Argumentai:
Šiuo metu siūlomuose Lietuvos
Respublikos Darbo kodekso, Garantijų darbuotojams jų darbdaviui tapus
nemokiam ir ilgalaikio darbo išmokų bei Užimtumo įstatymų pakeitimais siūloma
nustatyti, kad darbdavys darbuotojui ar darbuotojų grupei gali skelbti prastovą
ne tik negalėdamas suteikti darbuotojui darbo sutartyje sulygto darbo dėl
objektyvių priežasčių ne dėl darbuotojo kaltės ir darbuotojui nesutinkant
dirbti kito jam pasiūlyto darbo, tačiau ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei
paskelbus ekstremaliąją situaciją ar karantiną ir darbdaviui dėl to negalint
suteikti darbuotojui darbo sutartyje sulygto darbo. Tokiu atveju, išskyrus
biudžetines įstaigas ir Lietuvos banką, darbuotojui būtų mokamas ne mažiau
kaip 40 procentų Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios
mėnesinės algos darbo užmokestis, ko pasekoje tokį užmokestį gaunantis
darbuotojas dar gautų ir išmoką už prastovą, kuri sudaro 60 procentų asmens
gauto darbo užmokesčio, bet ne daugiau kaip Lietuvos Respublikos Vyriausybės
patvirtinta minimalioji mėnesinė alga.
Šiuo metu Lietuvos Respublikos
Vyriausybė yra paskelbusi dviejų savaičių karantiną, tačiau egzistuoja didelė
tikimybė, jog pandeminėms sąlygoms artimiausiu metu kintant į blogąją pusę,
jis privalės būti pratęstas.
Kai kurioms verslo šakoms, tokioms
kaip turizmas, apgyvendinimas, maitinimo paslaugos ir pan. paskelbtas
karantinas reiškia visiškai arba beveik visiškai sustojusią veiklą, ko
pasekoje jų apyvarta pasiekia pavojingai žemą lygį, potencialiai neleidžiantį
mokėti ne tik iki tol mokėtų vidutinių atlyginimų savo darbuotojams, tačiau
skatinantį darbuotojus išvis atleisti, siekiant išvengti bankroto.
Tokiomis aplinkybėmis, net ir 40 proc.
MMA mokėjimas darbuotojams paskelbus prastovą neapibrėžtą laiką daliai verslo
gali tapti nepakeliama našta, kurią būtų bandoma spręsti ar bent palengvinti
darbuotojų atleidimu. Siekiant išvengti minėto scenarijaus ir išsaugoti darbo
vietas, taip garantuojant greitesnį ekonomikos atsigavimą pasibaigus
karantinui, yra tikslinga nustatyti, jog Lietuvos Respublikos Vyriausybei
paskelbus ekstremaliąją situaciją ar karantiną ir darbdaviui dėl to negalint
suteikti darbuotojui darbo sutartyje sulygto darbo, darbuotojui būtų mokamas
ne mažiau kaip 10 procentų Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos
minimaliosios mėnesinės algos darbo užmokestis, tokiu atveju gaunamos išmokos
dydį kilstelint iki 90 proc., paliekant MMA apribojimą tokioms išmokoms.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo 4 straipsnį ir išdėstyti jį taip:
„4 straipsnis. Įstatymo
papildymas 91 straipsniu
Papildyti įstatymą 91 straipsniu:
„91 straipsnis.
Išmoka už prastovą
1.
Teisę į išmoką už prastovą turi asmuo, kuriam Darbo kodekso 47 straipsnio 1
dalies 2 punkte nustatytu atveju paskelbta prastova ir kuriam darbdavys pagal
Darbo kodekso 47 straipsnio 3 dalį moka ne mažesnį kaip 40 10
procentų Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios
mėnesinės algos dydžio darbo užmokestį už mėnesį.
2. Išmoka už prastovą, kuri
sudaro 60 90 procentų asmens gauto darbo užmokesčio, bet ne
daugiau kaip Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinta minimalioji
mėnesinė alga, mokama visas šio straipsnio 1 dalyje nurodytas sąlygas
atitinkantiems asmenims, išskyrus iš biudžetinių įstaigų ir Lietuvos banko
darbuotojus, mokama iš Ilgalaikio darbo išmokų fondo. Šiame įstatyme
nustatytomis sąlygomis šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems iš biudžetinių
įstaigų ir Lietuvos banko prastovoje esantiems asmenims šiame įstatyme
nustatyto dydžio išmokas už prastovą moka jų darbdavys.
3. Išmokos už prastovą dydis per
mėnesį sudaro 60 90 procentų asmens gauto darbo
užmokesčio, bet ne daugiau kaip Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos
minimaliosios mėnesinės algos. Tuo atveju, kai darbuotojui paskelbtos
prastovos trukmė trumpesnė nei vienas mėnuo, išmokos už prastovą dydis
proporcingai mažinamas.
4. Išmokos už
prastovą šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems darbuotojams (išskyrus iš
biudžetinių įstaigų ir Lietuvos banko darbuotojus), kurie kreipėsi Ilgalaikio
darbo išmokų fondo nuostatuose (toliau – IDIF nuostatai) nustatyta tvarka į
administratorių, paskiriamos per 10 darbo dienų nuo kreipimosi
dienos. Išmokos už prastovą biudžetinėse įstaigose ir Lietuvos banke
darbuotojams darbdavio skiriamos ir mokamos mutatis mutandis šiame
įstatyme ir IDIF nuostatuose nustatyta tvarka.
5. Išmokoms už
prastovą skirti reikalingi duomenys tikrinami naudojantis Registru ir
kitomis reikalingomis duomenų bazėmis bei kita informacija. Išmokų už
prastovą skyrimo ir mokėjimo tvarka nustatoma IDIF nuostatuose.“
|