PASIŪLYMAS

Dėl Seimo nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos valdymo, finansinės ir ūkinės veiklos išvados“ projekto Nr. XIIIP-2656

 

2018-10-16

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1

 

 

Argumentai:

Konstitucinis Teismas aiškindamas visuomeninio transliuotojo klausimus yra pabrėžęs, kad pliuralistinėje demokratijoje visuomeninio transliuotojo veikla turi būti grindžiama objektyvumu, nešališkumu, teisingumu, ji negali priklausyti nuo partinių ar kitokių politinių preferencijų, Visuomeninio transliuotojo veikla turi telkti, o ne skaldyti visuomenę (KT Byla Nr. 30/03, 2006-12-21). Ši nuostata suponuoja tai, kad Seimo narių pareiga yra užtikrinti  nepriklausomą ir efektyvią kontrolę, bet ne patiems imtis tiesiogiai kontroliuoti visuomeninį transliuotoją.

Seimo laikinosios tyrimų komisijos siūlymai keisti LRT tarybos formavimo tvarką, Tarybos narių kadencijų trukmę, naikinti nesutampančių su politiniais ciklais Tarybos narių kadencijų principą, mažinti Tarybos galias steigiant naują valdymo organą – valdybą - iš esmės laikytini žingsniu į LRT politizavimą. Tai nesuderinama su demokratijos, atvirumo, skaidrumo ir žodžio laisvės principais.

Abejonių kelia ir Seimo laikinosios tyrimų komisijos išvados dėl dvigubos LRT veiklos priežiūros, dėl poveikio priemonių taikymo ir LRT įstaigai, ir LRT vadovams. Išvadų formuluotės suponuoja tai, kad Lietuvos radijo ir televizijos komisija turėtų atlikti LRT programų struktūros ir turinio kryptingumo kontrolę, tačiau paaiškinimo, kodėl tai turėtų atlikti Lietuvos radijo ir televizijos komisija nėra. Neaišku dėl kokių priežasčių siūloma „sustiprinti ir išplėsti žurnalistų etikos inspektoriaus funkcijas“. Atkreiptinas dėmesys, kad šiuo metu galiojančiuose teisės  aktuose nustatyta, kad Žurnalistų etikos inspektorius nagrinėja suinteresuotų asmenų skundus dėl pažeistos jų garbės ir orumo, dėl teisės į privataus gyvenimo apsaugą, dėl asmens duomenų tvarkymo pažeidimų visose visuomenės informavimo priemonėse. 

Seimas pagal Konstituciją turi teisę įvertinti ir savo sudarytos laikinosios tyrimo komisijos veiklą bei Įstatyme numatytą šios komisijos išvadą. Seimas savo nuomonę, požiūrį į savo sudarytos Seimo laikinosios tyrimo komisijos išvadą gali išreikšti įvairiomis formomis. Pavyzdžiui, Seimas gali nuspręsti pritarti ar nepritarti Seimo laikinosios tyrimo komisijos išvadai, arba pritarti jai iš dalies (su išlygomis), Seimas gali konstatuoti, kad jo sudaryta Seimo laikinoji tyrimo komisija atliko jai suformuluotus uždavinius ar jų neatliko, arba juos atliko iš dalies, Seimas taip pat gali konstatuoti, kad Seimo laikinoji tyrimo komisija baigė savo veiklą, arba nuspręsti pratęsti jos veiklą ir t. t. Pabrėžtina, kad Seimo laikinosios tyrimo komisijos išvada Seimo nesaisto. (KT Byla Nr. 43/03-46/03, 2004-05-13).

Atsižvelgdami į Konstitucinio Teismo doktriną, siūlome:

Pasiūlymas:

Pakeisti Seimo nutarimo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis.

Pritarti Lietuvos Respublikos Seimo laikinosios tyrimo komisijos atlikto parlamentinio tyrimo dėl Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos valdymo, finansinės ir ūkinės veiklos išvadai (pridedama), išskyrus išvados 8.3.3.1.1.; 8.3.3.1.2.; 8.3.3.1.3.; 8.3.3.1.4.;  8.3.3.1.7.; 8.3.3.1.8. ir 8.3.3.2. punktams.

 

 

Teikia

 

Seimo nariai                                                                                       

                                                                                                                     

Aušrinė Armonaitė

Viktorija Čmilytė-Nielsen

Arūnas Gelūnas

Kęstutis Glaveckas