PASIŪLYMAS

DĖL GYVENTOJŲ PAJAMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-1007 35 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4017

2019-11-28

Vilnius



 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

Argumentai:

Šiuo metu Seime svarstomas Lietuvos Respublikos Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo Nr. IX-1007 35 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr.XIIIP-4017, kuriame nurodyta, jog mokesčių mokėtojai prašymus mokesčių administratoriui pervesti dalį pajamų mokesčio, mokėtino pagal metinę pajamų mokesčio deklaraciją, sumos, o jeigu nuolatinis Lietuvos gyventojas metinės pajamų mokesčio deklaracijos neteikia, – dalį mokestį išskaičiuojančio asmens išskaičiuoto pajamų mokesčio sumos (vadovaujantis Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo 34 straipsnio 3 ir dalimis), pateikia jiems prieinamu būdu, t. y. paties mokesčių mokėtojo pasirinkimu - raštu arba elektroninėmis priemonėmis.

Pažymėtina, kad toks siūlomas teisinis reguliavimas, kuomet paliekama galimybė prašymą dėl GPM dalies paramai skyrimo teikti raštu, neužkertamas kelias neteisėtam kito asmens duomenų naudojimusi. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad tik elektroninis prašymų pateikimo būdas yra  priemonė, užtikrinanti asmens duomenų saugumą. Taip pat paminėtina ir tai, kad asmens duomenų saugumo užtikrinimo tikslu atsisakyti popierinių prašymų  Valstybinei mokesčių inspekcijai (toliau – VMI) yra siūliusi Valstybinė asmens duomenų apsaugos tarnyba.  

Svarbu ir tai, kad prašymų pervesti pajamų  mokesčio dalį paramos gavėjams ir (ar) politinėms partijoms formą, užpildymo ir pateikimo tvarką reglamentuoja Finansų ministro 2012 m. vasario 7 d. įsakymas Nr. 1K-046, todėl įstatymo projekte nurodytas teisinis reguliavimas yra perteklinis. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad VMI, siekdama užtikrinti asmens duomenų apsaugą kaip tai numato Europos Komisijos reglamentas Nr. 2016/679, jau  yra nustačiusi ir viešai paskelbusi, kad nuo 2020 m. sausio 1 d. prašymai dėl GPM dalies paramai skyrimo teikiami tik elektroniniu būdu.

Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1 ir 2 straipsnius ir juos išdėstyti taip:

 „1 straipsnis. 34 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 34 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

   „1. Gyventojams ir mokestį išskaičiuojantiems asmenims deklaracijų blankai ir metodiniai jų pildymo nurodymai išduodami nemokamai. Mokesčio administratorius pas jį atvykusiems Lietuvos gyventojams jų prašymu padeda užpildyti deklaracijas ir (ar) prašymus pervesti dalį pajamų mokesčio, mokėtino pagal metinę pajamų mokesčio deklaraciją, sumos, o jeigu nuolatinis Lietuvos gyventojas metinės pajamų mokesčio deklaracijos neteikia, – dalį mokestį išskaičiuojančio asmens išskaičiuoto pajamų mokesčio sumos.“

„2. straipsnis. 35 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 35 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1. Nuolatinis Lietuvos gyventojas, pasinaudojęs teise iš pajamų atimti išlaidas, nurodytas šio Įstatymo 21 straipsnyje, privalo saugoti sumokėjimą patvirtinančių dokumentų originalus arba jų nuorašus, patvirtintus notarine tvarka, ne trumpiau kaip 10 metų po atitinkamo mokestinio laikotarpio metinės pajamų mokesčio deklaracijos pateikimo.

2. Nuolatinis Lietuvos gyventojas, pradėjęs vykdyti kokios nors rūšies individualią veiklą, privalo apie tai informuoti mokesčio administratorių centrinio mokesčio administratoriaus nustatyta tvarka.

3. Nuolatinis Lietuvos gyventojas privalo centrinio mokesčio administratoriaus nustatyta tvarka nurodyti mokestį išskaičiuojančiam asmeniui, su kuriuo yra susijęs darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais, savivaldybę, kurioje jis turi nuolatinę gyvenamąją vietą paskutinę mokestinio laikotarpio dieną. Nuolatinis Lietuvos gyventojas, gaudamas su darbo santykiais ar jų esmę atitinkančiais santykiais nesusijusių A klasės pajamų, privalo centrinio mokesčio administratoriaus nustatyta tvarka nurodyti mokestį išskaičiuojančiam asmeniui savivaldybę, kurioje jis turėjo nuolatinę gyvenamąją vietą praėjusio mokestinio laikotarpio paskutinę dieną. Nenuolatinis Lietuvos gyventojas, gavęs pajamų, pagal mokesčio mokėjimo tvarką priskiriamų A klasės pajamoms, privalo centrinio mokesčio administratoriaus nustatyta tvarka nurodyti mokestį išskaičiuojančiam asmeniui savivaldybę, kurioje jis turėjo gyvenamąją vietą praėjusio mokestinio laikotarpio paskutinę dieną, jeigu turėjo gyvenamąją vietą Lietuvoje. Jeigu praėjusio mokestinio laikotarpio paskutinę dieną nenuolatinis Lietuvos gyventojas neturėjo gyvenamosios vietos Lietuvoje, mokestį išskaičiuojančiam asmeniui privalo nurodyti savivaldybę, kurioje jis turėjo gyvenamąją vietą praėjusio mokestinio laikotarpio paskutinę buvimo Lietuvoje dieną. Tuo atveju, jeigu nenuolatinis Lietuvos gyventojas praėjusiu mokestiniu laikotarpiu Lietuvoje neturėjo gyvenamosios vietos, jis privalo nurodyti mokestį išskaičiuojančiam asmeniui savivaldybę, kurioje jis turi gyvenamąją vietą mokestiniu laikotarpiu, jeigu jis turi gyvenamąją vietą Lietuvoje.

3. Nuolatinis Lietuvos gyventojas turi teisę šio Įstatymo 34 straipsnio 3 ir 4 dalyse nurodytus prašymus pervesti dalį pajamų mokesčio, mokėtino pagal metinę pajamų mokesčio deklaraciją, sumos, o jeigu nuolatinis Lietuvos gyventojas metinės pajamų mokesčio deklaracijos neteikia, – dalį mokestį išskaičiuojančio asmens išskaičiuoto pajamų mokesčio sumos, mokesčių administratoriui pateikti rašytine ar elektronine forma.

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                                                                  Andrius Palionis