LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŠALPOS PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-675 PAKEITIMO
ĮSTATYMO NR. XIV-2760 1, 2 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos Seimas 2024 m. birželio 18 d. priėmė Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 pakeitimo įstatymą Nr. XIV-2760 (toliau – Priimtas įstatymas), kuriuo, be kita ko, nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. panaikinama nuostata, kad asmenims, neįgaliais pripažintiems po 24 metų sukakties dienos (atskirais atvejais – po 26 metų), šalpos neįgalumo pensijos bei šalpos senatvės pensijos senatvės pensijos amžių sukakusiems asmenims skiriamos ir mokamos, jeigu šie asmenys nėra privalomai draudžiami valstybiniu pensijų socialiniu draudimu pagal Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymą, išskyrus asmenis, nurodytus Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 6 straipsnyje. Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad Priimto įstatymo 2 straipsnyje numatyta, kad Priimtu įstatymu dėstomo Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 17 dalis, nustatanti šalpos išmokų mokėjimo sustabdymą, jeigu šalpos pensijos gavėjas įsidarbina, pripažįstama netekusia galios tik nuo 2025 m. sausio 1 d. Nepaisant to, kad šalpos pensijų skyrimo ir mokėjimo sąlygas reglamentuojančiame Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo 7 straipsnyje neliko draudimo šalpos pensijų gavėjams dirbti ir kartu gauti viso dydžio šalpos pensiją, dėl tarpusavyje nesuderintų Priimto įstatymo nuostatų šis pakeitimas praktiškai negalės būti įgyvendinamas.
Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo Nr. I-675 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2760 1, 2 ir 3 straipsnių pakeitimo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas, siekiant suderinti Priimto įstatymo nuostatas iki jam įsigaliojant, kad būtų užtikrintas vienas pagrindinių Priimto įstatymo tikslų – visiems šalpos išmokų gavėjams sudaryti vienodas galimybes dirbti, neprarandant teisės gauti atitinkamą šalpos išmoką, skatinti asmenų su negalia integraciją į darbo rinką.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Įstatymo projektą inicijavo ir parengė Lietuvos Respublikos Seimo narė Paulė Kuzmickienė bendradarbiaujant su Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai
Tarp Priimto įstatymo 1 straipsniu išdėstyto Šalpos pensijų įstatymo 7 straipsnyje nustatytų šalpos pensijų skyrimo ir mokėjimo sąlygų nėra draudimo šalpos pensijų gavėjams dirbti ir kartu gauti viso dydžio šalpos negalios arba šalpos senatvės pensiją. Šalpos pensijų įstatymo 7 straipsnis įsigalioja 2024 m. rugsėjo 1 d. Tuo tarpu Priimto įstatymo 2 straipsnyje nustatyta, kad Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 17 dalis, numatanti šalpos pensijų mokėjimo sustabdymą šalpos pensijos gavėjui įsidarbinus, netenka galios 2025 m. sausio 1 d.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Įstatymo projektu siūloma:
4.1. išbraukti Priimto įstatymo 1 straipsniu išdėstyto Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 17 dalį, kuri netektų galios 2024 m. rugsėjo 1 d.
4.2. patikslinti Priimto įstatymo 2 straipsnį, išbraukiant šio straipsnio 9 dalį, nustatančią, kad šio įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 17 dalis netenka galios 2025 m. sausio 1 d.
4.3. patikslinti Priimto įstatymo 3 straipsnį, nustatant, kad Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos įgaliota (įgaliotos) Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaiga (įstaigos) be atskiro asmens prašymo nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. atnaujina vadovaujantis iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusia Šalpos pensijų įstatymo 15 straipsnio 14 dalimi sustabdytų šalpos neįgalumo ir šalpos senatvės pensijų mokėjimą.
Priėmus įstatymo projektą bus suderintos Priimto įstatymo nuostatos, taip sudarant prielaidas nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. šalpos negalios ir šalpos senatvės pensijas mokėti nepaisant to, kad šių pensijų gavėjai dirba.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus įstatymą, bus išspręstos šio aiškinamojo rašto 1 punkte nurodytos problemos. Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai
Priimtas įstatymas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Priimtas įstatymas tiesioginės įtakos verslo sąlygoms ir verslo plėtrai neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams
Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Galiojančių teisės aktų keisti arba pripažinti netekusiais galios nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekte sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti
Įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų rengti nereikės.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Valstybės biudžeto lėšos šalpos pensijų mokėjimui nuo 2024 m. rugsėjo 1 d., nepaisant to, ar jų gavėjai dirba, numatytos.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Negauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia jam įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“, yra „šalpos negalios pensija“, „šalpos senatvės pensija“.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.
Teikia
Seimo narė Paulė Kuzmickienė