AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO Nr. I-399 9 STRAIPSNIO PAPILDYMO PROJEKTO

 

 

1. Statuto projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai:

 

Lietuvos Respublikos Seimo Statuto Nr. I-399 9 straipsnio papildymo 13 dalimi projektas (toliau – Statuto projektas) sukurtas siekiant atitikti šiuolaikinės informacinės visuomenės iššūkius, kurioje informacijos srautai nuolat didėja, o sprendimų priėmimo procesai tampa vis sudėtingesni. Todėl dirbtinis intelektas ir kitos aukštos technologijos gali būti naudingos priemonės ir įrankiai, kurie gali padėti gerinti teisėkūros procesus, suteikti efektyvesnes informacijos analizės galimybes ir patobulinti patį sprendimų priėmimo procesą. Labai svarbu, kad toks įsipareigojimas būtų pateiktas etiškumo ir atsakomybės kontekste, kadangi technologijos turi būti naudojamos atidžiai, laikantis asmens teisių ir laisvių, bei atsižvelgiant į galimas pasekmes visuomenei. Taigi, ši nuostata galėtų būti reikšminga priemonė skatinti Seimo narius naudoti technologijas atsakingai, etiškai ir atskaitingai. Šis projektas siekia išplėsti galimybes efektyviau atstovauti piliečių interesams, užtikrinti skaidrų bei veiksmingą valstybės valdymą ir prisidėti prie tinkamo valstybės teisėkūros planavimo bei demokratinių procesų stiprinimo.

Sprendžiant šiuolaikinės visuomenės iššūkius, būtina nuolat tobulinti teisėkūros ir valdymo procesus, kad jie būtų pritaikyti prie sparčiai besikeičiančių DI sistemų ir aukštųjų technologijų galimybių. Jos gali automatizuoti procesus, susijusius su viešųjų įrašų tvarkymu, dokumentų valdymu ir informacijos pateikimu, taip užtikrindamos skaidrią valstybės valdymo veiklą. Šis automatizavimas leistų efektyviau tvarkyti didelius duomenų kiekius ir sumažinti žmogiškų klaidų riziką. To rezultatas būtų skaidresnė ir veiksmingesnė valstybės tiek politinio atstovavimo, tiek ir viešojo administravimo sistema. Didžioji dalis sprendimų, kuriuos priima Seimas, remiasi informacija ir duomenimis apie įvairias sritis, nuo teisėkūros iki biudžeto planavimo. Naudojant DI sistemas, galima efektyviau tvarkyti šiuos duomenis, atliekant jų analizę ir identifikuojant tendencijas bei svarbiausias problemas. Tai suteiktų galimybę Seimo nariams greičiau suvokti esamą situaciją ir priimti informuotus sprendimus, atitinkančius piliečių poreikius ir gerovę.

Tai reiškia, kad Seimas, kaip modernus parlamentas nori būti efektyvesnis ir atsakingesnis, atsižvelgdamas į visuomenės poreikius, skatindamas didesnį piliečių įsitraukimą į valstybės reikalų procesus, užtikrinant, kad politiniai sprendimai būtų priimami skaidriai ir atsakingai. Tai galėtų padėti atkurti ar sustiprinti piliečių pasitikėjimą valdžios institucijomis bei skatinti dialogą tarp valdžios ir visuomenės.

Taip pat, šis projektas prisideda prie valstybės valdymo efektyvumo ir skaidrumo, kurių svarba nepaprastai didėja sparčiai besivystančioje informacinėje visuomenėje. Naudoti dirbtinio intelekto (DI) sistemas ir kitus aukštųjų technologijų įrankius savo veikloje yra vienas iš būdų, kaip šios problemos gali būti sprendžiamos. Kadangi šios technologijos suteikia galimybę automatizuoti informacijos surinkimą, analizę ir pateikimą, taip padedant Seimo nariams greičiau ir efektyviau gauti reikalingą informaciją bei priimti informuotus sprendimus.

Toks skaidrumas ir efektyvumas yra itin svarbus, siekiant užtikrinti piliečių pasitikėjimą valdžios institucijomis. Piliečiams lengviau būtų stebėti Seimo veiklą, gauti aktualią informaciją ir suprasti vykdomus sprendimus, kai procesai yra aiškūs ir viešai prieinami. Taip pat, padidėtų galimybės bendrauti su valstybės institucijomis, nes naudojantis technologijomis, tokiais kaip interaktyvios interneto platformos ar socialiniai tinklai, piliečiams būtų suteikta lengvesnė ir efektyvesnė prieiga prie valdžios atstovų bei jų darbo rezultatų. Visuose Seimo veiklos procesuose, kuriuose gali būti naudojamos dirbtinio intelekto (DI) sistemos ar kitos aukštosios technologijos, galutinį sprendimą priimtų išimtinai tik žmogus, siekiant užtikrinti skaidrumą, atskaitingumą, etiškumą ir atsakomybę. Tai prisidėtų prie didesnio piliečių įtraukimo į politinį procesą ir skatintų dialogą tarp visuomenės ir valdžios.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Statuto projekto iniciatorius – Seimo Ateities komiteto Dirbtinio intelekto (DI) darbo grupė.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai:

Šiuo metu Seimo Statutas nereguliuoja projekte aptartų teisinių santykių.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos apima įtraukimą į Seimo Statutą nuostatą, leidžiančią naudoti dirbtinio intelekto (DI) sistemas ir kitus aukštųjų technologijų įrankius Seimo narių veikloje. Ši nuostata numato, kad Seimo nariai gali naudoti DI sistemas informacijos surinkimui, analizei ir sprendimų priėmimui, siekiant pagerinti savo veiklos efektyvumą ir atstovauti piliečių interesams.

Tokių teisinio reguliavimo nuostatų įgyvendinimas turėtų suteikti keletą teigiamų rezultatų:

·           Efektyvesnis sprendimų priėmimas: Patobulinti informacijos surinkimo ir analizės procesai, įskaitant teisės aktų, politinių sprendimų ir kitų dokumentų tyrimą bei interpretavimą.

·           Skaidresnė veikla: Naudodamiesi DI sistemomis, galima automatizuoti procesus, susijusius su viešųjų įrašų tvarkymu, dokumentų valdymu ir informacijos pateikimu. Tai padėtų užtikrinti skaidresnę Seimo veiklą ir palengvinti piliečių stebėjimą bei supratimą apie vykdomus procesus. Didinti dialogo ir bendravimo su piliečiais galimybes naudojant technologijų pagalbą, pavyzdžiui, per interaktyvias interneto platformas ar socialinius tinklus.

·                Efektyvesnis duomenų valdymas: Užtikrinti skaidrią ir efektyvią sprendimų priėmimo procedūrą, remiantis objektyviais duomenimis ir analitika. DI sistemos leistų efektyviau tvarkyti didelius duomenų kiekius, analizuoti tendencijas ir identifikuoti svarbius reiškinius, padedantys priimti informuotus sprendimus bei užtikrintų aukšto lygio saugumą ir privatumą naudojant dirbtinio intelekto sistemas, laikantis tinkamų duomenų apsaugos standartų.

·                Veiksmingesnis piliečių atstovavimas: Naudodamiesi DI sistemomis, Seimo nariai galėtų geriau atstovauti piliečių interesams, remdamiesi tikrais duomenimis ir faktais.

·           Inovacijų skatinimas: Įtraukiant DI sistemas į Seimo veiklą, galima skatinti inovacijas ir technologinę pažangą valstybės valdyme. Skatinti inovacijų diegimą ir tobulinti teisėkūros bei vykdomos veiklos efektyvumą, pasitelkiant modernias technologijas.

·                Nuolatinis parlamento narių veiklos tobulinimas: Reguliariai atnaujinti ir tobulinti savo technologijų žinias bei įgūdžius, siekiant nuosekliai ir efektyviai naudoti šiuolaikines technologijas savo veikloje.

Taigi, siūlomos teisinio reguliavimo nuostatos dėl DI naudojimo Seimo narių veikloje turėtų prisidėti prie efektyvesnio sprendimų priėmimo, skaidresnės ir atskaitingesnės veiklos, efektyvesnio duomenų valdymo, geresnio piliečių atstovavimo bei inovacijų skatinimo Seimo veikloje.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Priimtas Seimo Statuto projektas neigiamų pasekmių neturės.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas Seimo Statuto projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Priimtas Seimo Statuto projektas gali sudaryti geresnes verslo sąlygas ir skatinti verslo plėtrą, kadangi prisidės prie inovacijų sklaidos.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Kitų teisės aktų pakeisti nereikia.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Seimo Statuto projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Seimo Statuto projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Nereikės.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Papildomų valstybės, savivaldybių biudžeto ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų įstatymo projekto įgyvendinimas nepareikalaus.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų nebuvo gauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

Aukštosios technologijos, Dirbtinis intelektas, DI.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

Teikia

Seimo nariai

                                                                                                                                                                                                                         (Parašas)                             (Vardas ir pavardė)

                                                                  (Parašas)                             (Vardas ir pavardė)