LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
JAUNIMO IR SPORTO REIKALŲ KOMISIJA
PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPORTO ĮSTATYMO NR. I-1151 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3748
2024-06-06 Nr. 116-P-5
Vilnius
1. Komisijos posėdyje dalyvavo: Komisijos pirmininkas Virgilijus Alekna; Komisijos nariai: Tomas Bičiūnas, Algirdas Butkevičius, Viktoras Fiodorovas, Jonas Gudauskas, Jonas Jarutis, Sergejus Jovaiša, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Marius Matijošaitis, Kęstutis Mažeika, Rasa Petrauskienė, Audrius Petrošius, Edita Rudelienė, Vilius Semeška; Seimo kanceliarijos patarėja Jurgita Petniūnaitė; Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjas Paulius Baltokas, Lietuvos studentų sporto asociacijos prezidentė Indrė Čelkienė, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Sporto grupės vyresnioji patarėja Ilona Šimkūnaitė, švietimo, mokslo ir sporto viceministrė Aistė Zedelytė-Kaminskė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
1 |
1 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu nauja redakcija dėstomo Lietuvos Respublikos sporto įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 1 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad įstatymas nustato ir sportininkų teisių atstovo veiklą. Pažymėtina, kad formaliai šie atstovai atstovautų ne sportininkų teisėms, o patiems sportininkams (gindami jų teises). Atsižvelgiant į tai, projekte teisingiau būtų vartoti ne „sportininkų teisių atstovo“, o „sportininkų atstovo“ sąvoką. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
2 |
6, 10, 12 |
|
2. Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje po žodžio „sportininko“ įrašytinas žodis skliaustuose „(sportininkų)“ (analogiškai kaip nustatyta šio straipsnio 5 dalyje). Taip pat siūlytina patikslinti ir kai kurias kitas keičiamo įstatymo 2 straipsnio nuostatas, pvz., 10 ir 12 dalis, jose nustatant, kad tam tikra veikla (fizinio aktyvumo pratybos, fizinio aktyvumo trenerio vadovaujama veikla) gali būti atliekama ne vieno, o kelių asmenų atžvilgiu. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
2 |
17, 19, 25 |
|
3. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 17 ir 19 dalyse prieš žodžius „įgyvendinimo terminai“ įrašytinas žodis „priemonių“, o 25 dalyje po žodžio „priemonių“ – žodis „įgyvendinimo“. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
2 |
34 |
|
4. Svarstytina, ar derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, keičiamo įstatymo 2 straipsnio 34 dalyje po žodžių „patvirtintų taisyklių ir paskelbtų nuostatų“ neturėtų būti įrašyta formuluotė „(tiek, kiek tai neprieštarauja tarptautinės sporto šakos federacijos patvirtintoms taisyklėms)“ (t. y. analogiškai kaip nustatyta šio straipsnio 7 dalyje). |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
3 |
|
4 |
5. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje apibrėžta būtent „manipuliavimo aukšto meistriškumo sporto varžybomis“ sąvoka, reikėtų patikslinti keičiamo įstatymo 3 straipsnio 4 punkte nurodyto manipuliavimo aukšto meistriškumo sporto varžybomis draudimo turinį, t. y. nurodyti, kad šis principas reiškia, kad asmenims draudžiama manipuliuoti būtent aukšto meistriškumo sporto varžybomis ir turi būti apsaugota visuomenės teisė į sąžiningas šias sporto varžybas bei užtikrintas sąžiningas sportininkų varžymasis aukšto meistriškumo sporto varžybose. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
1 |
|
6. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje yra nurodytos tik olimpiniam, paralimpiniam, regos, klausos, judėjimo ar intelekto negalią turinčių asmenų sporto, studentų sporto judėjimams Lietuvoje vadovaujančios nevyriausybinės organizacijos ir sporto šakų federacijos, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 1 dalyje vietoj dispozicinės nuorodos „šio įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje nurodytų subjektų“ siūlome įrašyti žodžius „olimpiniam, paralimpiniam, regos, klausos, judėjimo ar intelekto negalią turinčių asmenų sporto, studentų sporto judėjimams Lietuvoje vadovaujančių nevyriausybinių organizacijų ir sporto šakų federacijų“. Atitinkamai tikslintinos ir kitos šio straipsnio nuostatos, kuriame pateikta ši nuoroda. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
2 |
|
7. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje nurodoma, kad į sportininkų teisių atstovo pareigas gali pretenduoti nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, 9 straipsnio 7 dalyje nurodoma, kad sportininkų teisių atstovui taikomi tokie patys kaip ir valstybės tarnautojams Valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje nustatyti kriterijai, kuriais remiantis asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 9 straipsnio 7 dalyje išdėstyta nuostata dėl nepriekaištingos reputacijos reikalavimų sportininkų teisių atstovui yra aiškesnio, konkrečiai apibrėžto turinio, siūlytina 9 straipsnio 2 dalyje atsisakyti abstraktaus turinio formuluotės „nepriekaištingos reputacijos“. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
3 |
|
8. Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje reikėtų aiškiau atskleisti sportininkų teisių atstovo teisinį statusą. Nors šio asmens skyrimo į pareigas tvarka bei atleidimo iš jų pagrindai, kadencijos laikotarpis, valdingų įgaliojimų pobūdis, suteiktų teisių turinys, veiklos vertinimo bei apmokėjimo už darbą sąlygos implikuoja, kad sportininkų teisių atstovas turėtų turėti valstybės pareigūno statusą, tačiau tai paneigia nuostata, numatanti, kad su juo sudaroma darbo sutartis. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Nurodytina, kad jis yra darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį (papildžius tokiu sakiniu atsisakytina sakinio „Su konkursą laimėjusiu asmeniu sudaroma darbo sutartis.“) |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
3 |
|
9. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalyje numatyta, kad tuo atveju, kai sportininkų teisių atstovo veikla visų eitos kadencijos metu atliktų vertinimų metu įvertinta kaip atitinkanti lūkesčius ir (ar) viršijanti lūkesčius, jis švietimo, mokslo ir sporto ministro sprendimu antrajai kadencijai gali būti skiriamas be konkurso, tačiau nenumatyta kokia tvarka sportininkų teisių atstovo veikla būtų vertinama. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje yra aptariamos tik biudžetinių įstaigų darbuotojų veiklos vertinimo sąlygos, tuo tarpu sportininkų teisių atstovas pagal siūlomą reguliavimą nebūtų laikomas biudžetinės įstaigos darbuotoju. |
Pritarti iš dalies |
Sportininkų teisių atstovas pagal siūlomą reguliavimą yra laikomas biudžetinės įstaigos – Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (toliau – ŠMSM) – darbuotoju, tad jam yra taikomos Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo ir jį įgyvendinančių teisės aktų nuostatos. Jo veikla būtų vertinama Vyriausybės nustatyta tvarka. |
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
4 |
|
10. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalies nuostata, numatanti, kad sportininkų teisių atstovas veikia savarankiškai, yra ne tik neaiški savo turiniu, tačiau ir nederanti su Darbo kodeksu. Pagal Darbo kodekso 21 straipsnį, darbo sutarties (o pagal keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalį su sportininkų teisių atstovu būtų sudaroma darbo sutartis) šalys yra darbuotojas ir darbdavys. Darbuotojas − fizinis asmuo, įsipareigojęs atlygintinai atlikti darbo funkciją pagal darbo sutartį su darbdaviu, o darbdavys − asmuo, kurio naudai ir kuriam būdamas pavaldus darbo sutartimi darbo funkciją atlygintinai įsipareigojo atlikti fizinis asmuo. Atsižvelgiant į tai, neaišku koks sportininkų teisių atstovo galimybės ir teisės veikti savarankiškai turinys, ir šios galimybės santykis su sportininkų teisių atstovu sudarytos darbo sutarties sąlygomis. Taip pat pažymėtina, kad keičiamame įstatyme reikėtų aiškiai nurodyti subjektą (darbdavį), kuris su sportininkų teisių atstovu sudarytų darbo sutartį. |
Pritarti iš dalies |
Formuluotė „veikia savarankiškai“ yra vartojama ir kituose įstatymuose, pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatyme (4 straipsnio 2 punktas), Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstatyme (3 straipsnio 3 punktas), apibrėžiant veiklos laisvės ir savarankiškumo principą, t. y. Seimo kontrolieriai yra nepriklausomi nuo kitų institucijų, kiekvieno Seimo kontrolieriaus teisės ir pareigos lygios, kiekvienas jų pagal kompetenciją veikia savarankiškai. Papildytina nuostata, kad darbo sutartį sudaro ir ją nutraukia švietimo, mokslo ir sporto ministras. |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
4 |
|
11. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalies nuostata, numatanti, kad švietimo, mokslo ir sporto ministras užtikrina sportininkų teisių atstovo veiklos ir organizacinį nepriklausomumą, stokoja teisinio aiškumo. Pirma, nėra aišku, koks veiklos nepriklausomumas, t. y. nepriklausomumas nuo kokio ar kokių subjektų turimas omenyje. Antra, sąvoka „organizacinis nepriklausomumas“ suponuoja tam tikros organizacijos veiklos nepriklausomumą, tuo tarpu sportininkų teisių atstovo veikla numatoma kaip savarankiška, nesiejama su jokia tam specialiai įsteigtos ar priskirtos organizacijos pagalba. Trečia, nėra aišku, kodėl šį „veiklos ir organizacinį nepriklausomumą“ ir kokiais veiksmais (sprendimais) turėtų užtikrinti švietimo, mokslo ir sporto ministras. Pažymėtina, kad pagal bendruosius valstybės institucijų veiklos valstybinio reguliavimo principus, jų nepriklausomumas užtikrinamas įstatymiškai, įtvirtinant tam tikras imperatyvias normas, kurių privalo laikytis visi teisinių santykių subjektai, t. y. kažkokie viešojo administravimo subjektų sprendimai, įgyvendinantys jau įstatymuose įtvirtintas atitinkamas valstybės institucijų nepriklausomumo garantijas, neturėtų būti reikalingi. |
Nepritarti |
Nuostata suformuluota pagal analogiją – Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 25 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad: „Už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingas subjektas yra tiesiogiai pavaldus ir atskaitingas viešojo sektoriaus subjekto vadovui. Viešojo sektoriaus subjekto vadovas užtikrina už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingo subjekto veiklos ir organizacinį nepriklausomumą, korupcijai atsparios aplinkos kūrimo veiklai reikalingus išteklius, už šią veiklą atsakingų subjektų teises ir veiklos garantijas, įskaitant priemones, kuriomis už korupcijai atsparios aplinkos kūrimą atsakingi subjektai ir (ar) jų darbuotojai apsaugomi nuo galimo neigiamo poveikio dėl jų atliekamų funkcijų.“ |
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
|
|
|
12. Nėra aiškus keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalies nuostatos, nustatančios, kad švietimo, mokslo ir sporto ministras užtikrina sportininkų teisių atstovo veiklai reikalingus išteklius, santykis su kita šios dalies nuostata, numatančia, kad sportininkų teisių atstovą techniškai ir ūkiškai aptarnauja Vyriausybės įgaliota įstaiga. Kitaip sakant nėra aišku, už kokių išteklių suteikimą būtų atsakingas švietimo, mokslo ir sporto ministras (teisingiau numatyti, kad už tai atsakingas būtų ne pats ministras, o jo vadovaujama ministerija), o už kokių techninių ir ūkinių išteklių suteikimą – Vyriausybės įgaliota įstaiga. Svarstytina, ar apskritai logiška ir tikslinga už sportininkų teisių atstovo veiklai būtinų išteklių suteikimą (ūkinį ir techninį veiklos aprūpinimą) atsakingomis numatyti dvi skirtingas valstybės institucijas. |
Nepritarti |
Sportininkų teisių atstovo darbdavys – ŠMSM, tačiau siekiant jo veiklos nepriklausomumo, jis faktiškai dirbs kitoje ŠMSM pavaldžioje įstaigoje – Lietuvos antidopingo agentūroje, todėl tikslinga numatyti, kad tiek švietimo, mokslo ir sporto ministras (ŠMSM), kaip darbdavys, yra atsakingas už sportininkų teisių atstovo veiklai reikalingų išteklių, pvz., darbui reikalingų priemonių, paslaugų suteikimą, įsigijimą, tiek numatyti, kad sportininkų teisių atstovą techniškai ir ūkiškai aptarnauja Vyriausybės įgaliota įstaiga. Analogija – Mokslo ir inovacijų patarėjai ministerijose, kurie savo funkcijas atlieka ministerijose (faktiškai ten dirba), tačiau jų darbdavys Lietuvos mokslo taryba. |
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
4 |
|
13. Atsižvelgiant į tai, kad sportininkų teisių atstovo veikla būtų finansuojama valstybės biudžeto lėšomis, o aiškūs kriterijai, kuriais remiantis iš valstybės biudžeto apmokamiems asmenims nustatomas apmokėjimo už darbą dydis (darbo užmokestis), yra esminis teisės gauti teisingą apmokėjimą už darbą elementas, todėl jie turi būti nustatomi įstatymu, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje vietoj nuostatos, kad sportininkų teisių atstovo veikla finansuojama valstybės biudžeto lėšomis, reikėtų aiškiai ir konkrečiai nurodyti sportininkų teisių atstovo darbo užmokesčio dydžio nustatymo ir jo mokėjimo pagrindus. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Sporto įstatymo projekto 9 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „4. Sportininkų |
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
5 |
1 |
14. Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 1 punkte reikėtų atskleisti dėl kokių sportininkų teisių atstovo kompetencijai priklausančių veiksmų atlikimo į jį su prašymu gali kreiptis sportininkai. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Viešojo administravimo įstatymą prašymu laikomas su asmens teisių ar teisėtų interesų pažeidimu nesusijęs asmens kreipimasis į viešojo administravimo subjektą prašant atlikti teisės aktuose nustatytus veiksmus. Be to, derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, siūlytina šį punktą papildyti (perkeliant kai kurias 2 punkto nuostatas), nustatant, kad sportininkų teisių atstovas nagrinėja ne tik prašymus, tačiau ir skundus. Taip pat siūlome šiame punkte vietoj žodžių „pateikia atsakymą“ bei „atsakymo pateikimo“ reikėtų įrašyti atitinkamai žodžius „priima sprendimą“ bei „sprendimo priėmimo“. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Kaip kad nurodyta Sporto įstatymo projekto 9 straipsnio 1 dalyje, „nagrinėja sportininkų prašymus ir skundus, susijusius su šio įstatymo 19 straipsnio 3 dalyje nurodytų subjektų atliekamomis funkcijomis“. |
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
5 |
2 |
15. Siekiant keičiamo įstatymo nuostatų dėstymo nuoseklumo, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 2 punkte siūlome reglamentuoti tik skundo pagrindu arba savo iniciatyva atliekamo tyrimo sąlygas (paties skundo, kuriam išnagrinėti nereikalinga atlikti tyrimą, nagrinėjimo funkciją atskleidžiant šios dalies 1 punkte). Be to, šiame punkte po formuluotės „ne ilgiau kaip 20 darbo dienų“ siūlytina įrašyti žodžius „nuo sprendimo atlikti tyrimą priėmimo dienos“, o po žodžių „du kartus“ – žodžius „ne ilgiau kaip“. Taip pat siūlome šiame punkte suvienodinti vartojamą terminiją, nes vienoje nuostatoje nustatoma, kad atlikus tyrimą sportininkų teisių atstovas pateikia išvadą, o kitoje – kad pateikia siūlymą (rekomendacijas). Jei turimi mintyje keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 6 punkte nurodyti „siūlymai (rekomendacijos)“, kurie teikiami olimpiniam, paralimpiniam, regos, klausos, judėjimo ar intelekto negalią turinčių asmenų sporto, studentų sporto judėjimams Lietuvoje vadovaujančioms nevyriausybinėms organizacijoms ir sporto šakų federacijoms, aptariama keičiamo įstatymo nuostata atitinkamai tikslintina. |
Pritarti |
|
16. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
5 |
6 |
16. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 6 punkte siūlome išbraukti žodžius „tyrimo metu“, nes pažeidimai gali būti nustatomi ir neatliekant formalaus tyrimo, pvz., tik nagrinėjant skunde išdėstytas faktines sportininko teisių pažeidimo aplinkybes. Jeigu vis dėlto keičiamame įstatyme bet kuris skundo nagrinėjimas suprantamas kaip tyrimo atlikimas, siūlytina aiškiai atskirti skundo dėl pažeidimo nagrinėjimo bei tyrimo dėl galimo pažeidimo atlikimo savo iniciatyva sąlygas. Tokiu atveju keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 6 punkto pirmas sakinys turėtų būti dėstomas taip: „teikia siūlymus (rekomendacijas) olimpiniam, paralimpiniam, regos, klausos, judėjimo ar intelekto negalią turinčių asmenų sporto, studentų sporto judėjimams Lietuvoje vadovaujančioms nevyriausybinėms organizacijoms ir sporto šakų federacijoms dėl skundo nagrinėjimo ar tyrimo savo iniciatyva atlikimo metu nustatytų pažeidimų ištaisymo“. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Siūloma Sporto įstatymo projekto 9 straipsnio 5 dalies 6 punkto pirmą sakinį išdėstyti taip: „teikia siūlymus (rekomendacijas) olimpiniam, paralimpiniam, regos, klausos, judėjimo ar intelekto negalią turinčių asmenų sporto, studentų sporto judėjimams Lietuvoje vadovaujančioms nevyriausybinėms organizacijoms ir sporto šakų federacijoms dėl skundo nagrinėjimo ar tyrimo savo iniciatyva atlikimo metu nustatytų pažeidimų ištaisymo“. |
17. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
5 |
7 |
17. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 7 punkte vietoj žodžių „valstybės institucijoms“ siūlytina įrašyti žodžius „valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms“. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
18. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
5 |
9 |
18. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalies 9 punkte vietoj žodžio „kreipimųsi“ reikėtų įrašyti žodžius „prašymų ir skundų“. Be to, šio punkto formuluotę reikėtų tikslinti, nes ji implikuoja, kad sportininkų teisių atstovas savo metinę veiklos ataskaitą viešintų ne rečiau kaip du kartus per mėnesį. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Išbrauti žodžius „ne rečiau kaip du kartus per mėnesį“.
|
19. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
6 |
|
19. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje reikėtų aiškiai nurodyti, ar ekspertų grupė sudaroma ad hoc kiekvienu konkrečiu atveju, ar vis dėlto švietimo, mokslo ir sporto ministras sudarytų nuolatinę ekspertų grupę, kuri sportininkų teisių atstovo prašymu ad hoc teiktų ekspertinę pagalbą. Taip pat siūlome šioje dalyje išbraukti perteklinius žodžius „ir jos personalinę sudėtį tvirtina“ bei „nuostatus ir“. |
Pritarti iš dalies |
Ekspertų grupė veiks ir ad hoc principu, ir bus nuolat veikianti – atvejus ir tvarką nustatys švietimo, mokslo ir sporto ministras. Išbrauktini žodžiai: „ir jos personalinę sudėtį tvirtina“ ir „nuostatus ir“. |
20. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
8 |
|
20. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje brauktini žodžiai „valstybės informacinių išteklių“, nes sportininkų teisių atstovui duomenis teiktų ne patys valstybės informaciniai ištekliai, o šiuos informacinius išteklius valdantys subjektai – valstybės ir savivaldybės institucijos ir įstaigos. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
21. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
9 |
|
21. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 9 dalyje siūloma nustatyti, kad „Jeigu sportininkų teisių atstovo laikinai nėra, jo funkcijas švietimo, mokslo ir sporto ministras paveda atlikti Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos valstybės tarnautojui ar darbuotojui, dirbančiam pagal darbo sutartį“. Nėra aiškus čia vartojamos formuluotės „laikinai nėra“ turinys: ar siekiama nustatyti, kad Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos valstybės tarnautojui ar darbuotojui pavedama atlikti sportininkų teisių atstovo funkcijas, kol joks asmuo nepaskirtas į sportininkų teisių atstovo pareigas (nesudaryta darbo sutartis), ar kas kita. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir išbaigtumo, siūlytina aptariamą nuostatą tikslinti. Be to, keičiamame įstatyme turėtų būti aptarta ir tai, koks subjektas atliktų sportininkų teisių atstovo funkcijas sportininkų teisių atstovui laikinai negalint jų atlikti (pvz., dėl ligos ar kitų objektyvių priežasčių). |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: „9. Nutrūkus sportininkų atstovo įgaliojimams, tol kol kitas asmuo nepaskirtas į sportininkų atstovo pareigas, taip pat kai sportininkų atstovas atostogauja arba dėl kitų priežasčių (ligos, komandiruotės ir pan.) negali eiti savo pareigų, sportininkų atstovo funkcijas švietimo, mokslo ir sporto ministro pavedimu atlieka Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos valstybės tarnautojas ar darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį.“ |
22. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
9 |
10 |
|
22. Atsižvelgiant į tai, kad bendrieji darbo sutarčių pasibaigimo pagrindai yra įtvirtinti Darbo kodekse, o kituose įstatymuose gali būti nustatyti tik papildomi, specialūs, su darbo santykių specifika susiję darbo sutarčių pasibaigimo pagrindai, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 10 dalį reikėtų tikslinti, nurodant, kad darbo sutartis su sportininkų teisių atstovu be Darbo kodekse numatytų darbo sutarties pasibaigimo pagrindų nutraukiama ir tais atvejais, kai jis netenka Lietuvos Respublikos pilietybės arba nebeatitinka nepriekaištingos reputacijos kriterijų. |
Pritarti iš dalies |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Įvertinus tai, kad Darbo kodekso II dalies V skyriuje nėra numatyta, kad darbo sutartis gali būti nutraukta tuo atveju, kai asmuo pripažįstamas neveiksniu atitinkamoje srityje, siūlytume Sporto įstatymo projekto 9 straipsnio 10 dalį dėstyti taip: „10. Darbo sutartis su sportininkų atstovu, be Lietuvos Respublikos darbo kodekse numatytų darbo sutarties pasibaigimo pagrindų, nutraukiama ir tais atvejais, kai jis netenka Lietuvos Respublikos pilietybės, nebeatitinka nepriekaištingos reputacijos kriterijų arba teismas pripažįsta jį neveiksniu turtinių ir (ar) asmeninių neturtinių santykių srityse.“ |
23. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
11 |
1 |
|
23. Keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje po žodžio „teisėjui“ reikėtų įrašyti žodžius „darbo užmokestis ar“. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
24. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
11 13 |
2 2 |
|
24. Nėra aiški keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje po žodžių „sporto programas“ skliaustuose įtvirtintos formuluotės „(su aukšto meistriškumo sportu susijusias priemones)“ paskirtis ir santykis su pačios sąvokos „sporto programa“ apibrėžimu, kuris įtvirtintas keičiamo įstatymo 2 straipsnio 25 dalyje. Pažymėtina, kad pagal minėtą apibrėžimą sporto programa laikomas aukšto meistriškumo sporto ir (ar) sporto šakų plėtojimo ir populiarinimo per fizinį aktyvumą planavimo dokumentas, todėl skliaustuose nustatant siūlomą siaurinančio turinio formuluotę, lieka neaišku, kokios sporto programos turimos omenyje. Jeigu šioje dalyje siekiama nustatyti būtent tik aukšto meistriškumo sporto priemones įtvirtinančias sporto programas, taip reikėtų ir nustatyti, t. y. vietoj žodžių „sporto programas (su aukšto meistriškumo sportu susijusias priemones)“ reikėtų įrašyti žodžius „aukšto meistriškumo sporto priemones įtvirtinančias sporto programas“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 13 straipsnio 2 daliai. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: išbrauktini žodžiai skliaustuose „(su aukšto meistriškumo sportu susijusias priemones)“. |
25. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
12 |
8 |
|
25. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalies formuluotę, pagal kurią su sportininku, aukšto meistriškumo sporto treneriu ar teisėju gali būti sudaroma darbo arba sporto veiklos sutartis, siūlytina tikslinti keičiamo įstatymo 12 straipsnio 8 dalies nuostatą dėl paslaugų sutarties su tokiais asmenimis sudarymo (t. y. siūlytina numatyti, kad su minėtais asmenimis draudžiama sudaryti būtent sporto veiklos, o ne paslaugų teikimo sutartis). |
Pritarti iš dalies |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Šiuo atveju Sporto įstatymo projekto 12 straipsnio 8 dalyje nurodytos paslaugų sutartys būtų, pavyzdžiui, kai fizinio aktyvumo treneriai sudaro paslaugų sutartis su sporto klubu, o ne sporto veiklos sutartį (nurodytą Sporto įstatymo projekto 11 straipsnio 1 dalyje, papildomai pastebėtina, kad Sporto įstatymo projekto 11 straipsnio 2 dalyje nustatytos formos sporto veiklos sutartį sudarytų tik paralimpiniam, regos, klausos, judėjimo ar intelekto negalią turinčių asmenų sporto judėjimams Lietuvoje vadovaujančios nevyriausybinės organizacijos, sporto šakų federacijos, įgyvendinančios sporto programas su sportininkais). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Sporto įstatymo projekto 12 straipsnio 8 dalyje nurodytinos ir sporto veiklos sutartys, o Sporto įstatymo projekto 11 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių „pagal darbo arba sporto veiklos sutartis“ įrašytini žodžiai „pagal darbo, sporto veiklos arba paslaugų sutartis“. |
26. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
11 |
3 |
|
26. Manytina, kad keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje įtvirtinta dispozicinė nuoroda į šio įstatymo 26 straipsnio 7 dalį yra perteklinė, nes ir taip akivaizdu, kad sportinės veiklos sutartyje turi būti įtvirtintos visos imperatyviosios įstatymo nuostatos, tame tarpe ir valstybės stipendijų nemokėjimo pagrindai. Jeigu vis dėlto šią nuostatą būtų nuspręsta palikti, formuluotę su dispozicine nuoroda į šio įstatymo 26 straipsnio 7 dalį reikėtų patikslinti, nes minėtoje 26 straipsnio 7 dalyje įtvirtintos ne sutarties keitimo ir nutraukimo sąlygos, o aplinkybės, kurioms esant valstybės stipendija negali būti mokama. Atsižvelgiant į tai, vietoj žodžių „sutarties keitimo ir nutraukimo sąlygos, atitinkančios šio įstatymo 26 straipsnio 7 dalyje nurodytas aplinkybes“ siūlytina įrašyti žodžius „sutarties keitimo ir nutraukimo sąlygos, kuriose turi būti numatyta, kad sutartis nutraukiama, kai atsiranda šio įstatymo 26 straipsnio 7 dalyje nustatyti valstybės stipendijos nemokėjimo pagrindai“. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Vietoj žodžių „sutarties keitimo ir nutraukimo sąlygos, atitinkančios šio įstatymo 26 straipsnio 7 dalyje nurodytas aplinkybes“ įrašyti žodžiai „sutarties keitimo ir nutraukimo sąlygos, kuriose turi būti numatyta, kad sutartis nutraukiama, kai atsiranda šio įstatymo 26 straipsnio 7 dalyje nustatyti valstybės stipendijos nemokėjimo pagrindai“. |
27. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
12 |
1 |
|
27. Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad fizinio aktyvumo ir sporto pratybas gali vykdyti fizinio aktyvumo ar aukšto meistriškumo sporto treneriai ir fizinio aktyvumo ar aukšto meistriškumo sporto instruktoriai, vadovaujami fizinio aktyvumo ar sporto specialistų. Vertinant šią nuostatą, nėra aišku, pirma, kokie subjektai yra laikomi fizinio aktyvumo ar sporto specialistais (nes keičiamame įstatyme šių subjektų kategorija nėra apibrėžta), ir antra, ar vadovaujami šių specialistų turėtų būti tik fizinio aktyvumo ar aukšto meistriškumo sporto instruktoriai, ar vis dėlto ir fizinio aktyvumo ar aukšto meistriškumo sporto treneriai. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Vietoje žodžių „vadovaujami fizinio aktyvumo ar sporto specialistų“ įrašyti žodžiai „vadovaujami fizinio aktyvumo ar sporto trenerių“.
|
28. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
12 |
1, 5 |
|
28. Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies paskutinis sakinys, atsižvelgiant į jo turinį, turėtų būti dėstomas šio straipsnio 5 dalyje. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
29. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
12 |
2 |
1 |
29. Keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 1 punkte brauktini pertekliniai žodžiai „arba jai lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją“. |
Nepritarti |
Ši nuostata galioja nuo 2019 m. Nuostata taikytina tokiais atvejais, kai, pavyzdžiui, asmuo baigė studijas pagal vienpakopę sistemą, jo kvalifikacija švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka yra prilyginta kvalifikacijai, kuri įgyjama baigus magistrantūros arba vientisąsias studijas, arba asmenų, baigusių neuniversitetines studijas, kvalifikacija yra prilyginta profesinio bakalauro kvalifikacijai. Ši nuostata taip pat reiškia lygiavertę užsienyje įgytą aukštojo mokslo kvalifikaciją. |
30. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
12 |
3 |
2 |
30. Derinant keičiamo įstatymo 12 straipsnio 3 dalies nuostatas tarpusavyje, šios dalies 2 punkte prieš žodžius „vidurinį išsilavinimą“ įrašytini žodžiai „ne žemesnį nei“. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
31. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
12 |
1 |
|
31. Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, bei atsižvelgiant į tai, kad asmenys, vykdantys fizinio aktyvumo pratybas pagal ikimokyklinio ugdymo, priešmokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo programas, turės atitikti ne keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 ir 3 dalyse, o Švietimo įstatymo nustatytus reikalavimus, keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje po žodžių „Fizinio aktyvumo ir sporto pratybas“ įrašytini žodžiai „išskyrus fizinio aktyvumo pratybas pagal ikimokyklinio ugdymo, priešmokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo programas“. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Sporto įstatymo projekto 12 straipsnio 1 dalyje po žodžių „Fizinio aktyvumo ir sporto pratybas“ įrašyti žodžiai „išskyrus fizinio aktyvumo pratybas pagal ikimokyklinio ugdymo, priešmokyklinio ugdymo, bendrojo ugdymo programas“. |
32. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
12 26 27 |
7 7 3 |
2 3, 6 3, 6 |
32. Nors keičiamo įstatymo 12 straipsnio 7 dalies 2 punkto pirmajam sakinyje numatyti tik du sankcijų ir baudžiamosios atsakomybės taikymo atvejai, kai 1) buvo pritaikytos atitinkamos sporto šakos federacijos arba nacionalinės antidopingo organizacijos sankcijos ir 2) šios sankcijos buvo taikytos kartu su baudžiamąja atsakomybe, tačiau paskutiniajame šio punkto sakinyje numatomas ir toks atvejis, kai asmuo traukiamas tik baudžiamojon atsakomybėn, neskiriant jam atitinkamos sporto šakos federacijos arba nacionalinės antidopingo organizacijos sankcijos. Atsižvelgiant į tai, šio punkto nuostatos derintinos tarpusavyje. Taip pat pažymėtina, kad šiame punkte reguliacinio pobūdžio normos neturėtų būti dėstomos skliaustuose. Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 26 straipsnio 7 dalies 3 ir 6 punktams bei 27 straipsnio 3 dalies 3 ir 6 punktams. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Sporto įstatymo projekto 12 straipsnio 7 dalies 2 punktą patikslinti taip: „2) kuriam dėl manipuliavimo aukšto meistriškumo sporto varžybomis ar
už antidopingo taisyklių pažeidimą buvo Analogiškai tikslintinos ir kitos pastaboje nurodytos Sporto įstatymo projekto nuostatos. |
33. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
12 |
7 |
3 |
33. Abejotina, ar keičiamo įstatymo 12 straipsnio 7 dalies 3 punkte numatomi apribojimai, iš esmės susiję su fizinio aktyvumo ar aukšto meistriškumo sporto trenerių ar instruktorių ar fizinio aktyvumo ar sporto specialisto paslaugas teikiančių asmenų nepriekaištinga reputacija, yra proporcingi. Projekto aiškinamajame rašte teigiama: „Sporto įstatymo projekto 12 straipsnio 7 dalies 3, 4 ir 5 punktuose nustatomi ribojimai – pagal analogiją kaip ir Švietimo įstatyme, Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme“. Tačiau atkreiptinas dėmesys, jog fizinio aktyvumo ar sporto trenerių, instruktorių bei fizinio aktyvumo ar sporto trenerio paslaugas teikiančių asmenų statusas nėra tapatus pedagogo statusui. Sporto įstatyme nurodyti asmenys, priešingai negu pedagogai, dirba ne tik su vaikais. Įstatyme numatant žmogaus teisių apribojimus, susijusius su jau išnykusiu ar panaikintu teistumu, turi būti kreipiamas didelis dėmesys ir į tai, kokioms kategorijoms priskiriamų nusikaltimų padarymas turėtų sąlygoti atitinkamus padarinius. Antai Konstitucinis Teismas, vertindamas kai kurių Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo nuostatų atitiktį Konstitucijai, 2020 m. birželio 5 d. nutarime pažymėjo, kad visą gyvenimą trunkantis teisės įsigyti ir turėti ginklus ir šaudmenis atėmimas laikytinas konstituciškai pateisinamu tų asmenų atžvilgiu, kurie yra padarę „<…> tam tikrus itin pavojingus nusikaltimus, už kuriuos numatytos pačios griežčiausios bausmės <…>”. Nors Sporto įstatymo bei Ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo reguliuojami teisiniai santykiai skiriasi, tačiau manytina, kad cituota Konstitucinio Teismo doktrina aktuali ir Sporto įstatymo projekto kontekste. Dėl to abejotina, ar iš tiesų keičiamo įstatymo 12 straipsnio 7 dalies 3 punkte minimi sunkūs bei absoliučiai visi labai sunkūs (jų nediferencijuojant į, pvz., nusikaltimus gyvybei, sveikatai ir pan.) nusikaltimai yra tokie pavojingi, kad jų padarymas visam gyvenimui turėtų užkirsti asmeniui kelią dirbti keičiamo įstatymo 12 straipsnyje nurodytą darbą arba teikti fizinio aktyvumo ar sporto trenerio ar instruktoriaus paslaugas visiškai neatsižvelgiant į tai, jog galbūt toks asmuo konkrečiu atskiru atveju jau yra pasitaisęs ir jokios grėsmės visuomenei nebekelia. Be to, manytina, kad keičiamo įstatymo 12 straipsnio 7 dalies 3 punktas tiek, kiek jame numatomas draudimas galiotų sunkius ar labai sunkius nusikaltimus padariusiems asmenims nepaisant teistumo išnykimo ar panaikinimo fakto, sistemiškai nedera su kitomis Sporto įstatymo nuostatomis. Antai keičiamo įstatymo 7 ir 18 straipsniuose numatyta, kad Nacionalinės sporto tarybos bei sporto projektų komisijos nariais gali būti asmenys, atitinkantys Valstybės tarnybos įstatyme įtvirtintus nepriekaištingos reputacijos reikalavimus. Pagal Valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnį sunkų ar labai sunkų nusikaltimą padaręs asmuo nelaikomas nepriekaištingos reputacijos ne visą gyvenimą, o tik tol, kol nėra išnykęs ar panaikintas teistumas. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad formuluotėje „teistas už sunkų ir (ar) labai sunkų nusikaltimą” žodis „ir” yra perteklinis, kadangi nuteisimo faktai už sunkų ar labai sunkų nusikaltimą keičiamo įstatymo 12 straipsnio 7 dalies 3 punkte nurodomi ne kaip kumuliatyvūs, bet kaip alternatyvūs. Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 7 punkto a papunkčiui, kuriame numatyti reikalavimai juridinio asmens vadovui, kolegialaus valdymo organo nariams, asmeniui, turinčiam teisę juridinio asmens vardu sudaryti sandorį, finansininkui ar kitam asmeniui, tvarkančiam juridinio asmens apskaitą. |
Pritarti iš dalies |
Manytina, kad Sporto įstatymo projektu siūlomi 12 straipsnio 7 dalies 3 punkte nustatyti apribojimai yra proporcingi, taip pat vertinant ir analogiškas Švietimo įstatymo nuostatas, į kurias atsižvelgiant ir pritaikyta tokia analogija Sporto įstatymo projekte. Pagal Švietimo įstatymą: „mokytojas – asmuo, ugdantis mokinius pagal formaliojo arba neformaliojo švietimo programas (2 straipsnio 18 dalis), „mokinys – asmuo, kuris mokosi“ (2 straipsnio 17 dalis). Vadovaujantis Švietimo įstatymo 48 straipsnio 8 dalimi, „mokytoju negali dirbti asmuo: 1) neatitinkantis šio straipsnio 1, 3, 4, 5 ir 6 dalyse nustatytų reikalavimų; 2) kuris pagal šio įstatymo 51 straipsnį negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos; 3) teismo sprendimu pripažintas neveiksniu ar ribotai veiksniu, – iki jo pripažinimo veiksniu ar veiksnumo apribojimo panaikinimo; 4) kuriam teismo sprendimu apribota tėvų valdžia, – apribojimo laikotarpiu; 5) sergantis Sveikatos apsaugos ministerijos atitinkamame sąraše nurodytomis ligomis; 6) buvęs SSRS valstybės saugumo komiteto (NKVD, NKGB, MGB, KGB) kadrinis darbuotojas, kuriam taikomi Lietuvos Respublikos įstatyme „Dėl SSRS valstybės saugumo komiteto (NKVD, NKGB, MGB, KGB) vertinimo ir šios organizacijos kadrinių darbuotojų dabartinės veiklos“ numatyti apribojimai; 7) kitais teisės aktų nustatytais atvejais.“ Iš to darytina išvada, kad Švietimo įstatymas nustato reikalavimus visiems mokytojams, ne tik dirbantiems su vaikais, todėl tokios pačios nuostatos taikytinos ir aukšto meistriškumo sporto ar fizinio aktyvumo trenerių darbui, nes jie taip pat dirba ir su vaikais, ir su suaugusiais, o be to, jų darbas tiesiogiai yra susijęs su asmenų sveikata. Sutiktina su siūlymu formuluotėje „teistas už sunkų ir (ar) labai sunkų nusikaltimą” išbraukti žodį „ir”. |
34. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
15 |
1 |
|
34. Keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžio „neleidžia“ siūlytina įrašyti žodžius „privalo neleisti“. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
35. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
16 |
1 |
|
35. Nėra aiški keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalyje nustatyta pareiga sporto renginio organizatoriui, vykdančiam technikos sporto šakų (pvz., automobilių, motociklų, laivų, lėktuvų ir kt.) sporto renginį privačiose ar viešose vietose, apie tai pranešti savivaldybės vykdomajai institucijai arba jos įgaliotai savivaldybės administracijai, išduodančiai leidimą organizuoti šį sporto renginį. Kitaip sakant nėra aišku, kam reikalingas papildomas pranešimas, jeigu dėl šio renginio organizavimo leidimo bus kreipiamasi teisės aktų nustatyta tvarka. |
Pritarti |
Siūlytina keisti pagal ŠMSM pasiūlymą: Sporto įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalyje išbrauti žodžiai: „ir pranešti savivaldybės vykdomajai institucijai arba jos įgaliotai savivaldybės administracijai, išduodančiai leidimą organizuoti sporto renginį“. |
36. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
18 |
7, 8 |
|
36. Reikėtų tarpusavyje suderinti keičiamo įstatymo 18 straipsnio 7 ir 8 dalis, nes 7 dalyje nustatoma, kad švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliota institucija administruoja šio straipsnio 1 dalies 1–3 punktuose nurodytas programas ir projektus, o 8 dalyje nurodyta, kad švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliotai institucijai lėšos skiriamos šio straipsnio 1 dalies 2 ir 3 punktuose nurodytiems projektams administruoti. |
Nepritarti |
Nuostatos yra galiojančios šiuo metu ir iš esmės nėra siūlomos keisti naujai dėstomojoje redakcijoje. Ministro įgaliotai institucijai 4 procentai yra skiriami administruoti tik projektams – t. y. nuo sudaryto Sporto rėmimo fondo (Sporto įstatymo projekto 18 straipsnio 5 dalis). Visos kitos programos – sporto programos, nacionalinėms fizinio aktyvumo programos, antidopingo programai – nepatenka į Sporto rėmimo fondą ir joms administruoti, kaip ilgalaikio planavimo, ketverių kalendorinių metų trukmės, planavimo dokumentams, valstybės biudžeto lėšos nėra skiriamos. |
37. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
19 |
4 |
2b |
37. Pažymėtina, kad keičiamame įstatyme nėra atskleistas keičiamo įstatymo 19 straipsnio 4 dalies 2 punkto b papunktyje vartojamos sąvokos „fizinio aktyvumo renginio“ turinys. Keičiamo įstatymo 2 straipsnio 28 dalyje yra įtvirtinta tik sąvokos „sporto renginys“ apibrėžtis. |
Nepritarti |
Sporto įstatymo projekto 2 straipsnio 28 dalyje nurodyta, kad sporto renginys – viešas renginys, kuriame populiarinamas sportas ir (arba) varžomasi bei atitinkamai sąvoka sportas (Sporto įstatymo projekto 2 straipsnio 20 dalis) apima visas asmens fizinės veiklos formas, kuriomis siekiama ugdyti ir tobulinti fizines ir psichines jo savybes bei įgūdžius ar stiprinti sveikatą. Taigi vertinant sistemiškai, sporto renginiai yra išskiriami į fizinio aktyvumo ir aukšto meistriškumo sporto renginius. Sporto įstatymo projekto 19 straipsnio 4 dalies 2 punkto b papunktyje svarbu išskirti fizinio aktyvumo renginius, kadangi šie kriterijai yra skirti būtent fizinio aktyvumo veikloms ir tokioms veikloms skiriamos valstybės biudžeto lėšos, taigi įgyvendinant fizinio aktyvumo veiklas negali būti organizuojami aukšto meistriškumo sporto renginiai ar įgyvendinamos kokios nors su aukšto meistriškumo sportu susijusios priemonės. |
38. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
19 |
9 |
|
38. Keičiamo įstatymo 19 straipsnio 9 dalyje reikėtų patikslinti, kad atitinkamą informaciją savo interneto svetainėse skelbia ne pačios savivaldybės, o įgaliotos kompetentingos savivaldybių institucijos ir (ar) įstaigos. |
Pritarti |
|
39. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
20 21
22 |
1 1 3 1 |
6 6 2 7c |
39. Keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 6 punkte, 21 straipsnio 1 dalies 6 punkte bei 3 dalies 2 punkte ir 22 straipsnio 1 dalies 7 punkto c papunktyje prieš žodį „antidopingo“ įrašytinas žodis „nacionalinių“ (o 22 straipsnio 1 dalies 7 punkto c papunktyje prieš žodžius „antidopingo organizacijos“ dar ir žodis „nacionalinės“). |
Nepritarti |
Būtent šiose nuostatose vartojama Sporto įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalyje apibrėžta sąvoka antidopingo taisyklių pažeidimas. Antidopingo organizacijos sąvoka yra platesnė sąvoka nei nacionalinės antidopingo organizacijos sąvoka: nacionalinė antidopingo organizacija šalyje gali būti tik viena, o antidopingo organizacijų yra daug. Konvencijos prieš dopingo vartojimą sporte 2 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad antidopingo organizacija – tai subjektas, atsakingas už bet kokios dopingo kontrolės proceso dalies inicijavimo, įgyvendinimo ar vykdymo taisyklių patvirtinimą. Pavyzdžiui, tai gali būti Tarptautinis olimpinis komitetas, Tarptautinis paraolimpinis komitetas, kiti svarbūs renginių organizatoriai, testuojantys jų organizuojamuose renginiuose, Pasaulinė antidopingo agentūra, tarptautinės federacijos bei nacionalinės antidopingo organizacijos. |
40. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
20 |
1 |
9 |
40. Keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 9 punkte reikėtų patikslinti, ką vartoti gydymui leidimus išduoda Nacionalinė antidopingo organizacija. |
Nepritarti |
Būtent tokia Sporto įstatymo projekto 20 straipsnio 1 dalies 9 punkte vartojama leidimų vartoti gydymui sąvoka yra apibrėžta Konvencijoje prieš dopingo vartojimą sporte (2 straipsnio 23 dalis). Kaip kad ir nurodyta Sporto įstatymo projekto 2 straipsnio 35 dalyje, kitos Sporto įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžiamos Tarptautinėje konvencijoje prieš dopingo vartojimą sporte. |
41. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
20 26 |
2 8 |
|
41. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje nereikėtų nurodyti, kad Nacionalinei antidopingo programai įgyvendinti valstybės biudžeto lėšos skiriamos būtent iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai numatytų valstybės biudžeto asignavimų. Analogiško turinio pastaba taikytina ir keičiamo įstatymo 26 straipsnio 8 daliai. Valstybės biudžeto lėšų šaltinį, iš kurio mokamos rentos buvusiems sportininkams, reikėtų nurodyti ir keičiamo įstatymo 27 straipsnio 4 dalyje. |
Pritarti |
|
42. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
22 |
1 |
10 |
42. Keičiamo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 10 punkte prieš žodį „ilgiau“ įrašytini žodžiai „juridinis asmuo“. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba |
43. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
24 |
|
|
43. Derinant keičiamo įstatymo nuostatas tarpusavyje, keičiamo įstatymo 24 straipsnis turėtų būti patikslintas, nurodant, kad valstybė skatina ne tik sportininkus, tačiau ir jų trenerius. |
Pritarti |
|
44. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
25 |
2, 4, 6, 8 |
|
44. Keičiamo įstatymo 25 straipsnio 2 ir 4 dalyse po žodžio „tarptautinės“ įrašytinas žodis skliaustuose „(pasaulio)“. Taip pat, siekiant nuoseklumo, keičiamo įstatymo 25 straipsnio 8 dalyje dėstomą taisyklę reikėtų dėstyti šio straipsnio 6 dalyje, atitinkamai pernumeruojant toliau einančias dalis. |
Pritarti |
|
45. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
26 |
7 |
10 |
45. Keičiamo įstatymo 26 straipsnio 7 dalies 10 punkto nuostata, numatanti, kad sportininkui paskirtoji valstybės stipendija nemokama, kai jis per 2 metus nuo tam tikro laimėjimo pasiekimo dienos nesudalyvauja bent vienose šio straipsnio 1 dalyje nurodytose tarptautinėse aukšto meistriškumo sporto varžybose, nedera su šio straipsnio 4 dalimi, kurioje imperatyviai įtvirtinta, kad sportininkas, tapęs olimpinių žaidynių 1–16 vietos, paralimpinių, kurčiųjų žaidynių ar pasaulio čempionatų 1–6 vietos, Europos čempionatų, Europos žaidynių (jeigu tam tikros sporto šakos Europos čempionatai neorganizuojami) 1–3 vietos, pasaulio asmenų su negalia čempionatų 1 vietos laimėtoju, turi teisę valstybės stipendiją gauti 4 metus nuo tam tikro laimėjimo pasiekimo dienos. |
Nepritarti |
Sporto įstatymo 26 straipsnio 4 dalyje nurodyta, kad sportininkui valstybės stipendija skiriama 4 metams, o 7 dalyje nurodomi atvejai, kuriems esant valstybės stipendija nemokama – 10 punkte numatant, kad sportininkui paskirtoji valstybės stipendija nemokama, kai jis per 2 metus nuo tam tikro laimėjimo pasiekimo dienos nesudalyvauja bent vienose nurodytose tarptautinėse aukšto meistriškumo sporto varžybose. Jei sportininkas per 2 metus nuo tam tikro laimėjimo pasiekimo dienos sudalyvauja bent vienose nurodytose tarptautinėse aukšto meistriškumo sporto varžybose, jam valstybės stipendija toliau mokama taip, kaip ir paskirta vadovaujantis Sporto įstatymo projekto 26 straipsnio 4 dalimi – iš viso 4 metus. Taigi šios dvi minėtos nuostatos neprieštarauja viena kitai, kadangi tam, kad valstybės stipendijos mokėjimą būtų galima sustabdyti po 2 metų, valstybės stipendija pirmiausia turi būti paskirta. Taip pat tai yra galiojančios nuostatos – Sporto įstatymo 24 straipsnio 5 dalies nuostata perkeliama į Sporto įstatymo projekto 26 straipsnio 7 dalį (buvusio 24 straipsnio buvusi 8 dalis). |
46. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
2 (prj) |
3 |
|
46. Projekto 2 straipsnio 3 dalyje brauktini žodžiai „ir juos pabaigę, įsigaliojus šiam įstatymui“, nes šioje dalyje kalbama apie asmenis, atitinkamus mokymus pabaigusius iki įstatymo įsigaliojimo. |
Nepritarti |
Pritarus pastabai bus palikta spraga ir nepasisakyta apie asmenų grupę, kurie pradėjo lankyti mokymus, tačiau juos pabaigė jau įsigaliojus šiam Sporto įstatymui, t. y. asmenys gali pradėti aukšto meistriškumo sporto specialisto mokymus ir jų dar nespės baigti iki įsigaliojant šiam Sporto įstatymui bei mokymų baigimo pažymėjimai bus išduoti daug vėliau nei įsigalios šis Sporto įstatymas. |
47. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
2 (prj) |
4 |
|
47. Derinant projekto 2 straipsnio 4 dalies nuostatas tarpusavyje, šios dalies paskutiniajame sakinyje po žodžių „ar kompetencijų“ įrašytini žodžiai „arba nepradėjo studijuoti pagal šioje dalyje nurodytas studijų programas ar lankyti mokymų aukštojoje mokykloje“. |
Pritarti |
Siūlytina pritarti ŠMSM pasiūlymui: Taip pat sistemiškai įvertinus kartu ir šią pastabą, siūlytina vietoje 2029 metų įrašyti 2030 m., atitinkamai ir Kūno kultūros ir sporto įstatymo Nr. I-1151 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1540 2 straipsnio pakeitimo projekto 1 straipsnyje dėstomo 2 straipsnio 7 dalyje. |
48. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-05-15 |
|
|
|
48. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Seime yra registruotas Vyriausybės pateiktas Sporto įstatymo Nr. I-1151 2 ir 20 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 18-1 straipsniu įstatymo projektas (Reg. Nr. XIVP-3592), kurio tikslas – ratifikavus Konvenciją dėl manipuliavimo sporto varžybomis, užtikrinti tinkamą jos nuostatų įgyvendinimą. Pažymėtina, kad minėto projekto nuostatos nėra inkorporuotos į šiuo Vyriausybės teikiamu projektu nauja redakcija dėstomą Lietuvos Respublikos sporto įstatymą. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: pritarti Sporto įstatymo Nr. I-1151 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3748 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Komisijos pasiūlymus, kuriems Komisija pritarė.
6.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komisijos nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Jaunimo ir sporto reikalų komisija 2024-06-05 |
2
|
2 |
|
Argumentai: išdėstyti Nacionalinės sporto federacijų asociacijos pasiūlyme, kuriam Komisija pritarė (išvados lentelėje pasiūlymas Nr. 5.).
Pasiūlymas: Iš projektu keičiamo Sporto įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje nustatytos aukšto meistriškumo sporto sąvokos apibrėžties ir atitinkamai kitų Sporto įstatymo straipsnių išbraukti intelekto negalią turinčių asmenų sportą ir studentų sportą (sporto judėjimams vadovaujančias organizacijas). Pagrindiniam Švietimo ir mokslo komitetui kartu su Švietimo, mokslo ir sporto ministerija numatyti projektu keičiamame Sporto įstatyme nuostatas, užtikrinančias intelekto negalią turinčių asmenų sporto ir studentų sporto finansavimą valstybės biudžeto lėšomis. |
Pritarti |
Intelekto negalią turinčių asmenų sportas ir studentų sportas nėra aukšto meistriškumo sportas, tačiau būtina užtikrinti valstybės paramą finansuojant šiems sporto judėjimams vadovaujančias organizacijas. |
2. |
Jaunimo ir sporto reikalų komisija 2024-06-05 |
2 |
19 |
|
Argumentai: išdėstyti Nacionalinės sporto federacijų asociacijos pasiūlyme, kuriam Komisija pritarė (išvados lentelėje pasiūlymas Nr. 3).
Pasiūlymas: Išbraukti projektu keičiamo Sporto įstatymo 2 straipsnio 19 dalį ir 20-35 dalis laikyti atitinkamai 19-34 dalimis. |
Pritarti |
|
3. |
Jaunimo ir sporto reikalų komisija 2024-06-05 |
6 |
5 |
2 |
Argumentai: atsižvelgiant į Komisijos pasiūlymą Nr. 2, keistina projektu keičiamo Sporto įstatymo 6 straipsnio 5 dalis.
Pasiūlymas: Išbraukti projektu keičiamo Sporto įstatymo 6 straipsnio 5 dalies 2 punktą ir 3-8 punktus laikyti atitinkamai 2-7 punktais. |
Pritarti |
|
4. |
Jaunimo ir sporto reikalų komisija 2024-06-05 |
19 |
1, 2, 6, 7, 9 |
|
Argumentai: atsižvelgiant į Komisijos pasiūlymą Nr. 2, keistina projektu keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 1, 2, 6, 7 ir 9 dalys. Įstatymo 19 straipsnio 9 dalis siūlytina keisti taip pat atitinkamai atsižvelgiant ir į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą Nr. 38.
Pasiūlymas: Pakeisti projektu keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Aukšto meistriškumo
sportas ir sporto šakų plėtojimas ir populiarinimas per fizinį aktyvumą finansuojamas
valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšomis. Aukšto meistriškumo sportas ir
sporto šakų plėtojimas ir populiarinimas per fizinį aktyvumą valstybės
biudžeto lėšomis finansuojamas švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta
tvarka, skiriant lėšų šio straipsnio 3 dalyje nurodytų subjektų
pateiktoms sporto programoms
Pakeisti projektu keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Švietimo, mokslo ir sporto ministras nustato valstybės
biudžeto lėšomis finansuojamų strateginių sporto šakų kriterijus 4 metams ir
tvirtina strateginių sporto šakų sąrašą, valstybės biudžeto lėšomis
finansuojamoms sporto programoms
Išbraukti projektu keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 6 ir 7 dalis ir 8-13 dalis laikyti atitinkamai 6-11 dalimis. Pakeisti projektu keičiamo Sporto įstatymo 19 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip: „9. Švietimo, mokslo ir sporto ministro įgaliota
institucija ir įgaliotos
kompetentingos savivaldybių institucijos ir (ar) įstaigos savo interneto |
Pritarti |
|
5. |
Jaunimo ir sporto reikalų komisija 2024-06-05 |
21 |
3 |
|
Argumentai: išdėstyti Nacionalinės sporto federacijų asociacijos pasiūlyme, kuriam Komisija pritarė (išvados lentelėje pasiūlymas Nr. 2).
Pasiūlymas: Išbraukti projektu keičiamo Sporto įstatymo 21 str. 3 dalies 1 punktą ir 21 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „3. Olimpiniam,
paralimpiniam, regos, klausos, judėjimo ar intelekto negalią turinčių asmenų
sporto, studentų sporto judėjimams Lietuvoje vadovaujančioms nevyriausybinėms
organizacijoms, siekiančioms gauti valstybės biudžeto lėšų šio įstatymo 19
straipsnio 3 dalyje nurodytoms sporto programoms įgyvendinti, mutatis
mutandis taikomi šio straipsnio 1 dalies 6–12 punktuose nustatyti kriterijai,
išskyrus
|
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komisijos paskirti pranešėjai: V. Alekna.
Komisijos pirmininkas Virgilijus Alekna
Seimo kanceliarijos patarėja Jurgita Petniūnaitė