LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PAREIGŪNŲ IR KARIŲ VALSTYBINIŲ PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-693 15 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-03-12 Nr. XIIIP-4600

Vilnius

 

              Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

              1. Įstatymo projektu keičiamas Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-693 (toliau – keičiamas įstatymas) 15 straipsnis, numatant, kad pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedas už tarnybą būtų mokamas visiems pareigūnams ir kariams, nepriklausomai nuo jų gaunamų draudžiamųjų pajamų. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad įstatymo projekto tikslas, be kita ko, yra „įtraukti kuo daugiau pensijų gavėjų į darbo rinką, labiau suvienodinti priedo mokėjimo sąlygas įsitraukusių į darbo rinką bei nedirbančių pensijų gavėjų atžvilgiu“.

              Teikiamas reguliavimas svarstytinas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 1995 m. sausio 1 d. įsigaliojusio Lietuvos Respublikos vidaus reikalų, valstybės saugumo, krašto apsaugos ir prokuratūros pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo (dabar - Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymas) 16 straipsnio 7 dalyje buvo nustatyta, jog „Pensininkams, neturintiems kitų pajamų, išskyrus pensiją, prie pareigūnų ir karių valstybinės pensijos už tarnybą mokamas valstybinės socialinio draudimo bazinės pensijos dydžio priedas, iki jie įgis teisę gauti valstybinę socialinio draudimo pensiją. Po 2005 m. sausio 1 d. šis priedas mokamas tik pensininkams, išėjusiems į pensiją iki šios datos. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki šio termino privalo parengti pareigūnų ir karių, išleidžiamų į atsargą, perkvalifikavimo sistemą.“ (čia ir toliau – išskirta mūsų). Atsižvelgiant į tai, kad minėtas priedas buvo nustatytas kaip laikina priemonė, jis buvo įteisintas keičiamo įstatymo 16 straipsnyje „Įstatymo įsigaliojimas“.

            Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-693 3, 12, 15, 16 straipsnių pakeitimo, įstatymo papildymo 151 straipsniu ir 11 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymu buvo panaikintas terminuotas (iki 2005 m. sausio 1 d.) priedo už tarnybą mokėjimas. Atsižvelgiant į tai, priedo už tarnybą skyrimo ir mokėjimo tvarka perkelta iš keičiamo įstatymo 16 straipsnio „Įstatymo įsigaliojimas“ į keičiamo įstatymo 15 straipsnį. Be to, 2016 m. sausio 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos pareigūnų ir karių valstybinių pensijų įstatymo Nr. I-693 3, 6, 7, 9, 16 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 152 straipsniu įstatymas, kuriuo, be kita ko, buvo nustatyta pareigūnų ir karių, išleidžiamų į pensiją, integracijos į darbo rinką ir medicininės reabilitacijos priemonių sistema. Pastebėtina, kad pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedo už tarnybą paskirtis nėra skatinti pareigūnus ir karius įsitraukti į darbo rinką. Šie uždaviniai yra įgyvendinami užimtumo rėmimo priemonėmis. Šiuo priedu siekiama užtikrinti tam tikras gaunamas pajamas iki asmuo įgis teisę gauti socialinio draudimo pensiją, t. y. kompensuoti į pensiją išleistų pareigūnų ir karių negalėjimą gauti darbo pajamų dėl profesinės veiklos specifikos ir ribotų galimybių integruotis į darbo rinką. Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, darytina išvada, kad siūlomu teisiniu reguliavimu būtų paneigta išleistų į pensiją (atsargą) pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedo už tarnybą esmė ir paskirtis.

              2. Keičiamo įstatymo 15 straipsnyje atsisakoma sąlygų, kurioms esant pareigūnų ir karių valstybinės pensijos priedas už tarnybą nemokamas arba mokamas ne visas ir nustatant, kad 1 bazinės pensijos dydžio priedas mokamas iki asmuo įgis teisę gauti socialinio draudimo pensiją. Atsižvelgiant į šiuos pakeitimus ir siekiant teisinio reguliavimo sistemiškumo, reikėtų keisti ir įstatymo 151 straipsnį, derinant šio straipsnio nuostatas su siūlomais pakeitimais.

              3. Atsižvelgiant į tai, kad keičiama daugiau kaip pusė keičiamo įstatymo 15 straipsnio dalių, šį straipsnį reikėtų dėstyti nauja redakcija. Jeigu būtų nuspręsta to nedaryti, tuomet reikėtų atsisakyti  įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalies, nes, atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, pripažįstant straipsnio dalį netekusia galios toliau einančių dalių pernumeruoti nereikia.

              4. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalis turėtų būti tikslintina, nes pagal keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalį priedą skiriančios ir mokančios institucijos vadovaujasi Vyriausybės patvirtintais Pareigūnų ir karių valstybinių pensijų skyrimo ir mokėjimo nuostatais. Be to, ši dalis turėtų įsigalioti anksčiau nei likęs įstatymas, kad būtų pasirengta įstatymo įgyvendinimui, todėl įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ reikėtų įrašyti žodžius ir skaičių „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

 

Departamento direktorius                                                                                                     Andrius Kabišaitis

 

 

 

J. Andriuškevičiūtė, tel. (8 5) 239 6159, el. p. jadvyga.andriuskeviciute@lrs.lt

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. jurgita.raskauskaite@lrs.lt