LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

APLINKOS APSAUGOS KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO

ĮSTATYMO NR. I-1120 17, 18, 20, 28, 45 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 42(1) STRAIPSNIU

įstatymo projektO Nr. XIVP-4010

 

2024-10-09 Nr. 107-P-37

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, Komiteto nariai: Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Linas Jonauskas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Aistrida Latvėnė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.

Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos Žemės ir teritorijų planavimo politikos grupės vadovė Algė Staniūnaitė-Tonkich.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-07-04

13

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Projekto 7 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytini žodžiai ir skaičius „išskyrus šio straipsnio 3 dalį“.

Pritarti

Redakcinė pastaba.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos architektų rūmai,

2024-09-10

1

(17)

1

(4)

 

Lietuvos architektų rūmai (toliau – Rūmai) susipažino su Lietuvos Respublikos Seimo aplinkos apsaugos komitete svarstomu 2024-06-28 Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (toliau – TPĮ) pakeitimo projektu Nr. XIVP-4010 (toliau – Projektu)[1]. Žemiau teikiame Rūmų pastabą dėl projektu siūlomo Teritorijų planavimo įstatymo 17 str. 4 d. pakeitimo:

Argumentai:

Projektu siūlomoje TPĮ 17 str. 4 d. redakcijoje nurodoma, jog Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti teritorijų planavimo dokumentai nerengiami (išskyrus atvejus, kai rengiamos šių galiojančių detaliųjų planų korektūras, užtikrinančias atitiktį savivaldybės ir (ar) vietovės lygmens bendriesiems planams, jeigu jie parengti, nerengiami teritorijų planavimo dokumentų korektūros arba planuojamoje teritorijoje, kuriai rengiamas naujas teritorijų planavimo dokumentas, esantys žemės sklypai patenka į skirtingas savivaldybės lygmens bendrajame plane (ar vietovės lygmens bendrajame plane, jeigu jis parengtas) nustatytas funkcines zonas (jeigu teritorijų planavimo dokumentuose nenustatyta kitaip) ir (ar) kai numatomiems šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems teritorijų planavimo dokumentų sprendiniams įgyvendinti nepakanka esamos ir (ar) suprojektuotos inžinerinės ir (ar) socialinės infrastruktūros ir tame pačiame kompleksinio teritorijų planavimo dokumente ją reikia planuoti neurbanizuotoje ir (ar) neurbanizuojamoje teritorijoje):Pažymime, kad TPĮ 17 str. 1 d., į kurią nukreipia 17 str. 4 d. antras sakinys, nurodomi detalieji planai ir vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas. TPĮ 17 str. 4 d. 1-4 punktuose išvardinami atvejai, kuomet  detalieji planai ir vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas nerengiami. Jų tarpe (TPĮ 17 str. 4 d. 2 p.) nurodomi ir vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatytas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas. Taip pakeitimais iš esmės apribojama galimybė keisti vietovės lygmens bendruosius planus, kuriuose nustatytas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas (17 str. 4 d. numatyta išimtis leidžia tik atlikti šių teritorijų planavimo dokumentų koregavimą). Pažymime, kad TPD keitimas ir koregavimas yra skirtingos procedūros. Keitimas vadovaujantis TPĮ 28 str. 4 d. ir 5 d. yra naujo teritorijų planavimo dokumento, pakeičiančio galiojantį, rengimas, tuo tarpu koregavimas pagal 28 str. 6 d. yra tik atskirų galiojančio teritorijų planavimo dokumento sprendinių pakeitimas, klaidų taisymas ir naujas TPD nėra rengiamas. Sistemiškai vertinant Projektu siūlomus TPĮ 17 str. 4 d. pakeitimus panaikinama galimybė pakeisti galiojančius vietovės lygmens bendruosius planuos, kuriuose nustatytas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas.

Pasiūlymo tikslas: Užtikrinti galimybę keisti šiuo metu galiojančius vietovės lygmens bendruosius planus, kuriuose nustatytas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas ir užtikrinti reglamentavimo aiškumą.

Pasiūlymo esmė: Keičiama TPĮ 17 str. 4 d. reglamentuoti tik detaliuosius planus.

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto 1 straipsniu keičiamo Teritorijų planavimo įstatymo 17 str. 4 d. ir ją išdėstyti taip:

„4. Detalieji planai nerengiami, jeigu vietovės lygmens bendruosiuose planuose nustatytas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas.  Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti teritorijų planavimo dokumentai Detalieji planai taip pat nerengiami (išskyrus atvejus, kai rengiamos šių galiojančių teritorijų planavimo dokumentų korektūros arba planuojamoje teritorijoje, kuriai rengiamas naujas teritorijų planavimo dokumentas, esantys žemės sklypai patenka į skirtingas savivaldybės lygmens bendrajame plane (ar vietovės lygmens bendrajame plane, jeigu jis parengtas) nustatytas funkcines zonas (jeigu teritorijų planavimo dokumentuose nenustatyta kitaip) ir (ar) kai numatomiems šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems teritorijų planavimo dokumentų sprendiniams įgyvendinti nepakanka esamos ir (ar) suprojektuotos inžinerinės ir (ar) socialinės infrastruktūros ir tame pačiame kompleksinio teritorijų planavimo dokumente ją reikia planuoti neurbanizuotoje ir (ar) neurbanizuojamoje teritorijoje):“

Pritarti iš dalies

Komitetas pritaria Seimo nario S. Gentvilo pateiktam pasiūlymui dėl šios nuostatos tobulinimo.

 

            4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

            5.  Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

1.       Eil.

2.       Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-02

1

(17),

6

(28)

1

(4),

1

(4)

 

Argumentai:

Teritorijų planavimo įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kada rengiami detalieji planai (ar vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas) ir įtvirtinta, kad šio straipsnio 4 dalyje nurodytos išimtys šių teritorijų planavimo dokumentų rengimui. Teritorijų planavimo įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad šiais išimtiniais atvejais gali būti rengiamos galiojančių detaliųjų planų korektūros, bet neįvertinti atvejai, kai galiojantys teritorijų planavimo dokumentai ne koreguojami, bet keičiami (pvz., galiojantis detalusis planas keičiamas vietovės lygmens bendruoju planu, kuriame nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas).

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 17, 18, 20, 28, 45 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 421 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIVP-4010 (toliau – projektas) 1 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti papildomus atvejus Teritorijų planavimo įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nurodytų teritorijų planavimo dokumentų rengimui šio įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje nustatytais atvejais. Atsižvelgus į išdėstytus argumentus, siūlytina papildyti projekto 1 straipsnio 1 dalį ir nustatyti papildomą išimtį – minėti dokumentai gali būti rengiami, kai jie keičia galiojančius teritorijų planavimo dokumentus.

Projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti, kad keičiant kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą naujas (jį keičiantis) to paties lygmens teritorijų planavimo dokumentas gali būti rengiamas mažesnei, negu anksčiau suplanuota, teritorijai ne tik tada, kai planuojama teritorija sumažėja pasikeitus administracinių vienetų ar gyvenamųjų vietovių teritorijų riboms, bet ir tais atvejais, kai keičiamame kompleksinio teritorijų planavimo dokumente suplanuotos teritorijos dalis patenka į valstybei svarbaus projekto teritorijų planavimo dokumente suplanuotą teritoriją. Šis pasiūlymas sietinas su keičiamo Teritorijų planavimo įstatymo 17 straipsnio 4 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta nuostata dėl detaliųjų planų nerengimo „teritorijoms, kurioms parengti ir patvirtinti valstybei svarbių projektų teritorijų planavimo dokumentai, o jų sprendiniai yra pakankami statinių projektavimui Statybos įstatymo nustatyta tvarka arba juose nustatytas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas“. Pritarus pasiūlymui papildyti projekto 1 straipsnio 1 dalį papildoma išimtimi, projekto 4 straipsnio 1 dalyje pateiktas siūlymas pakeisti keičiamo įstatymo 28 straipsnio 4 dalį būtų neaktualus, nes keičiant galiojantį teritorijų planavimo dokumentą pagal Teritorijų planavimo įstatymo 4 straipsnio 4 dalį valstybei svarbių projektų teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai privalomai taikomi savivaldybėms rengiant, keičiant ar koreguojant savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentus.       

Pasiūlymai:

1. Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 17 straipsnio 4 dalies nuostatą iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„4. Detalieji planai nerengiami, jeigu vietovės lygmens bendruosiuose planuose nustatytas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas. Šio straipsnio 1 dalyje nurodyti teritorijų planavimo dokumentai nerengiami (išskyrus atvejus, kai rengiamos šių galiojančių teritorijų planavimo dokumentų korektūros, rengiami juos keičiantys teritorijų planavimo dokumentai arba planuojamoje teritorijoje, kuriai rengiamas naujas teritorijų planavimo dokumentas, esantys žemės sklypai patenka į skirtingas savivaldybės lygmens bendrajame plane (ar vietovės lygmens bendrajame plane, jeigu jis parengtas) nustatytas funkcines zonas (jeigu teritorijų planavimo dokumentuose nenustatyta kitaip) ir (ar) kai numatomiems šio straipsnio 1 dalyje nurodytiems teritorijų planavimo dokumentų sprendiniams įgyvendinti nepakanka esamos ir (ar) suprojektuotos inžinerinės ir (ar) socialinės infrastruktūros ir tame pačiame kompleksinio teritorijų planavimo dokumente ją reikia planuoti neurbanizuotoje ir (ar) neurbanizuojamoje teritorijoje):“.

2. Siūlytina atsisakyti projekto 4 straipsnio 1 dalies, buvusias projekto 4 straipsnio 2 ir 3 dalis laikyti atitinkamai 1 ir 2 dalimis.

Pritarti

 

2.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-02

6

(28)

1

(6)

 

Argumentai:

Projekto 4 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad keičiamo Teritorijų planavimo įstatymo 28 straipsnio 6 dalis būtų papildyta nuostata dėl koreguojamo kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendinių atitikties savivaldybės lygmens bendrojo plano ar vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, sprendiniams. Atsižvelgus į Teritorijų planavimo įstatymo 4 straipsnyje nurodytus teritorijų planavimo lygmenis ir teritorijų planavimo dokumentų taikymo ir jų tarpusavio sąveikos organizacinę struktūrą, manytina, kad, pvz., prievolė atitikti savivaldybės lygmens bendrojo plano sprendinius gali būti taikoma tik vietovės lygmens teritorijų planavimo dokumentams (išskyrus Teritorijų planavimo įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nurodytus atvejus).

Siekiant išvengti teisės normų kolizijos siūlytina tikslinti projekto 4 straipsnio 2 dalyje pateiktą siūlymą.     

Pasiūlymas

Pakeisti projekto 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2 1. Pakeisti 28 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentai, jeigu jų neprivaloma keisti pagal šio straipsnio 5 dalį, gali būti koreguojami taisant technines klaidas, keičiant kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendinius, nustatant papildomus sprendinius ar kai yra priimtas teismo sprendimas, kad kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendinys (sprendiniai) neteisėtas (neteisėti), jeigu dėl teismo sprendimo neatsiranda pagrindas naikinti arba keisti kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą. Koreguojant kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą pakeisti ar papildomai nustatyti koreguojamo kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendiniai turi atitikti galiojančio savivaldybės lygmens bendrojo plano ar vietovės lygmens bendrojo plano, jeigu jis parengtas, aukštesnio lygmens kompleksinio teritorijų planavimo dokumento sprendinius, įvertinus šio įstatymo 4 straipsnio 4 dalyje nustatytas išimtis.“

Pritarti

 

3.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-02

13

3

 

Argumentai:

Projekto 7 straipsnyje siūlytina numatyti, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti detalieji planai (arba vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas), dėl kurių rengimo kreiptasi teritorijos planavimo sąlygų, planavimo organizatoriaus sprendimu gali būti baigiami rengti, derinami, tikrinami ir tvirtinami pagal šio įstatymo nuostatas. Projekte pateiktais pasiūlymais planuojama palengvinti naštą ne tik šių teritorijų planavimo dokumentų planavimo organizatoriui – savivaldybės administracijos direktoriui (siūloma atsisakyti keičiamo Teritorijų planavimo įstatymo 28 straipsnio 9 dalyje nustatytos prievolės gauti visų žemės sklypo naudotojų sutikimus, atsižvelgus į atitinkamus savivaldybės lygmens bendrųjų planų sprendinius – numatyti papildomas galimybes rengti minėtus teritorijų planavimo dokumentus neurbanizuotose ir neurbanizuojamose teritorijose), bet ir ūkinę veiklą vykdantiems asmenims (siūloma atsisakyti Teritorijų planavimo įstatymo 18 straipsnio 1 dalies, 20 straipsnio 1 dalies perteklinių nuostatų), todėl siūlytina suteikti galimybę planavimo organizatoriui pasinaudoti projektu siūlomais galiojančio teisinio reguliavimo palengvinimais. Kompleksinis teritorijų planavimas – sudėtingas, apimantis individualius atvejus procesas, todėl netikslinga siūlyti stabdyti planavimą ir kartoti visą procesą arba rengti kelis teritorijų planavimo dokumentus, jeigu siekiama pasinaudoti projekto nuostatomis. Vien Vilniuje pradėti rengti 8 detalieji planai (vieno jų planuojama teritorija – 33,23 ha, planuojama apie 302 tūkst. kv. metrų gyvenamojo ploto (apie 5,5 tūkst. būstų), 80,7 tūkst. kv. metrų komercinių ir visuomeninių objektų, 4,2 km pėsčiųjų, 2,2 km dviračių takų bei 8,25 km naujų gatvių), Vilniaus rajone – 36 detalieji planai, kuriais reikia suplanuoti inžinerinę infrastruktūrą per neurbanizuojamą teritoriją ir (ar) planuojama teritorija patenka į kelias funkcines zonas ir kurie galėtų būti baigiami rengti pasinaudojant projektu siūlomais palengvinimais.

Siekiant apsaugoti viešąjį interesą, įstatymai gali riboti dispozityvumą, bet šis pasiūlymas nesusijęs su viešojo intereso ribojimais. Manytina, kad nurodytais atvejais viešoji teisė gali suteikti planavimo organizatoriui teisę spręsti ir pasirinkimo galimybę.

 Pasiūlymas

 Pakeisti projekto 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti detalieji planai (arba vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas), dėl kurių rengimo kreiptasi teritorijos planavimo sąlygų, planavimo organizatoriaus sprendimu gali būti  baigiami rengti, derinami, tikrinami ir tvirtinami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias nuostatas.“

Pritarti

 

4.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-08

4N

(25)

 

(6)

 

(4)

Argumentai:

Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 25 straipsnio 6 dalies 4 punkte nustatyta, kad kompleksinio teritorijų planavimo proceso baigiamąjį etapą, be kita ko, sudaro kompleksinio teritorijų planavimo dokumento tvirtinimas ir registravimas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre (toliau – Registras). Ši nuostata neatitinka nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojusio Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo teisinio reguliavimo, kuriuo remiantis, objektai registruojami ne registruose, o registro informacinėse sistemose.

Pasiūlymo tikslas: Teritorijų planavimo įstatymo 25 straipsnio 6 dalies 4 punkto nuostatas suderinti su Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo nuostatomis.

Pasiūlymo esmė: nustatyti, kad kompleksinio teritorijų planavimo dokumentai registruojami Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro informacinėje sistemoje (toliau – Registro informacinė sistema).

Pasiūlymas:

Papildyti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 17, 18, 20, 28, 45 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 421 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIVP-4010 (toliau – Įstatymo projektas) Teritorijų planavimo įstatymo 25 straipsnio pakeitimu:

4 straipsnis. 25 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 25 straipsnio 6 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

4) kompleksinio teritorijų planavimo dokumento tvirtinimas ir registravimas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registro informacinėje sistemoje.

Pritarti

 

5.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-08

5N

(27)

 

(6)

 

Argumentai:

Teritorijų planavimo įstatymo 27 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kompleksinio teritorijų planavimo dokumentas įsigalioja kitą dieną po jo paskelbimo Registre, jeigu sprendime dėl kompleksinio teritorijų planavimo dokumento patvirtinimo nenustatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data; iki 1996 m. sausio 1 d. parengti ir Registre įregistruoti kaip detalieji planai teritorijų planavimo dokumentai, kurie neatitinka šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytų teritorijų planavimo dokumentų formos ir turinio reikalavimų, vadovaujantis kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų sprendinių įgyvendinimo stebėsenos išvadomis, kaip savivaldybės bendrąjį planą įgyvendinantys žemesnio lygmens teritorijų planavimo dokumentai, gali būti pripažinti netekusiais galios savivaldybės tarybos sprendimu; teisės aktas, kuriuo detalusis planas pripažintas netekusiu galios, įsigalioja kitą dieną po jo paskelbimo Registre, jeigu sprendime dėl detaliojo plano pripažinimo netekusiu galios nenustatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data.

Šios nuostatos dėl kompleksinio teritorijų planavimo dokumento įregistravimo ir paskelbimo Registre neatitinka Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo teisinio reguliavimo, kuriuo remiantis, minėti veiksmai turi būti atliekami ne registruose, o registro informacinėse sistemose.

Pasiūlymo tikslas: Teritorijų planavimo įstatymo 27 straipsnio 6 dalies nuostatas suderinti su Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo nuostatomis.

Pasiūlymo esmė: nustatyti, kad kompleksinio teritorijų planavimo dokumentai registruojami ir paskelbiami Registro informacinėje sistemoje.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą Teritorijų planavimo įstatymo 27  straipsnio pakeitimu:

5 straipsnis. 27 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 27 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Kompleksinio teritorijų planavimo dokumentas įsigalioja kitą dieną po jo paskelbimo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registro informacinėje sistemoje, jeigu sprendime dėl kompleksinio teritorijų planavimo dokumento patvirtinimo nenustatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data. Vyriausybės nutarimai, kuriais patvirtinti kompleksinio teritorijų planavimo dokumentai, su nuoroda į šiuos dokumentus skelbiami Teisės aktų registre. Oficialus informacinis pranešimas apie kompleksinio teritorijų planavimo dokumento patvirtinimą skelbiamas kompleksinio teritorijų planavimo dokumentą tvirtinančios institucijos interneto svetainėje ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje. Iki 1996 m. sausio 1 d. parengti ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registro informacinėje sistemoje įregistruoti kaip detalieji planai teritorijų planavimo dokumentai, kurie neatitinka šiame įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatytų teritorijų planavimo dokumentų formos ir turinio reikalavimų, vadovaujantis kompleksinio teritorijų planavimo dokumentų sprendinių įgyvendinimo stebėsenos išvadomis, kaip savivaldybės bendrąjį planą įgyvendinantys žemesnio lygmens teritorijų planavimo dokumentai, gali būti pripažinti netekusiais galios savivaldybės tarybos sprendimu. Teisės aktas, kuriuo detalusis planas pripažintas netekusiu galios, įsigalioja kitą dieną po jo paskelbimo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registro informacinėje sistemoje, jeigu sprendime dėl detaliojo plano pripažinimo netekusiu galios nenustatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data. Informacija apie detaliojo plano pripažinimą netekusiu galios skelbiama savivaldybės interneto svetainėje ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje. Detalųjį planą pripažinus netekusiu galios, jo galiojimo metu įgyvendintiems šio plano sprendiniams detaliojo plano pripažinimas netekusiu galios nesukuria teisinių pasekmių.“

Pritarti

 

6.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-08

7N

(30)

 

(7)

(9)

 

 

(4)

Argumentai:

Teritorijų planavimo įstatymo 30 straipsnio 7 dalies 4 punkte nustatyta, kad specialiojo teritorijų planavimo proceso baigiamąjį etapą, be kita ko, sudaro specialiojo teritorijų planavimo dokumento tvirtinimas ir registravimas Registre, o šio straipsnio 9 dalyje nustatyta, kad specialiojo teritorijų planavimo dokumentas įsigalioja kitą dieną po jo paskelbimo Registre, jeigu sprendime dėl specialiojo teritorijų planavimo dokumento patvirtinimo nenustatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data.

Šios nuostatos dėl specialiojo teritorijų planavimo dokumento įregistravimo ir paskelbimo Registre neatitinka Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo teisinio reguliavimo, kuriuo remiantis, minėti veiksmai turi būti atliekami ne registruose, o registro informacinėse sistemose.

Pasiūlymo tikslas: Teritorijų planavimo įstatymo 30 straipsnio 7 dalies 4 punkto ir 9 dalies nuostatas suderinti su Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo nuostatomis.

Pasiūlymo esmė: nustatyti, kad specialiojo teritorijų planavimo dokumentai registruojami ir paskelbiami Registro informacinėje sistemoje.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą Teritorijų planavimo įstatymo 30 straipsnio pakeitimu:

7 straipsnis. 30 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 30 straipsnio 7 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

„4) specialiojo teritorijų planavimo dokumento tvirtinimas ir registravimas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registro informacinėje sistemoje.“

2. Pakeisti 30 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Specialiojo teritorijų planavimo dokumentas įsigalioja kitą dieną po jo paskelbimo Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registro informacinėje sistemoje, jeigu sprendime dėl specialiojo teritorijų planavimo dokumento patvirtinimo nenustatyta vėlesnė jo įsigaliojimo data. Vyriausybės, Vyriausybės įgaliotos institucijos ar institucijų sprendimai, kuriais patvirtinti specialiojo teritorijų planavimo dokumentai, su nuoroda į šiuos dokumentus skelbiami Teisės aktų registre. Oficialus informacinis pranešimas apie specialiojo teritorijų planavimo dokumento patvirtinimą skelbiamas specialiojo teritorijų planavimo dokumentą tvirtinančios institucijos svetainėje ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje.“

Pritarti

 

7.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-08

8N

(31)

 

(5)

 

(6)

 

(2)

(3),

Argumentai:

Teritorijų planavimo įstatymo 31 straipsnio 5 dalies 2 ir 3 punktuose nustatyta, kad asmens duomenų viešinimo Registre tikslas – kaupti duomenis apie patvirtintus teritorijų planavimo dokumentus ir užtikrinti jų sprendinių viešumą, o asmens duomenų viešinimo Topografijos, inžinerinės infrastruktūros teritorijų planavimo ir statybos elektroninių vartų informacinėje sistemoje tikslas – sudaryti galimybę per vieną informacinę sistemą pasiekti Registre teikiamus duomenis ir su teritorijų planavimu susijusias viešąsias ir administracines elektronines paslaugas. Be to, šio įstatymo 31 straipsnio 6 dalies 1 punkto e papunktyje nurodyta, kad Registre viešai, iki juose skelbiami teritorijų planavimo dokumentai, be kita ko, gali būti skelbiama ir informacija apie patvirtintą teritorijų planavimo dokumentą Registre registruojančią instituciją.

Minėtos nuostatos neatitinka Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo teisinio reguliavimo, kuriuo remiantis, duomenys viešinami ar teikiami bei elektroninės paslaugos teikiamos naudojantis informacinių sistemų priemonėmis.

Pasiūlymo tikslas: Teritorijų planavimo įstatymo 31 straipsnio 5 dalies 2 ir 3 punktų bei 6 dalies ir šios dalies 1 punkto e papunkčio nuostatas suderinti su Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo nuostatomis.

Pasiūlymo esmė: patikslinti Teritorijų planavimo įstatymo 31 straipsnio 5 dalies 2 ir 3 punktų bei 6 dalies ir šios dalies 1 punkto e papunkčio redakciją, užtikrinant šių ir Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo nuostatų atitiktį.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą Teritorijų planavimo įstatymo 31 straipsnio pakeitimu:

8 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 31 straipsnio 5 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

„2) Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registro informacinėje sistemojekaupti tvarkyti duomenis apie patvirtintus teritorijų planavimo dokumentus ir užtikrinti jų sprendinių viešumą;“.

2. Pakeisti 31 straipsnio 5 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) Topografijos, inžinerinės infrastruktūros teritorijų planavimo ir statybos elektroninių vartų informacinėje sistemoje – sudaryti galimybę per vieną informacinę sistemą pasiekti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registro informacinėje sistemoje, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje teikiamus duomenis ir su teritorijų planavimu susijusias viešąsias ir administracines elektronines paslaugas.“

3. Pakeisti 31 straipsnio 6 dalį iki dvitaškio ir ją išdėstyti taip:

„6. Šiame įstatyme nurodyti asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendruoju duomenų apsaugos reglamentu) ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų apsaugą. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registro informacinėje sistemoje, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje, Topografijos, inžinerinės infrastruktūros, teritorijų planavimo ir statybos elektroninių vartų informacinėje sistemoje, savivaldybių interneto svetainėse viešai, iki juose skelbiami teritorijų planavimo dokumentai, gali būti skelbiami šie duomenys:“.

4. Pakeisti 31 straipsnio 6 dalies 1 punkto e papunktį ir jį išdėstyti taip:

„e) informacija apie teritorijų planavimo proceso dalyvius – viešuosius juridinius asmenis (planavimo sąlygas išduodanti institucija, teritorijų planavimo dokumentą derinanti institucija, teritorijų planavimo dokumentą tikrinanti institucija, teritorijų planavimo dokumentą tvirtinanti institucija, patvirtintą teritorijų planavimo dokumentą Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre registro informacinėje sistemoje registruojanti institucija): institucijos pavadinimas, juridinio asmens kodas, buveinė (adresas), elektroninio pašto adresas, fiksuotojo arba mobiliojo ryšio telefono numeris, dokumentą išduodančio asmens vardas ir pavardė, jo kontaktinė informacija (pareigos, darbo elektroninio pašto adresas, darbo fiksuotojo arba mobiliojo ryšio telefono numeris);“.

Pritarti

 

8.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-08

9N

 

 

Argumentai:

Teritorijų planavimo įstatymo septintojo skirsnio pavadinimas Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registras“. Atsižvelgiant į Įstatymo projekto 4, 5, 7 ir 8 straipsniais siūlomus pakeitimus, būtina pakeisti ir šio skirsnio pavadinimą.

Pasiūlymo tikslas: tarpusavyje suderinti Teritorijų planavimo įstatymo nuostatas.

Pasiūlymo esmė: pakeisti Teritorijų planavimo įstatymo septintojo skirsnio pavadinimą, kad jis atitiktų šiame įstatyme nustatoma teisinį reglamentavimą.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą Teritorijų planavimo įstatymo septintojo skirsnio pavadinimo pakeitimu:

9 straipsnis. Septintojo skirsnio pavadinimo pakeitimas

Pakeisti septintojo skirsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

SEPTINTASIS SKIRSNIS

LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJŲ PLANAVIMO DOKUMENTŲ REGISTRAS REGISTRO INFORMACINĖ SISTEMA“.

Pritarti

 

9.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-08

10N

(39)

 

 

Argumentai:

Teritorijų planavimo įstatymo 39 straipsnyje nustatyti Registro steigimo teisiniai pagrindai atitinka iki 2023 m. gruodžio 31 d. galiojantį teisinį reglamentavimą. Šio įstatymo 39 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad Registrą steigia ir Registro nuostatus tvirtina Vyriausybė.

Nuo 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojus naujos redakcijos Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymui, registro informacinių sistemų nuostatus tvirtina šių informacinių sistemų valdytojai. Be to, Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 22 straipsnio 3 ir 4 dalyse nustatyta, kad įstatyme, kuriuo inicijuojamas registro kūrimas, nustatomas registruojamas objektas ar objektai, nurodomas registrą sudarantis duomenų rinkinys ar duomenų rinkiniai, registro informacinės sistemos valdytojas ir duomenų valdytojas, nustatomos specialiosios asmens duomenų tvarkymo sąlygos ir šių duomenų teikimo apribojimai, jeigu tokių esama, taip pat objektų registravimo pagrindai ir sąlygos bei kitos su tuo kuriamu registru susijusios nuostatos.

Pasiūlymo tikslas: Teritorijų planavimo įstatymo 39 straipsnio nuostatas suderinti su Valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo nuostatomis.

Pasiūlymo esmė: patikslinti Teritorijų planavimo įstatymo 39 straipsnio nuostatas, užtikrinant, kad Registro informacinės sistemos steigimo teisiniai pagrindai atitiktų šiuo metu galiojantį teisinį reglamentavimą.

Pasiūlymas:

Papildyti Įstatymo projektą Teritorijų planavimo įstatymo 39 straipsnio pakeitimu:

10 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 39 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

39 straipsnis. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registras registro informacinė sistema

1. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registrą sudaro teritorijų planavimo dokumentų duomenų rinkinys.

2. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registras tvarkomas šio registro informacinėje sistemoje, kurios valdytoja ir joje tvarkomų duomenų valdytoja yra Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija.

1.3. Teritorijų planavimo dokumentai registruojami Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre. Šiame registre kaupiami ir tvarkomi teisės aktai, kuriais patvirtinti teritorijų planavimo dokumentai, ir teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai. Šio Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro informacinės sistemos objektas – teritorijų planavimo dokumentai ir teisės aktai, kuriais tvirtinami teritorijų planavimo dokumentai. Šio registro informacinėje sistemoje tvarkomi ir patvirtintų teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai.

2. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registras yra valstybės registras. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registrą steigia ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro nuostatus tvirtina Vyriausybė.

3. 4. Teritorijų planavimo dokumentai, parengti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje, ir teisės aktai, kuriais šie dokumentai patvirtinti, sprendimai dėl detaliųjų planų pripažinimo netekusiais galios šio įstatymo 27 straipsnio 6 dalyje nurodyta tvarka automatiškai perkeliami ir įregistruojami Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro duomenų bazėje informacinėje sistemoje Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro šios informacinės sistemos nuostatuose, kuriuos tvirtina aplinkos ministras, nustatyta tvarka. Planavimo organizatoriai duomenis apie patvirtintus teritorijų planavimo dokumentus, pradėtus rengti iki Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų rengimo ir teritorijų planavimo proceso valstybinės priežiūros informacinės sistemos sukūrimo, ir teisės aktus, kuriais patvirtinti šie teritorijų planavimo dokumentai, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro informacinės sistemos nuostatuose nustatyta tvarka privalomai pateikia registruoti ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo teritorijų planavimo dokumento patvirtinimo dienos. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro tvarkytojas registruoja patvirtintą Patvirtintas teritorijų planavimo dokumentą dokumentas ir teisės aktą aktas, kuriuo patvirtintas teritorijų planavimo dokumentas, įregistruojamas tik tuo atveju, jeigu yra pateikti patvirtinto teritorijų planavimo dokumento sprendiniai Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro informacinės sistemos nuostatuose nustatyta tvarka.

4. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro valdytoja – Aplinkos ministerija.

5. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registre kaupiami registro informacinėje sistemoje tvarkomi duomenys yra vieši, išskyrus įstatymų nustatytus apribojimus. Fiziniams ir juridiniams asmenims, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymuose, Europos Sąjungos teisės aktuose ir Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro nuostatuose nustatytas išimtis, Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro informacinėje sistemoje tvarkomi duomenys teikiami už atlyginimą, kurio dydį ir mokėjimo tvarką nustato Vyriausybė neatlygintinai. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro duomenys neatlygintinai teikiami valstybės ir savivaldybių institucijoms jų tiesioginėms funkcijoms atlikti ir kitais įstatymų nustatytais atvejais. Teritorijų planavimo dokumentų paieškos ir peržiūros paslaugos turi būti teikiamos neatlygintinai.

6. Planavimo organizatorius turi saugoti patvirtintus teritorijų planavimo dokumentus su visais procedūriniais dokumentais Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.“

Pritarti

 

10.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-08

6

 

 

Buvusį Įstatymo projekto 4 straipsnį laikyti Įstatymo projekto 6 straipsniu. Buvusius Įstatymo projekto 5–7 straipsnius laikyti atitinkamai Įstatymo projekto 11–13 straipsniais.

Pritarti

 

11.

Seimo narys Simonas Gentvilas

2024-10-08

13N

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 10 straipsniui įgyvendinti Vyriausybė turės pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. birželio 19 d. nutarimą Nr. 721 „Dėl Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro nuostatų patvirtinimo“, o aplinkos ministras turės patvirtinti Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo dokumentų registro informacinės sistemos nuostatus; minėtus teisės aktus numatoma priimti iki 2024 m. lapkričio 30 d. Atsižvelgiant į tai, siūloma nustatyti, kad Įstatymo projekto 4, 5 ir 7–10 straipsniai įsigaliotų 2024 m. gruodžio 1 d.

Pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 13 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

13 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus 4, 5 ir 7–10 straipsnius, įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.

2. Šio įstatymo 4, 5 ir 7–10 straipsniai įsigalioja 2024 m. gruodžio 1 d.

2. 3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėti rengti detalieji planai (arba vietovės lygmens bendrieji planai, kuriuose nustatomas detaliųjų planų teritorijos naudojimo reglamentas), dėl kurių rengimo kreiptasi teritorijos planavimo sąlygų, baigiami rengti, derinami, tikrinami ir tvirtinami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias nuostatas.

3. 4. Aplinkos ministras iki 2024 m. spalio  31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus, išskyrus šio straipsnio 5 dalyje nurodytus šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

5. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir aplinkos ministras iki 2024 m. lapkričio 30 d. priima šio įstatymo 10 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 39 straipsnio įgyvendinamuosius teisės aktus.

Pritarti

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Kaimo reikalų komitetas,

2024-09-18

 

 

*

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 17, 18, 20, 28, 45 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 421 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIVP-4010;

6.2. Pasiūlymai: siūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui tobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą, kuriai komitetas pritarė.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto pagal pateiktas pastabas ir pasiūlymus patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

Aplinkos apsaugos komiteto biuro patarėja Aistrida Latvėnė



[1] Teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 17, 18, 20, 28, 45 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 42-1 straipsniu įstatymo projektas Nr. XIVP-4010: Teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 17, 18, 20, 28, 45 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papi... (lrs.lt)