LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 10, 11 ir 14 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 103 straipsniu įstatymo projektO nr. XIIIP-1351

 

2017-12-06  Nr. 113-P-48

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Povilas Urbšys, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Gintautas Kindurys, Kęstutis Pūkas, Vanda Kravčionok, Zenonas Streikus.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Rasa Mačiulytė, Jurgita Marcinkutė, Kristina Šimkutė, konsultantas Bronius Kleponis, padėjėja Genovaitė Jasaitienė, Dokumentų departamento Teisės aktų redagavimo ir vertimo skyriaus vyr. specialistė Eglė Jonevičienė.

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų ministerijos viceministras Darius Urbonas, Vyriausybės kanceliarijos Strateginių pokyčių grupės Projektų vadovas Antanas Matusa,  Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės patarėja Jurgita Žilinskienė, Finansų ministerijos Vidaus audito ir finansų kontrolės metodologijos ir priežiūros skyriaus vedėjas Jonas Vaitkevičius, Finansų ministerijos Audito, apskaitos ir nemokumo valdymo departamento direktoriaus pavaduotoja Paulė Svorobovičienė, Respublikos Prezidentės vyriausiasis patarėjas Mindaugas Lingė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-11-21

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.  Projekto 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 103 straipsnio 2 dalyje nurodomi subjektai, kurie priimtų sprendimus „dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai ir viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita bus atliekama centralizuotai“, o 3 dalyje nurodomi subjektai, kurie priimtų sprendimus „dėl įstaigos, kuri centralizuotai atliktų viešojo sektoriaus subjektų apskaitą“. Šių nuostatų turinys nėra aiškus dėl kelių priežasčių.

Pirma, nėra aiškus formuluočių „viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai“ ir „viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita bus atliekama centralizuotai“ skirtumas. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis projektu keičiamo įstatymo nuostatomis priėmus sprendimą dėl viešojo sektoriaus subjekto apskaitos atlikimo centralizuotai, šis sprendimas galiotų tiek įstaigai, kuri apskaitą atlieka centralizuotai, tiek tai įstaigai, kurios apskaitą tvarko vyriausiasis buhalteris (buhalteris). Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto nuostatas tikslinti.

Antra, nėra aiškus keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatų tarpusavio santykis. Atkreiptinas dėmesys, kad, vadovaujantis projektu teikiamomis nuostatomis, Seimo valdybai ar Respublikos Prezidentui priėmus sprendimus dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai, galutinį sprendimą dėl tokių paslaugų atlikimo turėtų priimti Vyriausybė. Tačiau iš projekto nuostatų nėra aišku, ar tokiu atveju Vyriausybė privalėtų automatiškai paskirti įstaigą, kuri centralizuotai atliktų viešojo sektoriaus subjektų apskaitą, o jei ne - nuo kokių sąlygų įgyvendinimo priklausytų galutinis sprendimas.

Trečia, iš projekto nuostatų nėra aiškus viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai paslaugų teikimo atlygintinumo klausimas, t. y. ar paslaugos būtų teikiamos per bendrąjį vidaus administravimo paslaugas teikiančio subjekto finansavimą, o šis subjektas valstybės viešojo sektoriaus subjektams tokias paslaugas teiktų neatlygintinai, ar tokios paslaugos būtų atlygintinos ir perkamos.

Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar Vyriausybė ir savivaldybių tarybos galėtų pasirinkti vieną įstaigą ar kelias, kurios centralizuotai atliktų viešojo sektoriaus subjektų apskaitą.

Penkta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kokios teisinės formos įstaigos galėtų centralizuotai atlikti viešojo sektoriaus subjektų apskaitą. Jei tokias paslaugas galėtų teikti ne tik biudžetinė įstaiga, bet ir viešosios įstaigos, svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas, kuomet Vyriausybės ar savivaldybių tarybų sprendimais būtų suteikiamos išimtinės teisės teikti ūkinę komercinę veiklą viešosioms įstaigoms nepažeistų konkurencijos.

Šešta, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodoma, kad sprendimą dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai ir viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita bus atliekama centralizuotai, gali priimti Vyriausybė dėl Vyriausybei atskaitingų valstybės viešojo sektoriaus subjektų, kuriuose Vyriausybė ar jos įgaliota institucija įgyvendina savininko teises. Pažymėtina, kad tuo atveju, jeigu projekto nuostatomis siekiama suteikti Vyriausybei teisę priimti sprendimus dėl Vyriausybės kanceliarijos ir ministerijų kanceliarijų buhalterinės apskaitos atlikimo centralizuotai, svarstytina, ar šio punkto formuluotė yra tinkama. Atkreiptinas dėmesys, kad Vyriausybės kancleris pavaldus ir atskaitingas Ministrui Pirmininkui, o ministerijų kancleriai – tos srities ministrui, bet ne Vyriausybei. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tikslinti projekte vartojamą formuluotę.

Septinta, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose nurodoma, kad sprendimus dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai ir viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita bus atliekama centralizuotai gali priimti Seimo valdyba dėl Seimo kanceliarijos ir Seimui atskaitingų institucijų; Respublikos Prezidentas arba jo įgaliotas asmuo dėl Respublikos Prezidento kanceliarijos ir Respublikos Prezidentui atskaitingų institucijų. Atkreiptinas dėmesys, kad yra institucijų kartu atskaitingų ir Prezidentui, ir Seimui, pvz., Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, Valstybės saugumo departamentas. Atsižvelgiant į tai, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas tokiu atveju priimtų sprendimus dėl apskaitos atlikimo centralizuotai.

Aštunta, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina vietoj keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 ir 3 dalyse vartojamų formuluočių „gali priimti“ rašyti žodį „priima“.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-11-21

 

 

 

2.   Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 103 straipsnio 4 dalimi nustatoma, kad tuo atveju, kai viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma centralizuotai, šiuo įstatymu ūkio subjekto vadovui nustatytos pareigos ir atsakomybė paskirstomos tarp viešojo sektoriaus subjekto vadovo ir centralizuotai apskaitą tvarkančios įstaigos vadovo Vyriausybės nustatyta tvarka. Siūlomos nuostatos diskutuotinos keliais aspektais.

Pirma. pažymėtina, kad vadovaujantis teisės aktų hierarchijos principais asmenų teisėms ir pareigoms įtakos turinčios taisyklės turi būti įtvirtintos įstatyme ir tik detalizuotos bei sukonkretintos poįstatyminiuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, pačiame įstatymo projekte turėtų būti numatyti esminiai viešojo sektoriaus subjektų vadovų ir centralizuotai apskaitą tvarkančios įstaigos vadovo pareigų ir atsakomybių paskirstymo principai bei sąlygos, kurios poįstatyminiame teisės akte galėtų būti detalizuojamos ir konkretinamos.

Antra, svarstytina, ar šių nuostatų nereikėtų dėstyti kitame keičiamo įstatymo straipsnyje, pvz., 11 straipsnyje, numatančiame atsakomybę už buhalterinių įrašų teisingumą ar 14 straipsnyje, numatančiame pareigą dėl teisingų duomenų surašymo apskaitos dokumentuose.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-11-21

 

 

 

3. Siūlytina projekto 5 straipsnį papildyti atskira struktūrine dalimi, kurioje būtų nustatytos pereinamojo laikotarpio nuostatos įstaigoms, kurios iki įstatymo įsigaliojimo apskaitą atlieka centralizuotai. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto nuostatomis suteikiama teisė, bet ne pareiga, nustatyti viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimą centralizuotai, todėl gali susidaryti situacijos, kuomet įsigaliojus projekto nuostatoms viešojo sektoriaus subjektai buhalterinės apskaitos funkcijas vykdys pažeisdami galiojančio įstatymo nuostatas.

Pritarti

Žr. Komiteto pasiūlymą Nr. 4.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-11-21

 

 

 

4. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

4.1.   projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 dalies 1 ir 4 punktuose po žodžio „teises“ įrašyti „ir pareigas“;

4.2.   projekto 5 straipsnio 2 dalyje po žodžio „Vyriausybė“ įrašytina „arba jos įgaliota institucija“.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIIP-1351 ir siūlyti pagrindiniam Komitetui įstatymo projektą tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2017-12-06

2

2

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog Komitetas priėmė sprendimą į svarstomą įstatymų paketą teikti lydimuosius įstatymų projektus (Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 papildymo 91 straipsniu,  Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 10 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 111 straipsniu ir Lietuvos Respublikos vyriausybės įstatymo  Nr. I-464 papildymo 301 straipsniu), siūlome pagrindiniam Komitetui suderinti Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatas su papildomai teikiamų įstatymų projektų formuluotėmis.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsniu pildomo įstatymo 103 straipsnio  2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Sprendimą dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai ir viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita bus atliekama centralizuotai, gali priimti:

1)                dėl Vyriausybei atskaitingų valstybės viešojo sektoriaus subjektų, kuriuose Vyriausybė ar jos įgaliota institucija įgyvendina savininko teises, – Vyriausybė;

2)                dėl Seimo kanceliarijos ir Seimui atskaitingų institucijų – Seimo valdyba;

3)                dėl Respublikos Prezidento kanceliarijos ir Respublikos Prezidentui atskaitingų institucijų – Respublikos Prezidentas arba jo įgaliotas asmuo;

4)                dėl savivaldybių viešojo sektoriaus subjektų, kuriuose savivaldybė įgyvendina savininko teises, – savivaldybių tarybos.

Sprendimą dėl viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita tvarkoma centralizuotai,  ir dėl biudžetinės (biudžetinių) įstaigos (įstaigų), kuri (kurios) centralizuotai tvarkytų viešojo sektoriaus  subjektų apskaitą, gali priimti:

1)        dėl Vyriausybės kanceliarijos, ministerijų, Vyriausybės įstaigų, Vyriausybės atstovų tarnybų, atitinkamo ministro valdymo sritims priskirtų įstaigų prie ministerijų ir šių subjektų kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų – Vyriausybė;

2)        dėl savivaldybių kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų – savivaldybių tarybos;

3)        dėl šio straipsnio 2 dalies 1 ir  2 punktuose nenurodytų viešojo sektoriaus subjektų – šio viešojo sektoriaus subjekto vadovas.“

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2017-12-06

2

3

 

 

Argumentai:

Įvertinus tai, jog Komiteto siūloma įstatymo projekto 2 straipsniu pildomo įstatymo 103 straipsnio 2 dalies formuluotė apima ir įstatymo 103 straipsnio 3 dalyje numatytą reglamentavimą, siūlome atsisakyti 3 dalies.

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 2 straipsniu pildomo įstatymo 103 straipsnio 3 dalį, o 4 dalį atitinkamai laikyti 3 dalimi.

„3.       Sprendimą dėl įstaigos, kuri centralizuotai atliktų viešojo sektoriaus subjektų apskaitą, gali priimti:

1)         dėl šio straipsnio 2 dalies 1–3 punktuose nurodytų viešojo sektoriaus subjektų – Vyriausybė;

2)         dėl šio straipsnio 2 dalies 4 punkte nurodytų viešojo sektoriaus subjektų – savivaldybių tarybos.

 

 

3.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2017-12-06

2

4

 

 

Argumentai:

Visuose įstatymų projektų pakete esančiuose įstatymų projektuose siūlome suvienodinti atsakomybės tarp viešojo sektoriaus subjekto vadovo ir centralizuotai apskaitą tvarkančios įstaigos vadovo paskirstymo principines nuostatas, nustatant, kad atsakomybė nustatoma viešojo sektoriaus subjekto ir centralizuotai paslaugas teikiančios įstaigos vadovų pasirašytoje sutartyje atsižvelgiant į perduodamų funkcijų apimtį, o tipinę tokios sutarties formą tvirtina Vyriausybė.

Pasiūlymas:

 Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4.       3 Tuo atveju, kai viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma centralizuotai, šiuo įstatymu ūkio subjekto vadovui nustatytos pareigos ir atsakomybė paskirstomos tarp viešojo sektoriaus subjekto vadovo ir centralizuotai apskaitą tvarkančios įstaigos vadovo Vyriausybės nustatyta tvarka. Kai viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma centralizuotai, funkcijos, pareigos ir atsakomybės tarp viešojo sektoriaus subjekto vadovo bei centralizuotai apskaitą tvarkančios įstaigos vadovo nustatomos rašytinėje sutartyje, atsižvelgiant į centralizuotai atliekamų funkcijų apimtį. Šios sutarties tipinę formą tvirtina Vyriausybė.

Pritarti

 

4.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas, 2017-12-06

5

3

 

N

Argumentai:

Komitetas pritarė Teisės departamento 3 pastabai, kuria pasiūlyta įstatymo projekto įgyvendinimo nuostatas papildyti nauja dalimi. Siūlome šioje dalyje numatyti įstatymo įgyvendinamąsias nuostatas ir tiems viešojo sektoriaus subjektams, kuriems nuo įstatymo įsigaliojimo bus panaikinta galimybė tvarkyti apskaitą pagal sutartį su apskaitos paslaugas teikiančia įmone arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančiu asmeniu.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 5 straipsnį papildyti 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

3. Viešojo sektoriaus subjektai, kurių apskaita iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo tvarkoma centralizuotai arba pagal sutartį su apskaitos paslaugas teikiančia įmone, arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančiu asmeniu, ją tvarko pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytas sutartis iki tol, kol Vyriausybė, savivaldybių tarybos arba įstaigos vadovas nepriims kitokio sprendimo dėl šių viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos tvarkymo.

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Guoda Burokienė.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                  Povilas Urbšys

 

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėja Kristina Šimkutė