AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. XII-459 2, 3, 10, 11, 14 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai.

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo Nr. XII-459 2, 3, 10, 11, 14 ir 25 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas siekiant:

1) įgyvendinti Infrastruktūros ir statybos saugos srities ūkio subjektų veiklos priežiūrą atliekančių institucijų veiklos pertvarkymo priemonių plano, patvirtinto bendru Lietuvos Respublikos aplinkos ministro, kultūros ministro ir žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 3 d. įsakymu Nr. D1-873/ĮV-758/3D-817 „Dėl Infrastruktūros ir statybos saugos srities ūkio subjektų veiklos priežiūrą atliekančių institucijų veiklos pertvarkymo priemonių plano patvirtinimo“, 3 punktą, kuriame numatyta koncentruoti Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijoje prie Aplinkos ministerijos (toliau – VTPSI) miškų tvarkymo schemų teritorijų planavimo valstybinės priežiūros funkcijas;

2) pagal Seimo teisės departamento pastabas suderinti įstatymo nuostatas su pateiktu Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 1, 2, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 141, 15, 18, 181, 20, 22, 23, 24, 25, 29, 30, 32, 34, 35, 36, 38, 381, 39, 40, 41, 42, 431, 45, 47, 49, 52, 541, 542, 543, 55 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (XIIP-3485) (toliau – Statybos įstatymo projektas) keičiamo 23 straipsnio nuostatomis, nes išdėsčius naują keičiamo įstatymo 23 straipsnio redakciją, tampa neaiškios Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo (toliau – Įstatymas) nuostatose vartojamos nuorodos į konkrečias Statybos įstatymo straipsnių struktūrines dalis, kaip pavyzdžiui, Įstatymo 14 straipsnio 4 dalyje bei 7 dalies 1 punkte vartojama nuoroda „Statybos įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 5 punkte“;

3) patikslinti kai kurias Įstatymo nuostatas, susijusias su privalomųjų nurodymu teikimu;

4) patikslinti kai kurias Įstatymo nuostatas, susijusias su informavimu apie numatomą statybos patikrinimą;

5) patikslinti kai kurias Įstatymo nuostatas, susijusias su statybos patikrinimo aktų pasirašymu;

6) patikslinti kai kurias Įstatymo nuostatas, susijusias su savavališkos statybos padarinių įteisinimu;

7) ištaisyti aptiktas technines klaidas Įstatyme.

 

Įstatymo projekto uždaviniai:

1) perduoti miškų tvarkymo schemų teritorijų planavimo valstybinės priežiūros funkcijas VTPSI ir nustatyti statytojui teisę, po savavališkos statybos nustatymo, rengti projektinę dokumentaciją ir gauti statybą leidžiantį dokumentą, nepažeidžiant imperatyvių aplinkos apsaugos, paveldosaugos, saugomų teritorijų apsaugos teisės aktų reikalavimų;

2) nustatyti VTPSI teisę teikti subjektams privalomuosius nurodymus pateikti savo išvadas apie statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumą;

3) nustatyti VTPSI pareigą, kai statytojo nėra, apie statybos patikrinimą informuoti ir privalomuoju reikalavimu reikalauti informacijos iš statinio ar jo dalies savininko, valdytojo ar naudotojo; žemės sklypo ar jo dalies, kurioje nustatyti pažeidimai, savininko, valdytojo ar naudotojo, taip pat nustatyti VTPSI teisę apie statybos patikrinimą informuoti ir informacijos reikalauti ir iš kitų statybos dalyvių;

4) nustatyti VTPSI teisę teikti privalomuosius nurodymus kai statytojo nėra, statinio ar jo dalies savininkui, valdytojui ar naudotojui; žemės sklypo ar jo dalies, kurioje nustatyti pažeidimai, savininkui, valdytojui ar naudotojui ar kreiptis tiesiai į teismą dėl pažeidimų statybos srityje pašalinimo, traukiant atsakovais pirmiau nurodytus asmenis, ir atitinkamai nustatyti šių subjektų teisę, prašyti privalomojo nurodymo įvykdymo termino pratęsimo;

5) pašalinti pareigą statybos patikrinime dalyvavusiems asmenims pasirašyti statybos patikrinimo akte;

6) nustatyti, kad pareiga mokėti įmoką už savavališkos statybos įteisinimą atsiranda iš karto po savavališkos statybos akto surašymo.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas išvadoje „Dėl Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 1, 2, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 141, 15, 18, 181, 20, 22, 23, 24, 25, 29, 30, 32, 34, 35, 36, 38, 381, 39, 40, 41, 42, 431, 45, 47, 49, 52, 541, 542, 543, 55 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto (Nr. XIIP-3485) nurodė, kad kartu su teikiamu projektu turėtų būti teikiami ir atitinkami Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros įstatymo pakeitimai.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai.

Įstatymo projekto 1 ir 2 straipsniais keičiamuose Įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje bei 3 straipsnio 1 ir 3 dalyse nustatyta, kad Valstybinė miškų tarnyba yra teritorijų planavimo valstybinės priežiūros institucija ir atlieka miškų tvarkymo schemų teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą.

Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Įstatymo 10 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kad VTPSI, tikrindama statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumą, turi teisę prašyti institucijų ir subjektų pateikti savo išvadas dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo. Tokia teisė negarantuoja išsamaus statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo išnagrinėjimo, kadangi pasitaiko atvejų, kai minėtos institucijos ar subjektai į VTPSI prašymus nereaguoja.

Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo Įstatymo 10 straipsnio 7 dalies 1 punkte nustatyta, kad VTPSI gali pateikti statybą leidžiantį dokumentą išduodančiam viešojo administravimo subjektui privalomąjį nurodymą ištaisyti nustatytus techninio pobūdžio ar mažareikšmius statybą leidžiančio dokumento išdavimo procedūrinius pažeidimus. Šiame punkte nėra numatyti kiti galimi atvejai, pvz., trūkumai, kuriuos galima operatyviai pašalinti nepažeidžiant teisės aktų bei trečiųjų asmenų teisėtų interesų.

Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo Įstatymo 11 straipsnio 3 dalies 4 punkte ir 4 dalies 1 punkte nustatyta, kad VTPSI prieš statybos patikrinimą apie tai informuoja ir informacijos privalomuoju nurodymu reikalauja tik iš statytojo (statybos patikrinimo metu atitinkamai vertina tik statytojo pateiktą informaciją), tačiau susiklosto tokios situacijos, kai statytojo nėra, todėl informacijos reikia reikalauti iš kitų subjektų, pvz., žemės ar statinio savininkų, valdytojų. Atskirais atvejais taip pat yra poreikis informacijos reikalauti ir apie patikrinimą informuoti kitus statybos dalyvius, pvz., rangovą. 

Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo Įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad VTPSI gali pateikti privalomuosius nurodymus pašalinti pažeidimus statybos srityje tik statytojui. Pažymėtina, kad panašiuose teisiniuose santykiuose (šalinant savavališkos statybos darbus, taip pat statybos darbus, atliktus pagal neteisėtai išduotą statybą leidžiantį dokumentą) Įstatymas, taip pat Statybos įstatymas numato platesnį asmenų ratą, kurie gali atlikti pažeidimų šalinimą, kai statytojo nėra. Esamas Įstatymo 11 straipsnio 6 dalies reguliavimas neužtikrina efektyvaus pažeidimų šalinimo, kadangi nesant statytojo, VTPSI negali pateikti privalomųjų nurodymų pašalinti pažeidimus kitiems asmenims, pvz., žemės sklypo, statinio savininkams, valdytojams.

Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo Įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje taip pat nustatyta, kad statybos patikrinimo aktą pasirašo patikrinime dalyvavę, šio straipsnio 2 dalyje nurodyti asmenys. Pažymėtina, kad nuo 2016 m. pradžios šie dokumentai bus sudaromi tik Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje, jie bus elektroniniai, todėl nebus realios galimybės ne Inspekcijos darbuotojams pasirašyti tokių patikrinimo aktų.

Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo Įstatymo 11 straipsnio 7 dalyje nurodyta, kad tik statytojas turi teisę prašyti VTPSI pratęsti privalomojo nurodymo įvykdymo terminą. Šiuo atveju keičiant Įstatymo 11 straipsnio 6 dalį, tikslintina ir 11 straipsnio 7 dalis.

Įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo Įstatymo 11 straipsnio 9 dalyje nurodyta, kad VTPSI atskirais atvejais turi teisę kreiptis tiesiai į teismą, nepateikdama pažeidėjui privalomojo nurodymo pašalinti pažeidimą. Šiuo atveju keičiant Įstatymo 11 straipsnio 6 dalį, tikslintina ir 11 straipsnio 9 dalis.

Įstatymo projekto 5 straipsniu keičiamo Įstatymo 14 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad įteisinant savavališkos statybos darbus įmoka už tokių darbų įteisinimą mokama tik po privalomojo nurodymo pašalinti savavališkos statybos darbus pateikimo, todėl gali susiklostyti tokia situacija, kai savavališkos statybos darbai įteisinami po savavališkos statybos akto surašymo (dar nesurašius privalomojo nurodymo), taip išvengiant įmokos už savavališkos statybos darbų įteisinimą sumokėjimo. Keičiamose Įstatymo 14 straipsnio 4 ir 7 dalyse pateikiama nuoroda į Statybos įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytą statybą leidžiantį dokumentą – žemės sklypo ar gretimų žemės sklypų savininkų ar valdytojų sutikimą, kuris Statybos įstatymo projekte nelaikomas statybą leidžiančiu dokumentu.

Įstatymo projekto 6 straipsniu keičiamo Įstatymo 25 straipsnio 4 dalies 1 punkte nustatyta, kad skundai ar pranešimai dėl viešojo administravimo subjekto išduoto statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo nenagrinėjami, jeigu nuo statybos pradžios praėjo daugiau kaip vieni metai ir statybą leidžiantis dokumentas išduotas seniau kaip prieš 3 metus. Šioje formuluotėje dėl pavartoto jungtuko „ir“ gali atsitikti atvejai, kai statybą leidžiančio dokumento teisėtumas privalo būti nagrinėjamas, jei nuo statybos pradžios praėjo ne daugiau kaip vieni metai, nors statybą leidžiantis dokumentas išduotas, pvz., prieš 8 metus ar seniau.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama.

Įstatymo projektu siūloma nustatyti, kad:

1) VTPSI atlieka miškų tvarkymo schemų teritorijų planavimo valstybinę priežiūrą ir atsisakyti klaidinančios nuorodos į Statybos įstatymą;

2) VTPSI, nagrinėdama statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumą, turi teisę teikti institucijoms ar subjektams privalomuosius nurodymus pateikti savo išvadas dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo;

3) VTPSI, nustačiusi statybą leidžiančio dokumento išdavimo trūkumus, teikti privalomuosius nurodymus šiuos trūkumus ištaisyti, jei tai nepažeidžia teisės aktų ir trečiųjų asmenų teisėtų interesų;

4) VTPSI apie statybos patikrinimą, kai statytojo nėra, informuoja statinio ar jo dalies savininką, valdytoją ar naudotoją, žemės sklypo ar jo dalies, kurioje nustatyti pažeidimai, savininką, valdytoją ar naudotoją, privalomaisiais nurodymais reikalauja jų pateikti informaciją, reikalingą patikrinimui. VTPSI, esant reikalui, apie statybos patikrinimą informuoja bei informacijos reikalauja ir iš kitų statybos dalyvių. VTPSI statybos patikrinimo metu vertina visų minėtų subjektų pateiktą informaciją;

5) Statybos patikrinimo akte nepasirašo visi patikrinime dalyvavę subjektai, nurodyti Įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje, su šiuo aktu jie supažindinami teisės aktų nustatyta tvarka;

6) VTPSI turi teisę teikti privalomuosius nurodymus ar kreiptis tiesiai į teismą, reikalaudama pašalinti pažeidimus statybos srityje ne tik statytojo atžvilgiu, tačiau, jeigu jo nėra, – ir statinio ar jo dalies savininko, valdytojo ar naudotojo, žemės sklypo ar jo dalies, kurioje nustatyti pažeidimai, savininko, valdytojo ar naudotojo atžvilgiu. Atitinkamai šie asmenys turi teisę prašyti, kad VTPSI pratęstų jiems surašyto privalomojo nurodymo įvykdymo terminą;

7) Įmoka už savavališkos statybos padarinių įteisinimą mokama iš karto po savavališkos statybos akto surašymo;

8) VTPSI nenagrinėja skundų ar pranešimų dėl statybą leidžiančio dokumento išdavimo teisėtumo, jei nuo statybos pradžios praėjo daugiau kaip vieni metai ar statybą leidžiantis dokumentas išduotas seniau kaip prieš 3 metus.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Įstatymo projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir plėtrai.

Įstatymo įgyvendinimas neturėtų daryti įtakos verslo sąlygoms ir plėtrai.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.

Priėmus Įstatymo projektą, kitų teisės aktų keisti nereikės.

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektais nėra nustatomos naujos sąvokos ir jas įvardinantys terminai.

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti.

Įstatymo projekto nuostatų įgyvendinimui lydimieji teisės aktai nereikalingi.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai  einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais).

Įstatymo projekto įgyvendinimui papildomų lėšų iš valstybės biudžeto nereikės.

13. Įstatymų projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

Reikšminiai žodžiai: statyba, teritorijų planavimas.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                               Algimantas Salamakinas