LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS ĮSTATYMO NR. I-172 PAPILDYMO 93 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-03-07 Nr. XIVP-3502

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.                   Projekto 1 straipsnyje siūloma Labdaros ir paramos įstatymą (toliau – keičiamas įstatymas) papildyti 93 straipsniu ir šio straipsnio 1 dalyje nustatyti galimybę skirti savanorišką kasmėnesinę arba vienkartinę tikslinę paramą valstybei, skirtą nacionalinio saugumo ir gynybos finansavimui. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais.

            Pirma, pastebėtina, jog teikiamas siūlymas sistemiškai nedera su kitomis keičiamo įstatymo nuostatomis. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „parama – paramos teikėjų savanoriškas ir neatlygintinas, išskyrus pagal šio įstatymo 8 straipsnį leidžiamus gavėjo įsipareigojimus, paramos dalykų teikimas šiame įstatyme nurodytiems paramos gavėjams šio įstatymo nustatytais tikslais ir būdais, įskaitant tuos atvejus, kai paramos dalykai perduodami anonimiškai ar kitu būdu, kai negalima nustatyti konkretaus paramos teikėjo.“ Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad paramos gavėjais gali būti Lietuvos Respublikoje įregistruoti juridiniai asmenys. Pastebėtina, jog pagal Civilinio kodekso 2.35 straipsnio 1 dalį valstybė yra juridinis asmuo, tačiau Lietuvos Respublika yra specifinis teisės subjektas ir yra juridinis asmuo per se, t. y. civilinės teisės požiūriu nėra nei steigiamas, nei registruojamas. Be to, keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad paramos gavėjais tampama ir teisė gauti paramą įgyjama tik keičiamo įstatymo nustatyta tvarka (keičiamo įstatymo 13 straipsnis) gavus paramos gavėjo statusą. Taigi neaišku, kaip nenustačius specialaus teisinio reguliavimo turėtų būti įgyvendinamos keičiamo įstatymo 7 ir 13 straipsnių nuostatos. Iš projekto nuostatų taip pat nėra aišku, kaip turėtų būti įgyvendinamos kitos keičiamo įstatymo nuostatos, reglamentuojančios paramos gavėjo pareigą tvarkyti gaunamos paramos apskaitą (keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalis).

            Antra, keičiamo įstatymo 3 straipsnio 2 dalyje nustatytas paramos tikslas (teikti paramos dalykus paramos gavėjams jų įstatuose, nuostatuose ar kitose normose arba religinių bendruomenių, bendrijų ir centrų kanonuose, statutuose ir kitose normose numatytiems keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytiems visuomenei naudingiems tikslams, tarp kurių yra ir veikla nacionalinio saugumo ir gynybos srityje) bei keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatytas paramos gavėjų sąrašas suponuoja, jog skiriant paramą juridiniams asmenims parama skiriama konkretiems subjektams, įskaitant biudžetines įstaigas, pagal jų vykdomas funkcijas, veiklos sritis. Pažymėtina, jog valstybė savo funkcijas, įskaitant nacionalinio saugumo ir gynybos užtikrinimą, vykdo per valstybės institucijas. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektu siekiami tikslai negalėtų būti pasiekti skiriant paramą konkrečioms institucijoms, pavyzdžiui, Lietuvos kariuomenei.

            Trečia, atkreiptinas dėmesys, jog pagal Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 3 punktą valstybė turtą, įskaitant ir finansinį turtą, įgyja pagal sandorius, taip pat ir dovanojimo sutartį. Atsižvelgus į projektu teikiamo siūlymo turinį, svarstytina, ar projektu siekiamų tikslų nebūtų galima įgyvendinti keičiant ne keičiamą įstatymą, o keičiant Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymą ir (ar) šį įstatymą aptariamoje srityje įgyvendinančias Bešeimininkio, konfiskuoto, valstybės paveldėto, valstybei perduoto turto, daiktinių įrodymų, lobių ir radinių perdavimo, apskaitymo,  saugojimo, realizavimo, grąžinimo ir pripažinimo atliekomis taisykles, patvirtintas Vyriausybės 2004 m. gegužės 26 d. nutarimu Nr. 634 „Dėl Bešeimininkio, konfiskuoto, valstybės paveldėto, valstybei perduoto turto, daiktinių įrodymų, lobių ir radinių perdavimo, apskaitymo,  saugojimo, realizavimo, grąžinimo ir pripažinimo atliekomis taisyklių patvirtinimo“.

            Ketvirta, projekte siūloma nustatyti, kad fizinių ir juridinių asmenų skiriama parama būtų tikslinė parama valstybei, skirta nacionalinio saugumo ir gynybos finansavimui. Pastebėtina, jog iš projekto nuostatų nėra aiškus mechanizmas, kokia tvarka valstybei skirta tikslinė parama būtų panaudojama. Siekiant teisinio aiškumo projektas pildytinas nuostatomis, nustatančiomis tokią tvarką arba pateikiant nuorodą į kitą teisės aktą, nustatantį tokią tvarką.

2.              Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 93 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „asmuo, siekdamas mokėti savanorišką tikslinę paramą valstybei kas mėnesį, pateikia Valstybinei mokesčių inspekcijai prašymą dėl paramos skyrimo, nurodant tokios kasmėnesinės paramos sumą. Tokį prašymą asmuo gali bet kada pakeisti ar atšaukti.“ Teikiamas siūlymas svarstytinas.

            Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad projektu siūlomas paramos teikimas veiktų „prenumeratos principu“. Pažymėtina, jog projekto nuostatose „prenumeratos principas“ nėra nustatomas. Be to, nei iš aiškinamojo rašto, nei iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip vis dėlto toks „prenumeratos principas“ veiktų šiuo atveju. Pastebėtina, jog tai, kad asmuo pateiktų prašymą Valstybinei mokesčių inspekcijai dėl paramos skyrimo, nereikštų automatinio atitinkamo paramos skyrimo bei nesukurtų pareigos asmeniui atitinkamą paramą skirti. Siekiant teisinio aiškumo projektas tobulintinas.

3.              Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 93 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „šiame straipsnyje nurodytą paramą administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija“. Pastebėtina, jog iš projekto nuostatų nėra aišku, kokius konkrečius veiksmus apimtų „paramos administravimas“ bei kaip teikiamas siūlymas dera su keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalimi, nustatančia, kad „Valstybinė mokesčių inspekcija kontroliuoja labdaros ir paramos teikimą, gavimą ir naudojimą.“

4.              Projekto 2 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šis įstatymas įsigaliotų 2024 m. gegužės 1 d., o projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad šio įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai būtų priimti iki 2024 m. balandžio 30 d. Atsižvelgus į Seimo statute nustatytus teisėkūros procedūrų terminus, svarstytina, ar neturėtų būti nustatytos vėlesnės datos. Be to, projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. 

5.              Projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad „Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir jos įgaliotos institucijos pagal kompetenciją iki 2024 m. balandžio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus“. Pažymėtina, jog Vyriausybės ir jos įgaliotos institucijos kompetencija priimti atitinkamus teisės aktus turėtų būti nustatyta projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 93 straipsnyje, t. y. turėtų būti nustatyta, koks subjektas ir kokį teisės aktą ar kokius santykius reglamentuojantį teisės aktą priima. Atsižvelgus į tai, projekto 1 straipsnyje dėstomas keičiamo įstatymo 93 straipsnis atitinkamai tobulintinas. Be to, projekto 2 straipsnio 2 dalyje formuluotė „pagal kompetenciją“ išbrauktina kaip perteklinė.

6.              Atsižvelgus į projekto nuostatų turinį, manytina, jog dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

7.              Atsižvelgus į 2023 m. sausio 1 d. įsigaliojusį Oficialiosios statistikos ir valstybės duomenų valdysenos įstatymą bei į 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojusį Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytą Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymą bei vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), siūlytina projektu pakeisti ir keičiamo įstatymo 11 straipsnio 4 dalyje vartojamą įstaigos pavadinimą „Lietuvos statistikos departamentui“ pavadinimu „Valstybės duomenų agentūrai“ bei keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1 punkte vartojamą sąvoką „neįgalieji“ pakeisti sąvoka „asmenys su negalia“.

 

 

 

Viešosios teisės skyriaus vedėja,

pavaduojanti departamento direktorių                                                                    Jurgita Meškienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. +370 5 209 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. +370 5 209 6164, el. p. [email protected]