusas gali būti panaikintas, jeigu nustatoma, kad paramos gavėjas Labdaros ir paramos įstatyme nustatyta tvarka gautos paramos nepanaudoja arba ją netinkamai panaudoja, pažeisdamas Labdaros ir paramos įstatymo nuostatas dėl paramos paskirties. Tačiau paramos gavėjų veikla bei gautos paramos panaudojimas ar tam tikri ribojimai yra reglamentuojami ir kituose įstatymuose, pavyzdžiui Labdaros ir paramos fondų įstatyme.

Galiojančiame Labdaros ir paramos įstatyme įtvirtinta, kad parama negali būti naudojama politinių partijų, politinių partijų narių, valstybės politikų, politinių kampanijų ir jų dalyvių finansavimui, rėmimui. Nėra detalizuojama, kad kaip parama gauti paramos dalykai negali būti naudojami ir politinei reklamai.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, teigtina, kad dėl esamo teisinio reglamentavimo yra sudėtinga įvertinti paramą gaunančių juridinių asmenų veiklos ir paramos naudojimo atitiktį įstatymų reikalavimams. Paramos gavėjo statusą turinčių juridinių asmenų uždarumas ir įstatyme nustatytų pareigų nevykdymas neužtikrina skaidrumo ir atskaitomybės, sudaro prielaidas korupcinėms rizikoms, galimybėms apeiti įstatymuose numatytus su dalyvavimu politinėse kampanijose susijusius apribojimus, galimai palengvina kaip paramą suteiktų dalykų panaudojimą su parama nesusijusioms veikloms. Esamos sankcijos neatgraso paramos gavėjų nuo jiems įstatymais pavestų prievolių nevykdymo.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siūloma:

1. aiškiai įtvirtinti, kad kaip parama gauti labdaros ir paramos dalykai negali būti naudojami politinei reklamai;

2. įtvirtinti, kad paramos gavėjo statusas gali būti panaikintas nustačius ne tik Labdaros ir paramos įstatymo, bet ir kitų įstatymų nuostatų, reglamentuojančių paramos gavėjų veiklos, susijusios su gautos paramos panaudojimu, ribojimus pažeidimus;

3. nustatyti, kad Juridinių asmenų registro tvarkytojas savo iniciatyva panaikina Juridinių asmenų registre įregistruoto paramos gavėjo statusą kai paramos gavėjas per Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.66 straipsnio 4 dalyje nurodytą terminą juridinių asmenų registro tvarkytojui nepateikia metinių finansinių ataskaitų rinkinio ir metinio pranešimo ar veiklos ataskaitos per 2 mėnesius po to, kai buvo įspėtas apie šį pažeidimą.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Teisinio reguliavimo neigiamų pasekmių nenumatoma. Priešingai, numatomos teigiamos siūlomo teisinio reguliavimo pasekmės, nes priėmus įstatymus paramą gaunančių organizacijų veikla taptų skaidresnė ir atviresnė. Paramos gavėjai bus suinteresuoti vykdyti jiems įstatymu nustatytas pareigas.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimti Įstatymai neigiamos įtakos kriminogeninei situacija ir korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo įgyvendinimas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Siekiant inkorporuoti Įstatymų projektus į teisinę sistemą, reikės pakeisti Juridinių asmenų registro nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 3 d. nutarimu Nr. 1407 „Dėl juridinių asmenų registro nuostatų patvirtinimo“.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti „Terminų banko“ įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir neprieštarauja Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymams įgyvendinti reikės pakeisti Juridinių asmenų registro nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 3 d. nutarimu Nr. 1407 „Dėl juridinių asmenų registro nuostatų patvirtinimo“.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Papildomų valstybės, savivaldybės biudžetų lėšų nereikės.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projektai parengti Audito komitetui svarstant Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2202 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-221. Įstatymo projektas parengtas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymus ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas pateiktas įstatymo projektui Nr. XIIIP-221.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas ir sritis

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia norint šį įstatymo Projektą įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „parama“, „juridinių asmenų registro tvarkytojas“, „metinis pranešimas“, „metinė veiklos ataskaita“, „metinių finansinių ataskaitų rinkinys“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

 

Teikia

Audito komiteto vardu

Komiteto pirmininkė                                                                                                Ingrida Šimonytė