LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DARBO KODEKSO 138 straipsnio PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-02-17 Nr. XIVP-218

Vilnius

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projektu siūloma Darbo kodekso 138 straipsnio 3 dalies 1 punkte nustatyti, kad „viena papildoma poilsio diena per mėnesį (arba sutrumpinamas darbo laikas dviem valandomis per savaitę) – mokant darbuotojui jo vidutinį darbo užmokestį suteikiama vieną arba du vaikus iki dvylikos metų ir/arba neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų auginantiems darbuotojams.“ Siūlomas reguliavimas diskutuotinas, nes neaišku, kodėl ši nuostata yra pildoma jungtuku „ir“. Kaip teigiama įstatymo projekto aiškinamajame rašte, šiuo projektu, visų pirma, siekiama užtikrinti teisę į papildomą poilsio dieną darbuotojams, auginantiems vieną vaiką iki 12 metų. Jungtukas galimai turėtų užtikrinti teisę į poilsio dieną ir darbuotojams, kurie kartu augina ir neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų. Pastebėtina, kad teisė gauti papildomo poilsio dieną darbuotojams, auginantiems neįgalų vaiką iki aštuoniolikos metų, garantuojama nepriklausomai nuo bendro auginamų vaikų skaičiaus. Analogiški argumentai taikytini ir reguliavimui, kada darbuotojas augina du vaikus iki 12 metų ir neįgalų vaiką iki 18 metų. Įvertinus tai, nesuprantama, kodėl nurodytos sąlygos turėtų būti įgyvendintos kartu, ir laikytina, kad jungtukas „ir“ šiuo atveju yra perteklinis ir įnešantis teisinio neaiškumo, todėl jo reikėtų atsisakyti arba pagrįsti teisės normos pildymą šiuo jungtuku.

2. Atsižvelgiant į įstatymo projektu siūlomus pakeitimus, pagal kuriuos papildoma poilsio diena būtų suteikiama ir darbuotojams, auginantiems vieną vaiką, svarstytina, ar nereikėtų kartu atsisakyti Darbo kodekso 138 straipsnio 4 dalies, kurioje numatyta galimybė darbuotojams, kurie neturi teisės į papildomas poilsio dienas, suteikti ne mažiau kaip pusę darbo dienos laisvo nuo darbo laiko per metus pirmąją mokslo metų dieną, mokant darbuotojui jo vidutinį darbo užmokestį.

3. Įstatymo projektu siūloma keisti Darbo kodekso 138 straipsnio 3 dalį ir siūlomus pakeitimus išdėstyti šios dalies 1 ir 2 punktuose. Pastebėtina, kad tokiu atveju dalis 138 straipsnio 3 dalies galiojančios redakcijos teksto („Darbuotojų, dirbančių ilgesnėmis negu aštuonios darbo valandos pamainomis, prašymu šis papildomas poilsio laikas gali būti sumuojamas kas trys mėnesiai.“) tampa atskira 138 straipsnio struktūrine dalimi, kuri turėtų būti sunumeruota, suteikiant jai numerį 31 arba pildant 138 straipsnį nauja 4 dalimi ir pernumeruojant toliau einančias 138 straipsnio dalis. Tam, kad būtų išvengta 138 straipsnio struktūrinių pakeitimų ir nereikalingo pernumeravimo, siūlomi pakeitimai galėtų būti įtvirtinami 3 dalies tekste nedėstant jų atskiruose punktuose.

4. Atsižvelgiant į tai, kad siūlomas teisinis reguliavimas turės įtakos tiek darbuotojų, tiek darbdavių teisėms ir pareigoms, dėl siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Lietuvos trišalės tarybos nuomonę.

5. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnis, reglamentuojantis reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildytas nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ir ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams), todėl atitinkamai pildytinas aiškinamasis raštas.

 

 

Departamento direktorius                                                                                         Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

J. Raškauskaitė, tel. (8 5) 239 6842, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]