LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-3577(2)
2024-05-14 Nr.108-P-30
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo (nuotoliniu būdu): komiteto pirmininko pavaduotojas G. Paluckas; komiteto nariai: A. Bagdonas, A. Kupčinskas, D. Labanavičius, L. Mogenienė, I. Pakarklytė, P. Saudargas, L. Savickas. Komiteto biuro: vedėja R. Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R. Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė; padėjėja Z. Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Seimo narys S. Gentvilas, susisiekimo viceministras J. Skačkauskas, Susisiekimo ministerijos Kelių ir oro transporto politikos grupės vyriausiasis patarėjas T. Pilukas, Susisiekimo ministerijos projektų vadovė J. Bogdevičienė, Lietuvos statybininkų asociacijos vadovas. D. Gedvilas, AB VIA Lietuva atstovas R. Lipkevičius.
2. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys S. Gentvilas, 2024-05-07 |
1 |
|
|
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu (reg. Nr. XIVP-3577, toliau - Kelių įstatymo projektas) siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 8 straipsnio 2 dalį ir nustatyti, kad statinio informacinio modeliavimo metodas taikomas sudėtingiems konstrukciniams kelių elementams: viadukams, estakadoms, tiltams, dviejų lygių sankryžoms, sankirtoms ir pan., ir netaikomas automobilių kelių linijiniams erdviniams objektams, kurie erdvinių duomenų rinkinyje išreiškiami linijiniu grafiniu elementu ir kurie savyje neturi konstrukcinių elementų (nėra sudėtingų mazgų ar kitų susikirtimų). Kelių Įstatymo projektu siūlomas atskiras dalies statinių skaitmeninių duomenų kūrimo, tvarkymo, valdymo ir viešinimo reglamentavimas gali turėti neigiamą įtaką vieningam skaitmeninių duomenų kūrimui, tvarkymui, valdymui ir viešinimui. Pažymime, kad Lietuvos Respublikos Seimas 2023 m. gruodžio 19 d. priėmė Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11-1, 12, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 27-1, 28, 34, 37, 39, 47, 49, 51, 52-1, 53, 55, 56, 57, 59 straipsnių, šeštojo skirsnio pavadinimo, 1 priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 11-2, 27-2, 68 straipsniais įstatymą. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos statybos įstatymo (redakcija nuo 2024 m. lapkričio 1 d., toliau – Statybos įstatymas) 1 straipsnio 1 dalimi, 2 straipsnio 511 dalimi, 112 straipsniu, visų statinių, įskaitant ir kelių, gyvavimo cikle naudojamų skaitmeninių duomenų kūrimo, tvarkymo, valdymo ir viešinimo, taikant statinio informacinį modeliavimą (angl. Building Information Modelling, toliau – BIM). BIM metodų taikymo nauda turėtų būti vertinama ir stebima ne tik projektavimo etape, bet visuose statinio gyvavimo ciklo etapuose (planavimas, projektavimas, statyba, naudojimas). Jau nemažai perkančiųjų organizacijų taiko BIM metodus pirkdamos projektavimo paslaugas ir (ar) statybos darbus ir tam tikrais atvejais kaina nedidėja. Viešojo turto valdytojų praktika ir patirtis turėtų atsipirkti standartizavus procesus ir valdant informaciją visuose statinio gyvavimo ciklo etapuose, o tai yra viena iš BIM metodų taikymo naudų. Pagal galiojančius teisės aktų reikalavimus vykdant viešuosius pirkimus, viena iš perkančiųjų organizacijų - Vilniaus vystymo kompanija jau nuo 2018 metų taiko BIM metodus. Pagal Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje teikiamą viešą informaciją tam tikrais atvejais Viešojo pirkimo kaina taikant BIM yra žemesnė (pvz. Konarskio sporto aikštyno taikant BIM modeliavimą kaina 0,5 mln. EUR žemesnė, negu Gabijos sporto aikštyno, kuriam nebuvo taikytas BIM). Teikiamu projektu siūloma įstatyme nustatyti, kad Automobilių lekių objektams, kurie išreiškiami linijiniais objektais būtų taikomi minimalūs BIM reikalavimai. Užtikrinant įstatyminių nuostatų vientisumą ir siekiant sumažinti dažno jų keitimo poreikį, BIM minimalūs reikalavimai (pvz: kiekių skaičiavimai; funkcinis tūrinis, planinis vertinimas; projektavimas ir (ar) modeliavimas) turi būti įtvirtinti Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatytoje tvarkoje. Pasiūlymas: Pakeisti Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu (reg. Nr. XIVP-3577) keičiamo Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 8 straipsnį atsisakant šio straipsnio 2 dalies keitimo ir šį straipsnį papildyti nauja 4 dalies nuostata: ,,1 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas Papildyti 8 straipsnį 4 dalimi: ,,4. Keliai projektuojami, tiesiami, statomi, rekonstruojami, taisomi (remontuojami) ir prižiūrimi Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka taikant statinio informacinio modeliavimo metodus sudėtingiems konstrukciniams kelių elementams: viadukams, estakadoms, tiltams, dviejų lygių sankryžoms, sankirtoms ir pan. Automobilių kelių objektams, kurie erdvinių duomenų rinkinyje išreiškiami linijiniu grafiniu elementu ir kurie savyje neturi konstrukcinių elementų (nėra sudėtingų mazgų ar kitų susikirtimų), taikomi Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka nustatyti minimalūs statinio informacinio modeliavimo metodų taikymo reikalavimai .“ |
Pritarti. |
Įstatymo projekto 1 straipsnį išdėstyti taip: 1 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
Papildyti 8 straipsnį 4 dalimi: ,,4. Keliai projektuojami, tiesiami, statomi, rekonstruojami, taisomi (remontuojami) ir prižiūrimi Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka taikant statinio informacinio modeliavimo metodus sudėtingiems konstrukciniams kelių elementams: viadukams, estakadoms, tiltams, dviejų lygių sankryžoms, sankirtoms ir pan. Automobilių kelių objektams, kurie erdvinių duomenų rinkinyje išreiškiami linijiniu grafiniu elementu ir kurie savyje neturi konstrukcinių elementų (nėra sudėtingų mazgų ar kitų susikirtimų), taikomi Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka nustatyti minimalūs statinio informacinio modeliavimo metodų taikymo reikalavimai .“ Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
|
|
2 |
|
|
|
Argumentai: Pateikti 1-ajame pasiūlymo punkte dėl Kelių įstatymo pakeitimo. Pasiūlymas: Pakeisti Lietuvos Respublikos kelių įstatymo Nr. I-891 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-3577) 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: ,,2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki 2024 m. gegužės 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“ |
Pritarti. |
Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
|
Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris