LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas

 

paGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

KARO PRIEVOLĖS ĮSTATYMO NR. I-1593 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIVP-3402(2)

 

2024-06-12  Nr. 104-P-37

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Arvydas Pocius, komiteto nariai: Arvydas Anušauskas, Virgilijus Alekna, Dainius Gaižauskas, Raimondas Lopata, Valdas Rakutis, Dovilė Šakalienė, Saulius Skvernelis. Komiteto biuro patarėjai: Vilma Greckaitė, Vilma Kaminskienė, Mantas Lapinskas, padėjėja Jovita Dalgedaitė. Kviestieji: Krašto apsaugos viceministras Žilvinas Tomkus, KAM Karo tarnybos ir personalo departamento direktorius Ramūnas Švažas, KAM Teisės departamento direktorė Judita Nagienė, Lietuvos kariuomenės KPKT direktorius Arūnas Balčiūnas, Lietuvos kariuomenės GŠ J1 atstovas mjr. Darius Vilkelis, Lietuvos kariuomenės KV padėjėjas plk. Andrius Jagminas, Švietimo ir mokslo komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, Prezidento patarėjas Tomas Godliauskas, Vilniaus universiteto Studentų atstovybės Prezidentė Klėja Merčaitytė.

 2.  Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

2

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į tai, kad ir projekto 1 straipsniu keičiamo Karo prievolės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnyje, apibrėžiančiame įstatyme vartojamas sąvokas, ir kitose keičiamo įstatymo nuostatose dažnai ir nuosekliai vartojama „kitos tarnybos rezerve“ sąvoka, šią sąvoką taip pat siūlytume apibrėžti keičiamo įstatymo 2 straipsnyje. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 12 straipsnyje nauja redakcija dėstomo Karo prievolės įstatymo (toliau – nauja redakcija dėstomas įstatymas) 2 straipsniui.

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

2.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

3

 

 

Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į tai, kad ne pačios pratybos ar mokymai turėtų trukti 9 metus, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 6 punkte vietoj formuluotės „dalyvavus ne mažiau kaip 9 metus“ įrašytina formuluotė „ne mažiau kaip 9 metų laikotarpyje dalyvavus“. Be to, šiame punkte vietoj žodžių „šią tarnybą“ įrašytini žodžiai „kitą tarnybą rezerve“, o prieš žodžius „kariuomenės vado“ – žodis „Lietuvos“ (Lietuvos kariuomenės vado pareigos tikslintinos ir projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 231 straipsnio 1 ir 3 dalyse bei nauja redakcija dėstomo įstatymo 4 straipsnio 4 punkte, 17 straipsnio 1 ir 3 dalyse ir 18 straipsnio 4 dalyje).

Pritarti iš dalies

Argumentai

Siekiant užtikrinti, kad pagrindinis karinis parengtumas nebūtų užskaitytas tiems karo prievolininkams, kurie per 9 metus neatliko per 1 metus nustatytos trukmės tarnybos,  projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 6 punkte siūloma numatyti konkretų ištarnautų dienų skaičių.

 

Pasiūlymas

1.Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„6) dalyvavus ne mažiau kaip 9 metus ne mažiau kaip 90 dienų dalyvavus kitoje tarnyboje rezerve organizuojamuose mokymuose ir pratybose ir Lietuvos kariuomenės vadui ar jo įgaliotam asmeniui priėmus sprendimą, kad įgytas pagrindinis karinis parengtumas, arba atliekant kitą tarnybą rezerve baigus mokymus, skirtus pagrindiniam kariniam parengtumui įgyti.“

2. Pakeisti nauja redakcija dėstomo įstatymo 4 straipsnio 4 punktą:

„4) dalyvavus ne mažiau kaip 90 dienų 9 metus dalyvavus kitoje tarnyboje rezerve organizuojamuose mokymuose ir pratybose ir Lietuvos kariuomenės vadui ar jo įgaliotam asmeniui priėmus sprendimą, kad įgytas pagrindinis karinis parengtumas, arba atliekant šią tarnybą baigus mokymus, skirtus pagrindiniam kariniam parengtumui įgyti;“

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

3.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

7

 

 

Siūlytina patikslinti projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį, nes siūloma šios dalies formuluotė suponuoja, kad kariniuose vienetuose atliekama tik kita tarnyba rezerve. Jeigu siekiama nustatyti, kad ir tarnyba aktyviajame rezerve, ir kita tarnyba rezerve atliekamos kariniuose vienetuose, šioje dalyje vietoj žodžio „atliekamą“ siūlome įrašyti žodį „atliekamas“. Taip pat pažymėtina, kad keičiamo įstatymo 21 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „norą atlikti tarnybą rezerve“ įrašytini žodžiai „norą atlikti kitą tarnybą rezerve“. Analogiško turinio pastabos taikytinos ir nauja redakcija dėstomo įstatymo 15 straipsnio 1 ir 3 dalims.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

4.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Sistemiškai vertinant nauja redakcija dėstomo įstatymo nuostatas, nėra aišku, kodėl nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 3 punkte nėra numatyta galimybė savo noru atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą ir asmenims, kurie dėl sveikatos būklės pripažinti netinkamais privalomajai karo tarnybai (jeigu atitinka Lietuvos kariuomenės personalo komplektavimo poreikius). Pažymėtina, kad jeigu tokia galimybė suteikta asmenims su negalia, tai leidžia daryti išvadą, kad ir asmens sveikatos būklė neturėtų lemti absoliutaus draudimo jam atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą. Taip pat atkreipiame dėmesį, kad nauja redakcija dėstomo įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 3 punktas taip pat implikuoja, kad karo prievolininkai, kurie neatitinka sveikatos būklės reikalavimų, gali būti paskirti į privalomąją pradinę karo tarnybą. Jeigu būtų atsižvelgta į šią pastabą, nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje turėtų būti pateikta dispozicinė nuoroda ir į šio straipsnio 1 dalies 3 punktą.

 

Nepritarti

Įstatymo projekte nėra numatyta galimybė atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą asmenims, kurie dėl sveikatos būklės pripažinti netinkamais šiai tarnybai (pvz. sergantys psichikos liga).

Sveikatos būklės reikalavimai karo prievolininkams yra privalomi, tačiau yra skirtingi atsižvelgiant į nauja redakcija dėstomo įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 3 punkte nustatytą tarnybos trukmę.

Minėtoje nuostatoje nurodyta, kad karo prievolininkai, kurie dėl sveikatos būklės reikalavimų negali būti paskirti į šios dalies 1, 2 ir 4 punktuose nustatytos trukmės privalomąją pradinę karo tarnybą gali būti paskirti į kitos trukmės privalomąją pradinę karo tarnybą, t.y. neimplikuoja,  kad karo prievolininkai, kurie neatitinka sveikatos būklės reikalavimų, gali būti paskirti į privalomąją pradinę karo tarnybą.

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

5.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Siekiant teisinio aiškumo, nauja redakcija dėstomo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 6 punkto nuostatoje iki dvitaškio po žodžio „kurios“ įrašytini žodžiai „atitinka abi šias sąlygas“.

 

Pritarti iš dalies

Argumentai

Atsižvelgiant į šios nuostatos tikslus, t. y. siekiant nustatyti, kad moterys, įgijusios aukštąjį išsilavinimą baigus medicinos ar slaugos ir akušerijos studijų krypčių studijas šaukiamos į privalomąją pradinę karo tarnybą ir nepareiškusios noro, tikslinamos nuostatos.

Pasiūlymas

Pakeisti įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) moterys, išskyrus tas, kurios atitinka bent vieną iš šių sąlygų: “

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

6.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Derinant nauja redakcija dėstomo įstatymo nuostatas tarpusavyje, nauja redakcija dėstomo įstatymo 6 straipsnio 5 dalies 2 punkte vietoj žodžių „nebuvo pašaukti“ įrašytini žodžiai „nebuvo paskirti“.

 

Nepritarti

Pagal nauja redakcija dėstomo įstatymo 6 str. 5 d. 2 p. nuostatas į 2 grupę patenka tiek tie, kurie nebuvo paskirti, tiek ir tie, kurie nebuvo pašaukti,  t. y. tie, kurie dėl tam tikrų aplinkybių (pilietybės suteikimas, nebuvo įtrauktas į registrus ir kt.) vykdant ankstesnį šaukimą asmenys nebuvo įtraukti į šaukiamųjų sąrašus.

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

7.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Nauja redakcija dėstomo įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje ir 31 straipsnio 2 dalyje po žodžių „kitų fizinių ir juridinių asmenų bei jų padalinių“ įrašytini žodžiai „kurie įstatymais dėl jų veiklos pobūdžio yra įpareigoti kaupti atitinkamą informaciją ir pateikti ją valstybės institucijoms“ (analogiškai kaip nustatyta 29 straipsnio 2 punkte). Taip pat pažymėtina, kad 31 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „ar kitose informacinėse sistemose“ įrašytini žodžiai „ar kitose valstybės informacinėse sistemose tvarkomą“.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

8.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Nauja redakcija dėstomo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 2 punkte po žodžių „(profesinio bakalauro ir bakalauro) studijų programą“ brauktini pertekliniai žodžiai „arba vientisųjų studijų programą“.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

9.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Nauja redakcija dėstomo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 10 punktas, kuriame numatyta, kad privalomoji pradinė karo tarnyba individualia tvarka atidedama nėščiosioms, pateikusioms medicinos pažymą apie nėštumą, joms pagimdžius – ir gimdymo atostogų metu. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad siūloma nuostata gali būti vertinama kaip diskriminacinė nedirbančiųjų atžvilgiu, kadangi pagal Darbo kodekso 132 straipsnį, tik darbuotojoms suteikiamos nėštumo ir gimdymo atostogos – 70 kalendorinių dienų iki gimdymo ir 56 kalendorinės dienos po gimdymo (komplikuoto gimdymo atveju arba gimus dviem ir daugiau vaikų – 70 kalendorinių dienų) (nedirbančioms negali būti suteiktos nėštumo ir gimdymo atostogos). Vadinasi, darbuotojos šiuo atveju būtų geresnėje padėtyje, taigi, siūlytina minėtą nuostatą patikslinti, numatant karo tarnybos atidėjimo trukmę, skaičiuojamą kalendorinėmis dienomis ir kuri būtų taikoma visoms moterims (pvz., siūlomoje nuostatoje galima būtų numatyti, kad karo tarnyba atidedama nėščiosioms, pateikusioms sveikatos priežiūros įstaigos pažymą apie nėštumą, o pagimdžiusioms – 56 kalendorines dienas po gimdymo (komplikuoto gimdymo atveju arba gimus dviem ir daugiau vaikų – 70 kalendorinių dienų po gimdymo) metu). Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintinas ir nauja redakcija dėstomo įstatymo 14 straipsnio 10 punktas.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

10.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Atsižvelgiant į šios išvados 9 punkte nurodytus argumentus, tikslintinas ir nauja redakcija dėstomo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 13 punktas ir vietoj žodžių „nėštumo ir gimdymo atostogų metu“ įrašytini žodžiai „nėštumo likus 70 kalendorinių dienų iki gimdymo ir 56 kalendorines dienos po gimdymo (komplikuoto gimdymo atveju arba gimus dviem ir daugiau vaikų – 70 kalendorinių dienų po gimdymo) metu“. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintinas nauja redakcija dėstomo įstatymo 14 straipsnio 13 punktas.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

11.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Siekiant teisinio aiškumo, nauja redakcija dėstomo įstatymo 10 straipsnį siūlome papildyti nauja dalimi, atskleidžiančia, ar tarnyba individualia tvarka būtų atidedama neapibrėžtam laikotarpiui (t. y. kitais metais vykdomo šaukimo metu vėl tikrinama, ar neišnyko atidėjimą lėmusios aplinkybės) ar vis dėlto priimant sprendimą atidėti tarnybą iš karto nustatomas konkretus terminas, kuriam praėjus (dingus pagrindui dėl kurio tarnyba buvo atidėta) karo prievolininkas įrašomas į atitinkamą šaukimo pirmumo grupę. Analogiško turinio pastaba taikytina ir nauja redakcija dėstomo įstatymo 14 straipsniui, kuriame reglamentuojamas alternatyviosios krašto apsaugos tarnybos atidėjimas, 19 straipsniui, nustatančiam šaukimo į mokymus ir pratybas ar vykdyti tarnybos užduočių atidėjimą, bei 23 straipsniui, kuriame nustatytos tarnybos paskelbus mobilizaciją atidėjimo sąlygos.

Pritarti iš dalies

Argumentai

Vadovaujantis Įstatymo projekto 10 straipsnio 5 dalimi privalomosios pradinės karo tarnybos atidėjimo individualia tvarka tvarką įgaliotas nustatyti krašto apsaugos ministras.

Atsižvelgiant į poreikį reglamentuoti atidėjimo individualia tvarka laikotarpį, taip pat tikslintina nauja redakcija dėstomo įstatymo 19 straipsnio 1 dalis ir 23 straipsnio 1 dalis.

 

Pasiūlymas

1.Pakeisti 19 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šaukimas į mokymus ir pratybas ar vykdyti tarnybos užduočių atidedamas šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 4–15 punktuose nurodytiems karo prievolininkams. Šaukimo į mokymus ir pratybas ar vykdyti tarnybos užduočių atidėjimo karo prievolininkams individualia tvarka tvarką nustato krašto apsaugos ministras.

2. Pakeisti 23 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Tarnyba paskelbus mobilizaciją krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka atidedama šiems karo prievolininkams:“

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

12.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Manytina, kad nauja redakcija dėstomo įstatymo 11 straipsnio 4 dalies paskutiniajame sakinyje po žodžių “Jeigu alternatyviosios tarnybos prievolininkas negyvena Lietuvos Respublikoje“ vietoj jungtukų „ir (ar)“ turėtų būti įrašytas jungtukas „ir“, nes turi būti įgyvendintos būtent abi sąlygos (prievolininkas ir jo šeimos nariai neturi faktinės ir deklaruotos gyvenamosios vietos Lietuvos Respublikoje) tam, kad alternatyviosios krašto apsaugos tarnybos atlikimo vieta parenkama atsižvelgiant į alternatyviosios krašto apsaugos tarnybos poreikį ir alternatyviosios tarnybos prievolininko išreikštą norą dėl tarnybos vietos. Analogiško turinio pastaba taikytina ir šio straipsnio 7 daliai.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

13.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Nauja redakcija dėstomo įstatymo 11 straipsnio 7 dalį siūlome patikslinti, nurodant, kad alternatyviosios tarnybos prievolininkai laikinąja gyvenamąja patalpa aprūpinami, kai jie ne negyvena Lietuvos Respublikoje apskritai, o kai negyvena būtent alternatyviosios krašto apsaugos tarnybos atlikimo vietoje (atitinkamoje savivaldybėje).

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

14.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Nauja redakcija dėstomo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „mokslo institucijų ir aukštųjų mokyklų“ įrašytini žodžiai „mokslo ir studijų institucijų“.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

15.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Nauja redakcija dėstomo įstatymo 14 straipsnio 15 punkte brauktini pertekliniai žodžiai „Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka“, nes jau šio straipsnio nuostatoje iki dvitaškio nustatyta, kad alternatyvioji krašto apsaugos tarnyba alternatyviosios tarnybos prievolininkams atidedama Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

16.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Derinant nauja redakcija dėstomo įstatymo nuostatas su Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymu, nauja redakcija dėstomo 31 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „steigia Lietuvos Respublikos karo prievolininkų registrą“ įrašytini žodžiai „steigia Lietuvos Respublikos karo prievolininkų registro informacinę sistemą“, o šio straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „registro valdytoja“ – žodžiai „registro informacinės sistemos ir duomenų valdytoja“. Atitinkamai turėtų būti patikslinta ir nauja redakcija dėstomo įstatymo 32 straipsnio 1 dalis vietoj „karo prievolininkų registro“ nurodant „Karo prievolininkų registro informacinę sistemą“.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

17.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Nauja redakcija dėstomo įstatymo 31 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „ar kitose informacinėse sistemose“ įrašytini žodžiai „ar kitose valstybės informacinėse sistemose tvarkomą“.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

18.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

Nauja redakcija dėstomo įstatymo 39 straipsnio 1 dalies formuluotę reikėtų patikslinti, nes subsidija darbo užmokesčiui ne taikoma, o mokama.

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

19.   

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-05

 

 

 

 

13

 

 

Projekto 13 straipsnio 3 dalyje vietoj formuluotės „iki šio įstatymo 8 straipsnio įsigaliojimo“ įrašytina konkreti data – iki 2024 m. liepos 1 d.; atitinkamai vietoj formuluotės „įsigaliojus šio įstatymo 8 straipsniui“ įrašytina formuluotė „po 2024 m. liepos 1 d.“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir kitoms projekto 13 straipsnio dalims, vietoj formuluotės „iki 12 straipsnio įsigaliojimo“ rašant konkrečią datą – iki 2025 m. sausio 1 d.

Pritarti

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.       

Seimo nariai:

A.Žukauskas

Morgana Danielė, Vytautas Raskevičius, Ieva Pakarklytė, Vytautas Mitalas, Marius Matijošaitis, Kasparas Adomaitis, Ewelina Dobrowolska, Monika Ošmianskienė, Aušrinė Armonaitė

2024-06-10

5

3

4

Argumentai:

Siekiant teisinio aiškumo, tikslinga patikslinti projekto nuostatas, kad nekiltų abejonių, jog Įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 4 punkte nustatytos trukmės privalomąją pradinę karo tarnybą gali atlikti tik norą pareiškę studentai, kurie jau buvo įstoję į aukštąją mokyklą iki jų įtraukimo į metinį karo prievolininkų sąrašą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 5 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) norą atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą pareiškusiems ir atitinkantiems Lietuvos kariuomenės personalo komplektavimo poreikius studentams, kurie į aukštąją mokyklą įstojusiems įstojo iki jų įtraukimo į metinį karo prievolininkų sąrašą, karo prievolininkams, baigusiems aukštąsias mokyklas, taip pat karo prievolininkams, nurodytiems šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje:

 

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Siūloma formuluotei nepritarti, nes ja pakeičiama esmė – vietoj dviejų atvejų, juos apjungus paliekamas vienas.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 5 straipsnio 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) norą atlikti privalomąją pradinę karo tarnybą pareiškusiems ir atitinkantiems Lietuvos kariuomenės personalo komplektavimo poreikius studentams,  studentams,  į aukštąją mokyklą įstojusiems iki jų įtraukimo į metinį karo prievolininkų sąrašą, karo prievolininkams, baigusiems aukštąsias mokyklas, taip pat karo prievolininkams, nurodytiems šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje:“

 

Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

2.       

Seimo nariai:

A.Žukauskas

Morgana Danielė, Vytautas Raskevičius, Ieva Pakarklytė, Vytautas Mitalas, Marius Matijošaitis, Kasparas Adomaitis, Ewelina Dobrowolska, Monika Ošmianskienė, Aušrinė Armonaitė

2024-06-10

10

1

2

Argumentai:

Svarbu užtikrinti nepertraukiamą asmenų studijų procesą ir nustatyti, kad studentai turėtų galimybę nuo trumpųjų studijų iki rezidentūros ar doktorantūros studijuoti nepertraukiamai. Tam būtina nustatyti, kad po trumpųjų studijų, bakalauro studijų ir magistrantūros studijų būtų galimybė atidėti privalomąją pradinę karo tarnybą dar 9 mėnesius, per kuriuos asmenys turėtų galimybę ruoštis stojimui į aukštesnės pakopos studijas. Punktas taip pat tikslintinas pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2024-06-05 išvados 8 punktą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 10 str. 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) aukštųjų mokyklų studentams, į aukštąją mokyklą įstojusiems iki jų įtraukimo į metinį karo prievolininkų sąrašą, – vieną kartą vienam studijų laikotarpiui pagal trumpųjų studijų, pirmosios pakopos (profesinio bakalauro ir bakalauro) studijų programą arba vientisųjų studijų programą, pagal antrosios pakopos studijų programą arba vientisųjų studijų programą ir 9 mėnesius po jų, taip pat vieną kartą vienam studijų laikotarpiui pagal laipsnio nesuteikiančią studijų programą, pagal studijas rezidentūroje ir (ar) doktorantūroje, išskyrus tuos aukštųjų mokyklų studentus, kurie ankstesnių šaukimų metu nevykdė karo prievolę administruojančios krašto apsaugos sistemos institucijos nurodymų ar juos vykdė netinkamai;“

Nepritarti

Numačius, kad tarnyba atidedama 9 mėnesius po bet kurios studijų programos arba vientisųjų studijų programos baigimo, susidarytų situacija, kad į privalomąją pradinę karo tarnybą nebūtų šaukiami specialybes įgiję karo prievolininkai, taip pat tie karo prievolininkai, kurie po šių studijų baigimo netęsia aukštesnės pakopos studijų. Be to, siūlomas tarnybos atidėjimo laikotarpis akivaizdžiai per ilgas, nes tarnybos trukmė - nuo 3 mėnesių (LK reikalingas specialybes įgijusiems) iki 9 mėnesių).

 Balsavimo rezultatai: už-4(pirmininko balsas), prieš -1, susilaikė- 3.

3.       

Seimo nariai:

A.Žukauskas

Morgana Danielė, Vytautas Raskevičius, Ieva Pakarklytė, Vytautas Mitalas, Marius Matijošaitis, Kasparas Adomaitis, Ewelina Dobrowolska, Monika Ošmianskienė, Aušrinė Armonaitė

2024-06-10

10

1

15

Argumentai:

Krašto apsaugos ministro patvirtinto Privalomosios pradinės karo tarnybos ir tarnybos aktyviajame kariuomenės personalo rezerve atidėjimo karo prievolininkui tvarkos aprašo 6 punkte nurodyta, kad karo prievolininkas turi pagrįsti savo prašyme nurodytą galimą neproporcingai didelę žalą ir įrodyti prašymus nagrinėjančiai Atrankos komisijai, jog šios žalos būtų išvengta, jei karo prievolininkas tarnybą atliktų kitu metu, ir pateikti tai patvirtinančius dokumentus. Nei Įstatyme, nei jokiame kitame teisės akte nėra nustatyti kriterijai, kuriais remiantis Atrankos komisija sprendžia dėl neproporcingai didelės žalos (ne)būvimo. Suprantama, kad absoliučiai visų neproporcingai didelės žalos atvejų neįmanoma reglamentuoti, tačiau žalos nustatyto kriterijai, kuriais vadovautųsi Atrankos komisija, turėtų būti nustatyti teisės aktuose. Esant neapibrėžtiems neproporcingai didelės žalos nustatymo kriterijams gali susidaryti situacija, kuomet Atrankos komisija, svarstydama kiekvieną atvejį individualiai, galima priimtų skirtingus sprendimus. Neatmetama ir korupcijos apraiškų tikimybė.

Atsižvelgiant į tai, siūloma Įstatyme nurodyti, kad neproporcingai didelės žalos asmeniniams ar visuomeniniams interesams nustatymo kriterijus tvirtina krašto apsaugos ministras.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 10 straipsnio 1 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka, jeigu, jiems atliekant privalomąją pradinę karo tarnybą, būtų padaryta neproporcingai didelė žala jų asmeniniams ar visuomeniniams interesams, tačiau jos būtų galima išvengti, jeigu privalomąją pradinę karo tarnybą jie atliktų kitu metu. Neproporcingai didelės žalos asmeniniams ar visuomeniniams interesams nustatymo kriterijus tvirtina krašto apsaugos ministras.“

Nepritarti

Atsižvelgiant į tai, kad visų neproporcingai didelės žalos atvejų neįmanoma reglamentuoti, atitinkamai neįmanoma reglamentuoti ir kriterijų pagal kuriuos atvejai priskiriami neproporcingai didelės žalos atvejams.

Pažymėtina, kad sprendimai gali būti skundžiami krašto apsaugos ministrui, taip pat teismui, kurių sprendimų pagrindu formuojama teisminė praktika, kurios pagrindu išvengiama skirtingų sprendimų priėmimo komisijoje.

 

Balsavimo rezultatai: už-6, prieš - 1, susilaikė - 1.

4.       

Seimo nariai:

A.Žukauskas

Morgana Danielė, Vytautas Raskevičius, Ieva Pakarklytė, Vytautas Mitalas, Marius Matijošaitis, Kasparas Adomaitis, Ewelina Dobrowolska, Monika Ošmianskienė, Aušrinė Armonaitė

2024-06-10

14

 

15

Argumentai:

Projekto 14 straipsnyje siūloma reglamentuoti alternatyvios krašto apsaugos tarnybos atidėjimo atvejus. Vienas iš tokių atvejų būtų neproporcingai didelė žala asmens asmeniniams ar visuomeniniams interesams. Asmenys šiuo pagrindu nuo alternatyvios krašto apsaugos tarnybos būtų atleisti Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka. Kaip ir atleidimo nuo privalomosios pradinės karo tarnybos atveju, neproporcingai didelės žalos nustatymo kriterijai nėra reglamentuoti. Todėl siūloma Įstatyme nustatyti, kad šiuos kriterijus tvirtina krašto apsaugos ministras.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 14 straipsnio 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, jeigu, jiems atliekant alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą, būtų padaryta neproporcingai didelė žala jų asmeniniams ar visuomeniniams interesams, tačiau jos būtų galima išvengti, jeigu alternatyviąją krašto apsaugos tarnybą jie atliktų kitu metu. Neproporcingai didelės žalos asmeniniams ar visuomeniniams interesams nustatymo kriterijus tvirtina krašto apsaugos ministras.

Nepritarti

Atsižvelgiant į tai, kad visų neproporcingai didelės žalos atvejų neįmanoma reglamentuoti, atitinkamai neįmanoma reglamentuoti ir kriterijų pagal kuriuos atvejai priskiriami neproporcingai didelės žalos atvejams.

Pažymėtina, kad sprendimai gali būti skundžiami krašto apsaugos ministrui, taip pat teismui, kurių sprendimų pagrindu formuojama teisminė praktika, kurios pagrindu išvengiama skirtingų sprendimų priėmimo komisijoje.

 

 

 

 

 

Balsavimo rezultatai: Balsavimo rezultatai: už-6, prieš - 1, susilaikė - 1.

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                            Arvydas Pocius                               

Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto biuro patarėjas Mantas Lapinskas